Gå til innhold

Oppdrettsnorge slår til igjen


Børge

Anbefalte innlegg

Jeg så de fleste nyhetsinnslag på NRK og TV2 i går kveld..

De samme svarene fra Fiskeriministeren gang på gang! Hun vrir seg på politikervis unna ved å si at "jo, men vi kan jo ikke slutte å spise fisk..". Det er da for søren ikke snakk om å slutte å spise fisk!!! Det er kun snakk om å kutte ut oppdrettslaks, og heller spise makrell, sei, torsk, hyse, lange, kveite og alt det andre vi kan få fra havet..

Jeg blir så heitrande forbanna!!

(Avisene skriver ikke et ord om at villfisken lider av rømninger, lakselus osv. Også irriterende!)  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De samme svarene fra Fiskeriministeren gang på gang! Hun vrir seg på politikervis unna ved å si at "jo, men vi kan jo ikke slutte å spise fisk..". Det er da for søren ikke snakk om å slutte å spise fisk!!! Det er kun snakk om å kutte ut oppdrettslaks, og heller spise makrell, sei, torsk, hyse, lange, kveite og alt det andre vi kan få fra havet..

Samme fra mattilsynet var det vel; "de positive gevinstene ved å spise fisk overgår de negative (mtp gift-innhold)". Det finnes vel annen fisk enn oppdrettslaks......

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ang forbudet mot endosulfan:

"- Dette er et viktig steg framover i arbeidet med å stanse spredningen av miljøgifter. Miljøgifter er en global utfordring og derfor er internasjonale reguleringer nødvendig, sier miljø- og utviklingsminister Erik Solheim."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/aktuelt/nyheter/2011/plantevernmiddelet-endosulfan-blir-forbu.html?id=641774

"Artig" å se hvordan Miljøverndepartementet kan kjempe i mot bruk samtidig som Firskeridepartementet kjemper for økt bruk  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang forbudet mot endosulfan:

"- Dette er et viktig steg framover i arbeidet med å stanse spredningen av miljøgifter. Miljøgifter er en global utfordring og derfor er internasjonale reguleringer nødvendig, sier miljø- og utviklingsminister Erik Solheim."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/aktuelt/nyheter/2011/plantevernmiddelet-endosulfan-blir-forbu.html?id=641774

"Artig" å se hvordan Miljøverndepartementet kan kjempe i mot bruk samtidig som Firskeridepartementet kjemper for økt bruk  ???

Du snakker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så er dette tidenes værste og største drittpakke, ellers så snakker vi om den sykeste og mest morbide bransjen/produktet som er skapt på norsk jord noensinne.

Steng ned hele dritten sammen med revefarmene på land.

Så slipper vi også situasjoner med gale oppsynsmenn som renner turistbåter i senk (håper fyren får ett par år for drapsforsøket...).

Hei og hopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser stadig at det er endel misforståelser ute og går rundt dette med giftstoffer i fisk.

Som "fagmann" må jeg nesten opplyse om at det (dog med unntak av plantevernmiddelet endosulfan) ikke er mer miljøgifter i oppdrettslaks enn det er i villaks, makrell og andre fiskearter med høyt fettinnhold. I mager fisk som torsk vil stoffene i hovedsak samles i de fettholdige organene som lever (og dermed er nivåene i torskelever høye). Etter at produsentene begynte å blande inn vegetabilske produkter i foret har innholdet miljøgifter i oppdrettslaks gått endel ned (iflg. de nyeste analysedataene som ligger på NIFES' nettsider), men utgjør fremdeles den største kilden til en ganske stor mengde miljøgifter for mennesker.

Makrell vil nok inneholde minst like mye, hvis ikke mer av miljøgifter som dioxiner, PCB og bromerte flammehemmere, og kveite er kjent å inneholde mye kvikksølv....

Ferskvannsfisk inneholder generelt mye mindre dioxin, PCB og andre fettløselige miljøgifter, men har et mye høyere innhold kvikksølv (i form av metylkvikksølv) som nok utgjør en mye høyere risiko for folks helse.

Om denne eksponeringen virkelig har noen helseeffekt på oss er usikkert og det er mye uenighet om dette i forskermiljøer. At omega-3 er veldig gunstig for både hjerneutvikling og hjerte er det ingen tvil om, men den klart beste kilden for dette er jo tran som alle gode nordmenn selvfølgelig tar hver dag. Tran, iallefall fra de anerkjente norske produsentene er renset for disse stoffene (ellers ville det blitt behandlet som farlig avfall) og er en ren trygg kilde.

Primært er dette et moralsk spørsmål slik jeg ser det. Det er såre enkelt å rense fiskeoljene som brukes i lakseforet, men vil føre til at laksen blir noen kroner dyrere pr kilo. Teknologien er på plass og all fiskeolje til human bruk blir renset. Resultatet ville vært en ren fisk, og all usikkerhet rundt potensielle skadeeffekter ville vært borte. Det kan nesten virke som om næringen har samme holdning til å innrømme at innhold av miljøgifter er et problem som bilbransjen hadde med i innføre bilbelter i sin tid siden det ville kunne gjøre inntrykk av at bilene deres var utrygge.

Bare for å presisere: Jeg vet ikke noe om restverdier av endosulfan i laks (sannsynligvis er det nok veldig lave restmengder i fisken), ei heller noe om endosulfans giftighet. Det er dog en grunn til at det ikke lenger er tillatt i EU og kun brukes av enkelte utviklingsland.

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på konsumet per husholdning, er det ingen av de andre fete fiskeartene som er i nærheten av å komme opp i samme mengde som oppdrettslaks. Oppdrettsnæringen sier vel at hver nordmann i snitt spiser 8 kg oppdrettslaks årlig. Nå vet jeg ikke hvor de har dette tallet fra, men når vi vet at oppdrettslaksen langt på vei inneholder flest og mest POP`er (23 av 25) (Persistente organiske miljøgifter) av matvarene våre, og vi også vet at dette akkumuleres i kroppen og har en lang biologisk halveringstid, så er det liten tvil om at dette vil gi en samfunnsmessig negativ helseeffekt.

Karolinska sykehus i Sverige har utført et forskningsprosjekt som viser at kadmium inntatt gjennom kosten medfører ca 4 mrd svenske kroner i økte utgifter som følge av hyppigere forekomst av lårhalsbrudd.

Kvinner er mest utsatt for dette, da kadmiumet i høyere "erstatter" jernet i kroppen under menstruasjon.

Når vi også vet at 94% av alle giftstoffene mor har akkumulert i barndom, fertil alder, og under graviditet, overføres til fosteret, synes jeg det er en skremmende tanke.

Hvordan er statistikken for antall barn som er rammet av AD/HD, autisme, nedsatt IQ?

Hva med brystkreft, nyrekreft, testikkelkreft, benkreft?

Når fet sjømat generelt inneholder en så stor andel POP`er og tungmetall at folkehelseinstiuttet sier vi bør begrense oss til 2 måltider i uken, så burde dette for all del ikke vært skjøvet under teppet av en salgskåt oppdrettsminister som flyr rundt i barnehager og skoler og fostrer opp barna våre med denne fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har ikke spist laks eller oppdrettslaks til hverdags året rundt i alle år, skjønner du.

Og i hvert fall ikke med de giftverdiene som er i dagens fisk.

Jeg leste forresten en interessant artikkel som viste at den gjennomsnittlige reaksjonstiden og IQ i befolkningen har forverret seg ganske kraftig siden den Victorianske tiden.

Den kan i hvert fall være grei å lese for oss som er foreldre: http://www.forskning.no/artikler/2013/juni/360003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 kilo laks pr person utgjør et snitt på 150 g pr uke og høres ganske mye ut egentlig, men jeg har ikke noe bedre tall. Vi er nok fort oppe i over 200 POPer, minst, om man skal ta med rubb og rake det er mulig å analysere for, men det gjelder jo oss alle. De aller fleste er selvsagt i svært lave konsentrasjoner. Tviler sterkt på om laks inneholder flere POPer enn andre dyr, men du har helt rett i at den er den største primærkilden for mange POPer. Og ja mange av dem har veldig lang halveringstid i kroppen og akkumuleres opp gjennom årene. Det er akkurat de egenskapen som gjør dem til POPer. Ingen har publisert noe bevis for at den eksponeringen man normal har i dag har noen negativ helseeffekt på oss. Dog finnes det mange studier som viser at disse stoffene kan ha en hel rekke negative effekter, men dette er et spørsmål om doser og følsomhet. Reelle effekter er altså ikke bevist, men er også svært vanskelige å påvise. Mennesket er en svært uegnet organisme å utføre epidemiologiske studier på siden vi gjør så mye rart og lever så lenge... Ikke det at jeg mener at POP'er ikke er potensielt farlige for oss, for all del. Jeg er meget kritisk, men rett skal være rett, og følte jeg måtte formidle noe av min kunnskap om dette med tanke på innhold av POP'er i vill vs oppdrettet fisk og om effekter av disse.

Når det gjelder kadmium gikk jeg igjen inn på sjømatdata på NIFES' nettsider, og ser at nivåene i laks ligger godt under grenseverdiene som er satt for akseptabelt inntak, og er helt tilsvarende det som finnes i vill atlantisk torsk. Det er stort sett røykere som blir betydlig eksponert for kadmium og som får dårlig nyrefunksjon av dette. Ellers vet jeg ikke nok om kadmium til å synse noe om inntak gjennom kosthold.

Overføring til foster og til barn gjennom morsmelk (norsk morsmelk vill faktisk vært forbudt å selge i Europa grunnet for høyt innhold POP'er!) er lite hyggelig. Det er da også svært mye lite hyggelige stoffer i miljøet vi lever i, og dermed også blir eksponert for som kan mistenkes å gi helt tilsvarende effekter. Brommerte flammehemmere fra PCen din, sofaen din, bilen din, teppene dine, hormonforstyrrende stoffer fra kosmetikk, hermetikk, myggmidler, impregneringsmidler, fluorerte stoffer fra gore tex jakka, vadere, ftalater fra barnas leker og gulvbelegget ditt etc. Lista er meget lang. For ikke å snakke om sukker i kosthold. Og de som røyker kan jo bare holde kjeft.

En ny opplysning i denne omgangen med medieskriverier om laks, og som jeg har vært inne og sjekka opp er at dioxininnholdet i oppdrettslaks er godt og vel halvert i forhold til et par år tilbake, så det må jo være gode nyheter i såfall.

Jeg gjentar alikevel det jeg sa i forrige innlegg at det eneste riktige fra næringen vil være å rense fiskeoljen de bruker i foret. Det er det eneste moralske riktige, og man ville unngått hele den usikkerheten som er rundt mulige negative helseeffekter av å spise laks. Jeg kan ikke skjønne at det er noe å lure på i det hele tatt.

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...