Gå til innhold

Anmeldelse av "Ørretboms 5 del 2" !


Lundeflue

Anbefalte innlegg

Endelig var filmen til Herr Brun i dvd spilleren min, jeg har gledet meg lenge til denne skulle komme :)

Oppsluttningen etter filmen var akkurat slik eg hadde håpet, Andre brun er flink til og formidle på en enkel å forståelsesfull måte, han bruker god tid på og lære vekk sin kunnskap via demonstrasjoner og forklaringer av de foskjellige situasjoner han befinner seg i..Min karakter på filmen er 5 av 6, gunnen til 5`r isteden for 6`rn er at filmen ikke er lang nok.. <<l

Jeg lurer fælt på hva dere andre syns om filmen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg skal komme med en anmeldelse jeg også, fordi om jeg er noe inhabil. Inhabil i den grad at jeg er med på noen deler av filmen. Legger det til sides, og kommer med en anmeldelse på generelt grunnlag :)

Filmen er fire timer lang, men tiden går alt for fort, og den er over på et lite øyeblikk. Andrè er pedagogisk så det holder, og det er en mening med så og si alt han foretar seg. For fluefiskere som ikke har fisket og reflektert i årevis, er dette en kickstart som en ikke får andre plasser. Har du del 1 og del to i denne serien, så er det utrolig mye å plukke opp, og filmene kan brukes som et oppslagsverk etter både endt fisketur, og ved bindestikka.

For den erfarne fiskeren, er dette 4 timer med ren underholdning, der du vil oppdage at du nikker samtykkende med etter hvert som du ser filmen :)

Mange meget flotte fiskescener, hyggelig stemning med kamerater på tur, og mye topp klipping.

Pluss:

-MYE film for pengene!

-Dobbel DVD med fiske OG fluebinding i samme pakka.

- Binde del som er eksepsjonelt bra, men en av Norges beste ørretflue bindere.

Minus:

- Eneste som skiller denne fra en Hollywood produksjon, er litt dårlig lydkvalitet i forhold til svære produksjoner (Men da har jeg lagt lita høyt :) )

- Enkelte av gjestene i filmen snakker en del for mye, og noen ganger blir det mas :) (kremt kremt)

Alt i alt så er dette en "må ha" DVD, og summa summarum, får den en klar 5er av meg.

En stor takk til Andrè som gidder å holde på med denne enorme jobben, til gleder for oss andre :)

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord, Henning.

I mine øyne bidrar du selv veldig mye med de bra tingene i denne filmen. Du er så tilstedeværende, og det er alltid en bra ting  <<l Uten deg ville filmen ha vært mye fattigere, det er i hvert fall sikkert  :)

Filmen er ute i butikka nå og vi pakker filmer som vi aldri har gjort før  <<l

Det er moro at det går så mange avgårde i posten om dagen. Tusen takk til alle butikkene som har bestilt og har trua. Jeg er ydmyk og takknemmelig - og også litt stolt over at jeg har fått til noe som så mange fluefiskere vil ha. Tusen takk for tilliten.

Filmen er slik vi har det på tur. Moro at ekte ting selger, så en god fluefiskehilsen fra, André.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej André,

Jeg har prøvet at maile direkte til dig på to forskellige mail adresser og sende PM på dette forum, men jeg jeg får ingen svar tilbage. Kan du ikke venligst sende mig en PM snarest?

På forhånd tak  <<l

Hei, Thomas  :)

Det skal jeg gjerne gjøre  :) Er på fest på Toten med dama i kveld, men tar kontakt i morgen  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andrè

Henning og eg hadde ei fire timers "kosestund" her om kvelden <<l

Må henge meg på Lundeflue om at det virka ikkje som at filmen

varte i fire timer.

Skryt til deg for pedagogisk bra forklaringer på bindesnuttane, henta

nokre tips der ja.

Sekvensen som eg likte best var når du og Henning hadde kasteundervisning

med Lundeflue (var vel han???), veit ikkje heilt kvifor, men følte

at dette var så grunnleggende at sjølv eg forsto kva A-kjendisane

snakka om <<l

Takk for nok ein bra film.

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andrè

Henning og eg hadde ei fire timers "kosestund" her om kvelden <<l

Må henge meg på Lundeflue om at det virka ikkje som at filmen

varte i fire timer.

Skryt til deg for pedagogisk bra forklaringer på bindesnuttane, henta

nokre tips der ja.

Sekvensen som eg likte best var når du og Henning hadde kasteundervisning

med Lundeflue (var vel han???), veit ikkje heilt kvifor, men følte

at dette var så grunnleggende at sjølv eg forsto kva A-kjendisane

snakka om <<l

Takk for nok ein bra film.

Bjørnen.

Hei, og takk, Bjørn  <<l Jeg setter pris på det.

Jeg er ganske ydmyk når det gjelder å lage fluefiskefilm, for jeg lager filmene slik jeg liker det, så da er det ekstra trivelig at også andre tenker i samme bane  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette definitivt som en film jeg vil få med meg etterhvert, men som Bill nevner hadde det vært kanonbra om filmene dine ble tiljengelige på nett, gjerne via et pay-to-view streaming system e.l! Jeg tror det også kunne vært et stort steg i riktig retning om du er interessert i å nå enda flere fluefiskere med filmene dine. Som ung og digitalpreget person vet jeg hvertfall at både jeg og alle mine venner tilnærmet aldri kjøper en film fysisk i butikk lengre. Spesielt Netflix har den siste tiden gjort det unødvendig ;)

Nå vet ikke jeg personlig om noen nettside som lar deg legge ut egenproduserte/"småproduksjonsfilmer" for pay to view, men kanskje siden Bill linket er en mulighet. Jeg vil tørre tippe det finnes en løsning som vil passe dette tilfellet her i dagens internettsamfunn <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som omfavner den digitale hverdagen hadde det vært helt supert om filmen(e) ble tilgjengelig på nett, f.eks via Reelhouse.

Personlig synes jeg den digitale hverdagen er nokså overvurdert! Kunne egentlg tenke meg ørretboms på vinyl, men må vel nøye meg med dvd versjonen som alle andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bill, Kriska og anLangset  :)

Foreløpig - og i all nærmeste framtid - er Ørretboms-filmene kun å få som DVD. Jeg liker DVD-konseptet, på lik linje med det å kunne holde fysisk i ei bok.  

Men idéen deres er god. Absolutt.

Men jeg liker tanken om at filmene selges via butikkene vi har i Norge. Jeg selger for eksempel ikke Ørretboms 5-filmene mine selv via egen nettbutikk. Kun via andre butikker rundt omkring i landet.

Og det er for å støtte opp opp dem. Ikke for å tjene mest mulig penger selv (for da hadde jeg solgt via nettbutikken min selv). Så dette er et lite regnestykke, som ikke bare handler om å tjene penger.

Jeg er helt sikker på dere alle tre forstår det jeg sier, og jeg håper også at dere synes det er greit  :) Det er "smalt" nok å lage fluefiskefilm som det er  <<l

Hvor finner jeg Ørretboms 5 i Trondheim?

De nærmeste plassene i Trondheim hvor du får kjøpt filmene, er Stjørdal Sportsfiskesenter, Jakt & Fiskespesialisten og Flue.no. Ellers har mange av fluefiskebutikkene også nettbutikker hvor filmen er å få kjøpt, så det er lett å få tak i. Mange butikker som har kjøpt inn har nok ikke rukket å få lagt den inn i nettbutikk ennå vil jeg tro, så det går sikkert greit å ringe og høre i butikk også.

Fluefiskehilsen fra,

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bill, Kriska og anLangset  :)

Foreløpig - og i all nærmeste framtid - er Ørretboms-filmene kun å få som DVD. Jeg liker DVD-konseptet, på lik linje med det å kunne holde fysisk i ei bok.  

Men idéen deres er god. Absolutt.

Men jeg liker tanken om at filmene selges via butikkene vi har i Norge. Jeg selger for eksempel ikke Ørretboms 5-filmene mine selv via egen nettbutikk. Kun via andre butikker rundt omkring i landet.

Og det er for å støtte opp opp dem. Ikke for å tjene mest mulig penger selv (for da hadde jeg solgt via nettbutikken min selv). Så dette er et lite regnestykke, som ikke bare handler om å tjene penger.

Jeg er helt sikker på dere alle tre forstår det jeg sier, og jeg håper også at dere synes det er greit  :) Det er "smalt" nok å lage fluefiskefilm som det er  <<l

Dette er jo selvfølgelig forståelige grunner dette, gøy å høre du bevist prøver å støtte utstyrsbutikkene på denne måten. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bill, Kriska og anLangset  :)

Foreløpig - og i all nærmeste framtid - er Ørretboms-filmene kun å få som DVD. Jeg liker DVD-konseptet, på lik linje med det å kunne holde fysisk i ei bok.  

Men idéen deres er god. Absolutt.

Men jeg liker tanken om at filmene selges via butikkene vi har i Norge. Jeg selger for eksempel ikke Ørretboms 5-filmene mine selv via egen nettbutikk. Kun via andre butikker rundt omkring i landet.

Og det er for å støtte opp opp dem. Ikke for å tjene mest mulig penger selv (for da hadde jeg solgt via nettbutikken min selv). Så dette er et lite regnestykke, som ikke bare handler om å tjene penger.

Jeg er helt sikker på dere alle tre forstår det jeg sier, og jeg håper også at dere synes det er greit  :) Det er "smalt" nok å lage fluefiskefilm som det er  <<l

Dette er jo selvfølgelig forståelige grunner dette, gøy å høre du bevist prøver å støtte utstyrsbutikkene på denne måten. Stå på!

Takk.

Samtidig, som du sier, så synes jeg det er veldig moro at nye fluefiskere kommer til, så jeg håper de finner veien til fluefiskebutikka. Handler de med en enthusiastisk fluefisker der, så møter de også ofte mye god kompetanse som er vel så god hjelp på veien til å bli interessert i fluefiske  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mye snøværsfluer ja som er notorisk dårlige vakgivere i voksent stadie. Den synkestokken der fikk meg til å stusse et øyeblikk i mørket..dukket under og kom opp igjen gjentatte ganger.

Litt vårfluer på dette bildet også selv om det ikke har samme kvalitet.

[attachimg=1]

Hilsen

Rolf JF

post-61-13949896289628_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Filmen er kjøpt, sett og sett igjen. :)

Normalt, blir filmer, alle filmer, kjedelige, om de er for lange.

Men innenfor jakt og fiske, bør filmene etter min mening, ha litt flere minutter rundt magen, enn de som regel har, for å fange alt jeg ønsker å se. 40 - 60 minutter, er mer enn nok til å levere "hardcore action", men det byr sjelden eller aldri på resten av det en fisketur eller jakttur innebærer.

Derimot, har jeg også sett en god porsjon med filmer, som er dratt ut så til de grader i retning av natur og sosiale sammenkomster, at det blir et langt gjesp forbi kjedelig!

Derfor, var jeg spent, når jeg trykket play. Erfaringsmessig, tilhører så laaaange filmer i beste fall kategorien "helt greit", men er ofte best egnet som blinker under innskyting  ;D

Men minuttene gikk, det samme gjorde timene........SLUTT! Slutt alt nå!!?? >:(

Jeg er veldig begeistret for denne filmen. Dere har fanget mye av det som gjelder i og rundt denne formen for fiske. Mye av alt som skjer rundt fisket, samt at fiskesenene kommer som "perler på snor" gjorde hele filmen til god underholdning. Veldig god underholdning!

Med litt erfaring fra filming sjøl, kan jeg med stor sikkerhet påstå at bak film med slik kvalitet og lengde bør følgende kritterier være i orden:

* God planlegging og forberedelser.

* Ufattelig mye fisketid.

* Djevelskt mange timer på brikka.(i kameraet)

* Presis og god redigering.

Sist, men ikke minst, bør det nevnes, at det MÅ stå noen svært tålmodige kvinnfolk i bakgrunnen her, som trenger et ørlite klapp på skuldra, for sine "bidrag" til dette.

Andre: Dette kan du feire, sammen med de som har bidratt, med god samvittighet. Flott levert <<l

Ronny B. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott formulert Itte hackel  <<l

Personlig har jeg veldig sans for alle filmene til Hr. Brun, ikke bare fordi jeg er fra Gjøvik og har spilt på Rockeverkstedet med mannen ;D ;D, men fordi han klarer å formidle meg noe som treffer midt i hjerterota!

Et spørsmål til Andre: Hvorfor blir ikke filmene gitt ut på BD? Er dette kun et spørsmål om kostnader?

Vil produksjonen bli vesentlig dyrere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen er kjøpt, sett og sett igjen. :)

Normalt, blir filmer, alle filmer, kjedelige, om de er for lange.

Men innenfor jakt og fiske, bør filmene etter min mening, ha litt flere minutter rundt magen, enn de som regel har, for å fange alt jeg ønsker å se. 40 - 60 minutter, er mer enn nok til å levere "hardcore action", men det byr sjelden eller aldri på resten av det en fisketur eller jakttur innebærer.

Derimot, har jeg også sett en god porsjon med filmer, som er dratt ut så til de grader i retning av natur og sosiale sammenkomster, at det blir et langt gjesp forbi kjedelig!

Derfor, var jeg spent, når jeg trykket play. Erfaringsmessig, tilhører så laaaange filmer i beste fall kategorien "helt greit", men er ofte best egnet som blinker under innskyting  ;D

Men minuttene gikk, det samme gjorde timene........SLUTT! Slutt alt nå!!?? >:(

Jeg er veldig begeistret for denne filmen. Dere har fanget mye av det som gjelder i og rundt denne formen for fiske. Mye av alt som skjer rundt fisket, samt at fiskesenene kommer som "perler på snor" gjorde hele filmen til god underholdning. Veldig god underholdning!

Med litt erfaring fra filming sjøl, kan jeg med stor sikkerhet påstå at bak film med slik kvalitet og lengde bør følgende kritterier være i orden:

* God planlegging og forberedelser.

* Ufattelig mye fisketid.

* Djevelskt mange timer på brikka.(i kameraet)

* Presis og god redigering.

Sist, men ikke minst, bør det nevnes, at det MÅ stå noen svært tålmodige kvinnfolk i bakgrunnen her, som trenger et ørlite klapp på skuldra, for sine "bidrag" til dette.

Andre: Dette kan du feire, sammen med de som har bidratt, med god samvittighet. Flott levert <<l

Ronny B. Pettersen

Hei, Ronny og tusen takk for gode ord. Setter veldig pris på det, og det mener jeg  <<l

Du er en erfaren ringrev i fluefisket, kanskje enda mer enn meg.  

Husker jeg publiserte ei flue av deg i Jakt & Fiske eller Vi Menn for gud herrens mange år siden. Den flua JAZ fascinerte meg stort, hvor du hadde brukt blant annet utbørsta SLF i thorax, som en av mange spennende ting med den flua. Uansett, nå er du "tilbake" in the game etter mange år, så moro om vi treffes langs ei elv til neste sommer, Ronny - og får anledning til å fiske i lag <<l (Og det er vel ikke akkurat usannsynlig).

Flott formulert Itte hackel  <<l

Personlig har jeg veldig sans for alle filmene til Hr. Brun, ikke bare fordi jeg er fra Gjøvik og har spilt på Rockeverkstedet med mannen ;D ;D, men fordi han klarer å formidle meg noe som treffer midt i hjerterota!

Et spørsmål til Andre: Hvorfor blir ikke filmene gitt ut på BD? Er dette kun et spørsmål om kostnader?

Vil produksjonen bli vesentlig dyrere?

Hei, og takk du også  :) Og nå lurte jeg fælt på hvem du er, som vanka på Rockeverkstedet på Gjøvik på den tiden (ble nysgjerrig her nå  :) Det er jo moro  :)

Angående Blue-Ray, så blir det dyrt. For dyrt.

Fluefiskefilm er et smalt marked selv om det går 1500-2000 DVD-filmer av ØB5, og de gode fluefiskebutikkene selger bra. Men det blir allikevel et realtivt sett lite antall. Vi som fluefiskere er ei lita gruppe i den store sammenhengen. Men jeg trives veldig godt med det. Og det gjør de fleste av oss, tror jeg. Men uansett hvordan man vrir og vender på det, så er vi dedikerte fluefiskere ei lita gruppe. Men ei god gruppe folk. Men BD? Blir for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte det vel for deg som en idé på åpningen av Hunnselva, André, men ville det ikke vært en idé å lansere filmene dine digitalt? Kan umulig være store kostnaden for deg, og jeg tror du ville solgt en del ekstra eksemplarer. Du selger jo allerede fluer på nettsiden din, så tilgang til en fil med paypal-betaling kunne jo vært enkelt gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...