Gå til innhold

Nikon D3200


Knut R. Skåre

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe nytt speilreflekskamera.

Jeg har ingen høye krav utover at det skal være Nikon (pga allerede innkjøpte macroobjektiv), ta bra macrobilder (fluer) og  HD-video. 

Er D3200 et ok valg da, eller finnes det bedre alternativer i ca samme prisleie?

kjøp deg en d7100 med en gang, om du skal ha deg en ny nikon. selv om d3200 og d7000 (har den selv) er bra, så er d7100 bedre ;D du får muligheten til både 50 og 60 fps hd filming + mye annet jeg ikke gidder skrive her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg vurderer å kjøpe nytt speilreflekskamera.

Jeg har ingen høye krav utover at det skal være Nikon (pga allerede innkjøpte macroobjektiv), ta bra macrobilder (fluer) og  HD-video.  

Er D3200 et ok valg da, eller finnes det bedre alternativer i ca samme prisleie?

Hei, Knut.

Jeg har testet Nikon D3200 i sommer, for jeg og Hege kjøpte det som bursdagsgave til datter Amalie her. Og det tar faktisk fantastisk fine bilder. Underforstått; lysmåler er glimrende, meget god detaljering i bildene på lav og moderat iso, god hvitbalanse, tar 12 bits raw så du har plenty å etterbehandle om du vil. Og bra videokvalitet, hvor du også kan manuelt justere lyd (viktig for ikke å få støy på lydløse klipp) etc. Jeg er vant til Nikon D4, og kvaliteten det har, og jeg er sikker på at jeg kunne ha levd kjempegodt med D3200 også, når det kommer til bildekvalitet. Og det sier en hel del. Selvsagt er det ikke alle manuelle spaker/justeringer som et Nikon D4, men det skulle jo bare mangle også. D3200 er et kjempekamera, om du spør meg. Matcher du det kamerahuset med god optikk, så leverer det proffe resultater som bare det  <<l Bøygen, er som alltid, god optikk, og det gjelder alle kamerahus.

Imidlertid må du bli kjent med kameraet, uansett hvilket kamerahus det er for at det skal yte maks - både med presets, og om du da skal skyte .jpg, så blir det viktig med ADL, riktige Picture Control-innstillinger etc. Du må blant annet stille inn det manuelt, for fabrikksinnstillingene er litt "softe", men justerer du dem riktig selv så blir det perfekt.

WB-evnen til kameraet er også viktig. De fleste tror at om du skyter .raw, så kan alt justeres i etterkant, inkludert wb. Det er feil. Får mange smertelig erfare. Selv om du skyter 12 eller 14-bits .raw, med feilberegnet wb (som typisk feilberegner "rødheten" i en solnedgang i utgangspunktet) så kan du aldri hente inn igjen den infoen som i en av tre fargekanaler, er utbrent. Så det er viktig at kameraet i størst mulig grad matcher WB i utgangspunktet, og det er D3200 god på.

9576915781_81df43a447_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre sier det bra her Knut R. S.

alt for mange tror at de utomatisk får bedre bilder med et dyrere kamera

Helt utrolig hva du kan klemme ut av et kamera i dag i økonomi klassen

når man kan kameraet ut og inn <<l

Når det gjelder kamera med film så går også det på bekostning av noe annet på kameraet

eller kanskje noen tror at det er gratis?  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...