Gå til innhold

Randselva 2013


Gavia

Anbefalte innlegg

Interessen for Randselva har økt. Det merkes for oss som bor her og er ofte ved elva. Jeg har møtt på flere trivelige fluefiskere ved elva i vår. Men mange har reist forholdsvis langt uten at de vet noe om tilstanden her før de kommer. Randselva er regulert og har et utfordrende liv. Derfor tenkte jeg at jeg skulle oppdatere her jevnlig slik at de som har tenkt seg hit vet noe om tilstanden. I alle fall de som er innom forumet her. De som ikke er innom her fortjener vel bare en bomtur? Neida, så slemme er vi ikke.

Jeg bor sånn til at jeg ser ned på elva og er innom nesten daglig for å sjekke vannføring, temperatur og klekkinger. Min hovedinteresse er tørrflue/nymfefiske så når høstfisket etter de store gytevandrerne starter tar jeg gjerne pause. Fiske etter de store Tyrifjordørretene er for de som synes det napper for ofte på laksefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Oppdatering: Jeg møtte to fiskere ved elva i går som fikk meg til å lage denne tråden. De hadde sett i en annen tråd at jeg fikk en ørret på 1,7 kg her for noen dager siden og ville prøve elva. De hadde reist i 2 timer for å komme hit. Da de kom hit møtte de ei elv som var totalt forvandlet siden vi hadde noen dager med maks rhodanifiske.

Fra 1. mai og fram til den 12. har vi hatt rundt 20 kubikkmeter/s i elva. Fram til den 8. var temperaturen for lav. Det klekka noe rhodani, men det utløste ikke noe vaking. Den 8. mai passerte temperaturen 7 grader og den 9. hadde vi en kjempedag. Gode klekkinger og mye fisk som vaket. Jeg hilste på 9 prikkefanter i løpet av ettermiddagen. Den minste var 400 g og den største 1,7 kg.

De påfølgende dagene klekka det bra i perioder med rhodanivær. Så fort tettheten av døgnfluer var stor nok vaka det greit. Jeg så fram til denne uka. Vannstanden i Randsfjorden hadde fortsatt et stykke igjen til maks så jeg regna med at vi ville beholde grei vannføring minst ei uke til. Men kraftselskapet veier er uransakelige. Mandag passerte elva 40 kubikkmeter og fra onsdag har den ligget over 60 kubikkmeter. Dermed raste temperaturen ned igjen til 5 grader. Fisken vaker ikke, men rhodanien klekker som bare det. I går var jeg innom 4 steder i elva og det klekket bra alle steder. Likevel så jeg ikke et eneste vak. Jeg var der i hele godperioden ( 12.30 - 16.00).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16. mai: Vannstanden har ikke gått videre opp. Det klekket bra med rhodani da jeg var ved elva 15.30 - 16.15. Fant en vakende (3 vak) fisk på et av de aller roligste partiene i elva. Elva går å fiske med den vannstanden vi har nå selv om den er litt høy, men temperaturen bør opp minst et par grader. Det vaker først på de roligste partiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Superinfo da oppdateringen på hjemmesiden til Randselva ikke er så hyppig.

Toppelv å fiske i når det er gode tider, men helt død når det er som du beskriver. Så toppinfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. - 18. mai: Elva holder samme vannføring, men Randsfjorden nærmer seg full så ytterligere økning i vannføringa kan komme. På nasjonaldagen klekka det bra med rhodani. Dessverre ga det lite vaking. elva er fortsatt for kald til å gi mye aktivitet. Jeg så to vakende fisk. Tre trivelige karer på besøk der jeg var og en av dem klarte etter diverse fluebytter å lure den ene vakende fisken. Flott, men ikke så stor Randselvaørret.

I dag har jeg vært i de øvre delene. For fint vær og bare litt klekking. Ikke et vak å se. Fint vær for å sitte ved elva å drikke kaffe.

Er vi heldige kan varmen få opp temperaturen i elva før flomvannet får elva til å bli større. Nåværende vannføring er ikke optimal, men den er ikke høyere enn at det kan gi noe aktivitet med noen grader mer i vannet.

Ca. 80 kubikkmeter/sekund i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at bommen ble låst da jeg var inne i området på feltkurs med lærerstudenter. Siste året, etter at det ble bedre gjerde rundt selve kraftstasjonen, har jeg ikke opplevd at bommen har vært låst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21. mai: For tørt vær og lite klekking de siste dagene. Jeg valgte fjærmygg på Holleia i stedet og det var knall. Elva holdet samme nivå i går og det klekket spredt med rhodani da jeg var innom mellom 15 og 16. Temperaturen har kommet opp igjen i 8 grader og det vaka noen få småfisk på grunna. Usikker på om det er mye rhodani igjen som ikke har klekket. Det klekka tett de dagene vi hadde for kald elv til at det ble noe vaking. Vi får se når vi får klekkevær denne uka. Dessverre er det fare for at Randsfjorden er så full av vann før vi kommer til neste klekking at vannstanden vil gjøre et hopp. Det gikk 80 kubikkmeter ved Bergerfoss i går og noe særlig mer enn det så er ikke elva interessant. Jeg har opplevd de beste dagene når elva ligger mellom 30 og 50 kubikkmeter/s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at du kommer med oppdateringer fra Randselva :) Har hatt noen turer der de siste åra uten å treffe noe særlig med klekkinger. Vurderer å prøve de øvre delene litt i år men lurer på hvor man får kjøpt kort til de strekkene...

https://www.inatur.no/tilbud/50e428f4e4b069b8c66af1f8

Gjelder ikke det kortet kun fra demningen litt ovenfor Hvalsmoen og nedover? Mener det er jevnaker som har det ovenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringerike Sportsfiskeres kort gjelder fra demningen på Viul og nedover elva unntatt eiendommen til Egge gård/Hvalsmoen. I de øvre delene må en gjøre avtale med grunneier. Det er ingen organisert kortordning i de øvre delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23. mai: Tirsdag ble siste fiskedag i elva på en stund. Som jeg fryktet kom flomvannet før neste gode klekking av rhodani. Tirsdag var elva på vei videre opp. Vanntemperaturen var blitt fin igjen og det klekket tett med rhodani. Men med raskt stigende vannstand var det lite vaking. Jeg hadde et par timer pause mellom dagjobb og kveldsjobb og tok lunsj og litt fiske ved elva. Fant en vakende 500 grams som jeg hilste på før det bar tilbake på jobb.

Med de vannmengdene som er på sig oppover i vassdraget vil det ta tid før elva er fiskbar igjen. Rhodaniene har nok gjort unna årets vårklekking før det blir fiskbart. Det er bare å forberede seg på vårfluesesongen. Innpå skauen klekker både døgnfluer og mygg så fiskemulighetene er mange selv om elvefisket må hvile. Og snart kommer de første vulgatavannene til å slippe opp store vakre døgnfluer til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva har fortsatt å stige. Tøft å være ørret uti det infernoet nå. Det blir interessant å se hvordan dette virker inn på insektliv og fisk når vannføringen går ned igjen. Det kan ta tid før elva kommer ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Elva går sakte ned igjen nå, men det vil nok ta tid før den er fiskbar. Rhodaniene har klekket såpass at svalene har sverma over elva selv med flom. Det betyr nok at rhodanene er ferdige nå. Blir spennende å se hva som skjer når elva kommer ned på normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veldig bra at du kommer med oppdateringer fra Randselva :) Har hatt noen turer der de siste åra uten å treffe noe særlig med klekkinger. Vurderer å prøve de øvre delene litt i år men lurer på hvor man får kjøpt kort til de strekkene...

https://www.inatur.no/tilbud/50e428f4e4b069b8c66af1f8

Gjelder ikke det kortet kun fra demningen litt ovenfor Hvalsmoen og nedover? Mener det er jevnaker som har det ovenfor...

Du har nok rett Ingar.Ringerike Sportsfiskere har storørretdelen(fra Viul og ned).

Har fisket den øvre delen,som i seg selv er verdt besøket,mange nydelige partier og innslag av stor fisk.Husker ikke at jeg kjøpte kort.Tror ikke det er noen form for kultivering her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lite oppdateringer den siste tida. Det skyldes at elva har vært for stor og at jeg har prioritert vulgataklekkinger på Nordmarka og Holleia. Midt i denne uka så det ut til at ting kunne komme igang igjen denne helga. Jeg var nedom elva på tur hjem fra vulgataklekkinger i går og da så det lovende ut. Det klekket noe sulphurea, steinfluer og noen mindre døgnfluer som jeg bare så midt ute i elva (Ephemrella mucronata?).

Men i løpet av natta har kraftselskapet åpnet opp igjen og elva var gått opp 20 cm. Jeg har vært litt rundt omkring i elva i dag og klekkingene ser ut til å ha stoppet opp. Så ikke et eneste vak. Orka ikke prøve med våt eller nymfe. Det har blitt såpass mange på vulgata i det siste at det må vake før jeg monterer stanga. Prøvde å kose meg med kaffen i alle fall, men da fikk jeg selskap av en masse småtasser. Det er mengder med mygg langs elva nå så husk myggmiddel hvis du har tenkt deg hit. Det hadde jeg lagt igjen hjemme.

Håper den økte vannstanden var fordi de venta masse regn i natt. I tilfelle håper jeg de skrur igjen kranene litt igjen. Skulle gjerne hatt 50-60 kubikk nå.

Vanntemperaturen er 10 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er vannføringa helt uregjerlig. Nå går det over 150 kubikk igjen. Døgnfluene som planlegger å klekke ved Viul er i Hønefoss før de når overflata.

Det ble faktisk en brukbar kveld før vannføringa gikk opp igjen. Da klekka det tett med Ephemrella enkelte steder. Men skal en få med seg sånt må en bo slik jeg gjør.

Kikker ned på elva og ser det klekker, kaster meg på sykkelen og fyker ned. Ser nydelige gråbrune seil krydrer overflata, ser også små og stor fisk begynner å vake. Snart vaker det jevnt og sikkert. Jeg tar en 400 grams på klekker. Rusler forbi flere som ser ut til å være samme størrelse. Ned mot svingen finner jeg to fisker som flytter mer vann. Mye mer. Den ytterste ser rett og slett grov ut, men jeg kan ikke kaste på den over den innerste. Det få bli den innerste. Vrien kastesituasjon, men jeg får ut noen brukbare kast. Bytter til dun. Da tar fisken. Det drar tungt ut i strømmen. Lange seige utras og noen utfordrende turer gjennom ei død bjørk som henger ut i elva. Omsider ligger den i håven. Den runder såvidt kiloen.

Den største fisken har slutta å vake. Det vaker fisk lenger oppe i elva, men jeg sparer dem til i morra. Det var dumt. Dagen etter våkner jeg til 100 kubikk og det var det for denne gang. Den gode perioden varte 3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...