Gå til innhold

Makrell ?


kenijn

Anbefalte innlegg

Har en kamerat som var ute og dorga i to timer i går. Resultat 1-en makrell så der han fiska i Oslofjorden var det hvertfall ikke fullt av fisk.

Friluftsfjorden!

Har selv fått en del horngjel, men har ikke sett makkisen enda..

nå fisker jeg på nesodden og vervenbukta området.. oslofjord og bunnefjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslofjorden er lang, fra Oslo til Færder og derfor går det ikke an å si at fjorden er full av fisk bare fordi man har fått bra med fisk der man fisker. Det samme gjelder naturligvis motsatt vei, hvis man ikke får fisk eller svært lite. Det er en kjent sak at mens torsken har vært borte i vår del av fjorden (Horten) har det vært mye innenfor Drøbak. Vi får håpe makrellen kommer i mengder og i følge en fiskehandler fra Sandefjord er det tatt fin stor makrell rundt Svenner, men det er langt fra Horten.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrellen er på konstant vandring og lever mye fritt i vannmassene. Dermed mener jeg det ikke er spesielle makrellplasser som sådann. De er ofte der silda er. Du treffer på makrellen langs land de fleste steder vil jeg si. Du vil ofte kunne se jaging i overflaten når den jager sild.

Jeg fikk makrell i indre oslofjord i går  <<l

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Stod på en brygge på nesodden her om dagen sammen med HankFisk. KOKER med makkis, rigger stengene, denger ut sild reker osv.. det var sikkert over 100 fisk i overflaten som svømte frem og tilbake utenfor brygga,, de bare snusa på flua å svømte videre... sick !! vi prøvde alle mulige fluer !! det stod t.o.m en denger ved siden av oss med møresild på .. han fikk heller ingenting.. WTF ? !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Wikipedia er den viktigste føden for makrell plankton, for eksempel hoppekreps og krill, og den tar også krabbelarver, pilormer, sildefisker og torskefisker. Mulig stimen mesket seg i små krepsdyr? Bare et forslag...

Vet at en del båtfiskere, som fisker med såkalte "tyttebærkroker", får på en del makrell om sommeren. Eller kanskje de rett og slett ikke var på matsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Wikipedia er den viktigste føden for makrell plankton, for eksempel hoppekreps og krill, og den tar også krabbelarver, pilormer, sildefisker og torskefisker. Mulig stimen mesket seg i små krepsdyr? Bare et forslag...

Vet at en del båtfiskere, som fisker med såkalte "tyttebærkroker", får på en del makrell om sommeren. Eller kanskje de rett og slett ikke var på matsøk?

Tror du er inne på svaret her Øyvind - så samme tilfellet på morgenen i går på brygga på Nesoddtangen når jeg tok båten til jobb. Var tett med makrell rundt båtene! Båtene virvler opp utrolig mye vann/ dyr når de legger til/ går ut... så holder en knapp på små krepsdyr  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette var makrell som stimer i overflaten og tidvis lager ploger der man kan se de svømmer med åpen munn så er dette typisk adferd for makrell på denne tiden som spiser raudåte og annet plankton. Noen kan man likevel lure om man fisker ei litt lita flue superfort rett foran nesa på dem. Da ser det ut som om huggrefleksen tar overhånd hos ihvertfall enkelte av dem.

Rolf J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette var makrell som stimer i overflaten og tidvis lager ploger der man kan se de svømmer med åpen munn så er dette typisk adferd for makrell på denne tiden som spiser raudåte og annet plankton. Noen kan man likevel lure om man fisker ei litt lita flue superfort rett foran nesa på dem. Da ser det ut som om huggrefleksen tar overhånd hos ihvertfall enkelte av dem.

Rolf J

Jupp. Stemmer åpen munn frem og tilbake !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...