Gå til innhold

Bruk av Bellyboat


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

Hei.

Ka meiner dere om bruk av bellyboat til fluefiske?

Dvs sitter dere med den meiningen at "bruk av belly er fusk. Når man ikkje fisken, ja da når man ikkje fisken."

 

Eller er det heil ok med bruk av belly til alle tider?

 

Ka er deres meining om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit; det er helt ok der det er lovlig! ;)

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Fiske med belly er helt genialt, man fisker plasser der man ellers aldri når til.

Bruker bellyen oftere og oftere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Eg har selv hatt mangen fantastiske timer i bellyen......

 

Men det blir litt diverse reaksjoner fra folk.'

Folk som ikkje drever med fluefiske holder på å le seg ihel(til det har sett at det er heilt konge)

Mangen gammle hardbarka fluefiskere ser på det som juks....

 

Eg ser på det som ein vannvittig stor fordel....spesiellt vist ein bruker mesteparten av tiden i skogsvann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vurderer å gå til anskaffelse av belly boat!

Er det noen som har en anbefaling av type/merke. gjerne en relativt lett versjon de den sansyneligvis vil bli mest brukt i marka? :D

 

Annbefaler en med oppblåsbart sete.

Har selv en GuideLine Drifter er godt fornøyd med den men den er vel ikke den letteste bellybåten på markedet. Mener Pool12 har en litt mindre og lettere utgave av drifteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun
Eg har selv hatt mangen fantastiske timer i bellyen......

 

Men det blir litt diverse reaksjoner fra folk.'

Folk som ikkje drever med fluefiske holder på å le seg ihel(til det har sett at det er heilt konge)

Mangen gammle hardbarka fluefiskere ser på det som juks....

 

Eg ser på det som ein vannvittig stor fordel....spesiellt vist ein bruker mesteparten av tiden i skogsvann..

 

Hei, Henning. Ikke bry deg om hva andre folk sier, så lenge ting er lovlig. Gå dine egne veier. Du ser selv på det som en stor fordel, så ignorer andre, og fisk på din måte - akkurat så lenge og hardt som du vil.

Når gamlekara sier du jukser, og nybegynnerne ler, så drar du bare skyggen ned i panna, og fortsetter med ditt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. båtene fra GuideLine og Pool12 er bortsett fra det kosmetiske nærmest identiske.

 

Hehehe. Mener fortsatt at pool12 er mindre. Jeg får vel blåse opp pool12 båten til en kompis som jeg har i garasjen og få tatt noen bilder sammen med drifteren min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei' date=' Henning. Ikke bry deg om hva andre folk sier, så lenge ting er lovlig. Gå dine egne veier. Du ser selv på det som en stor fordel, så ignorer andre, og fisk på din måte - akkurat så lenge og hardt som du vil.

[/quote']

 

Oppfordring til mark, garn og slukfiske? Kva med oter?

 

Nei belly er en fantastisk redskap. Kaffi i termos er et must. Rekreasjon i seg sjølv. Kan til tider nesten gløyme å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hehe, nei. Tror ikke noen tok det som en oppfordring til garnfiske etc :)

men som en oppfordring til å være individualist.

Se det jeg skriver i en fluefiske kontekst. Det går an å fiske "hardt" om man så bare tar ett kast i timen, hvis du skjønner hva jeg mener. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belly er hærlig, det er godt å være på vannet i en båt også. Men ingenting kan sammenlignes med en bellebåt som kompisan kalle`n. Vet ikke hva årsaken er men du kommer så nære naturen at det er nesten nifst. Endene svømmer rundt deg, ville dyr kommer helt ned til vannkanten selv om en strever og kaster. Fisken kommer helt bort til bellebåten og døgn/vårfluer krabber opp på den. Hærlig, men ta noen hint. Anskaff en tykk isopor el lign å sitte på så du ikke blir kald i ræva, for ellers blir en fort tissatrengt. Likedan ikke bruk dongriklær under vadebuksa, virker som dongri drar kulden gjennom vadebuksa. Og bruk ikke pustende vadebukse, da blir du våt i ræva sier de som har prøvd det. :smt118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belly er hærlig' date=' det er godt å være på vannet i en båt også. Men ingenting kan sammenlignes med en bellebåt som kompisan kalle`n. Vet ikke hva årsaken er men du kommer så nære naturen at det er nesten nifst. Endene svømmer rundt deg, ville dyr kommer helt ned til vannkanten selv om en strever og kaster. Fisken kommer helt bort til bellebåten og døgn/vårfluer krabber opp på den. Hærlig, men ta noen hint. Anskaff en tykk isopor el lign å sitte på så du ikke blir kald i ræva, for ellers blir en fort tissatrengt. Likedan ikke bruk dongriklær under vadebuksa, virker som dongri drar kulden gjennom vadebuksa. Og bruk ikke pustende vadebukse, da blir du våt i ræva sier de som har prøvd det. :smt118[/quote']

 

Eg er enig til de grader, men ikkje med alt......... :roll:

Vist ein blir våt i ræva av å bruke pustende vadebukse, ja da må du kjøpe deg ei ny ei.

 

Korfor skulle ein bli våtere av å sitte en å stå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjöpte belly for å ha i Dynekilen i höst. Fölte meg ganske liten' date=' spesiellt når du ikke ser bunnen. Bruker dere flytevest e.l? Skal utvide bruken til noen lokale vann nå til våren.[/quote']

 

Vel, selvfølgelig burde alle bruke redningsvest i flytering!

 

De fleste gamle flyteringer satt man ganske lavt i, og med et lavt tyngdepunkt var det umulig å velte (har prøvd hardt). De fleste flyteringer har også (minst) to luftkammere, og dersom det går hull på et av dem, så kan du fremdeles holde deg oppe på den andre, og komme deg til land...

 

Dagens flyteringer har oftest (minst) to luftkammere de også, men de har som regel mye høyere tyngdepunkt enn de gamle, for at man skal kunne sitte høyere og ikke bli så kald i rompa. I tillegg har alle produsenter kuttet den gamle (stabile) U-formen, og laget former som glir bedre på vannet. På noen av de nye flyteringene er det fult mulig å tippe rundt, og da spesielt fremover..

 

For ett eller to år siden var det en dødsulykke i et svenskt vann bare et par dager før jeg kom dit. Med kone og barn som vitner, druknet en fluefisker som lente seg rundt for å "fixe" på ventilen som hadde begynt å lekke luft. Flyteringen gikk rundt, og mannen ble liggende med bena i lufta, og fastspent av stroppene på nettet man har i fanget. Kona stupte ut for å redde han, men det var for sent.. Tragisk hendelse, som gir oss en tankevekker... :!:

 

Jeg vil påstå at flytering er en relativ sikker farkost, men jeg spenner meg aldri helt fast lenger etter denne hendelsen. Skal også kjøpe meg en sånn "pølse-redningsvest" som blåses opp automatisk - må bare få ut fingeren.. :roll:

 

Og bruk ikke pustende vadebukse' date=' da blir du våt i ræva sier de som har prøvd det. :smt118[/quote']

 

Dette stemmer nok ikke ;) . Pustende vadere er like tette fordi om man sitter. Uansett, i moderne flyteringer sitter man så høyt at bare leggene opp til kneet er nede i vannet, og da blir det ikke kaldt heller - selv i april. Bruk løse neoprensokker over neoprensokkene på vaderne, så holder du varmen, og sliter ikke på vadernes neopren. Pustende vadere slites derimot mer i flytering (skrittet) enn under vandring (pussig nok?), så jeg bruker ofte egne pustende vadere til flyteringen for å ikke slite på de beste vaderne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil berre understreke at det IKKJE var meg som skreiv at ein blei våt i ræva!!!!!!!!!!!!!!

Du må lese innlegget mitt Flemming!!!!!!!

 

Den der vil eg ikkje ha på meg........................... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gud.............. :D......Den der vil eg ikkje ha på meg... :D

 

Du veit, den størrelsen på det vannmolekylet kontra svett kondens som gjør at at pustende vaderne er tette..............Vannmolekylet blir vel ikkje mindre av at vi sitter på det??????? ;):D

 

(her vil eg ha ryggen fri :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisan folkens !

Når det gjelder å bli våt i " rassen " så stemmer det til en viss grad ,om en har fått vann mellom vadere å sete. Akkurat det samme som skjer under skulderstroppen når du går med ryggsekk.

Grunnen til at dette skjer er den samme som gjør pustende vadere pustende. hullene i Gore tex og liknende materialer er for små til at vannmolikyler kan trenge igjennom , men alikevel store nok til at damp kan slippe ut. Så når du sitter med vadere som UTVENDIG er våte i rassen å er varm i hekken så omdannes noe av vannet til damp å ternger følgelig i gjennom de pustende vaderene.om dette er å være våt er vel en definisjons sak . men snarere fuktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Det er sant det du sier, Eirik - "omvendt pusting", i følge Gore.

F.eks.: Sitter du lenge nok på våt bakke med ei Gore-Tex bukse så blir du fuktig i baken, og når du bærer sekk langt og har utvendig våt jakke, så kan det "slå gjennom". Og ingen av disse tingene er fordi buksa/jakka ikke er tett, men pga. omvendt pusting. Det er allikevel ikke det helt store problemet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfart dette selv. Har hørt andre sagt dette, da jeg spurte hvordan det kunne skje svarte de ar membranene ble klemt sammen slik at vannet kom inn. Men stemmer ikke dette så er det jo ingenting som er bedre enn det. Er det noen andre som har eraringer fra dette så si i fra. Er jo ikke meningen å skremme noen fra ø kjøpe pustende vadere hviss disse er ok. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...