Gå til innhold

Hvordan har sesongen vært så langt, karer?


Kim W

Anbefalte innlegg

Ting er litt seint i år her i området jeg bor, Akershus. Fikk ikke med meg marginataklekkinga i år og har knapt sett noen vespertina. Vulgata har jeg sett noen få av men ingen fest. Har fått noen steikepinner på tørrflue og enda flere på ørsmå zonkerstreamere. Største så langt i år viste 1.1kg i håven og også den blei tatt på liten zonker i kveldinga når sola var på vei ned. Ser i disse dager at vårflueaktiviteten begynner å dra seg opp litt og skogen yrer av fuglesang og liv. Synes været har vært bra sa langt i år på tross av litt lav temperatur. Om ei uke er det klart for årets faste fiskeuke og den gleder jeg meg til. Blitt kjent med ny stang i år og også ett par nye liner. Ting glir bra og livet som fluefisker er digg.

Åssen går det for dere andre? Er det no liv?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det hører med. Jeg fikk flere trær på kroken i fjor, men sesongen er jo langt fra over! ;D

Har fiska en del med aircell flyt i år og må si meg meget overasket over hvor digg denne lina er, og til en fin pris. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske kan minne litt om diagnosen bipolar lidelse, altså stemningslidelse. Enten er man høyt oppe, ellers så er man langt nede. Og veien mellom de to faktorene er ekstremt kort og de svinger enormt fra uke til uke. :o;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen begynte veeeldig tidlig, så kom isen rundt midt av januar og la alt mitt fiske dødt i et par måneder..

Så begynte myggfisket i slutten av mars..det var berikende som ifjor, men gikk i hytt og pine værmessig..ble liksom aldri skikkelig vårfiske før varmen kom å ødela alt , og så plutselig sommer- synest våre gikk litt vel raskt unna iår grunnet rekordlang isperiode på nesten 3 ¨måneder- fydda :(.

Men èn ting er utrloig digg; har lagt helt bort enhver plan om å kaste bort et eneste sekund med saltvannsfiske i den inneværende perioden- KUN ørret i tankene, og nå er vi der elv tiltrekker all oppmerksomhet- synd di nærmeste ukene også trolig forsvinner raskt  :-\

En hel uke sammenhengende fiske kan jeg bare skyte noen hvite piler etter i noen år fremover, blir en dag hist og pist..men det er til å leve med..helt greit- totalt sett er fluene maaaange timer i vannet i løpet av dette året også.

Høydaren kommer neste helg for da skal vi samles, de artigste jeg vet om. 10 stk totalt skal vi boltre oss i perlen ingen snakker om.....ei jeg :rolleyes:

Ikke et sted med trofèfisk, men et sted for "trofèopplevelser".

Så fiskesesongen er alt annet enn køfiske for min egen del, og jeg nyter det- med unntak av jordet i Ekso..der man kan ha det i overkant sosialt med mennesker som tar på solbrillene og ikke fjerner dem før desember tussmørket faller på. (selv liker jeg best å se øynene til de jeg snakker med, så holder meg i størst grad unna slike plasser :))

Mange fine myggspiende fisk til nå..og et par kilosfisk..brun og regnbue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har passet på i elvene her omkring (Midt-Telemark) og det har vært bånn. de dagene elvene ikke har gått breddfulle og vel så det - har klekkingene vært svake, vannet iskaldt og nesten null aktivitet på ørreten.

Og nå er plutselig vannet i disse elvene snart for varmt, målte 13-14 grader her om dagen. 

Kort sagt - en drittsesong så langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Sesongen så langt har vært litt absurd :)

Fisket lite, i forhold til hva jeg pleier, fanga mye småfisk og en diger. Alikevell føler jeg en viss glede over den digre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Hva skal man si? Lenge å vente, lite å hente  :rolleyes: Våren kom nesten 1 mnd senere på Sørlandet enn normalt. Vespertinaen skulle vært i gang rundt 10.mai. Kom først i gang rundt 4-6.juni. Hadde litt vaking på marginata i kystnære vann tidlig. Normalt skulle vespertinaen overlappet. Når marginataen var ferdig, ble det stopp! Nå er imidlertid vespertinaen i "gassen" og døra står på klem 1-2 uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en flott vår med sjøørret og sjørøye i håven kom jeg i gang i slutten av godværs-perioden vi hadde i mai, da isen gikk av vanna. Kan bare bekrefte at myggfiske kan være vanskelig altså. Kan også bekrefte at det er et såkalt toppår for lauvmakk her oppe i år. Har aldri sett så mye. Kanskje skaffe noen lauvmakk- imitasjoner :) Men er greit fornøyd med starten. Har da tatt de første på tørt i mai og det er slettes ingen selvfølge i Troms for den gjennomsnittlig ivrige fluefisker. Videre i juni fikk jeg fisket i en liten elv jeg har studert på kart i vinter. Ga mange små ørret men ingen store. Digg å få fisk er det da uansett. Men nå starter nedtellingen til Finnmark 2013, denne gangen litt ut i juli. Referat kommer plutselig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst: mange turer til kjente vann. Unormalt mange turer uten fisk i starten.Fem blanketurer på rad var drøy kost for psyken. Myggfiske gav meg rett og slett ingenting i år. Bare spredte vak og mye frustrasjon. Beste tur under vespertinahøyden. Droppet skoleavslutningen til sønn min og stakk til skogs. Det angrer jeg ikke på. Har vært på skoleavslutning før og det blir flere. Ikke fått noen over kiloen ennå, men har hatt noen sjanser som gikk rett i dass med knuter som ryker og fisk som slår seg av mens jeg står i krattet og prøver å få orden på løssnøret.  :-[;D Oppdaget litt sent i kveld at vårfluene har begynt. Ble så fokusert på en vesp spinner som landet på stanga at jeg gikk glipp av sjansene mens det vaket. Tror en liten superpuppa hadde vært tingen faktisk. Fine opplevelser så langt, men nå begynner elvesuget å komme for alvor. Litt vulgatafiske først og så er det ikke marka før slutten av august/primo september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sulphurea og vårfluer starta for et par dager siden med flott vannstand i er par småelver :) vulgata starta... NÅ begynner det skikkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Seriøst: mange turer til kjente vann. Unormalt mange turer uten fisk i starten.Fem blanketurer på rad var drøy kost for psyken. Myggfiske gav meg rett og slett ingenting i år. Bare spredte vak og mye frustrasjon. Beste tur under vespertinahøyden. Droppet skoleavslutningen til sønn min og stakk til skogs. Det angrer jeg ikke på. Har vært på skoleavslutning før og det blir flere. Ikke fått noen over kiloen ennå, men har hatt noen sjanser som gikk rett i dass med knuter som ryker og fisk som slår seg av mens jeg står i krattet og prøver å få orden på løssnøret.  :-[;D Oppdaget litt sent i kveld at vårfluene har begynt. Ble så fokusert på en vesp spinner som landet på stanga at jeg gikk glipp av sjansene mens det vaket. Tror en liten superpuppa hadde vært tingen faktisk. Fine opplevelser så langt, men nå begynner elvesuget å komme for alvor. Litt vulgatafiske først og så er det ikke marka før slutten av august/primo september.

Samme her JB...jeg skrev tidligere i tråden at jeg skulle ha meg en fin tur med "trofèopplevelser", mer enn trofèfisk....ikke mye skjedde i elvene på andre siden av fjøla, men nok til at suget ble enda større;

Dette kan bli årets høydare for meg okke som..beste kompiser, noen fisker bare denne ene gangen i året og vår vennskap er basert på slike turer, jeg elsker det :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...