Gå til innhold
  • 0

Gode ørretfluer til vår-sommer fiske


Magnus123

Spørsmål

Har akuratt fått meg fluestang, og har øvd meg litt med den. I starten av juni skal jeg fiske etter ørret det blir første ordentlige fluefisketur. Har ikke så mange fluer tenkte å kjøpe meg noen flere. Noen som har tips til f. eks. 5 gode ørretfluer som jeg bør ha med meg på turen? (fiske forgår 700-1000moh i Telemark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Magnus, ser ingen gidder å svare deg. Kanskje fordi det er litt vanskelig å svare. Fem fluer er ikke mange. Et greit råd er å oppsøke en spesialforretning for fluefiske. I Oslo feks Midtgard i Grefsenveien. Sleng så mye penger du vil bruke på disken og be personalet plukke ut noen fine fluer til deg for det bruk du beskriver. Ta med flere enn fem, som nybegynner havner de fort i buskene bak deg  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er ikke så lett i starten nei. Det jeg gjorde når jeg startet var å kjøpe komplett boks ifra flue.no

http://www.flue.no/categories/komplette-fluebokser-fyllte-esker

Her er det litt av hvert, samt at de har da bokser beregnet for vår / sommer / høyfjell osv. Etterhvert vil du få litt mer erfaring med hva som klekker der du fisker, og du kan føye på med mer av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Finnes det ingen kombo-set på disse nettsidene da? Jeg veit ikke hva fluene heter lenger jeg heller, binder de fleste selv og de er navnløse laget etter hva jeg innbiller meg ser digg ut for fisken. Før var March Brown, Zulu, Black Gnat, Olsen etc "sikre" vinnere, men det er "ut" i dag.

Kjøp noen tørrfluer, feks noen brune vårflueimitasjoner og noen brune og grønnaktig døgnfluer. Pluss ett par skikkelige bustetroll som flyter som f...

Og noen nymfer; noen brune, noen grå, noen mørke.

Kjør enkelt løp: Vaker det prøv tørt. Vaker det ikke/lite kjør nymfe.

Er man helt fersk spiller det kanskje ikke så veldig stor rolle hva som henger i enden av fortommen. Prøv å ikke miste for mange i bakslengen og prøv å unngå å plaske så jævli når lina legges ned i fremslengen. Utfordring nok til å begynne med.

Kjøp deg skikkelig tørrflueimpregnering med en gang, og nok fortomsmateriale til å bytte ut spissen ettersom du får knuter på den. Det kommer du garantert til å få. Til å begynne med tror jeg det er lurt å utelukkende konse på å fiske stille, rolig med så pene kast opp til 10-15 meter som man klarer.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg holder akkurat på og rydder i fluebokser. Jeg binder nytt hver vinter og dermed hoper det seg opp. Mister ikke nok fluer lenger? Dessuten har jeg endt opp med en stamme av fluer som er langt færre enn jeg hadde for noen år siden. Hvis du sender meg adressen din på en PM skal jeg sende deg noen fluer som fungerer, men er blitt byttet ut. Ikke alle er av de peneste jeg har bundet (noen av dem har tilbrakt mange år ubrukt i reserveboksen), men de fungerer i forhold til fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg holder akkurat på og rydder i fluebokser. Jeg binder nytt hver vinter og dermed hoper det seg opp. Mister ikke nok fluer lenger? Dessuten har jeg endt opp med en stamme av fluer som er langt færre enn jeg hadde for noen år siden. Hvis du sender meg adressen din på en PM skal jeg sende deg noen fluer som fungerer, men er blitt byttet ut. Ikke alle er av de peneste jeg har bundet (noen av dem har tilbrakt mange år ubrukt i reserveboksen), men de fungerer i forhold til fisken.

Jeg blir skikkelig glad av å lese slike innlegg. Skikkelig glad. Thank you  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

starten av juni er jo veldig tidlig på denne høyden, så er ikke sikkert det er noe særlig døgnflue eller vårflue aktivitet.

Jeg ville ihvertfall ha kjøpt meg 2-3 stk av palmermygg i forskjellige krokstørrelser. Det klekker nesten alltid mygg i større eller mindre grad. Så det er ihvertfall det første jeg hadde pakket med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...