Gå til innhold

St. Croix erfaringer?


arnetob

Anbefalte innlegg

Kjøpte ny fluestang i går etter å ha lest mye positivt om denne. http://www.stcroixrods.com/product/imperial-fly

Den skal passe bra for både nybegynnere og viderekomne så da tenkte jeg at den måtte være perfekt for meg som bare har hatt en nybegynnerstang før og enda ikke har teknikken 100%. Hadde egentlig lyst på legend elite fra st. croix men blir litt dyrt hvis jeg må betale mva :D Noen som fortsatt bruker St. Croix stenger her inne? Etter et kjapt søk ser det ut som noen hadde de forrige modellene av legend elite, men nå har vi vel ikke noen som selger st. croix her i landet lengre.

edit: Får ikke linket ebay siden av en eller annen grunn. Søk etter ST CROIX 2011 IMPERIAL 865-4 8'6" #5 FLY ROD FREE LINE på ebay, er fra selgeren "crystalflyshop"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første 'ordentlige' fluestanga jeg kjøpte var en St.Croix Pro-Graphite, 2-delt #5. Dette er vel 15 år siden, og jeg var i ferd med å gi opp fluefiske før jeg hadde kommet skikkelig i gang. Ble først påprakket et fluesett fra Vangen som jeg ikke fikk til å svinge i det hele tatt og jeg var nær ved å gi opp, men så kom jeg altså over denne St.Croix-stanga og da åpnet himmelens porter seg. Omtrent.

Etter det har det blitt en Avid i #8 som jeg ikke har brukt på flere år, samt Legend Ultra 10-fot #7 og 9-fot #5 som fortsatt er i aktivt bruk - 10 år etter at de ble kjøpt.

Jeg har bare gode erfaringer med St.Croix. PG-stangen var en veldig bra entry-stang, mens LU-serien er noe kjappere/stivere og noe mer kresen på hvilket snøre du setter på. De er vel på grensen til å være underklassifiserte, jeg bruker ihvertfall en snøreklasse tyngre på disse to.

Synd om merket ikke forhandles lengre i Norge, det var vel Dag Midtgård som hadde dem sist. Tror den høye prisen ødela mye, de lå på minst dobbel pris i Norge ift USA. Det kan fungere om du heter Sage, Orvis eller noe annet som 'alle' vil ha, men for St.Croix fungerte det altså ikke.

Lykke til med stangen, jeg tipper du blir fornøyd <<l

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

st.Croix er vel usa's største produseny. Toppserien til de er nettopp, toppklasse, og det billigere enn sage Scott loomis etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første 'ordentlige' fluestanga jeg kjøpte var en St.Croix Pro-Graphite, 2-delt #5. Dette er vel 15 år siden, og jeg var i ferd med å gi opp fluefiske før jeg hadde kommet skikkelig i gang. Ble først påprakket et fluesett fra Vangen som jeg ikke fikk til å svinge i det hele tatt og jeg var nær ved å gi opp, men så kom jeg altså over denne St.Croix-stanga og da åpnet himmelens porter seg. Omtrent.

Etter det har det blitt en Avid i #8 som jeg ikke har brukt på flere år, samt Legend Ultra 10-fot #7 og 9-fot #5 som fortsatt er i aktivt bruk - 10 år etter at de ble kjøpt.

Jeg har bare gode erfaringer med St.Croix. PG-stangen var en veldig bra entry-stang, mens LU-serien er noe kjappere/stivere og noe mer kresen på hvilket snøre du setter på. De er vel på grensen til å være underklassifiserte, jeg bruker ihvertfall en snøreklasse tyngre på disse to.

Synd om merket ikke forhandles lengre i Norge, det var vel Dag Midtgård som hadde dem sist. Tror den høye prisen ødela mye, de lå på minst dobbel pris i Norge ift USA. Det kan fungere om du heter Sage, Orvis eller noe annet som 'alle' vil ha, men for St.Croix fungerte det altså ikke.

Lykke til med stangen, jeg tipper du blir fornøyd <<l

RuneW

Høres bra ut, jeg har også ei vangen stang som jeg ikke er helt happy med nå :D Håper himmelen åpner seg for meg også når nystanga kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...