Gå til innhold

Garanti i praksis (scott, sage, orvis, hardy++)


arnetob

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare meg forskjellen på garantiene disse tilbyr med stengene deres, evt erfaringer dere har hatt med support/service osv? Hvis man feks knekker stanga, hvor mye styr er det og hvor stor egenandel + frakt må man ut med til slutt? Kan være greit å vite før jeg skal kjøpe ny stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles for alle er at du leverer stang til stedet du kjøpte fra. Denne tidsperioden kan jeg ikke svare for. Derfor kan tiden variere noe fra sted til sted. Men av de erfaringene jeg har er det som følger.

Orvis - ubetinget 25 års garanti (ikke på entry stenger), ødelagt stang = ny stang. Tar ca 4-5 uker fra du sender til du har ny i posten. Kjøpte direkte fra Orvis, sendte direkte tilbake til Orvis. Betalte kun for porto bort. (Orvis Superfine & Helios)

Scott - Kjøpt av butikk i Norge. Leverte til butikk som sendte samme dagen. Stang ble sendt til Flyfisheurope. Deretter tok det nesten 4 mnd før jeg fikk ny del tilbake. Men betalte ingenting. (Scott G-2)

De andre du nevner har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles for alle er at du leverer stang til stedet du kjøpte fra. Denne tidsperioden kan jeg ikke svare for. Derfor kan tiden variere noe fra sted til sted. Men av de erfaringene jeg har er det som følger.

Orvis - ubetinget 25 års garanti (ikke på entry stenger), ødelagt stang = ny stang. Tar ca 4-5 uker fra du sender til du har ny i posten. Kjøpte direkte fra Orvis, sendte direkte tilbake til Orvis. Betalte kun for porto bort. (Orvis Superfine & Helios)

Scott - Kjøpt av butikk i Norge. Leverte til butikk som sendte samme dagen. Stang ble sendt til Flyfisheurope. Deretter tok det nesten 4 mnd før jeg fikk ny del tilbake. Men betalte ingenting. (Scott G-2)

De andre du nevner har jeg ingen erfaring med.

Takk for svar! Tenker at jeg blir å kjøpe meg en toppstang senere i sommer hvis det blir noe bra tilbud. Oriv hydros/helios, scott g2, sage circa elns. Har en St. Croix imperial på tur fra USA nå, må prøve den litt først :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiger du en såkallt "Toppstang" slik som Sage One eller scott G2 trenger du ikke bekymre deg for ikke å få hjelp når du trenger det, flere ganger har det hendt små uhell med stengene mine, som mistet noen ringer, knukket midtdel, mistet tuppen på stanga, men hver gang har jeg tatt kontakt med leverandør eller butikk og de skaffet meg det jeg trenger helt gratis..Jeg vet ikke om dette er vanlig, men det er slik jeg har erfart det iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage - tok i underkant av en mnd tid inkl alt tullet posten kan finne på med alt proforma faktura og sånt (som nok en gang skyldes dem for ikke å ha lest riktig proforma faktura da jeg fikk ny del) så fikk jeg ny del mot fraktbetaling kun til selger i Sverige

STOOOOOOOOR FORNØYD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut! Men husker det var noen som skulle ha ny stang elns her på forumet for en stund siden, så var det noen som fortalte om dårlig erfaring med et av "toppmerkene" at garantien egentlig ikke var så bra. Kanskje det var hardy? At det ble stor egenandel eller noe slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var uheldig å knakk Zpey stanga mi i fjor sommer, da jeg ringte til lageret i Danmark så hadde de ikke deler til modellen min (gammel modell). Ble da tilbydd den nyeste stangserien i valgfri klasse mot att jeg betalte frakten, etter ei uke fikk jeg den nye stanga!

Knall service og oppfølging fra første telefonsamtale til lenge etter sanga kom!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiger du en såkallt "Toppstang" slik som Sage One eller scott G2 trenger du ikke bekymre deg for ikke å få hjelp når du trenger det, flere ganger har det hendt små uhell med stengene mine, som mistet noen ringer, knukket midtdel, mistet tuppen på stanga, men hver gang har jeg tatt kontakt med leverandør eller butikk og de skaffet meg det jeg trenger helt gratis..Jeg vet ikke om dette er vanlig, men det er slik jeg har erfart det iallefall :)

Ser ut til at det er vanlig for førstekjøper. Snakket med scott og ser ut til at garantien ikke gjelder videre for neste eier. Man vil måtte betale "ikke-garanti" priser hvis man trenger å fikse noe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orvis garantien er supert, har opplevd det to ganger, begge ganger terningkast 6.

Send stangen ditt og for denne reparert eller erstattet tilbake.

Tar vanlig vis tre uker.

Var du original eier på den stanga? Lurer litt på hvordan det blir hvis jeg kjøper ei stang brukt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orvis har aldri spurt meg om garantikort, de har bare bedt meg sende inn stang så ordner de resten. Ingen av mine stenger er registrert hos Orvis. Så med andre ord følger garanti stang og ikke kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orvis garantien er supert, har opplevd det to ganger, begge ganger terningkast 6.

Send stangen ditt og for denne reparert eller erstattet tilbake.

Tar vanlig vis tre uker.

Var du original eier på den stanga? Lurer litt på hvordan det blir hvis jeg kjøper ei stang brukt

det er en liten ting du kan gjøre før du kjøper brukt, nemlig spørre selger om han/hun har uutfylt garantikort for så eventuelt å handle fra vedkomende. er garantikort uutfylt har det absolutt ingenting å si om du så er eier nr 100 så lenge du sier at du er første eier hvis du skulle bli spurt om det... men da tar du helst kontakt direkte med f.eks med Sage i Tyskland eller USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orvis garantien er supert, har opplevd det to ganger, begge ganger terningkast 6.

Send stangen ditt og for denne reparert eller erstattet tilbake.

Tar vanlig vis tre uker.

Var du original eier på den stanga? Lurer litt på hvordan det blir hvis jeg kjøper ei stang brukt

Som JFL skrev, sendte inn stengene og fikk de reparert og en nye tilbake.

Trengte ikke å vise garantikort.

Som skrevet, super service hos Orvis  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orvis har aldri spurt meg om garantikort, de har bare bedt meg sende inn stang så ordner de resten. Ingen av mine stenger er registrert hos Orvis. Så med andre ord følger garanti stang og ikke kjøper.

At du ikke ble spurt er vel ikke dermed sagt at garantien plutselig har endret vilkår vel?

The Orvis 25-Year Guarantee is valid only for the original owner of a rod. Rods sold on E-Bay or similar online auctions carry the guarantee as long as they are new rods sold by authorized Orvis dealers. Used rods sold on E-Bay or any other website do not carry this guarantee.

Hvordan dette praktiseres av forhandler eller produsent er en annen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var uheldig å knekke en Hardy stang tidligere i sommer, denne ble kjøpt inn tidligere i år i utlandet.

Du har 25 års garanti som gjelder ødelagt stang uansett grunn.

Jeg kappet de allerede knekte seksjonene til Hardy og det tok 2 uker fra jeg sendte de til jeg fikk nye tilbake. (rimeligere porto)

I utgangspunktet koster det £10 i admin fee, siden min stang var under 12 mnd slapp jeg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...