Gå til innhold

Mygg middel som funker


snodeland

Anbefalte innlegg

vi fiskere står ofte oppi store mengder med knott og mygg, jeg lurer derfor på om noen av dere der ute har noen anbefalinger, tips, egne erfaringer om hva som kan holde myggen unna evnt hva slags mygg spray som funker, hilsen stian

Mygga funker fint for meg.

Tight lines

Igor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd litt forskjellig men har i de siste årene sverget til Mygga Myggmelk. Den fungerer utmerket og lenge. Skader heller ikke klærne mine så vidt jeg har fått med meg. Mulig at andre middel fungerer enda bedre (f eks Djungelolja) men det er vel heller marginalt tenker jeg. Dersom man oppholder seg i områder der det er enorme mengder mygg spiller det liten rolle hvor marginalt bedre det ene middelet er enn det andre, for da blir du nok ganske raskt fristet til å dra fram myggnett anyway. Begrenset hvor koselig det er med mygg i nesen, innenfor solbrillene, inn i ørene osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg har vært diskutert ett utall ganger på forumet. Fant i hvert fall denne som tar opp samme tema.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=12352.0

Ja det er diskutert tidligere dette. Og et viktig poeng i den tråden er det Staffan sier: Psyk deg opp. Jeg forsøker å forberede meg mentalt når jeg skal til områder med mye mygg over flere dager. Selv om det vel ikke er mulig å være godt nok forberedt på store mengde mygg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygg kan jeg takle greit, men (svi-) knott klarer jeg bare ikke å psyke meg opp til. Det eneste som hjelper er å rygge sakte mens du fyrer av en flammekaster. Du trenger brennbar væske under trykk. Etter en slik behandling kan du lene deg tilbake og nyte opptil et minutts stillhet, til faenskapet har samlet troppene igjen.

Når det gjelder mygg så er det et fett hva man bruker bare det inneholder nok DEET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat en slik "manisk" fisketur i kveld.

Mygg=null stress med mygga

Knott=fullstendig kaos og frustrasjon ut av en annen verden!!!

Det blir en feit cigar på neste tur, ingen tvil!

Har også brukt Autan-spray i tillegg til mygga, dette hjelper litt mer mot knotten.

Henning, skulle ikke du sende en vareprøve sa du?! :)

Veit også at noen(T.R.) bruker myggspiral og klesklype i capsen, de er tydeligvis ikke glad i the artist formerly known as prince.

Knott ass... Belly da eller?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse brillene her liggende i hofteveska, og klare til å ta på når knotten kommer.

http://leecheyewear.com/product-range/creek-linsnatet/

Har faktisk laget meg en sånn, bare med noen klare "fancy" vernebriller. Problemet er at det blir for varmt i lengden, men ok når man trenger noen minutter med psykisk restitusjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg flytta til skogs for noen år siden er ikke mygg lenger problematisk. Har inntrykk av at man utvikler immunitet, så er man mye plaget er det kun fordi man ikke er nok på tur.

Knott er en annen historie. Det eneste effektive hjelpemiddel er sannsynligvis kognitiv adferdsterapi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel stort sett samme virkestoffet i alle - DEET.

Forskjellen ligger i hvor mye DEET de inneholder. I Norge mener jeg det er maks 20%.

Mange av de mest populære myggmidlene ser jeg ligger rundt 10%, og da må man vel smøre litt tjukkere på for å få samme effekt.

Bushman er vel 100% DEET, og må sikkert brukes med stor forsiktighet. Tror det er ganske kraftig gift vi snakker om her.

I Finland har de litt høyere maksgrense. Det finske myggmiddelet OFF kan jeg anbefale - tror det har 25% eller noe sånt. Svenskene har noe som heter US622 som også funker bra. Men alle jeg har prøvd funker egentlig ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel stort sett samme virkestoffet i alle - DEET.

Forskjellen ligger i hvor mye DEET de inneholder. I Norge mener jeg det er maks 20%.

Mange av de mest populære myggmidlene ser jeg ligger rundt 10%, og da må man vel smøre litt tjukkere på for å få samme effekt.

Bushman er vel 100% DEET, og må sikkert brukes med stor forsiktighet. Tror det er ganske kraftig gift vi snakker om her.

I Finland har de litt høyere maksgrense. Det finske myggmiddelet OFF kan jeg anbefale - tror det har 25% eller noe sånt. Svenskene har noe som heter US622 som også funker bra. Men alle jeg har prøvd funker egentlig ganske bra.

Jeg bruker den med 80%. Lukter blomster og er følgelig helt harmløs ;D;) Godt jeg har en Lever  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygga funker helt greit.

Er det mye mygg så er myggnett et greit alternativ,men du blir vant til myggen bare du sliter deg gjennom en hel dag uten myggnett først.

Det er den første dagen som er verst mens etter det blir du vant til det og da holder det med noen runder Mygga i løpet av dagen <<l.

Må gjennom dette hvert år i Finnmark :P

Mener det var Guideline som hadde en fin spray med altfor mye DEET.

Jeg har fortsatt igjen av den flaska og bruker den kun når det blir helt for jævlig!!

Mener jeg kjøpte den på Gero for mange år siden og de hadde fått tillatelse til å ta den inn kun som "linerens" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...