Gå til innhold

Nybegynner, hjelp til valg av 1. stang.


fiskemat

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal kjøpe mi første fluestang. Den skal i hovedsak brukes til ørretfiske.

Jeg har kommet fram til noen mulige stenger men trenger litt hjelp med avgjørelsen.

alternativ 1. er en Streamstix Troutstix II

http://www.streamstix.com/product.html/komplett-orretpakke-streamstix-troutstix-ii-introduksjonspris?category_id=22#.UcbJEZz2adE

alternativ 2. Orvis Clearwater II fluestang

http://streamstix.com/product.html/orvis-clearwater-ii-fluepakke?category_id=22#.UcbJFZz2adF

alternativ 3. Loop Incite

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Fluesett/Loop-Incite-kit-9--5-Komplett-sett-med-stang--snelle-og-sn%C3%B8re-137907-p0000069283.aspx

Hvilken pakke vil du anbefale for en nybegynner, og hvorfor?

Om jeg skal kjøpe streamstix t., bør jeg da kjøpe #4/5 eller #5/6?  ???

Om det finnes bedre alternativer er det bare å rope ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg selger ett firer sett om du intressert, ligger på salgstråden.

Er en st.croix 9 fot, er noen år gammel men i veldig god stand, er livstidsgaranti på den.

Med den selger jeg også en Nautilus FWX 3-4 med backing. kan også selge med ett guideline presentation snøre, som passer fint til stanga. Stanga er ganske rask, og passer flott med presentation snøret.

Mvh Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er lettere å kjenne snøret, og når man skal starte og stoppe med en litt dypere stang. Å starte med ett snøre som er litt tyngre vil også hjelpe.

Guideline Presentation synes jeg er ett greit snøre å starte med. Kort klump slik at det er lettere å holde kontroll på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har forstått det så er aksjonen i Streamstix pakken rolig og gjør at man kan gjøre mer tekniske feil uten at kastene blir ødelagt?

Orvis stanga er mer toppaksjonert og raskere i aksjonen hvilket setter litt høyere krav til timing i kastene ?

Hvor stor forskjell vil det være på ei #4/5 stang vs. #5/6? #5/6 er kanskje mer allsidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville slått til på EXP4-tilbudet til Gero, rett og slett fordi det er en kanonstang som lett matcher stenger som koster både to og tre ganger så mye. Dessuten vil tapet være lettere å svelge den dagen du oppdager at fluefiske ikke var fullt så elegant og harmonisk som det gjerne blir fremstilt som likevel, og at halve tida går med til å løsne flua fra trær, lyng og annet helvete som måtte befinne seg langs vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville slått til på EXP4-tilbudet til Gero, rett og slett fordi det er en kanonstang som lett matcher stenger som koster både to og tre ganger så mye. Dessuten vil tapet være lettere å svelge den dagen du oppdager at fluefiske ikke var fullt så elegant og harmonisk som det gjerne blir fremstilt som likevel, og at halve tida går med til å løsne flua fra trær, lyng og annet helvete som måtte befinne seg langs vannet.

What he said :) God stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ei Guideline LPXe 9 fot # 5 av en onkel! :D

Men en kompis av meg kjøpte troutstix-pakka.

http://www.streamstix.com/product.html/komplett-orretpakke-streamstix-troutstix-ii-introduksjonspris?category_id=22#.UdBtD5z2adF

Spørsmålet da er :

1. Hvor lang backing trenger han? fulgte med 100m

2. Anbefales arbor knot for å feste backing til snelle?

3. albright knot > knuteløs variant (

)

4. Hva er forskjell på tippet og leader?

5. Han fikk med : Scierra Salmon leader (0.30mm- 13lbs), Scierra Seatrout/steelhead ( 0,20mm- 6 lbs), Sufix Super Tippet 7X (0.102mm- 2.5lb) og Streamstix Fluoro Tippet 4X (0,0079 INCH - 5.66 lb)

Hvilken bruk vil de ulike delene ha? Skal den tykkeste leader (fortom?) brukes med tykkeste tippet?

6. Skifter man fortom og tippet i forhold til hva man fisker?

7. Hvor lang skal de forskjellige delene være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 meter backing er sikkert mer enn nok, men hvis han har plass til mer er det ikke noe i veien for det. Bare pass på at snella ikke blir så full at det stokker seg ved litt uvøren innsveiving. Hvilken knute du fester backingen til snella med kan da umulig ha noe å si. Bare å knyte så det holder. Kommer NEPPE til å bli "brukt" den knuten uansett ;)

Tippet er spissen på fortommen. Leader betyr fortom. Den Seatroutfortommen burde funke bra. Da setter du på den, så knytter du ca en meter med 4x til den, og så kan du knytte på en meter med noe enda tynnere ytterst. 7x er vel tynnere enn du strengt tatt trenger. Kjøp en rull med 5x og en med 6x, så har du noe for de fleste forhold. Med større fluer, bruk gjerne litt tykkere spiss. Er det fiske med mygg på speilblankt vann, kan du sette på så tynn fortom som du tør.

Til sammen kan fortommen gjerne være ca en og en halv til to stanglengder. Lenger enn det er litt vanskelig, men når man mestrer det er det selvfølgelig en fordel i forhold til å unngå å skremme sky fisk. Men som sagt, det er litt vanskelig å kaste med. Jeg bruker sjelden mer enn to ganger stanglengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk! Vi var å testet i går. Ingen fisk, mange rare kast men det var gøy. Hadde god progresjon på kastingen men regner med det kan være en fordel å melde oss på ett kastekurs. Fortommen ble i første omgang litt lang og førte til litt knuter, men ble kortet ned.

Brukte "surgeons knot" mellom leader og tippet, noe som førte til litt problemer med at tippet hektet seg (tror jeg - ble i alle fall mye vas). Tenkte jeg skulle prøve surgeons knot eller nåleknuten neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...