Gå til innhold

Får ikke SØ i havet!


Anbefalte innlegg

Hei!

Har prøvd meg på SØ en del i vår/sommer men har ikke fått annet enn sei og torsk.

Begynner å bli litt frustrerende  >:(

Bor ganske nært en fjord hvor en venn av meg har fått laks på sluk(!) og fjorden er kjent for laksefiske her hvor jeg bor.

Tenkte å prøve på SØ med fluestanga i denne fjorden men vet ikke hvordan jeg skal gå fram og hvor jeg skal begynne.

Legger ved en link til kart over fjorden: http://kart.finn.no/?lng=15.87254&lat=68.49890&zoom=14&mapType=norortho

Som dere kanskje skjønner er jeg ny med SØ fiske og fluefiske generelt. Aldri fått SØ i havet.

Tar imot tips med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt det der :)

Dersom du får mye torsk, ville jeg våge å påstå at du godt kan trekke inn flua raskere, og antagelig høyere i vannet ;)

Start med dette og se om det utgjør noen forskjell...

Edit: Ahahahaha la akkurat merke til at du har linket til Kanstad straumen! Fisk under kanstad-brua!

Dersom du har bil kan du også godt kjøre til Erikstadstraumen!

Kjør mot sortland og fisk i Gullesfjorden også :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt det der :)

Dersom du får mye torsk, ville jeg våge å påstå at du godt kan trekke inn flua raskere, og antagelig høyere i vannet ;)

Start med dette og se om det utgjør noen forskjell...

Edit: Ahahahaha la akkurat merke til at du har linket til Kanstad straumen! Fisk under kanstad-brua!

Dersom du har bil kan du også godt kjøre til Erikstadstraumen!

Kjør mot sortland og fisk i Gullesfjorden også :)

Lykke til!

:)

Har hørt at det er bra i Gullesfjorden. Men er jo en ganske svær fjord.

Vet du om noen gode plasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro til Gullesfjorden i dag. Kom fram etter 30min kjøring, skulle ta på meg vaderne men så faen hadde jeg ikke glemt vadeskoene igjen hjemme!

Så en del vaking, men om det var Sjøørret eller noe annet vet jeg ikke :)

Prøver på nytt i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Erikstad straumen i dag, fiska litt her og der rundt straumen og fikk ikke noe spessielt.

Når det var full fjære og straumen sto stille begynte sjøørreten å hoppe.

Fikk mye små-mort på 10cm kanskje som ikke bøyde stanga. Største SØ'en jeg så hoppe var kanskje et halvt kilo?

Spørsmålet er da hva gjør jeg for å lure de som kanskje er litt større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 0.28 fortomsspiss, fortomen er ca litt lengre enn stanga(10 fot)

Prøvde med litt forskjellige reker. rosa, orange, hvit. Vet ikke hva fisken spiser der nå.

Ellers så prøver jeg å trekke flua på litt forskjellige måter. Ganske fort.

Bruker et flyt/s1 snøre. Vet ikke om dette er det beste å bruke?

Edit: På fjæra sånn som nå ser jeg bunn gjennom hele strømen. Fiska da det var veldig svak strøm til det var helt stille, og til det begynte å flø igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synkegraden bestemmes i stor grad av dybden der du fisker. Men fortommen din ville jeg ha byttet med noen lengre og tynnere som feks en 12 fots fortom pluss spiss så hele fortommen utgjør to stanglengder. Du kan også prøve å gå ned på spissen til feks 0,23.

Er det odder med markante strømforskjeller ser du det gjerne på overflaten og her i disse sømmene går det ofte fiske, hvis det er sø i området.

Viktige ting du kan se etter i området ditt er gyteelver. Finner du en bekk som er stor nok for ørretlek skulle det la seg gjøre å finne sø i området rundt. Husk regler rundt fiske i utoset, tror det er 50m eller no sånt..husker ikke.

Hvis ikke rekene dine funker kan du jo også prøve lopper, småfiskimitasjoner som decivere, wollybuggere, våtfluer, mickey finn (luring!) osv. Mange skriker av pattegrisen, men cdc rekene er minst like effektive.

Legg også merke til bunnunderlaget der du skal fiske, ørreten trives godt over bunnpartier der det er en god blanding av sand, stein og tang. Man kaller dette forleopardbunn og du skjønner hvorfor når du ser ett sånt område.

Ørretfiske er en indianersport og det betyr at du må snike deg rundt hvis du skal få fin fisk. Ørreten er var på bevegelse og skygger så det gjelder å ikke fly langs vannkanten og lage diger siluett utover overflaten når du beveger deg. Tenk indianerfiske hele tiden, akkurat som om det var en sky brunørret du jakta i dyp skog. Snik deg ned til kanten, kast ut, sett deg ned på huk og trekk inn reka slik du tror en reke naturlig beveger seg. Forflytt deg vekk fra vannet og IKKE bortover langs kanten når du skal på neste plass. Beveg deg alltid utenfor fiskens synsfelt. Fisken står ofte nærmere enn du tror. Den lille langs land som skremmes ut av en stor skygge sender signaler til de store lenger ut om at noe er i ferde.

Blir mye teori og egne tanker her, men erfaringsmessig er det dette som gir uttelling etterhvert.

Skitt fiske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synkegraden bestemmes i stor grad av dybden der du fisker. Men fortommen din ville jeg ha byttet med noen lengre og tynnere som feks en 12 fots fortom pluss spiss så hele fortommen utgjør to stanglengder. Du kan også prøve å gå ned på spissen til feks 0,23.

Er det odder med markante strømforskjeller ser du det gjerne på overflaten og her i disse sømmene går det ofte fiske, hvis det er sø i området.

Viktige ting du kan se etter i området ditt er gyteelver. Finner du en bekk som er stor nok for ørretlek skulle det la seg gjøre å finne sø i området rundt. Husk regler rundt fiske i utoset, tror det er 50m eller no sånt..husker ikke.

Hvis ikke rekene dine funker kan du jo også prøve lopper, småfiskimitasjoner som decivere, wollybuggere, våtfluer, mickey finn (luring!) osv. Mange skriker av pattegrisen, men cdc rekene er minst like effektive.

Legg også merke til bunnunderlaget der du skal fiske, ørreten trives godt over bunnpartier der det er en god blanding av sand, stein og tang. Man kaller dette forleopardbunn og du skjønner hvorfor når du ser ett sånt område.

Ørretfiske er en indianersport og det betyr at du må snike deg rundt hvis du skal få fin fisk. Ørreten er var på bevegelse og skygger så det gjelder å ikke fly langs vannkanten og lage diger siluett utover overflaten når du beveger deg. Tenk indianerfiske hele tiden, akkurat som om det var en sky brunørret du jakta i dyp skog. Snik deg ned til kanten, kast ut, sett deg ned på huk og trekk inn reka slik du tror en reke naturlig beveger seg. Forflytt deg vekk fra vannet og IKKE bortover langs kanten når du skal på neste plass. Beveg deg alltid utenfor fiskens synsfelt. Fisken står ofte nærmere enn du tror. Den lille langs land som skremmes ut av en stor skygge sender signaler til de store lenger ut om at noe er i ferde.

Blir mye teori og egne tanker her, men erfaringsmessig er det dette som gir uttelling etterhvert.

Skitt fiske! :)

Takk for svar :)

Skal få tak i ny fortom og nye fluer! Har nesten bare reker :)

Hvordan er det å kaste med så lang fortom da? Høres ut som det kan bli ganske problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortomslengden øker gjerne i takt med kasteferdighetene. Da jeg begynte med fluefiske var en 9 fots fortom ett helvete i seg selv men idag tenker jeg ikke så mye over lengden. Fisker stort sett med to stanglengder i sjøen. Det som er viktig er tykkelsen på fortommen opp mot størrelse og luftmotstand på flua.

Har i år prøvd fortommene fra guideline, power pro!? er det det dem heter tro!? I hvertfall kommer dem i type salmon og trout og er på 12 fot ( dem jeg har prøvd). Knyter en microring i tuppen og skjøtter ut med akron fluoro stealth spiss. Funker gull! Bruker dette oppsettet til alt streamerfiske også, justerer bare spisslengde etter flua som skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortomslengden øker gjerne i takt med kasteferdighetene. Da jeg begynte med fluefiske var en 9 fots fortom ett helvete i seg selv men idag tenker jeg ikke så mye over lengden. Fisker stort sett med to stanglengder i sjøen. Det som er viktig er tykkelsen på fortommen opp mot størrelse og luftmotstand på flua.

Har i år prøvd fortommene fra guideline, power pro!? er det det dem heter tro!? I hvertfall kommer dem i type salmon og trout og er på 12 fot ( dem jeg har prøvd). Knyter en microring i tuppen og skjøtter ut med akron fluoro stealth spiss. Funker gull! Bruker dette oppsettet til alt streamerfiske også, justerer bare spisslengde etter flua som skal brukes.

Har faktisk en 15fots 0.35mm Guildeline power strike liggende. Er det noe jeg kan bruke med 0.28 spiss?

Kom akkurat på, når jeg sto å fiska hadde jeg en brukbar fisk etter flua. Så bølgene av fisken rett under overflata. Men tok ikke flua da selfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...