Gå til innhold

Flomsikring og kanaliserering av Gudbrandsdalslågen m/sideelver


Anbefalte innlegg

www.underskrift.no/vis.asp?Kampanje=4676

sjekk kravene.

Nå mister folk hodet og skriver under på noe de ikke aner konsekvensene av.

For en som prøver og bevare og sette fokus på den hardt pressede storørretstammen i G.lågen er dette en trist lesning.

:-\

Hvor finner man lover og regler som beskytter mot slike alvorlige inngrep?   >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummel lesning. Men det er vel endel lover mot slikt for å bevare naturen. Men det er valgår, og noen er vel bekymret for å tape valg, så alt kan skje.

Da er det vel ikke lenge før eidsiva energi kommer med at kraftutbygging på Vinstra vil virke dempende på flom nedover. Kun for å score noen billige poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Vi krever at Gudbrandsdalslågen og sideelvene kanaliseres og masseuttak gjennomføres.

Huff og huff..

Jeg forstår folke er frustrerte etter siste års opplevelser, men en trenger ikke være tankeløs for det. Får håpe ikke miljøet blir den store taperen i denne kampen. Tror kommunene må bli mye strengere på hvor de tillater folk å bygge. Du får jammen mye å stri med Tore. Håper flere i dalen ser verdien av det du gjør og kan hjelpe til.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Vi krever at Gudbrandsdalslågen og sideelvene kanaliseres og masseuttak gjennomføres.

Huff og huff..

Jeg forstår folke er frustrerte etter siste års opplevelser, men en trenger ikke være tankeløs for det. Får håpe ikke miljøet blir den store taperen i denne kampen. Tror kommunene må bli mye strengere på hvor de tillater folk å bygge. Du får jammen mye å stri med Tore. Håper flere i dalen ser verdien av det du gjør og kan hjelpe til.

bjorni

Ja med all respekt for de som ble rammet men dette er ikke særlig gjennomtenkt.

Skal de gjøre det så betyr det også att de de må tørrlegge alle evjene som renner mellom jordlappene, eller fylle dem igjen og da ødelegger man også alle gyteplassene byttefisken til storørreten ,mort og gullbust .

Øke hastigheten i elva under slike store flommer vil bety att elva vil grave ut viktige gyteplasser for hunderørret og losnaørret.

kulper,bakevjer osv blir borte.

Og så kan man tenke seg hvordan elva blir på liten vannstand tilslutt.

De må også bygge underganger under E6 osv.

Man blir aldri kvitt att vannet siger inn her og der og jorder oversvømmes.

hogge ned all viktig skog langs elva.

Leste litt i Eus vanndirektiv , tror ikke den kommer så godt fram i plan og bygningsloven.

Etter og lest svar på høringsuttalelser statens vegvesen har gitt etter forslag om trase så skrev de jo klart og tydelig att det var ikke deres jobb og bedrive flomsikring for alle andre.

Har sendt den videre til miljørådgiveren til fylkesmannen også,har sett hva de har skrevet i forrige høring,får ikke håpe de snur.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tyder jo på at norske politikere og regjering etterhvert MÅ ta EU's vanndirektiv på alvor. Prosessene i dag synes være av typen "vi gjør bare det som er absolutt nødvendig" og gir dem som har fått den utakknemlige oppgaven minst mulig av både tid og penger. Det kan være å skyte seg selv i foten!

Les nøye i konsesjonsteksten som er gitt for kraftverkene Tore. Det kan ligge "sovende" pålegg om fiskebiologiske undersøkelser der. I konsesjon for et av "våre" kraftstasjoner står det:

«med års mellomrom å bekoste fiskebiologiske undersøkelser i de berørte områder.»

I høringsdokumentet har vi kommentert følgende:

"En kan undres på hva som menes med års mellomrom. Da NINA startet undersøkelser høsten 2009,

var det ikke gjennomført større fiske biologiske undersøkelser i Bandak og Tokkeåi siden Huitfeldt-Kaas

gjennomførte undersøkelser i årene fra 1911 til 1913"

Kraftprodusentene synes ikke å sette i gang kostbare undersøkelseruten at fylkesmannen pålegger dem å sette i gang. Dersom en har en "sovende" fiskeforvaltning hos fylkesmannen blir resultatet at det ikke skjer noe som helst.

Fylkesmannen kvir seg for å gi pålegg og regulanten gjør ingenting uten pålegg. Kraftlobbyistene ønsker selvfølgelig at det skal være slik.

Dette  er slett ikke ideelt for oss fluefiskere!

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Bjorni :)

Man kan aldri stole på de som har ansvaret ser det ut som,og det er skremmende.

jeg fant denne :

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20041115-1468.html

Så her skal det settes krav om skikkelig utredning både til NVE og fylkesmannen.

så får man samle sammen til en befaring så får de gå gjennom hele det berørte området og forklare hvordan de vil løse dette uten att fisk blir berørt negativt.

Var og kikket på ene evja de har flomsikret og ødelagt i stad.

man stenger altså hele inngangen til evja ,erstatter denne med ett rør,så pumper de altså ut igjen vannet etter lågen har gått over flomsikringen.

Man hindrer byttefisken i og komme seg inn når de skal gyte .

ett eksempel på hva de har gjort tidligere.

eller fikk jeg igjen svar fra miljøvernrådgiveren også,alt var lov fikk jeg beskjed om bare det blir søkt og godkjent. men att det måtte utredes skikkelig.

vurderes og lage en underskriftskampanje selv mot den rævkjøringen .

her er ett avisutklipp, lederen sjøl i Ap her lokalt og en ivrig fisker sjøl, men han vet vel kanskje ikke hvordan det hele henger sammen ute i elva.

link til lokalavisa for ett par dager siden:

www.gd.no/nyheter/article6680016.ece

De har visst ett samfunnsansvar ,vi brukere av elva er tydeligvis  ikke en en del av samfunnet. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt dette både med tanke på fiske, men også med tanke på selve fkomfaren. Hørte på radio i dag en flomekspert som uttalte at dette ikke var bra. Man øker vannhastigheten, noe som gjør det enda farligere når det blir flom. Og flom vil det sannsynligvis bli igjen.

Sent from my LT18i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her er faren for att det kan gå galt på mange måter .

G.lågen er ingen pingleelv og demme opp.

aner ikke hvor høyt man må legge E6 for og sikre seg mot en 200 års flom og for og holde den i løpet sitt.

Har tatt noen telefoner idag og fått med meg noen naturvernere.

Noe sånt er like skadelig som vannkraftverk.

det er også derfor det nå skal bygges ett nytt kraftverk ovenfor otta ,fordi gamle E6 og jernbanen på hver sin side kanalisererte elva slik att fisken sluttet og vandre og gyte der.

De skal ikke få plante den E6 hvor de vil uten kamp, det skal være sikkert :)

ut i media i løpet av neste uke tenker jeg :)

ellers har de jo lagt ut lapper folk kan skrive seg på og støtte forslaget deres, uten særlig info hva de egentlig skriver under på.

Man kan kjappt miste nattesøvnen av noe sånt.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på. Hele komplekset Lågen/Ottaelva/Rostenfallene er under press pga ulike reguleringsforslag tilsynelatende uten at noen legger opp til helhetlige vurderinger. Men engasjerer man seg ikke fra grunneierforeninga, altså Lågen Fiskeelv, lokale J&F-foreninger og NJFF? Vet at NINA har gjort registrering av fiskevandringer/gyting i området Sel/Otta, så miljøavdelinga hos fylkesmannen er vel også i bildet. Noen må koordinere motstanden, og jeg synes det er naturlig at en organisasjon som NJFF gjør det. Hallo NJFF, hører dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på. Hele komplekset Lågen/Ottaelva/Rostenfallene er under press pga ulike reguleringsforslag tilsynelatende uten at noen legger opp til helhetlige vurderinger. Men engasjerer man seg ikke fra grunneierforeninga, altså Lågen Fiskeelv, lokale J&F-foreninger og NJFF? Vet at NINA har gjort registrering av fiskevandringer/gyting i området Sel/Otta, så miljøavdelinga hos fylkesmannen er vel også i bildet. Noen må koordinere motstanden, og jeg synes det er naturlig at en organisasjon som NJFF gjør det. Hallo NJFF, hører dere?

Jeg har fått link til rapportene fra Rostenutbyggingen,så dem har jeg på mail.

Det kraftverket vil bli bygget tenker jeg.

Også nå fått en rapport videresendt til meg Morten Kraabøl har skrevet om flomsikring og kanalisering.

http://www.ntnu.no/c/document_library/get_file?uuid=dd70e60d-8af1-4de8-bf27-42eb2d93a45e&groupId=10476

Har tatt kontakt med Oppland JF, FNF Oppland.

NINA på lillehammer skal kontakte meg i førsten av neste uke,skal bli spennende og høre hva de sier.

Ja lågen fiskeelv burde selvfølgelig være imot en slik voldtekt, men nå er sikkert mange av de som eier jordlappene antageligvis grunneiere og medlem av lågen fiskeelv? :(

Men jeg skal ta kontakt.

Skal ta en telefon inn til NJFF på mandag :)

Regner med att jeg får litt drahjelp og tips der,de har jo hjulpet meg mye angående ene sideelva her som er ødelagt av vannkraft,flomsikring og kanalisering.

Greia er jo det att vi samarbeider nå med kommunen om og gjøre tiltak i den elva der ,som går ut på og legge ut terskler og gytegrus, elfiske elva nå i høst og bruke over 40 tusen på det.

Hva gjør de nå? truer med masseuttak i elva?

Sitter forøvrig i sportsfisker utvalget sentralt i NJFF selv, så jeg regner med att jeg får all den hjelpen jeg trenger og backup fra dem. Man skulle tro de kunne ville føre ann her?

Nå er fokuset på innenlandsfiske i NJFF også.

Men jeg vurderer og lage en underskriftskampanje selv ,også  informere og forklare om konsekvensene ,lover og regler angående flomsikring og kanaliserering.

ser de har 70 stk nå på sin, skal vel lett klare og og samle inn "noen" flere enn det de har fått :)

Nå skulle det fagrådet for Mjøsa og Gudbrandsdalen snart vært på plass, tok opp dette i Mars og fikk ja fra vassdragsforbundet på det og att de skulle samle inn og ta kontakt.

Der vil grunneierlagene både fra Mjøsa og G.lågen sitte, fylkesmannen, miljøvernrådgiveren til fylkesmannen, oppland JF, FNF oppland, lågens venner, vern nedre otta, representanter fra kommunene blant annet.

Vært så mye enklere og tatt opp slike saker kjappt og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser i lokalavisa , miljøhensyn skal vike mener de ,for samfunnets interesser. Altså ødelegge og utrydde alt liv i elva hvis de må.

Hvordan skal det bli om dette skal bli en vane?

Og er ikke fiskere og friluftsmennesker en del av samfunnet lenger?

Naturmangfoldloven osv blir tilsidesatt og oversett.

EUs vanndirektiv kommer heller ikke godt nok fram i plan og bygningsloven.

Og NVE går ut i avisen og anbefaler masseuttak av hele gudbrandsdalen. Betryggende.

Får håpe EU saksøker staten for vannskjøtning av elvene snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men finnes det en lov der samfunnets interesser gjør naturmangfoldloven ikke gjeldene da ?

Storørreten har jo også nasjonal verneverdi.

Ble oppringt igår , ett møte om  fagråd for g.lågen  og mjøsa den 17juni. Der kommer alle som skal sitte der.

Det trenger vi nå.

En gledelig nyhet :)

Ellers så fikk jeg også tilbakemelding fra NVE att de hadde som mål og behandle miljørevisjonen til hunderfossen dette året her.

Det må dette fagrådet følge opp.

Hadde ikke vært feil og fått mere fisk opp i elva her og enda mere fisk opp på gyteplassene.

De som uttaler seg i avisa om alt dette ser ikke verdien av G.lågen , vet nok heller ikke hvordan det hele henger sammen.

Har lest konsekvensutredningen til statens vegvesen , i elver der en ørretstamme allerede er truet pga flomsikring,kanalisering og masseuttak ansees som og ha liten verdi.

Det burde være interesser i mjøsa også som burde ta dette på alvor også da G.lågen er den største gyte og oppvekstelva til Mjøsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...