Gå til innhold

Bamboo Quad, egenskaper kontra Hex, Pent?


Gjest JFL

Anbefalte innlegg

Kort spørsmål til de mer skolerte og lærde innen bambus. Er det slik å forstå at en Quad stang er dårlig egnet til Snakerolls/vannkast i forhold til en Hex, Pent stang? Har forsøkt å lest meg opp, men alt jeg kan forstå er at det er vanskeligere å lage en Quad enn en Hex, Pent stang.

Hjertelig takk for all hjelp. :)

Jan Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg først beskrive den vesentlige forskjellen mellom de ulike konstruksjonsformene:

  • Penta (Femkantet stang , sammensatt  av 5 bambusspiler) -  veldig sjelden å se slike konstruksjoner.
    Quad (Firkantet stang, sammensatt av 4 bambusspiler)  - forholdsvis lite brukt/produsert.
    Hex (sekskantet stang, sammensatt av seks bambusspiler) – den ”vanlige” konstruksjonsmåten.

Teoretisk forskjell mellom konstruksjonsmetodene ligger i stivhet ift form og areal.

  • En Quad vil være stivest (la oss kalle den 100%)
    En Penta vil da være litt mykere (ca 97% i forhold til Quad)
    En hex vil teoretisk sett være ende litt mykere (ca 96% i forhold til Quad).
    En rund (avrundet) vil være mykest (ca 95% i forhold til en Quad)

Dersom man ønsker optimal stivhet pr diameter, ville da selvsagt en trekantet konstruksjon være målet. Problemet er bare det at en trekantet bambuskonstruksjon er uhyre vanskelig å lage.

Den samme årsaken gjør også at Quad og Penta er relativt sjelden å se (spesielt penta). Den enkleste konstruksjonen er den tradisjonelle sekskantete splitcanestangen. Her forholder byggeren seg til seks identiske spiler, hver konstruert med tre 60-graders vinkler.

Når man ser på de ”tekniske” forskjellene, sier det seg selv at ønsket økning av stivhet er marginal i forhold til økt kompleksitet når det gjelder konstruksjon. Dette gjelder spesielt Penta, som er sjelden å se i produksjon i dag.

Samtidig bør en merke seg at det finnes ulike varianter innenfor de forskjellige konstruksjonsteknikkene (ulike former for hulbygging). Det er også verd å merke seg at det er fullt mulig å ”regne om” aksjonen fra en Hex til f eks en Quad.  En Quad (med tilsvarende aksjon) vil gi en marginal vektreduksjon på klingen i forhold til en Hex (stivhet ift areal).

Så skal jeg forsøke å besvare det første spørsmålet ditt.

Teoretisk sett, vil en canestang med størst mulig ”flate” i kasteretningen gi best retningsstabilitet.

Noen hevder at Quad-stenger har denne egenskapen, spesielt ved overhåndskast. Selv har jeg i liten grad merket dette som en fremtredende egenskap.

En annen diskusjon går på fordeler/ulemper med ringene plassert på en flate, med en tverrstående limfuge på motstående side (Penta), som også gir marginalt mer stivhet.

Selv har jeg liten erfaring med Penta-konstruksjoner, og kan ikke bedømme praktiske forskjeller.

Teoretisk sett (i forhold til ”rullebevegelsen”), bør jo en sekskantet stang (som er nærmest en rund), ha de beste egenskapene i forhold til et snakeroll/speykast, men er det i praksis slik?

Min erfaring (primært med Hex og Quad) tilsier at det i liten grad spiller noen rolle.

Uansett hvilken fasong stangen har, vil man, uavhengig av kasteform, tilstrebe en ”rett linje”.

”Vippen” man gjør i rullebevegelsen, er en meget kontrollert energitilførsel, og handler mest om å ”kjenne sin stang”. I det avsluttende fremkastet er jo energitilførselen ganske lik, uavhengig av hvilket kast man utfører.

Dette var et langt svar, som egentlig var et forsøk på å gi et kort svar på et komplisert spørsmål.

Kunne ha dradd inn områder som ”rett linje – kontra vridning av håndledd, kontra vinkel i forhold til limfuger/flater etc etc”, men tror vi uansett ender med evnen til å beherske den stangen du uansett fisker med.

Det er alltid du som må tilpasse deg stangen – ikke omvendt!

Når det gjelder produksjon av spesielt Hex kontra Quad, ligger utfordringen i at man ved produksjon av Hex kun forholder seg til en form (3x60 grader). Ved produksjon av en Quad, må man ha en mer komplisert høvelform (hvis man ikke freser eller lignende). Dessuten blir hjørnene på hver spil veldig spiss, og lett å ødelegge under produksjon.

I og med at de praktiske bruksforskjellene er små, er nok det faktum at fremstilling av Hex er enklere enn Quad en viktig faktor for valg av fremgangsmåte.

Er ellers enig i at Quad er kule stenger  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen utpreget dyktig vannkastkaster, men har eid både quads, penta og vanlige hexstenger. Har ikke merket noen utpreget forskjell i evnen til å utføre slike kast, men det skal sies at stengene var av relativt ulik karakter aksjonsmessig, så forskjellene ligger vel evt. der rent praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...