Gå til innhold
  • 0

Fortom


fumigatus

Spørsmål

Har testa flere forskjellige liner, ferdige fortommer og litt diverse denne våren/forsommeren. Når det gjelder fortommer er den soleklart beste jeg har endt opp med til tørrfluefiske etter ørret flyalfs egenbundet: 2,2 m 0,40 + 0,8 m 0,25 + en meter tippet (5x eller 6x). Funker helt utmerket. Det enkle er ofte det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg har de siste årene også benyttet meg av Alf S (Flyalf)s oppskrift på fortommer, om enn variert litt ut fra ulike situasjoner jeg skal benytte den til (tykkelse varierer og lengde på de ulike delene like så), og som Tom sier synes jeg det er helt avgjørende å finne myk mono. Spesielt til butt-del. Og ja, det enkle er ofte det beste (og rimeligste) :) Og jeg bruker gjerne en mikroring i overgangen fra "fortom" til spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Blir ikke overgangen fra 0,25 og helt ned i 0,12/0,13 litt i mest utaperte laget?

Man skulle tro det var slik. Jeg har bare fulgt oppskriften fra nettet, og kan ikke si annet enn at det funker helt fint.

Ngiri: har ikke helt skjønt det med mikroring så bær over med dumt spørsmål. Er det noe som kjøpes og bindes mellom fortom og tippet? I så fall hvorfor, og med hva slags knute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Man skulle tro det var slik. Jeg har bare fulgt oppskriften fra nettet, og kan ikke si annet enn at det funker helt fint.

Ngiri: har ikke helt skjønt det med mikroring så bær over med dumt spørsmål. Er det noe som kjøpes og bindes mellom fortom og tippet? I så fall hvorfor, og med hva slags knute?

Jeg har brukt Hends Camou-fortommer noen år, men bare litt fra og til av ubevisste grunner, og har stort sett brukt Multi Light Leader med 80cm 0,20 og så ned til 0,18 - 0,15 til generelt tørt fiske med vannkast-egenskaper.

Men i år har jeg testet Camou-fortommene litt mer nøye, og det har blitt min favoritt  <<l En 4,5 meters Camou med 0,18-ende, som du skjøter på en microring og en (etter forholdene/flua) god lengde 0,15mm FC går så det griner til både vannkast og overhodekast. Det er en combo som er vakker å kaste med når det gjelder #4 og 5-stenger med tørrfluer.

Og til microringer: Jeg binder microringen mellom tapert fortom og spiss med to Crawford-knuter. Sterkere enn det meste, og kjappe å binde  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Man skulle tro det var slik. Jeg har bare fulgt oppskriften fra nettet, og kan ikke si annet enn at det funker helt fint.

Ngiri: har ikke helt skjønt det med mikroring så bær over med dumt spørsmål. Er det noe som kjøpes og bindes mellom fortom og tippet? I så fall hvorfor, og med hva slags knute?

Jeg har brukt Hends Camou-fortommer noen år, men bare litt fra og til av ubevisste grunner, og har stort sett brukt Multi Light Leader med 80cm 0,20 og så ned til 0,18 - 0,15 til generelt tørt fiske med vannkast-egenskaper.

Men i år har jeg testet Camou-fortommene litt mer nøye, og det har blitt min favoritt  <<l En 4,5 meters Camou med 0,18-ende, som du skjøter på en microring og en (etter forholdene/flua) god lengde 0,15mm FC går så det griner til både vannkast og overhodekast. Det er en combo som er vakker å kaste med når det gjelder #4 og 5-stenger med tørrfluer.

Og til microringer: Jeg binder microringen mellom tapert fortom og spiss med to Crawford-knuter. Sterkere enn det meste, og kjappe å binde  <<l

Hvor lang 0,15 tippet bruker du på vanlige døgnisstørrelser,sånn ca? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvor lang 0,15 tippet bruker du på vanlige døgnisstørrelser,sånn ca? :)

Hei, Rune  :)

Alt fra 1 meter til 2 meter spiss, men avhengig av fluetype, om det er motvind/oppstrømskast/fluesnøretype etc.

Men 1,5 meter spiss 0,15mm Rio Fluoroflex Plus, etter Camou 4,5m med Evotec 100- snøre er god som gull til rolige forhold og en Micro Dun i rhodani size  <<l

Det blir lang fortom, men til gode presentasjoner og vannkast er det gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvor lang 0,15 tippet bruker du på vanlige døgnisstørrelser,sånn ca? :)

Hei, Rune  :)

Alt fra 1 meter til 2 meter spiss, men avhengig av fluetype, om det er motvind/oppstrømskast/fluesnøretype etc.

Men 1,5 meter spiss 0,15mm Rio Fluoroflex Plus, etter Camou 4,5m med Evotec 100- snøre er god som gull til rolige forhold og en Micro Dun i rhodani size  <<l

Det blir lang fortom, men til gode presentasjoner og vannkast er det gull.

Da er jeg ikke så alt for langt på jordet i forhold til deg Andrè ;)

Har i noen år lagd fortommer selv på "the Staffan way" og syntes de funger veldig greit,men begynte å kjøpe Camou 4,5 m i fjor og de er jo helt suverene <<l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Jeg kjører følgende fra i år av (når jeg ikke bruker mine hjemme laga)

4.5m camou, med 0.20 spiss. Setter en halmeter pluss med 0.18, og spisser med vel en meter med 0.152 RIO fluorflex pluss.

Og litt of topic. Etter min fisk på over trenkilo for en tid tilbake, og så jækli jeg drog i den spissen, kommer jeg aldri til å bruke noe annet en fluorflex pluss. Herregud for et spissmateriale!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Personlig, fisker jeg "smalt", og aller helst med ting som flyter. I "verste" fall ikke lenger under, enn at det som skjer er synlig.

Har alltid holdt på bruk av laange fortommer, og det å få de til å slå godt over.

Mitt tips: Jeg fjernet gjerne litt av fronten på fluelina. Fra 40 cm til opp mot 1,20. Dette for å få det meste av kraften over i fortommen. I enden av flue lina, åpner jeg denne med synåler i økende dimensjoner.

Først en tynn en, som jeg etter å ha ført den ca. 1 cm inn, varmer med lighter. Lar det kjøle ned, og trekker nåla ut. Litt tykkere nål, samme prosess igjen. Når hullet er stort nok til å ta i mot 0.58 nylon er det klart.

Ca. 1 cm av nylonenden på 0.58 rubber jeg litt med 400 sandpapir. Dypper den i lyn lim, og trer den minst 1 cm inn i den åpne enden på fluelina. Lar dette herde, og lager en pen overgang, med uv lim.

0. 58 nylonen lager jeg ca. 1 meter lang. Denne skjøter jeg med Hends Camou 4.5 meter med spiss på 0.23.

Setter på 50 - 70 cm 0.18, og spiss på 1-1,5 meter med 0.15. Blir fort en fortom mellom 6,5 - 8 meter.

Ingen god plan for vannkasting, men knall bra til over hode kast. Mange vil mene at dette er unødvendig langt, men jeg liker dette. Har brukt Acron misty + nylon. Acron er super myk og død, men opplever denne som litt svak i knuten. Tipper jeg går over til det jeg brukte før ( rio powerflex)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Blir imponert over at dere vaser rundt med fortommer på 6-8 meter. Jeg sliter med å holde orden på mine på ca halve lengden.

Forsøkte meg forleden med nyknytta fortom av den mykeste nylon jeg har funnet, samme dim som nevnt innledningsvis. Det funka helt rævva. Skjønner virkelig ikke hvorfor, men på hvert eneste kast, og det var absolutt blikkstille, ramla fortom og flue i en haug ved siden av tuppen av lina. Artig aktivitet dette gitt, helt fri for frustrasjoner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Blir imponert over at dere vaser rundt med fortommer på 6-8 meter. Jeg sliter med å holde orden på mine på ca halve lengden.

Forsøkte meg forleden med nyknytta fortom av den mykeste nylon jeg har funnet, samme dim som nevnt innledningsvis. Det funka helt rævva. Skjønner virkelig ikke hvorfor, men på hvert eneste kast, og det var absolutt blikkstille, ramla fortom og flue i en haug ved siden av tuppen av lina. Artig aktivitet dette gitt, helt fri for frustrasjoner ;)

Vel,da må du tenke over hva som er anderledes i denne situasjonen kontra den første situasjonen.

Du sa at det var det beste du endte opp med til tørrfluefiske,og at det funket utmerket.

At du bruker et mykere matriale er i allfall ikke årsaken.Det er alltid positivt å bruke mykes mulig nylon.

Så kaster du lengre her,bruker du større flue,er det et visst motrekk selv om du sier det er vindstille,

er det bare spissen og flua som lander i en haug ved siden av snøret,eller hele fortommen?

En ennå bedre løsning er å bruke større buttdel.Det er det viktigste.

Velg en buttdel rundt 0,50 - 0,70.

I dag finnes det så mange bra ferdigtaperte fortommer at jeg ville prøvd noen av dem,og du kan også

bytte spiss hele tiden.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har testet forskjellige mykhetsgrader av mono i egenmekka fortommer, og har kommet fram til at jeg liker forholdsvis stiv mono til butt og taperingsdel (Maxima chameleon funker knall). Det virker som energien fra fluesnøret overføres mer effektivt på denne måten. Spissmaterialet velges ut ifra om det ønskes slakk eller komplett overslag. Når det er sagt må jeg henge meg på skryt av Camoufortommen til Hends. Det er den beste kjøpefortommen jeg har testa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvorfor er bløtere bedre ? Forresten er jeg helt enig med Andre' her

Fordi totaltsett gir det mindre minne.På lange fortommer så vil en for stiv buttdel åpne

bukta.Totalt sett bedre drift/bevegelse i hele fortommen.

Det er ingen heksekunst å lage en fortom som slår over nesten uansett,bare man har

tykk nok buttdel,men blir den for stiv så får den også tendes til å propelere

snøret ditt også.Og personlig synes også at bukta ruller penere ut med en myk fortom.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Blir imponert over at dere vaser rundt med fortommer på 6-8 meter. Jeg sliter med å holde orden på mine på ca halve lengden.

Forsøkte meg forleden med nyknytta fortom av den mykeste nylon jeg har funnet, samme dim som nevnt innledningsvis. Det funka helt rævva. Skjønner virkelig ikke hvorfor, men på hvert eneste kast, og det var absolutt blikkstille, ramla fortom og flue i en haug ved siden av tuppen av lina. Artig aktivitet dette gitt, helt fri for frustrasjoner ;)

Kjør på med to stanglengder Fumigatus. Det er nesten ikke forskjell når fortommen er riktig..  På riflete vann derimot er det ikke nødvendig med så lang fortom.

NB. For de som absolutt vil lære seg vannkast, det blir enklere å forankre lina med lang fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har testet forskjellige mykhetsgrader av mono i egenmekka fortommer, og har kommet fram til at jeg liker forholdsvis stiv mono til butt og taperingsdel (Maxima chameleon funker knall). Det virker som energien fra fluesnøret overføres mer effektivt på denne måten. Spissmaterialet velges ut ifra om det ønskes slakk eller komplett overslag.

Enig <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vil ikke dette endre seg hvis man bruker en FL karbon som feks. er .40mm MEN alikevel stivere enn .60mm mono Tom ?

Hvis du med det mener at FLK 0.40 er stivere enn Mono 0,60 og derfor slår bedre over har jeg ikke særlig

tro på at det er tilfellet.Det er ikke stivheten i seg selv,men massen (vekta) som avgjør hvor godt den slår over.

Så jo tykkere den blir jo bedre,men det negative er at da blir den stivere også.

Det er vanskelig å finne skikkelig myk mono i litt større størrelser.

Jeg husker at Sven Kalmar hadde en spole med en virkelig myk og bra mono,men det er år og dag siden og

jeg er husker ikke hva den het?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vil ikke dette endre seg hvis man bruker en FL karbon som feks. er .40mm MEN alikevel stivere enn .60mm mono Tom ?

Det er ikke stivheten i seg selv,men massen (vekta) som avgjør hvor godt den slår over.

Så jo tykkere den blir jo bedre,men det negative er at da blir den stivere også

Tom.

Det skjønte jeg ikke helt Tom? Har vanlig nylon høyere egenvekt enn FC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Det skjønte jeg ikke helt Tom? Har vanlig nylon høyere egenvekt enn FC?

Det er ikke det jeg sier Andreas.

Pål får fortelle oss forskjellen på massen(vekta)på 0,40 FLC og 0,60 Mono.

Eller hvis han sender meg 10 cm av begge så skal jeg veie dem og også se

på forskjellen i stivhet.

Hvis han mener at 0,40 FLC slår bedre over så må det være en forklaring på det.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...