Gå til innhold
  • 0

Litt av hvert! Spørsmål!


Fisker Henriksen

Spørsmål

Hallo!

Er en fersk fluefisker og synes dette er en kjempe artig hobby å drive med, men trenger litt mer forståelse av div. ting!

1.Knuter på fortommen og krøll!!! (angry face)

Det skjer fra tid til annen at jeg klarer å få knuter på fortommen, gjerne 1 til 3 knuter på en kveld! Jeg aner ikke hvorfor jeg får dette og om dette påvirker fisket! Også pleier flua å krøller seg noen ganger rundt fortommen og bli et skikkelig krøllf*enskap! Da sitter jeg som regel i en god del minutter og drar ut krøllen, noe som er litt kjett når man ser fisken vake rett foran deg!

2.Valg av fluer

Etter å ha lest mye, skjønner jeg at det er mye å velge mellom osv, men er det noen fluer man burde ha på lur i flueboksen sin? Stemmer det at man burde bruke mørke fluer på kvelden og gjerne lyse på dagen? Har disse her i flueboksen: Streaking caddis, cock-y-bundu, black gnat, march brown, myggflue, pheasant tail, olson, zulu silver, superpuppan (gul og sølv?grå?), som nevnt ovafor er det ikke store utvalget! Av de fluene jeg har her, har jeg fått på march brown, myggen og cock-y-bundu!

3.Kjøring av fisk

Etter å ha hatt på ørreten i kanskje 5 min, så har flua bare gluppet ut av kjeften på fisken. Jeg sørger for å holde snøret stramt men ikke for stramt, samt at jeg holder stanga høyt og følger fiskens bevegelse i vannet, men har liksom aldri klart å få den ordentlig opp på land før den glipper! Hva kan jeg gjøre for å unngå noe slikt? Har ikke opplevd dette på harren enda!

4.Mending av snøre

Etter å ha kasta ut, så prøver jeg dette som kalles å mende, eller å dra ut snøre for at ikke flua skal stripe, men jeg legger ofte merke til at når jeg gjør dette, så klarer jeg selvfølgelig å stripe flua... aner ikke om dette ødelegger kastet!

5. Regnvær og vind

Hvordan er det å fiske i regnvær og med litt vind? Opplever de fleste at det gir bedre bett eller dårligere? Hva slags flue burde man velge her? Kan tenkes at det ikke klekkes så mye i regnvær kanskje?

Håper noen kan hjelpe meg med å finne svar på dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei mister!

Jeg vil anbefale deg å lese deg litt opp (det gjorde jeg når jeg ble "hektet" på flue syken :) først da begynte jeg å skjønne hvorfor ting ble gjordt og hvorfor

Det finnes helt sikkert mye forskjellig materiale å velge mellom, men de jeg kjøpte og ennå har i bokhyllen er følgende:

Frank Strifeldt - Fluefiske trinn for trinn

Steen Larsen - Laks på flue

Dette er kjempegreie bøker som illustrerer på en fin måte det du trenger å vite for å begynne med fluefiske

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da tar jeg spm nummer 1:

Noen fluer snurrer som en propell når du kaster. Etter hvert vet du hvilke, og tar dine forhåndsregler, altså få luftkast, og i tillegg drar du ut snurren ofte, så det ikke rekker å bli fullstendig vase. Jeg skyr slike fluer som pesten, men så har jeg luksusen i å kunne velge noen andre.

Knuter på fortommen kommer av at du har en kastefeil i fram- eller bakkast, som gjør at flua krysser fortommen og selv klarer å lage en knute. Dette er irriterende og kan skje den beste, da vinden også kan gjøre deg et pek om du kaster aldri så riktig. En knute på fortomsspissen svekker denne betraktelig, og du bør skifte spiss eller klippe bak knuten hvis den er ute ved flua. Med trening på å ikke starte akselerasjonen for brått, kan du minimere knuteforekomsten. Søk på "griserumper", så finner du mange tips her på forumet. Jeg er selv relativt fersk, med bare tre år på fluefiskegaleien bak meg. Jeg kan love deg at hvis du trener/fisker mye, og prøver å være bevisst på hva du gjør, samt studerer tipsfilmer som det finnes ørtenhundre av på f.eks youtube, og prøver å ta til deg tipsene, så blir dette bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

1.Knuter på fortommen og krøll!!! (angry face)

Det skjer fra tid til annen at jeg klarer å få knuter på fortommen, gjerne 1 til 3 knuter på en kveld! Jeg aner ikke hvorfor jeg får dette og om dette påvirker fisket! Også pleier flua å krøller seg noen ganger rundt fortommen og bli et skikkelig krøllf*enskap! Da sitter jeg som regel i en god del minutter og drar ut krøllen, noe som er litt kjett når man ser fisken vake rett foran deg!

Svar:

Alle får knuter på fortommen i blant. Men kasterens dyktighet, lengden på fortommen og vindforholdene kan påvirke antallet knuter. En knute vil svekke styrken på fortommen. Fisken vil også lettere kunne få øye på fortommen når den ser ut som et fuglereir. Fluer av stive materialer og mye vindmotstand vil også kunne forårsake tvinn. Jeg foreslår at du sjekker fortommen mellom hvert kast, i alle fall så lenge du er relativt fersk. Men, en viss prosentandel av tiden vil alltid gå med til å fikle med knuter.

2.Valg av fluer

Etter å ha lest mye, skjønner jeg at det er mye å velge mellom osv, men er det noen fluer man burde ha på lur i flueboksen sin? Stemmer det at man burde bruke mørke fluer på kvelden og gjerne lyse på dagen? Har disse her i flueboksen: Streaking caddis, cock-y-bundu, black gnat, march brown, myggflue, pheasant tail, olson, zulu silver, superpuppan (gul og sølv?grå?), som nevnt ovafor er det ikke store utvalget! Av de fluene jeg har her, har jeg fått på march brown, myggen og cock-y-bundu!

Svar:

Dette spørsmålet trenger jeg flere dager på å besvare ;-) Men generelt bør du observere hva som skjer ved elva eller vannet og fiske med noe som ligner på de innsektene du ser. Les mer om imitasjonsfiske her:

http://www.fluefiske.net/fisketips/imitasjonsfiske/

Det med mørke fluer om kvelden er nok ikke så dumt da de lager en fin silhuett mot en lysere himmel. Det er ikke få sjøørreter som er tatt på svarte Wolly Buggere i kvelds- og nattestimene.

3.Kjøring av fisk

Etter å ha hatt på ørreten i kanskje 5 min, så har flua bare gluppet ut av kjeften på fisken. Jeg sørger for å holde snøret stramt men ikke for stramt, samt at jeg holder stanga høyt og følger fiskens bevegelse i vannet, men har liksom aldri klart å få den ordentlig opp på land før den glipper! Hva kan jeg gjøre for å unngå noe slikt? Har ikke opplevd dette på harren enda!

Svar:

Det kan være utallig forklaringer på dette. Men unngå slakk line! Jeg har vanskelig for å tro at det skulle være noen vesens forskjell mellom harr og ørret, så om du lykkes med harren så kommer du nok til å få inn ørreten også. 

4.Mending av snøre

Etter å ha kasta ut, så prøver jeg dette som kalles å mende, eller å dra ut snøre for at ikke flua skal stripe, men jeg legger ofte merke til at når jeg gjør dette, så klarer jeg selvfølgelig å stripe flua... aner ikke om dette ødelegger kastet!

Svar:

Du må tilføre mer snøre når du mender. Om du ikke gjør det vil flua trekkes mot deg tilsvarende den snørelengden du bruker til å mende.

5. Regnvær og vind

Hvordan er det å fiske i regnvær og med litt vind? Opplever de fleste at det gir bedre bett eller dårligere? Hva slags flue burde man velge her? Kan tenkes at det ikke klekkes så mye i regnvær kanskje?

Svar:

Mange innsekter er glade i regnvær og klekker gjerne da. Dette kan være noe av forklaringen på at mange har gode erfaringer med fiske i regnvær. Videre vil litt vind på overflata bidra til å skjule snøre og fortom (tørrfluebris), hvilket er positivt. I sjøen har vindretning stor betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...