Gå til innhold

Livet etter å ha fått ørret på 3.3kg på tørrflue i Norge.....


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

8845373996_d1d33b73c1_c.jpg

Ref:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=29633.0

Joda, her for en uke siden fikk jeg en ørret på 3.3 kilo på tørrflue. Tenk det da…..3.3 på tørrflue. Smak litt på den. I Norsk målestokk er det jaggu ikke langt opp til de aller aller beste, flotteste, kuleste fiskerne i Norge. De som er på fremsiden av blader, gir ut egne DVDer, blir invitert til digre messer der de selv er hovedattraksjon, egen bolk på VG etc. Noen av de har faen ikke fått ørret på tørrflue over 3kg en gang. Jeg er laaaangt over.

Nå kan jeg begynne å fiske for morro skyld. Fiske for at det er gøy. Nå har jeg jo røverhistorien klar, som ALLE vil høre. Jeg kan fortelle om flua, flytet, hvor vakkert den tok. Til og med fortelle om hvor jævlig kult det er å kjøre fisk på over 3 kilo.

Jeg lader telefonen, slik at jeg skal være klar, ikke gå tom for strøm, når Jakt og Fiske ringer, Alt om fiske, og kanskje til og med VAKMAG kan ringe? Bård Tufte Johansen på førstesiden av aller første utgave. Jeg er selvsagt kandidat til utgave nummer to. Jeg var jo med i et klipp i en Ørretbomsfilm en gang……der jeg plukket insekter….. og nå har jeg jo fått ørret på 3.3 på tørrflue. Mange andre som har gjort det i Norge i år? Bård Tufte? Nei? Ante meg….

Forbausende stille på telefonen første dag. Sikkert mange i fluefiskemedia som er travel denne dagen her antagelig. De fleste kan også finne mailen min om de ønsker. Kanskje noen meldinger på facebook? Nei, nyheten om at jeg har fått brunørret på 3.3 på tørrflue har nok ikke nådd landets vide grenser enda. Men jeg ser at folk får det med seg, jeg nærmer meg nemlig stygt 400 visninger på youtube. 400 er ganske mange mennesker om du samler de i en gymsal. Noe mindre om du samler de på Brann stadion med dog. Til og med vår koselige fluefiskesiden.no sine proffbloggere har holdt seg borte første dag. Kanskje JB sin gode skrivestil og flotte fortellingsevne kan formidle på bloggen sin med «Intervju av storørretkongen Henning Sæbø», kanskje han med ALLE sine lesere kan være med å formidle hvor stor sak dette EGENTLIG er? Men nei. Hva skjera?

Hva er det med han da? Har han fått ørret på tørrflue på over tre kilo kanskje? Ikke?.....Ante meg.

Natten går, og dag nummer to kommer fort. Dagene har en tendens til å gå fort….for oss som fisker ørret på over 3 kilo. Men det er forbausende stille fra alle kanter. VakMag oppdaterer med det ene og det andre, og der er faen ikke fra Norge en gang. Ikke så rart egentlig, er jo ikke mange som fanger fisk på godt over 3kg på tørrflue her til lands…

Stille fra VG, AOF, JB…..stille fra alle. De som driver disse stedene… har de fått ørret på over tre kilo i Norge? På tørrflue? Ikke? …Ante meg.

De følgende dagene blir like. Folk går rett forbi på gata. På butikken, på jobben, på bensinstasjonen til og med. Det er som før…..som om jeg var en hvem som helst. -Lars- fra FFS, som er som en Gud å regne i dette miljøet har heller ikke ringt for å fortelle meg om fallgruvene en kan gå i når en er på vei full fart opp mot himmelen.

Hvor er anerkjennelsen, respekten, de dype bukkene, damene, Sækstilbudene, pengene, invitasjonene til talk show? (Lånt sitat  ) Hallo!..... Jeg har fått ørret på over tre kilo på tørrflue…TRE KILO)!!

«Terese, jeg vurderer å satse fullt på fluefiske, komme med i artikler, filmer, VG TV, JB sin blogg…kanskje VAKMAG kan bruke meg på heltid. Jeg har fått ørret på over 3 kilo på tørrflue liksom… større blir det ikke»

Terese ser ned i den lokale avisen og svarer på en måte der jeg får følelsen av at hu ikke skjønner NOEN ting…. «Ikke si opp jobben din heeelt enda….»

Skjønner hu virkelig ikke hvor stort dette er? Må jeg få ørret på over 4kg for at ting skal ta av? Har HU fått ørret på over tre kilo kanskje? Ikke?.... Ante meg.

Barna er ute på trampolinen og stemningen er rimelig god.

«Gærninger, for et par dager siden fikk jeg ørret på over TRE kilo på tørrflue!!! YEEEAAH!!»

Barna:

«Ørret?...... Pappa, finn en is til oss, det er SOOOOL!!»

Hva skjer med ungene nå til dags? Er det bare trampoline, Ipod og DS som betyr noe eller? Har de fått ørret på tørrflue? Over tre kilo? Ikke?.....Ante meg.

Konsernsjefen/eieren av der jeg jobber ringer for å høre hvordan jeg ligger an med rapport fra Kina turen min. Skal bruke den i et globalt møte med de andre fabrikkene.

«Ser helst at du har denne klar til fredags morgen Henning»

«Ja, er litt treig med den, men jeg fikk ørret på over tre kilo på Søndag….over TRE KILO!!»

«ehhmmm, ok? Fredags morgen Henning»

Hva med å få LITT slack når en er så pass høyt oppe i fluefiske Norge at det bare er snakk om minutter før de virkelig store magasinene ringer for intervju……… djiises.

Tanken har slått meg de siste dagene. Folk følger ikke med på hva som er viktig om dagen. Fluefiske er ikke moro, kos og gøy! Det er KUN om å gjøre å få aller størst fisk. Der er JEG….. I hvert fall på ffs…..til nå… i Mai. Hvor er fan skaren hen? Når jeg var ung, så var Led Zeppelin kult. Deep Purple var kult. Ozzy var Gud. Hadde jeg møtt noen av disse, kan du være sikker på at anerkjennelsen hadde vært til stede. Respekten likeså. De er jo forbilder, store mennesker som har gjort store ting. Ørret på 3.3 på tørrflue er jo like stort. Er rimelig sikker på at Bono hadde blitt stoppa på gata fordi om det hadde vært på det lokale senteret!

Har han fått ørret på over tre kilo? Nei? Ante meg.

Når jeg i går ble stoppa av politiet i kontroll, og IKKE hadde med sertifikatet ville han naturligvis gi meg en bot.

«Det hjelper vel heller ikke at jeg har fått ørret på over tre kilo på tørrflue heller da?.... Nei?.... Ante meg»

Så da sitter jeg her. Alt er likt som før. Ungene skal ha niste på skolen, de skal ha på seg rene klær, de skal hentes, gjøre lekser, de må ha middag, hobbysysler, kveldsmat, legging, ja til og med vaskes til tider. Jeg har en sjokkerende melding til dere folkens! Det er ikke automatikk i at en plutselig får folk til å gjøre disse tingene for dere, fordi om dere klarer bragden med å fange en ørret på over tre kilo på tørrflue. Jeg må til og med lage min egen mat!

Folkene på bensinstasjonen kommer IKKE ut og fyller bilen opp med drivstoff fordi om du blir sittende i setet og venter på at det skal skje. De kommer ut og forteller at du skal flytte deg, slik at folk skal slippe til. Livet er forbausende likt. En må jobbe for å få inntekt, spise for å bli mett, og alt anna drit som ikke er luksus i hverdagen.Er rimelig sikker på at Justin Bieber slipper å fylle sin egen drivstoff. Har han fått ørret over tre kilo på tørrflue kanskje? I Norge? Ikke?...... Ante meg.

Jeg fikk meg en skikkelig nedtur etter at jeg fant ut at livet er HELT normalt etter en gjør sinnsyke bragder, og folk får ikke samme kult status som før i gamle dager. Eric Clapton hadde antagelig ikke vært kjent i det heler tatt om han hadde prøvd å slå gjennom i dag. Men han er tross alt fluefisker, men tviler sterkt på at han har fått ørret på over tre kilo på tørrflue i Norge…. Ikke?..... Nei du sier ikke det…..det ante meg.

Storørretkongen Henning Sæbø

( :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der ser du Henning - de klapper og hojer for den flotte historien og hvor god du er til å skrive. Men ørreten din...? "du kan mer enn å fiske.."  men - bragden å fiske en ørret på 3,3 kg på tørrflue - nei det hopper de jammen over her også. Noe annet om du hadde tatt en på 0,9 nå i mai...

Kanskje skulle dette bare være ei god historie.. ren fiction?  Men jeg tar iallfall bildet for god fisk..

Selv så sliter jeg med å sette meg inn i situasjonen - den er såå fjernt fra realitetene i min ørretfiskeverden..

Men grattis fra meg i alle fall - du er jammen stooor!  <<l

aaapplaus  aaapplaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg vil med dette presisere  at det her snakkes om tørrflue. Og for de av dere som klart denne enorme bragden, bør kjenne dere igjen i mitt første innlegg.

Takker ellers for fine tilbakrmeldinger på mitt noe, tro det eller ei, useriøse innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Natten går, og dag nummer to kommer fort. Dagene har en tendens til å gå fort….for oss som fisker ørret på over 3 kilo.

Ha ha, DA lo jeg faktisk høyt her ! Glimrende innlegg Henning.

Takk for det :)

Orker rett og slett ikke å lese så lange innlegg :)

Forstår deg godt. Pleier ikke gidde det selv heller :) idiotisk med lange innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Henning . . . Du har gjort noen kardinalfeil helt fra børjan her, typisk for fluefiskere som ikke får ørret på over 3kg på tørt så ofte.

Kan ikke se at stanga ligger over skuldra på noen av bildene, dermed har du gjort det vanskelig for deg selv mtp spalteplass i fluefiskemagasinene, særlig de amerikanske. Synd, men sant, og dette er rett og slett en nybegynnerfeil !

En annen ting du allerede burde vært i gang med er en omfattende norgesturné hvor du kjører nervepirrende foredrag om kampen mot monsterfisken.

Holdt på å få en forholdsvis grei ørret selv for noen år siden, og jeg reiste land og strand rundt og fortalte malerisk om det som kunne hendt. At det var størst interesse for foredragene mine på alders og sykehjem tok jeg ikke så tungt.

Skal man opparbeide seg et navn i bransjen må man begynne et sted, og det gjelder å spille kortene riktig.

Jeg gikk fra mindre begavet rockemusiker til superstjerne i fluefiskemiljøet på toten i løpet av snaut 15 år, og det ville ikke vært mulig om jeg ikke kunne knepene innen profilbygging  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hehe, flott lars. Det med stanga er jo litt for at jeg ikke vil gi så mye reklame til EN aktør. de tjener jo penger som grasnom noen av de bildene kom der de burde være. Altså fremsiden av et magasin. Sånn med tanke på klærne, er det noen gamle filler jeg fant i skapet. Der tenkte jeg meg rett og slett ikke om.....

Nå skal jeg begynne å fiske med nøytrale klær i tillegg. Slik st det ikke skapes misunnelse i miljøet når jeg kommer på alle fremsidene her til lands.

Sliter litt med turneen. Jeg lengter så fælt hjem. Så det må i så fall bli en veldig lokal turne .

Toten er svært ass. Om 15 år er jeg 50. Målet mitt i livet skal.være å komme dit du er i dag, innen jeg er 50.

Ja, et svært høyt mål vil noen si. Men klarer jeg 80% av det et det alikevel svært høut.

Takk for svar Lars :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D ;D ;D

Flott innlegg, Henning!

Ikke umulig at de ringer fra redaksjonen i Fluefiskefabler når redaktøren har tørket opp, og det kan ta sin tid! Kanskje du til og med får tilbud om å ta over. En økonomisk gullgruve er det  jo.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytt til Lars! Han kommer med gode innspill her (som alltid). Jeg ble verdensberømt (i vestre del av Hamar) Etter at jeg som 6 åring syklet med en gjedde som var lengre enn meg selv på sykkelstyret gjennom hele Byen. Det går vandrerhistorier om dette rundt om i hele verden. Det er knappt et sted jeg ikke opplever å høre om dette. Dette gjorde jo resten av livet fryktelig vanskelig, Dessværre får jeg stor fisk over alt jeg ferdes og jeg har brukt mesteparten av mitt voksne liv på å holde diverse blader og aviser unna privatlivet mitt. Jeg ble i et sårbartøyeblikk lurt av Jakt og Fiske til å fronte en sak om Costa Rica i år. Jeg hadde ikke sovet på 3 døgn og Sage og Winston kranglet om hvem som ville gi meg utstyr. Det var skikkelig dårlig stemning... Veberg puttet noe rart i den tjueåttende caiprinha´n min og fikk lurt av meg noen bilder av no småtarpon på 80-90 kg. Bra han ikke fant noen av de store fiskene... da hadde det blitt ennå mer uutholdelig enn det allerede er...

Vær glad til du Henning for at du bare har fått en over tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Lars :)

Å, det var da så lite  :)

Jeg har forøvrig en bønn til fluefiskere generelt, ihvertfall de av dere som poster bilder av dere selv med fisk for offentligheten, og det er at det nå er på høy tid å innse at seriøs "posing" ikke bare er for fotomodeller og kroppsbyggere.

Det da kunne gå an å se litt anstendig og oppegående ut når dere deler bilder av dere selv med fisk (om det da ikke er harr) ?

Dette har med respekt for fisken å gjøre, og da blir det håpløst når "fiskeren" ser sliten og ustelt ut, til overmål med sneipen i kjeften  :(

Javel, vi har teite klær på oss, og utgangspunktet er kanskje ikke all verden for noen, men med ei shampoflaske i fiskevesten og barbersaker innen rekkevidde skal det være fullt mulig å se nogenlunde respektabel ut.

Fisken klarer seg fint i håven eller blautmyra mens man unner seg litt personlig hygiene før fotosession <<l

PS ! Det skader ikke å øve på litt avansert posing foran speilet hjemme i vinterhalvåret heller, så har man en viss formening om hva som gjør seg på minnebrikka, og om man har vært flink, på forsiden av fiskemagasiner  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...