Gå til innhold

Stang som sitter fast/sammen


Anders R

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter helgens fisketur så klarer jeg ikke få løsnet to av stangdelene på stanga mi. Kan ikke si at jeg dyttet de noe mer sammen enn jeg pleier, men de sitter bom fast. Klarer hverken å vri eller dra de fra hverandre.

Er det noen som har noen gode forslag til hvordan jeg kan få de fra hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å surre på gummislange fra sykkel. Da blir delene tykkere og du får godt grep. Surr sånn at de strammes når du vrir. (Var det ikke sånn at man skulle vri? Var noe greier om dette for noen år siden husker jeg.)

Vet om flere som har fått stengene fra hverandre ved denne metoden, men har ikke prøvd selv så ingen personlig erfaring. Gi gjerne tilbakemelding hvis du prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme sist helg. Løste seg etter å ha satt stangdelene i en solvarm bil over formiddagen.

Ofte er det temperaturforskjeller som gjør at stangdeler sitter fast. Isspray eller varmt vann kan hjelpe.

Rå kraft også, men forsiktig, jeg sammen med en kompis klarte å vri av en Talon 12'6". Vridning samtidig med bøyning må unngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg stangdelene med skjøten i frysern (Legg de slik at skjøten er midt under lokket, og legg forsiktig lokket neppå.)

Poenget er å kjøle ned matriale i stanga. Dette fører til at matrialet trekker seg sammen (basic fysikk/kjemi). om en times tid er det bare å plukke de fra hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel nettopp i varmt vær dette som regel skjer. Holkene utvider seg pga temp forandringer og låser seg/kiler seg . Mulig varming fungerer, men aldri prøvd det selv. Frysern er derimot utprøvd å vært redingen flere ganger for min del. Men er det ikke vanskelig å varme lufta, uten å varme holkene ytterligere og får ytterligere temp utvidning i holkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tok litt tid før jeg fikk rotet meg til å legge stanga i frysen... Men før jeg skulle gjøre det, så prøvde jeg og svogeren å dra den fra hverandre, og det gikk  ;D

Mulig den hadde "løsnet" litt etter å ha ligget i garasjen i kjølig luft den siste tiden.

Prøvde for øvrig bak knærne trikset som ble nevnt her, og fikk merkbart mer friksjon av det, men ikke nok til å løsne delene.

Er det noe jeg burde behandle holken med nå? Så dette ikke skjer igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer meg ganske ofte, og særlig om jeg lar stangen være sammenmontert for lenge om gangen. Kaster man mye en fiskedag er det ikke så dumt å sjekke holkene en gang i løpet av dagen (særlig den nederste), og i hvert fall løsne de opp ved et endt fiskedag. Man trenger selvsagt ikke demontere stanga, bare løsne litt på holkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker å gni han holken inn med stearin! det sitter godt og i tillegg lett å få av

Det er faktisk noe av det smarteste du kan gjøre så lenge du er nøye med at skit

og drit ikke samles opp på holkene.

Et ytterligere poeng er å rense innimellom og smøre opp på nytt.

Jeg har også gjort dette her noen tiår nå og det funker veldig bra akkurat som du sier.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...