Gå til innhold

Prøvde Sage Circa - 14 dager - trolig den beste stangen jeg har fisket med.


Morten M

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Hvilken stang i SAGE segmentet ligger midt i mellom disse to?

Ingen av premiumstengene så vidt jeg vet. Jeg "savner" noe tilsvarende ZXL i sortimentet.

Når det gjelder Circa 8'9'' #5 er vel den rett i Loop Cross S1 land, så det forundrer meg at du ikke fikset den...

Er virkelig "The game changer" så dyp, eller er CIRCA raskere enn hva den virker som? CIRCA bøyer jo helt ned i korken..

Jeg har kastet med "The game changer" og den fremstod som en relativt vanlig medium aksjon (noe upresist, men du skjønner hvor jeg vil). Jeg har ikke kastet med CIRCA, men den må da være klart dypere enn "The game changer", eller???

Litt ute på hukommelsen glatte is her, men Circa er ikke spaghetti. Prøv Circa og du glemmer ZXL....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken stang i SAGE segmentet ligger midt i mellom disse to?

Ingen av premiumstengene så vidt jeg vet. Jeg "savner" noe tilsvarende ZXL i sortimentet.

Når det gjelder Circa 8'9'' #5 er vel den rett i Loop Cross S1 land, så det forundrer meg at du ikke fikset den...

Er virkelig "The game changer" så dyp, eller er CIRCA raskere enn hva den virker som? CIRCA bøyer jo helt ned i korken..

Jeg har kastet med "The game changer" og den fremstod som en relativt vanlig medium aksjon (noe upresist, men du skjønner hvor jeg vil). Jeg har ikke kastet med CIRCA, men den må da være klart dypere enn "The game changer", eller???

Litt ute på hukommelsen glatte is her, men Circa er ikke spaghetti. Prøv Circa og du glemmer ZXL....

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Fredrik. Les mitt innlegg. Jeg gikk og testa for å kjøpe. Ergo, jeg ville ha en av de som min stang.

Cross og Circa er ikke litt like en gang.

Jeg mestra stengene, da alle stenger er fint mulig å kaste med. Men var skuffa over at de passa meg så utrolig dårlig.

Morten Minde mener det er tidenes stang, så det er helt klart at vi har forskjellige synspunkter på hva som er en idiell fiskestang. For det er det jeg sikter etter. Fiskestang.

Var en som sa at scott g2 og circa er lik. Ehhhhm, nei de er ikke det.

Men er det ikke det som er flott da? Vi har forskjellige meninger om hva som er perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fredrik. Les mitt innlegg. Jeg gikk og testa for å kjøpe. Ergo, jeg ville ha en av de som min stang.

Cross og Circa er ikke litt like en gang.

Jeg mestra stengene, da alle stenger er fint mulig å kaste med. Men var skuffa over at de passa meg så utrolig dårlig.

Morten Minde mener det er tidenes stang, så det er helt klart at vi har forskjellige synspunkter på hva som er en idiell fiskestang. For det er det jeg sikter etter. Fiskestang.

Var en som sa at scott g2 og circa er lik. Ehhhhm, nei de er ikke det.

Men er det ikke det som er flott da? Vi har forskjellige meninger om hva som er perfekt.

Den som sa det snakka om Scott G2 i 8'8'' IKKE i 9 fot, STOOR forskjell   ;)

Ellers enig, stenger og snører oppfattes veldig ulikt, derfor blir det så pussig når folk spør etter et optimalt snøre til en stang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det høres ut som gleden av Circa er større jo mer dreven man er?

Det tror jeg ikke, men en aggressiv kaster vil nok ikke favorisere en Circa... 

Henning, det er bare og øve  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Ja, må nok det :)

Må legge til at jeg kjenner godt at Circa har sine bruksområder.sikkert gøy i lettere klasser og småelver.

Men som er 5er til alt, er det ikke opptimalt. Det er mange stenger jeg hadde valgt før den.

Den har ikke det som jeg ser etter. Da tenker jeg på å rekke over mest mulig situasjoner. Korte kast, med små finter for å lagge pene flyt i vanskelige strømmer, mending, kurver, lange speycast uten at stanga gynger i alle retninger, ja rett og slett de situasjonene en kan komme opp i gjennom en sesong som ørretfisker. Sage One er mer brukandes etter mitt syn, men er i hardeste laget med tanke på lading i bunn, kraftbruk etc. Jeg skjønnet godt at One er et godt valg for en SØ fisker som laster led det går hele dagen, men det gjør ikke jeg.

Hadde ZXL for noen år siden, og det hadde vært morro å teste den i 590 i dag for å se om fantasiene mine om stanga er riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på butikken for å se om circa i #5 eller one i #5 er stanga for meg.

Altså, jeg gikk for å teste om jeg skulle kjøpe en av de som min hovudstang.

Dog ikke ni fot, men 8.6 eller rundt der.

Jeg ble sjokka over hvor dårlig disse to passer meg. One er ikke til å snakke om en gang. Egentlig en stang jeg skulle ønske var spot on for meg, for jeg synes den er kul :-) snakk om kjepp!!

Circa er en stang jeg desverre aldri kommer til å eie i hele mitt liv.

Må presisere at dette er tenkt opp mot i finne en allround stang i #5.

Testet i vannbasseng med mine to favorittliner. En 10.5 metet klump og en med 14 meter klump.

Pr dags dato er disse to stengene de som passer meg aller minst. Altså, mine to siste valg i en fiskesituasjon. Jeg ble lei meg, da jeg virkelig håpa de hadde passa.

Etterpå prøvde jeg 490 one med klasse fem line og da nermet det seg noe. Men jeg kjøper ikke en 4er for å bruke som 5er.....

Ærlig talt Henning, skjønner ikke hvorfor du surer slik med ganke på ny allroundstang...du skriver til meg en PM med adresse, så sender jeg den en 5XXX 5 delt...og er ikke den herren perfekt, så er du ikke troverdig I din anmeldelse av annet :P;D

neida, bare tuller..men kom deg opp hit, eller vi møtes et sted til sommeren så skal du få prøvd..men lov ikke å fremstå som "verdensmester" etter det..ydmyk, utdannet og klok vil vi ha deg. Og gjerne med en 5XXX..kler Ganske mange har jeg sett. Med skikkelig korkhåndtak til og med :)

De øvrige her som er pratet om er fine de også...på sin måte

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Den har ikke det som jeg ser etter. Da tenker jeg på å rekke over mest mulig situasjoner. Korte kast, med små finter for å lagge pene flyt i vanskelige strømmer, mending, kurver, lange speycast uten at stanga gynger i alle retninger, ja rett og slett de situasjonene en kan komme opp i gjennom en sesong som ørretfisker.

Den stangen finnes Henning, den heter Scott G2 905. Det er min klare oppfattning etter å ha vært gjennom mange forskjellige femmere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Den har ikke det som jeg ser etter. Da tenker jeg på å rekke over mest mulig situasjoner. Korte kast, med små finter for å lagge pene flyt i vanskelige strømmer, mending, kurver, lange speycast uten at stanga gynger i alle retninger, ja rett og slett de situasjonene en kan komme opp i gjennom en sesong som ørretfisker.

Den stangen finnes Henning, den heter Scott G2 905. Det er min klare oppfattning etter å ha vært gjennom mange forskjellige femmere...

Har testet den en hel del, og er en klar favoritt til tronen.

Hat et par andre kandidater også som skal testes :)

Stig, det må vi få til en gang.

Henning.

Noe som virkelig er forvirrende er at hvorfor pokker kan du ikke kjøpe en 4er for å

bruke som en 5er hvis du trives med det?Må det stå et femtall på stanga

Tom.

Ikke tenk så mye på det Tom. Det går fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

One 490 er en meget god allround 5'er for de som ikke liker de raskeste stengene. Akkurat som Scott S4 904 var men "go-to" 5'er da jeg var Scott mann. Faktisk en av de bedre 5'erstenger jeg har hatt.

Man må tilpasse snøre og stang, mer eller mindre uavhengig av AFTM. Det er 4'ersnører der ute som er tyngre enn mange 5'ersnører. At man ikke skal overline eller underline stenger er en litt "newbie" tankegang. AFTM systemet er basert på begge deler. Fiskesituasjon er også utrolig viktig. Hvis man sjeldent kaster lengre enn 15 meter så BØR man overline raske stenger. Eller evt bruke et snøre som er laget for slike situasjoner, som f.eks. RIO Grand (som i praksis er det samme som å overline med et "normalt" snøre...).

Selv bruker jeg One 490 på små til middels elver og Elite 590 (One klinge) på større elver. Med RIO Gold og Grand snører. Lettfisket og veldig ukomplisert.

Har også fisket en del med Cirka i en liten koseelv, og har blitt glad i den og. Betryggende å se at jeg fortsatt utvikler meg som fluefisker.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos klasser og snører: Selv underliner jeg Winston GVX-stenger. Winston GVX klasse 5 med Guideline Experience klasse 4 er årets hit for meg. Sine begrensninger på vannkast, men gode vannkastere får til det lett også vil jeg tro. "Femmeren" er en klasse 6 med femmersnøre.  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Selv brukte jeg One 490 med Guideline Experience #4, men, Experience WF4F er et rent femmersnøre basert på AFTMA systemet.

Men jeg fikk tilfredstillelsen av at det sto WF4F på snøreeska !

Så her er det mange bevegelige mål... (Lurer på hva Tom Syversen mener om dette  ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv brukte jeg One 490 med Guideline Experience #4, men, Experience WF4F er et rent femmersnøre basert på AFTMA systemet.

Men jeg fikk tilfredstillelsen av at det sto WF4F på snøreeska !

Så her er det mange bevegelige mål... (Lurer på hva Tom Syversen mener om dette   ;D)

Send alle snørene du kunne tenke deg å bruke med embalasje til meg så skal

jeg merke om alle med #4. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

;D

Selv brukte jeg One 490 med Guideline Experience #4, men, Experience WF4F er et rent femmersnøre basert på AFTMA systemet.

Men jeg fikk tilfredstillelsen av at det sto WF4F på snøreeska !

Så her er det mange bevegelige mål... (Lurer på hva Tom Syversen mener om dette   ;D)

Send alle snørene du kunne tenke deg å bruke med embalasje til meg så skal

jeg merke om alle med #4. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hadde ZXL for noen år siden, og det hadde vært morro å teste den i 590 i dag for å se om fantasiene mine om stanga er riktige.

Den bytta du mot en SLT fra en kjekkas som bor i Heggedal ! ;D

Jeg ble aldri noe ZXL fan.. Jeg synes den virket litt "død"  Forgjengeren SLT var vesentlig bedre  ettersom jeg erindrer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en tendens til å overromantisere mine gamle SAGE stenger. Sitter nå på en rekke SAGE demostenger i de billigere prisklassene, og der er det faktisk veldig mye bra som minner om de gamle stengene. Ikke så rart kanskje, når en tenker etter...  :rolleyes:

Heller ikke så rart at min One 490 føles som en flunkende ny BMW sammenlignet med min Z-Axis eller XP. Som føles som gamle BMW'er.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har selv en tendens til å overromantisere mine gamle SAGE stenger. Sitter nå på en rekke SAGE demostenger i de billigere prisklassene, og der er det faktisk veldig mye bra som minner om de gamle stengene. Ikke så rart kanskje, når en tenker etter...  :rolleyes:

Heller ikke så rart at min One 490 føles som en flunkende ny BMW sammenlignet med min Z-Axis eller XP. Som føles som gamle BMW'er.  ;)

Z-axis ble aldri det samme etter at jeg fikk One 490.. One er rett og slett en mye bedre stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en tendens til å overromantisere mine gamle SAGE stenger. Sitter nå på en rekke SAGE demostenger i de billigere prisklassene, og der er det faktisk veldig mye bra som minner om de gamle stengene. Ikke så rart kanskje, når en tenker etter...  ::
)

Samme her Tore,selv om jeg liker å bruke utrykket romantisere fremfor å overromantisere. ;D

SAGE SP+ som ble betraktet som en altfor stiv stang er vel kanskje ikke så stiv lenger etter dagens normer? :)

SP+ er rett og slett en særdeles nydelig stang,jeg tror faktisk det var favoritt stanga til Kjetil B Mathisen også

hvis jeg ikke husker feil?

Jeg spurte Jerry Siem engang om akkurat det der med å fortsette produksjonen av SP+ serien,men han sa

at TCR serien ville erstatte den.Så klart,ikke det samme i det hele tatt,men så var det heller ikke Jerry som

produserte SP+ heller.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: SP+ er rett og slett en særdeles nydelig stang,jeg tror faktisk det var favoritt stanga til Kjetil B Mathisen også

hvis jeg ikke husker feil?

Der husker du riktig. Husker han stod i Kharlowka på Kolahalvøya i 1996 og jeg tenkte at maken til snøremengde den mannen holder i lufta. Og han la det pent ned også. Da jeg så hva han brukte var det en 690 SP+ med et Loop Ekspert #6 snøre. Og en HI-TEC snelle, eller var det en halvannen...

Han snakket meget varmt om denne stanga, men nå passet den nok også hans teknisk riktige kastestil godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage SP/SP+ kommer alltid, til å være referansestenger for mitt behov og kastestil.

God dybde på SP, samtidig rask. Relativt enkel og time. SP+ kanskje mer kritisk, i forhold til timing og teknikk, men dæææven for krefter, om man takler den. SP+ 690, som det nevnes noe om over her, er i særstilling en av de råeste jeg har prøvd. Takler alt fra long belly 5, long belly 6, wf 6, wf 7 og 6,7,8 klumper i hytt og pine. Klumpene må selvfølgelig tilpasses noe, men jeg har brukt stanga til alt fra tørrfluefiske, til gjeddefiske i Øyeren, samt sjø ørret og laks.

OG,.... lengre unna Sp/SP+ , enn Circa, kan man komme. Men da har stengene mer sjel, og seks eller fem kanter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Prøvde Circa i går igjen. En 489. Forferdelig pen stang, slank klinge etc. Og kul tube :) Men den er ikke en fiskestang for meg. Kunne vært grei å ha i tillegg for å brukes i små elver, men det er litt dumt i min verden. Jeg får mye mer line, mende, kastekontroll men en stang med mer futt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...