Gå til innhold

Vulgatafiske


.JB

Anbefalte innlegg

Må sant og si meddele at jeg i det store og hele har gått glipp av vulgatafiske de siste årene. I fjor fikk jeg riktignok oppleve en vulgataklekking på Stokkebekks hjemmebane. Men i hovedregel har jeg vært på elvefiske i vulgataperioden. I år er kalenderen imidlertid booket opp med fotballcuper og barnedåp (ikke mine heldigvis), så da blir det mer markafiske. Tenkte å starte en tråd med lekre bilder av vulgata, vulgatafisk og deling av frustrasjoner og kodeknekking.

Etter mange år som leser på forumet er det rett og slett på tide å gi litt tilbake. Alle kan imidlertid bidra med sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herlig, JB. <<l

skal ut på vulgatafiske imorra i nordmarka, så skal se om jeg får lagt inn noe her på kveldinga.

var ute en liten tur etter jobb idag, og da så jeg årets første vulgata dun. så også fler fisk som tok noen vulgis klekkere.

morgendagen kan forhåpentligvis bringe litt godt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herlig, JB. <<l

skal ut på vulgatafiske imorra i nordmarka, så skal se om jeg får lagt inn noe her på kveldinga.

var ute en liten tur etter jobb idag, og da så jeg årets første vulgata dun. så også fler fisk som tok noen vulgis klekkere.

morgendagen kan forhåpentligvis bringe litt godt fiske.

Skitt fiske dilla! Blir søndag for meg, i morgen er det Liungen Cup i Lierbyen! Spennende det også, bare på en annen måte.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips vedrørende fluer, som det hadde vært ok om flere meldte tilbake på. Prøv ei stor busteflue på vulgata, uansett om det er klekker eller dun du skal imitere. Av denne type: http://jornbremtun.files.wordpress.com/2012/08/bustis.jpg

Fasanhaletråder og naturell farger med tinselribbing.

Ikke prøvd den mye selv, men det lille jeg har forsøkt har vært meget oppløftende. Ligner da også mye på Gosling...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stooooore planer om litt vulgatafiske til neste helg - satse på at de store har tatt til vingene da.

Kommer evt. med bilder :)

Husk at dette er svære fluer RoyO, kan bli mye for en liten kar vettu. Ikke dra på så mye i kasta at du tipper uti.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, så var årets første skikkelige vulgata tur unnagjort.

kost meg skikkelig i bellyen idag, med ørret vakende på vulgata duns. bedre blir det omtrent ikke.

fikk 5 stk, men bare to av de var brukbare ørreter. veide de ikke, men omtrent 600g og 800g er nok riktig.

smellfeite begge to. den største var 40cm.

så til bildene av fangsten da. alt var preppet og klart, men når jeg skulle sjekke mobilen idet jeg kom inn til land igjen, guess what. den var borte.... WTF?? joda, kimern hadde glemt og lukke igjen glidelåsen på vadebukse lomma, så mobilen hadde jaggu meg falt ut uten at jeg hadde merket det. den ligger nå på 30 meters dyp i et vann i nordmarka. jippi hurra faen. FML.

men en fin tur var det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en fin tur idag i østmarka. Fikk noen små til og begynne med 2-3 stk, 2 stk ca 30-35 cm etter det som ble fint satt ut igjen. Fikk en fin til slutt på 1,2 kg. Så vulgata også innimellom, var flere arter også der. Et lite klipp her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en fin tur idag i østmarka. Fikk noen små til og begynne med 2-3 stk, 2 stk ca 30-35 cm etter det som ble fint satt ut igjen. Fikk en fin til slutt på 1,2 kg. Så vulgata også innimellom, var flere arter også der. Et lite klipp her

<<l Kjekt med håv, ja  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort Kim, men kjedelig da. Var det bra med Vulgata? Hvor høyt var du?

fort gjort ja, men dritkjipt. 3000,- rett i dass.

var helt ok med vulgata, men ikke kanonklekking. jeg tok den største ørreten med hjem, så jeg fikk sjansen til og sjekke mageinnhold. null vulgata, men en grøt av maur. fisken er nok ikke helt i vulgata modus ennå, men den tar de om den ser den. hadde garantert fått fisken på maur også om jeg hadde hatt det på fortommen.

fisket på rundt 270m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den turen jeg var idag så jeg 3 forskjellige arter døgnfluer, så også flygemaur. Det var overaskende lite vaking over det hele. Min taktikk var og sitte i båten fra ca 20-15 meter fra land og denge inn mot land. Fisken jeg fikk tok alle nærme land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mitt livs fiske hos søta bror i går.

Traff på en kanon vulgata klekking, og på kvelden begynnte ørretten og forsyne seg.

Fikk denne fanten her og mistet en som var minst like stor =)

Vekten stoppet på 2.0 kg. og slo min gamle rekord med 1200g  <<l

Dette ble en dag for minneboka :)

post-20183-13949896163084_thumb.jpg

post-20183-13949896163606_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dårlig med rapporter fra meg dessverre. Har knapt sett en vulgata, men desto mer til malingsspann og glass med perlende Prosecco. Og med helgens værmelding så spørs det hvor mye det blir. Til uka starter kapittelet elvefiske!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er spinner tid på noen vann - men denne her fikk jeg virkelig problemer med stadfeste til noe stadiet - anyone ???

[attachimg=1]

Hei, Roy-Ole  :)

Denne er litt tidlig i spinnerstadiet - flyr høyt og venter på en varm, vindstille kveld for å parre --> legge egg --> dø på vannet (snakk om å leve hardt) så neste vindstille varme kveld blir det antagelig reine Lockerbie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Andrè for en oppklaring av dette - så (heldigvis) ingen av disse lande på vannet, men forestilte meg seansen...hehe

Men noen av samme art som satt i buskene så jeg jo, men ørreten var ikke intr. i disse heller - altså de beitet ikke oppe i trærne som jeg hadde håpet på.

Der jeg pleier å fiske, er ørretene viden kjent for å spise brygger, og båter i jakt på denne vakre skapningen. Var vel det jeg håpet på her,,,,, men desverre ikke denne gangen :D.

De færeste ser vel at denne er bundet åsså, og spesielt utplassert på kanten for å lokke stor fisk.

Krokvalg er hemmelig og noe jeg kommer tilbake til senere.

[attachimg=1]

post-982-1394989621805_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...har alltid visst at det er noe spesielt i området der du fisker - men at de skulle gå opp og brekke av bordbiter på brygger og ikke minst bordplank er for meg....tja...hoho

...der ser du Robban - du er hvertfall RV4`s beste fluebinder  :P

(også kan vi legge til de alle andre riksvegene som finnes i landet)  :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...