Gå til innhold

Ørretfiske på Island


Olav

Anbefalte innlegg

Ok.

Island = Nymfefiske. (liker du ikke det har du et lite problem) ;D

Det er ikke likt som i Norge på noen måter, du skal være meget heldig om du ramler over en muligheten for noe annet en nymfefiske. Når det gjelder temperatur er det sjelden over 17-18 grader der på sommeren. Det er flere fiskebutikker i Reykjavik som hjelper deg med fiskekort men du må kjøre litt for å fiske. (1-2 timer ut fra Reykjavik.) Været skifter fortere enn en premenstruell kjæring i overgangs alderen skifter humør. Det kan være knall vær i 15 min så storm/regn de 30 neste etterfulgt av fint. Det er ikke lett å finne gode plasser nært sivilisasjon men det går ann. Jeg husker ikke hva butikken jeg var i heter men Island er lite så alle kjenner ALLE der, butikken ligger ned mot havna de ordner fiskekort samt fluer du burde bruke. Om du treffer vil du kunne se latterlig klart vann med røye/ørret som overgår dine villeste drømmer.

Happy fishing.

Ps: Det er et lite draw back der å de heter Myfluer. Hva de er vil du skjønne når du kommer dit. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bergersen her  :) Det faller oftest ikke helt naturlig å lure opp de store i for eksempel Galtalækur på tørt, ei heller på høylandet/ Veidivatn. De fiskene som vaket på høyfjellet var stort sett småfisk, og ikke de store nymfe- og småfiskspisende ørretene  ;)

Har vært 3 turer på Island, og ikke fisket tørt i det hele tatt. Men nymfefiske er kanonmoro, synes jeg - spesielt når man fisker på utvalgte fisker som man ser  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har selv vært på island 2 ganger og drar også i år, i slutten av Juli.  Har bare fisket bare med tørt, da mye mygg, og har også lurt et par på vårfluer og vespertina??!Sistnevnte finnes visst ikke på Island. Mulig dette er spesiellt for denne elva vi er i , som ikke er langt fra Galtalækur.

Sjekk grundig på nett ang hvor du vil og om fiskekort.Enkelte elver kan du rett og slett ikke bare komme og kjøpe fiskekort i hvis du ikke har bestillt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bergersen her  :) Det faller oftest ikke helt naturlig å lure opp de store i for eksempel Galtalækur på tørt, ei heller på høylandet/ Veidivatn. De fiskene som vaket på høyfjellet var stort sett småfisk, og ikke de store nymfe- og småfiskspisende ørretene  ;)

Har vært 3 turer på Island, og ikke fisket tørt i det hele tatt. Men nymfefiske er kanonmoro, synes jeg - spesielt når man fisker på utvalgte fisker som man ser  <<l

Nei,nymfefiske er kjipt,gitt. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt fullt mulig å fiske tørt på Island. Men akkurat som her i Norge må du selvsagt treffe på forholdene. Da vi var der i fjor traff vi på en varmeperiode, og det klekket store mengder bibio. Fisk som vakte var det i alle elvene vi besøkte, til tross for syndeflod og 6 grader i luften de første dagene. Så dessuten knapt noe til det vi kaller småfisk her i Norge, selv i "billigvann"/veidivatn på fjellet...uavhengig av om vi fisket med streamer, nymfe eller tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...