Gå til innhold

Simms G3 eller G4?! Elsk eller hat? Nok en tråd...


Victor P

Anbefalte innlegg

Jepp, dette er neppe noe nytt materiale!

Normalt sett er jeg ikke av den typen som må ha et bestemt merke på fiskeutstyret mitt. Er ikke avhengig av populære logoer for å verdsette en fisketur, det er heller motsatt!

Men, som mange andre, er jeg så ufattelig lei dårlige vadere, og har brukt mye penger på vadere som ikke holder vann. Penger rett i dass og mye frustrasjon! Nå blir det tredje gangen jeg må til samme forhandler for å bytte en vadebukse som lekker. Begynner å bli flaut! Siste holdt ikke en mnd en gang...

Nå orker jeg ikke mer! Nå vil jeg ha en vader som jeg kan bruke i mange år og nyte bruken av. Jeg skjønner at kvalitet koster og at ikke alt som er billig er like bra.

Mange her på forumet bruker Simms og skryter av at disse holder i mange år. Fordelen som jeg ser med dette er også at det er mange forskjellige størrelsemodeller. Ender som regel opp med en vadebukse som er altfor stor i overkroppen fordi beina som sitter fast på kroppen er lange og kompakte.

Ser derfor for meg at ML eller LL er noe som må prøves.

Og da til det endelige spørsmålet:

Hva er best, G3 eller G4?

Jeg er ikke noen "frysepinne" og vil heller ha en vader som puser bra og ikke blir så fort klam på føttene (bruker ull på beina, men blir fortsatt klam av de rimelige vaderne jeg har). Og en vader som det er greit å bevege seg i, noen har hatt utsagn som at "Simms er panser-vadere" osv.

Noen som har erfaring med begge buksene? Pros vs cons?

Takker for alle innspill! Dere kommer sikkert til å hjelpe meg å bli enda fattigere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra bruker tmags:

"Headwaters vil puste bedre i de partiene hvor det er 3-lags Gt. 5-lags har faktisk 2 lag med Gt membran (2-lags og 3-lags limt sammen), saa det sier seg nesten selv at en bukse som har 3-lags hele veien, slik Headwaters har vil puste bedre.

Samtlige vadebukser vil puste bra naar man staar i en kald elv, saa forskjellen vil merkes best naar man beveger seg paa land en varm sommerdag. Saa det loenner seg aa vurdere noeye hva slags fiske man bedriver mest ved valg av bukse. Det virker som om Terje har gjort et godt valg her. Jeg beveger meg mye mer og bruker G3."

Slik jeg har skjønt tmags, betyr det at hvis du beveger mye i vadebuksene, bruk G3. Beveger du ikke fullt så mye, og fisker i kaldere vann, bruk g4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra bruker tmags:

"Headwaters vil puste bedre i de partiene hvor det er 3-lags Gt. 5-lags har faktisk 2 lag med Gt membran (2-lags og 3-lags limt sammen), saa det sier seg nesten selv at en bukse som har 3-lags hele veien, slik Headwaters har vil puste bedre.

Samtlige vadebukser vil puste bra naar man staar i en kald elv, saa forskjellen vil merkes best naar man beveger seg paa land en varm sommerdag. Saa det loenner seg aa vurdere noeye hva slags fiske man bedriver mest ved valg av bukse. Det virker som om Terje har gjort et godt valg her. Jeg beveger meg mye mer og bruker G3."

Slik jeg har skjønt tmags, betyr det at hvis du beveger mye i vadebuksene, bruk G3. Beveger du ikke fullt så mye, og fisker i kaldere vann, bruk g4

..... sloss du deg igjennom mye kratt og faenskap, eller ligger/sitter mye på steiner,stokker eller grus, kjøp G4.

eller eventuelt G3 pluss et sitteundelag <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har G4Z og beveger meg veldig mye, bare så det er sagt. tmags beveger seg også veldig mye men i et land der varmen er langt mer tilstedeværende enn her i Norge.

G3 eller G4 er egentlig bare en smaksak og begge er fantatstisk gode bukser. Jeg har hatt begge men for meg er G4Z klart førstevalg rett og slett fordi jeg elsker zip løsingen. Den er veldig praktisk :D

En ting som er meget viktig å huske på er at en vadebukse er veldig utsatt for pukteringer og annet, det gjelder alle merker.

Noen vadebukser har bedre løsninger når det gjelder sømmer etc og der er Simms meget gode. Allikevel hjelper ikke det mye hvis man ikke sørger for å vedlikeholde vadebuksene sine. Det er mange som tror at man skal kunne ha en vadebukse i årevis uten problemer men så behandler man dem som om man tror at de er usårbare. Da er man dømt til å mislykkes. Man kan ikke legge vadebukser bløte i en haug og tro at det er greit. Man kan ikke hive de fra seg overalt. Vadebukser trenger god behandling og bør tørkes på begge sider etter bruk og de bør henge på et tørt sted og ikke i en fuktig kjeller etc. Her syndes det over en lav sko!!!!!!!!

Vadebuksene hadde for mange også levd mye lenger hvis man sendte de inn til vedlikehold etter endt sesong. Det koster ikke store summer og for de som har Simms så kan man få gjort vedlikehold her i Norge hos Flyfish Europe så vidt jeg vet. Da går de igjennom vadebuksene og tetter punkteringer etc som alltid kommer etter endt sesong. Ikke alle punkteringer betyr lekasje men på sikt så blir det fort det. Leverer man inne vadebuksa til vedlikehold så øker sjansen for at den lever mye lenger. Man må gå via forhandler så vidt jeg vet, men du verden som det er verdt det.

Siden trådstarter spør om G3 vs G4 så vil jeg påstå at du ikke bommer uansett hvilken av dem du velger, men les gjerne det jeg skrev om vedlikehold to ganger. Det er vel så viktig.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært og klådd på alle Simms-bukser som kan være av interesse. Jeg må bare si at førsteinntrykket var veldig bra. Her føltes det ut som kvalitet hele veien!

For min del blir nok G4'en altfor tykk, mens G3'en var mye mer interessant. Headwaters falt ikke helt i smak, synes stoffet var veldig knitrete og stift rundt grusbeskyttelsen.

Selv om prisen er høy, så håper jeg at det blir en vader som kan være med på mange turer i åra som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for et godt svar Terje!

Og det er akkurat som du sier, maaaange synder med for dårlig vedlikehold av vaderne sine (tørker de ikke skikkelig, ligger baki en varm bil hele sommeren, i saltvann uten å bli skylt i ferskvann etterpå, blir aldri vasket/impregnert osv).

Derfor er det ekstra frustrerende når man tar godt vare på vadebuksene og de fortsatt ikke holder mål.

Jeg har aldri hatt problemer med synlige mangler/feil, men en fellesnevner er at de begynner å lekke mellom buksebeinet og sokken. Sist så lakk vannet i mellom stoffet på beina (!).

Simms har lagt ut noen gode tips til vedlikehold av vaderne på youtube.

Jeg følte at G3'en er mer for meg, og jeg kommer nok til å gå for denne (mer en mellomting av Headwaters og G4). Blir nok skikkelig fattig, men får håpe det er verdt det.

Er det noen i det hele tatt som har hatt negative opplevelser med Simms G3?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par negative opplevelser med G3 ja... Men det er helt og holdent min egen feil! Jeg fisker så mye at jeg ikke rekker å tørke buksa skikkelig.. Egentlig burde jeg ha 2 bukser, men...Dessuten tasser jeg mye i vierkjerr og kratt, sitter, ligger og krabber der det passer meg, uten å være forsiktig ned buksa.. Med den behandlingen der holder engang ikke rustning <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsiktig med vadebuksa gidder jeg ikke være. Ser jeg en tokilos vake så skal den nås om jeg må klatre fjell, kravle i ur, brøyte meg gjennom vier eller grave en tunnel. Slik er det bare, men jeg prøver i hvertfall å få tørket den etter hver tur. Akkurat nå har jeg en G3 som holder bra så langt, men den er bare brukt en sesong forløpig. Men svakheten som Tor-Arne nevner er jeg enig i. Stoffet i baken føles ikke allverdens sterkt ut på G3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklares godt forskjellen mellom G3 og G4 her synes jeg. G4 er mer slitesterke. Hovedtanken var Guider, som fisker nesten hver dag, sitter mye i baat osv. Man ser det egentlig greit hva som er forskjellen hvis man henger dem ved siden av hverandre.

Skulle jeg hatt EN bukse i Norge til oerret og sjoeoerret saa hadde jeg nok gaatt for G4. Norge er et vinterland. Vinteren her nede er som en daarlig sommer i Midt-Norge, saa her blir den litt "overkill." Ihvertfall i Nord. Soerpaa er G4 ganske populaere, men G3 er bestselgeren.

Husk aa toerke ut vaderne etter hver bruk!! Faar du mugg i dem saa forsvinner egenskapene sammen med garantien. Buksa er rett og slett oedelagt. Ellers veldig enig med Terje over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye her jeg også, men man er en frysepinn om man trenger G4 til sommerfiske i Rena.  ;) Sjøøørretgutta som fisker året rundt i snødrev og kuldegrader, se det blir litt annerledes. To bukser er for øvrig et must om man fisker en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt G4Z (de gamle) nå i nesten 6 sesonger og vært kjempefornøyd. Har brukt de godt, krabbet, sklidd, stupt kråke med de og som andre skriver er de "panzervadere", de tåler det meste. Når jeg har fisket her i Norge hvor jeg ikke går de aller lengste turene (lat ;)) så har de fungert kjempebra. Men når jeg har vært på Kola å fisket og skal ut på laaaaaange ekspedisjonsturer kan de ha virket tunge, men det har jeg tatt som en treningsøkt ;)

Nå er det på tide og pensjonere G4 vaderene, og valget for nye vadere falt på G3.

Og som nevnt tidligere er vedlikeholdet viktig. Jeg pleier å vaske og reimpregner vaderen minst 2 ganger i løpet av sesongen. Prøver også å tørke de best mulig. Å ta den kostnaden med å sende de inn til Flyfishing Europe etter endt sesong for en sjekk er heller ikke dumt  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange forskjellige merker, og har enda ikke funnet noen vadere som kan stå imot min grusomme mishandling i stort mer enn én sesong. Vi snakker systematisk vanskjøtsel: i sesongen er de sjelden skikkelig tørre, jeg har dem gjerne liggende kliss våte sammenrullet et døgn eller to i glovarm bil, jeg skyller dem aldri i ferskvann etter bruk i saltvann, jeg skyller aldri bort sand eller grus fra sokken, og jeg har heller aldri vasket eller impregnert vaderne mine. Jeg går mye i vaderne, og mange av stedene jeg fisker mest er det veldig tett vierkratt som febrilsk prøver å stikke hull på buksene. Kanskje ikke så rart at de ikke varer så lenge?

Eneste unntaket fra ettårsregelen var noen vadere fra et kjent "norsk" merke, som jeg hadde tidlig på 2000-tallet. Til tross for at de stort sett var trelags var de helt umulige å ødelegge. Disse årene fisket jeg svært mye, også på våren etter sjøørret, og de var fulle av mugg mer enn en gang. De holdt i tre og en halv sesong.

Har aldri vært i nærheten av den kvaliteten siden, uansett merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en ny G3 vader hvert år de siste 4 årene..Er heller ikke særlig flink på vedlikehold. Ikke alltid like lett å ta seg tid til vedlikehold når man bruker dem nesten hver dag. Er man f.eks på en fisketur i en uke eller to i skikkelig drittvær, skal det godt gjøres å tørke vadere skikkelig. da starter en forråtnelses prosess som ødelegger material og sømmer. Fisker man mye på stillevann i mudder og slikt som meg selv, er ikke dette heller særlig heldig for buksene. Nå har jeg kjøpt meg en flett ny G4 greystone for 3 uker siden.. De lekker allerede.

Jeg fisket for en del år siden med en gammel verisjon av Simms Classic Guide.. Den beste vaderen jeg har hatt.. De holdt i 4-5 sesonger uten lapping. Den er godt lappet i dag og fungerer som reserve. Er det noen som har lignende erfaring med gamle Simms vadere? At de gamle varte mye lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Simms gamle Guide modell liggende her jeg også (midjebukse) og bortsett fra et ørlite hull fremerst på den ene neoprensokken virker de gode som nye, selv etter 4-5 sesongers bruk.

Tviler på om dagens modeller er bedre enn disse, selv om de koster langt mer . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Rennestraum, jeg hadde også Simms Guide-vaderne for noen år siden, og de holdt fenomenalt lenge  <<l Til slutt var de så utslitte at de ikke lakk via noen bestemte hull, men litt overalt. Men da var de brukt MYE  :)

Har et par G4-vadere nå, og de er jeg kjempefornøyd med forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske oppsiktsvekkende i grunn. Det meste var bedre før.. Simms har jo monopol på salget av vadere til fluefiskere som er over gjennomsnittlig interessert i hobbyen sin. Navnet er jo ganske bunnsolid etter mange år som nr1. Men..Skal man tjene mer penger, må man produsere og selge mer. Kanskje Simms har redusert kvaliteten i buksene de senere årene for å øke forbruket til kundene.. En ganske kjent taktikk. Vet om en fjellsko produsent som gjorde det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det er ganske oppsiktsvekkende i grunn. Det meste var bedre før.. Simms har jo monopol på salget av vadere til fluefiskere som er over gjennomsnittlig interessert i hobbyen sin. Navnet er jo ganske bunnsolid etter mange år som nr1. Men..Skal man tjene mer penger, må man produsere og selge mer. Kanskje Simms har redusert kvaliteten i buksene de senere årene for å øke forbruket til kundene.. En ganske kjent taktikk. Vet om en fjellsko produsent som gjorde det samme.

Selvfølgelig gjør de ikke det. Jeg har hatt mange par Simms de senere åra og vært veldig fornøyd med dem alle.

Det blir jo helt menigsløst å påstå noe sånt!!!!!!!!!!

Sørg for godt vedlikehold så kanskje buksene holder litt lenger :rolleyes:

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann.. Meningsløst er det da ikke. Det må jo være lov til å lure? :) Helt enig med deg i at vedlikehold er avgjørende for lang levetid på buksene. Jeg har aldri vært veldig flink til å ta vare på buksene mine, i allefall ikke så grundig som kreves av produsenten.  Men jeg kan si at jeg ikke var noe flinkere før.. Jeg påstår ingenting. Synes bare det er rart at de siste buksene mine har tålt så lite som de har..Men for all del, det kan jo være ren uflaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg endte opp på en G3, fordi det passer mitt bruk best. Jeg synes G4 ble litt for tykk i stoffet, og følte at G3'en oste av kvalitet selv om det er en modell "ned".

Hvis du ikke har bråhast, så vent til de har begge inne og prøv de med dine egne vadesko. Buksene kan gi deg et annet inntrykk med skoa på beina, fremt for å tasse to meter frem og tilbake i butikken.

Når det gjelder impregnering, er det mye å få tak i. Hvem du bruker har nok ikke allverden å si, det er min mening. Viktigste er uansett å vaske bukse innimellom slaga og tørke den godt mellom hver gang du bruker den.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal kjøpes Freestone Streamthread sko i sammeslengen som vaderne pga kjerringa strøyk nesten med på lørdag når jeg satt mine vadesko til tørk på badet(filt såle og saltvann+mudderbunn i 4 timer= dødelig lukt visstnok:p)

så må nok handle inn sko med såle :P

de har 2012 modellen av G4 guide buksa inne til kurant pris derfor jeg kjøper G4 :P

om jeg sku lagt 7k i ei vadebukse måtte jeg nok byttet bopel også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg endte opp på en G3, fordi det passer mitt bruk best. Jeg synes G4 ble litt for tykk i stoffet, og følte at G3'en oste av kvalitet selv om det er en modell "ned".

Hvis du ikke har bråhast, så vent til de har begge inne og prøv de med dine egne vadesko. Buksene kan gi deg et annet inntrykk med skoa på beina, fremt for å tasse to meter frem og tilbake i butikken.

Når det gjelder impregnering, er det mye å få tak i. Hvem du bruker har nok ikke allverden å si, det er min mening. Viktigste er uansett å vaske bukse innimellom slaga og tørke den godt mellom hver gang du bruker den.

Lykke til!

Nå har du gjort ditt valg og jag skal ikke komme med noen argumenter for eller imot. Jeg var som du skeptisk til akkurat tykkelsen i G4, men valgte den likevel, mot mitt bedre ønske egentlig. Jeg er dritfornøyd. Tykkelsen merkes ikke. Jeg fisker overalt, hele tiden. Salt og ferskt vann. Stille elv, små skogsvann og store hav. Kaldt og varmt. De fungerer som fy til alt faktisk. Jeg går nå inn i fjerde sesongen med buksen. De eneste forholdingsreglene jeg har er å skylle dem etter fiske i saltvann. Ellers har jeg ikke vedlikholdt dem noe særlig, men saltvann er jeg nøye med. Det sliter mer enn man aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...