Gå til innhold

Randselva 2013


Gavia

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da er jeg tilbake fra vestlandet. Mens jeg var der og dro stor lyr på flue har elva fått den vannføringa vi fiskere liker. Jeg var rundt på flere plasser i elva i går. Fine forhold, men nesten ikke et vak å se. Ikke rart for det er lite interessante insekter på overflata. Sulphurea klekker jo, men det gir ikke annet enn et og annet småfiskvak. Noe vårflueaktivitet var det også, men ikke noe som ga vaking. Jeg nymfa og fikk en del fisk, men ingen over 35 cm. Slik forholdene var i går er nymfe det beste valget. Prøv f.eks. Bruns vårfluepuppe med kulehode slik han presenterer den på sine siste DVD-er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Elva er nede i 25 kubikk og temperaturen er fra 19 til 22 grader. Merkelig lite insektliv på vannet også om kvelden. Bare en og annen småfisk som vaker. Prøvde litt nymfe i går kveld og fikk noen på 300-400 g. Med badevannet vi har nå er det ikke så stas å fiske. Slipper jo ut igjen alt over 500 g, men med den høye temperaturen i vannet er det fort gjort at fisken ikke tåler fang og slipp. Dette er i alle fall ikke tida for tynne fortommer og lang kjøring. Fort inn og ut igjen uten å være over vannet.

Vi trenger regn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Elva har hatt gått ganske stor noen dager, men er på vei ned igjen. 14 grader i vannet. Noe vårfluer og spredt klekking av små døgnfluer. Vanskelig å finne vakende fisk annet enn småpinner. Men i dag fant jeg en fisk som vaket langt nede i elva der jeg egentlig bare forventet gjedde og abbor. Vakene var herlig rolige og fortalte at her sto en fisk det var verdt å kaste på. Kronglete kasteforhold, men det gikk på et vis. Den tok en CdC and deer og viste seg å være en flott fisk på 1,1 kg. Jeg var innom flere godsteder, men det var eneste vakende fisken jeg så som det var verdt å kaste på.

De store gytevandrerne fra Tyrifjorden har ganske sikkert begynt å sige opp i elva nå. Økt vannføring de siste dagene har nok lokket opp noen. Jeg har ikke hørt om fangster av storørret, men det er observert stor fisk. I helga burde forholdene for jakt på de digre være prima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er så heldig å bo ikke så langt unna elva, men det er først i år jeg virkelig har fått opp interessen for elva. Men nå er det vel slutt for oss som fisker etter vanlig elvefisk? Ser for meg at det ikke er helt optimalt å fiske der med en #5 stang nå når disse sværingene kommer oppover, eller hva mener andre her?

Nå som jeg har lært meg å kaste brukbart med fluestang(kjøpte min første i vår) kunne det vært interessant å få prøvd seg i elva i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg dessverre ikke si det med egen erfaring, men en 5er stang skal langt ifra være noe problem. Du kan fiske fisk på mange kilo med en 5er, du må muligens bare kjøre fisken litt lenger ;)

Hvis ikke jeg tar helt feil ble det nevt i filmen Sjøørretlandet at den noenogtyve kilos sjøørreten, som ble tatt av en fyr de intervjuet i filmen, var tatt på en 5er stang  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store fiskene bør tilbake i elva og da må en unngå for lang kjøring. Derfor må det bli minimum klasse 7 som nevnt over. Men det er bare i nedre del av elva i har elvegrisene fra Tyrifjorden, lenger opp i elva kan man fiske med mer "normalt" utstyr til ørretfiske.

En god del eggleggende vårfluer i elva i går, men det slippes litt vel mye vann igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende jeg tar feil altså, er ikke så veldig erfaren, men hadde trodd det skulle gått greit.

Andreas har et poeng. ;)

Dette er elven hvor stenger brekker,kroker rettes/brekkes.Har tilogmed hørt om fisk som har slått av 0,70 mm sene.Fisken ble kroka på Sle,gikk over nakken og sprang i hølen nedenfor.(Ble forøvrig tatt under stamfiske dagen etter,dengang 16 oktober,og ble veid til 14,2 kg. Devonsettet satt i kjeften.) :D

Ikke lengre dagligdags(har det vel aldri vært heller  ;) ),men det blir hvert år tatt fisk opp mot 10 kilo,og da blir en "femmer" litt spedt. 8)

Ovenfor Viul kan du,som Gavia nevner,gå med femmer'n. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg dessverre ikke si det med egen erfaring, men en 5er stang skal langt ifra være noe problem. Du kan fiske fisk på mange kilo med en 5er, du må muligens bare kjøre fisken litt lenger ;)

Hvis ikke jeg tar helt feil ble det nevt i filmen Sjøørretlandet at den noenogtyve kilos sjøørreten, som ble tatt av en fyr de intervjuet i filmen, var tatt på en 5er stang  <<l

Det var en LAKS for det første. Og det er ikke relevant å sammenligne to så ulike plasser med hverandre. Stedet der LAKSEN i Sjøørret landet ble tatt var et område hvor vannet syntes i langt større grad å ta form av en innsjø og ikke stri elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg dessverre ikke si det med egen erfaring, men en 5er stang skal langt ifra være noe problem. Du kan fiske fisk på mange kilo med en 5er, du må muligens bare kjøre fisken litt lenger ;)

Hvis ikke jeg tar helt feil ble det nevt i filmen Sjøørretlandet at den noenogtyve kilos sjøørreten, som ble tatt av en fyr de intervjuet i filmen, var tatt på en 5er stang  <<l

Det var en LAKS for det første. Og det er ikke relevant å sammenligne to så ulike plasser med hverandre. Stedet der LAKSEN i Sjøørret landet ble tatt var et område hvor vannet syntes i langt større grad å ta form av en innsjø og ikke stri elv.

Hehe, det er helt greit. Har innsett at jeg tok feil her, samt jeg dessverre ikke har hatt muligheten til å fiske i Randselva enda. Vil ikke gå for mye offtopic her, men er det en offesiell konklusjon at det faktisk var en laks, eller er det din mening ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har det vært litt vaking på eggleggende vårfluer. Men dette har vært på morgenen. Jeg har bare sett småfisk som vaker på kvelden/natta.

Selv om jeg har tilbrakt mye tid ved elva har jeg fått noen aha-opplevelser i det siste. Langte nede i Randselva der jeg trodde det bare var abbor og gjedde, har jeg flere dager funnet fin vakende fisk. De vaker på små eggleggende vårfluer på morgene fra ca. 8 til 10. Jeg er så heldig å ha to dager i uka jeg begynner litt seinere på jobb. Dette må utforskes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...