Gå til innhold

Scott Radian erstatter S4 !


-Lars-

Anbefalte innlegg

Hehe.....håper det var nok smilefjes i mitt innlegg til å skjønne ironien.  Et håndtak er noe som i aller høyeste grad er en personlig greie og har med smak og behag å gjøre. Er vel ingen som kan si hva som er riktig eller feil for andre. Men jeg står fast ved at for tynne håndtak er drepen for meg, men likeså er et for tykt grep like feil. Mitt grep skal derfor være akkurat passe for meg uansett om det er et sigarhåndtak eller et fullwells håndtak. Bare for å si det så opplever jeg ikke Scott M håndtaket som spesielt tykt selv om det er utformet som det er og det passer meg utmerket.

Men jeg har også dreid og pusset ned mange håndtak, og for meg er det da mye bedre at det er for mye kork enn for lite når jeg kjøper stang. Mye kork kan reduseres, men for lite, ja det er litt mer krevende.

Er sikker på at nye Scott er en utmerket stang og at det er enkelt å tilpasse håndtak om det skulle være feil.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det selfølgelig mulig å ikke ha håndtak i det hele tatt,så da må jo

følsomheten bli maksimal,men så klart ikke akkurat optimalt å holde i. ;D

Det er fullt mulig å erstatte korken med annet matriale der hvor pekefingeren

og tommelen befinner seg for å øke følsomheten.

Det hadde vært litt morsomt å se om dere kunne kjenne nevneverdig forskjell

på om korken er 20mm eller 25mm hva angår følsomheten?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

det er enkelt å tilpasse håndtak om det skulle være feil.

Enig Kjell, og kanskje enda enklere å tilpasse seg et nytt håndtak !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Nå er det selfølgelig mulig å ikke ha håndtak i det hele tatt,så da må jo

følsomheten bli maksimal,men så klart ikke akkurat optimalt å holde i. ;D

Det er fullt mulig å erstatte korken med annet matriale der hvor pekefingeren

og tommelen befinner seg for å øke følsomheten.

Det hadde vært litt morsomt å se om dere kunne kjenne nevneverdig forskjell

på om korken er 20mm eller 25mm hva angår følsomheten?

Tom.

Nei, men 20mm kontra 40mm.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Nei, men 20mm kontra 40mm.......

Vel,i og med at kork har lav tetthet/densitet så ville nok

valg av annet matriale på deler av håndtaket gi deg en helt annen opplevelse

av følsomhet.

En stivere stang vil også forandre opplevelsen av følsomhet.

Tom.

Jøje meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vapen_625009183.jpg&size=article_medium

Håndtaket til Radian er en god del tykkere enn Sage sitt "Snub nose" håndtak.

Forøvrig en god stang - Radian.

Avbildet er forøvrig Redinton Vapen Red, som vant beste stang under årets EFTTEX messe. Siden diskusjonen dreide mer i retning av håndtak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg fikk anledning til å pröve en Radian 904-4 i helga med et SA VPT #4 snöre. Synes dette fungerte utmerket! Er fra för vant til G2 som er mykere og roligere og som jeg trives godt med. Radian er mye raskere, og for min del gjorde dette at jeg kunne kaste lengre og mer presist enn med G2. Det virker som om den har en spenst som jeg ikke har kjent i noen annen fluestang tidligere. Jeg ble skikkelig frelst!

Håndtaket satt godt i min hånd, og det ser overraskende bra ut  ;D Finishen ellers er rå med lekre oransje detaljer på grafittbakgrunn. Mener å huske at det fantes 12" og 20" mål på klinga for måling av fisk. Konklusjonen min: en sånn en må jeg ha!

mvh Jarle

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Akkurat det tør jeg ikke si noe særlig om Tore.

At han nevnte at AA målingen var litt tricky er en ting,men så mye bommer han vel ikke?

Den erfaringen jeg har er at dette ofte kan være en kombinasjon.

Uansett,synsing er nær sagt helt umulig å forholde seg til,og er egentlig bare tull.

(Det er et fåtall av mennesker som kan fortelle meg om stanga er rask eller stiv uten å måle,og

det er mennesker jeg kjenner godt,og vet hvordan kaster og har kastet sammen med,da vi har

stått sammen og kastet og byttet stenger og snører oss i mellom. <<l)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat AA er det lett aa si noe om hvis du kun vifter "riktig' med stanga, Tom. En stang med SAA hoey AA vi definitivt fremstaa som en stang med utpreget toppaksjon/veldig myk tupp. Den jeg kastet med ville ligge naermere 66-68. Og ERN rundt 5.8-6.2. Mulig de endret den senere da den jeg testet var siste prototype. Men det skulle visstnok vaere den modellen som gikk til produksjon.

Og her er vi inne paa den aller svakeste delen av CCS; etter aa selv ha opplevd hvor lite som skal til for aa faa feil maalinger saa er det veldig faa "maalere" jeg faktisk stoler paa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er vi inne paa den aller svakeste delen av CCS; etter aa selv ha opplevd hvor lite som skal til for aa faa feil maalinger saa er det veldig faa "maalere" jeg faktisk stoler paa...

Finnes det noen måling av målere og en liste over målere man kan stole på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Man har da verken tommel eller pekefinger oppå? Frekvens meg her og der. Må være ille å være så avhengig av en bråte med tall for å kunne velge seg ei fiskestang. Så mye hokus pokus er det ikke og fokus blir helt feil i forhold til den avslappende og batteriladende hobbyen fluefiske er. Om man ikke har tallknusing som en mer fremtredende hobby da. Jeg stoler uansett mer på hva de som lager stenger forteller meg enn hva en hobbytallknuser forteller meg. Noen kan stenger og noen tror de kan. De siste bruker ofte tallrekker i et forsøk på å bevise sin kunnskap i og med at de som oftest har lite utviklet beskrivende ordforråd i forhold til fiskesituasjoner. Kjøp stanga og fisk. Liker du den ikke kan du selge den igjen. Eller du kan la være å kjøpe. Veldig lite avansert. Bare ikke ha tommel eller pekefinger oppå når du kaster. ;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott snakker om "feel" og høy linehastighet i Radian. Nå begynner jeg og bli ok kjent med min s4 etter noen fisketurer, men lurer da på om radian har så mye mere "feeling" enn s4? For er det noe jeg skal innrømme så er det at jeg savner "the winston feel" i s4 som feks b3x og bt2 har samtidig som de funker på korte og lengre presentasjoner. Har Scott klart å lage noe i samme klasse med Radian? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...