Gå til innhold

Laks på tørt - hvor?


Anbefalte innlegg

I år vil jeg ta laks på tørt. Jeg har inntrykk av at dette er langt vanskeligere i mine trakter (Rogaland) enn i eksempelvis Nord-Norge. Noen tips til rimelige (fiskekortet samt eventuell nærhet til flyplass e.l.) elver som kan passe?

Hva er det som gjør at laksen kan være mer tilbøyelig til å ta tørt noen steder enn andre? Jeg ville tro at elvas dybde kunne ha noe å si...

Forresten sitter jeg og lurer litt på fortom. Liker godt å skjøte Stroft sine taperte 12-fotere. Hvilken spiss bør man ende opp med for tørrfluefiske etter laks? Rundt 0.30 bør vel være greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Kanskje man burde prøve i Bjerkreim. Det er noen fine strekk i sone 3.

Mitt hjertes elv er Hellelandselva (aka Ånet), men der har jeg aldri hatt tålmodighet til å virkelig dedikere meg til tørt da jeg i mitt indre har avfeid det som umulig, og gått over på noe safe. Det er imidlertid en ganske konsentrert elv med mange fine tørrfluepartier, men den er ganske "hølete".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Kanskje man burde prøve i Bjerkreim. Det er noen fine strekk i sone 3.

Mitt hjertes elv er Hellelandselva (aka Ånet), men der har jeg aldri hatt tålmodighet til å virkelig dedikere meg til tørt da jeg i mitt indre har avfeid det som umulig, og gått over på noe safe. Det er imidlertid en ganske konsentrert elv med mange fine tørrfluepartier, men den er ganske "hølete".

Bjekreim er ei fin elv for rifling fiske, flere fine plasser for dette fiske i sone 3 og 3b. Min erfaring er at det er best sent på sesongen, når det er lav(eller ikke stor) varm elv.

Et visuelt og meget gøy fiske.

For meg blir det mange bommhugg for hver fast fisk, vanskelig med tillslaget når plogen kommer etter flua og pulsen øker. Men fyttikatta så gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er like aktuelt i sør som i nord, bare færre som har fått øynene opp for dette fisket?

Hva tror dere om fortom? Høres 0.30-spiss greit ut i smålakselv?

Sent på sessongen med mye smålaks i elva bruker jeg 0,20 spiss/3x Rio Fluorflex Plus for rifling fiske. Dette er en fortom med meget høy bruddstyrke og holder for fiske sent på sessongen. I Bjerkreim, ikke i ei storlakselv da går jeg opp et hakk eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mente trådstarter skikkelig tørt? Eller er riffeling innafor ? Jeg regner tørrfluefiske etter laks som fiske med knusktørr flue, deadrift eller litt striping/striping ("vårfluestriping")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Tenkte det :) Jo lengre nord jo bedre :) Årgårdselva var jo forresten helt rå før, aner ikke nå. Superpuppan, fjærmyggpupper, fallskjermfluer etc....

Som sagt: Drammenselva i oktober kan under rette forhold gi store lakser på orange bomber og dead drift :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Min erfaring er at tørrflue virker midt på dagen i sterk sol. Dvs når ingen andre fisker og man skal da i teorien ikke gå glipp av seriøs "fisketid"!

Det er bare å forsøke! Når du ser gapet fra en stor laks nærme seg flua i stor fart er du solgt for resten av livet.

mvh

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...