Gå til innhold

Flueline/ LB


Anbefalte innlegg

Har testet Eikre LB lina i klasse 4 på min SP 490. Finner faktisk lina i letteste laget, og "vinglete".

Kjennes nesten underdimensjonert ut ???

Jeg har prøvd samme lina, i #5, og opplever denne litt tung.(men i letteste laget for SP 590)

Noen, som med sikkerhet, vet om LB liner i #4, som kan være litt tyngre enn Eikre LB`n?

Ønsker tips om følgende:

* Guideline Experience #4

*Guideline Highwater #4

*Rio gold  #4

Og ellers liner av samme type. Jeg ønsker først og fremst opplevde erfaringer, av de som har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pål. Takk for tilbakemeldingen. Vet ikke hvilken type stang du bruker, men som tidligere nevnt, virker linen litt lett til min stang. Da er det mest sannsynlig ikke linen som er lett, men at stanga trenger enda litt mer.

Med andre ord, ønsker jeg en #4 med ørlite grann mer vekt.

Heller en tung #4, enn ei lett line #5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hei Pål. Takk for tilbakemeldingen. Vet ikke hvilken type stang du bruker, men som tidligere nevnt, virker linen litt lett til min stang. Da er det mest sannsynlig ikke linen som er lett, men at stanga trenger enda litt mer.

Med andre ord, ønsker jeg en #4 med ørlite grann mer vekt.

Heller en tung #4, enn ei lett line #5.

Er variasjon på stenger ja. De to beste (etter min mening) snørene av denne "typen" i dag, både med tapering, coating, mangel på minne etc. er Evolo og MKB distance presentation. Er førstnevnte for lett, anbefaler jeg på det sterkeste at du prøver sistnevnte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Synd vi ikke tok oss tid til å teste min experience i #4 da for det hadde funka som f...

Til det ble vel den enkommatokilosen for fristende...

Og, enig den lb-Lina ble litt lett på SP'en din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Prøv sjæl. Beklager at jeg kom med forslag....

Tøvete å være sarkastisk om dette. Etter det jeg ser så er dine råd meget bra. Men ... det er ikke bare du som gir råd Pål.. Tar jeg ikke helt feil kan et slikt spørsmål ende opp med 15 sider krangel mellom hundrevis av råd.. Derfor mener jeg at den analoge måten er bedre.. Ringe noen man stoler på , for eksempel deg Pål, samt å fysisk prøve ulike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BjørnarSkj.

Siden jeg stilte spørsmålet vedrørende liner på den måten jeg gjør, er det nettopp for å få tips!

Dersom du er av den oppfatningen, at det blir et problem eller diskusjoner av at Pål, Geir P og Frederik her kommer med konstruktive forslag, blir litt feil. Alle tips mottas med åpne armer, da dette er noe jeg fort kan være litt usikker på selv. Flueliner/modeller er kanskje det eneste jeg opplever som "helt nytt" siden jeg var aktiv selv. De linene jeg likte før får jeg ikke tak i lenger. Pål fisker/kaster "nok" til å ha et kvalifisert og konkret forslag.

Helt sikkert noe også Geir P har. Fredrik har kastet med mitt oppsett, og sammen konkluderte vi med at dette blir for lett. Samtidig, som jeg i samme tid fikk prøve Guideline experience, dog ikke på min stang. Klønete..

Men jeg setter umåtelig pris på KONSTRUKTIVE forslag i denne tråden BjørnarSkj, og om noen ikke holder seg til sak, eller kommer med spydigheter, blir jeg grinete >:( Ja, jeg kan helt sikkert ringe til Pål. Jeg kan ringe til ganske mange faktisk. Men jeg vil med dette bidra til innformasjon, som andre også kan søke opp her på forumet og dra nytte av senere. Krangel basert på kverrulering og ord onani, er IKKE det jeg ønsker!

Oppfordringen min, er at jeg ønsker tips om line, som har noe mer vekt i klasse #4 enn den jeg har.(Eikre LB)

Alle tips noteres, og testes. Gleder meg til flere tips og råd fra de som har noe å bidra med.

Ronny B. Pettersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bøyer meg i støvet, og sier unnskyld. Det var jeg som falt i sandgropa, og svarte som jeg gjorde på grunn av gamle og andre diskusjoner. Ta til deg rådene som dukker opp her du, så skal jeg dra på meg vaderne og stikke til skogs :-) Uansett bør jeg vente med å kommentere noe som helst, når jeg ikke har vært innpå her på lenge.. Ffs er omtrent et samfunn man er endel av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sant. Prøv sjæl. Beklager at jeg kom med forslag....

Tøvete å være sarkastisk om dette. Etter det jeg ser så er dine råd meget bra. Men ... det er ikke bare du som gir råd Pål.. Tar jeg ikke helt feil kan et slikt spørsmål ende opp med 15 sider krangel mellom hundrevis av råd.. Derfor mener jeg at den analoge måten er bedre.. Ringe noen man stoler på , for eksempel deg Pål, samt å fysisk prøve ulike ting.

Var ikke sånn ment heller da :) jeg mener faktisk at folk bør prøve selv... Var litt strengt det innlegget ditt å serru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra gutter! Dette kaller jeg å skvære opp. Sånn ønsker i alle fall jeg å ha det. Takk  <<l

Tilbake til line. Det jeg ønsker meg, er ei line, som spenner stanga med relativt kort snøre utenfor. Men, som også har den balansen, som gjør at man kan holde en del line i lufta. Og om man trenger det, også er mulig og skyte ut litt med. Blir litt ja takk begge deler dette her, så jeg regner med å måtte ofre noe. Lina jeg har prøvd som sagt, er #4 Eikre LB. Denne er litt lett etter min smak. Men for all del, jeg sier ikke at den er dårlig. Det jeg egentlig sier, er at jeg finner den litt lett, til min SP 490. #5 Eikre LB blir for tung.(Har prøvd) Opplevde #5 lina som optimal på korte kast, men utvadet, vil dette gå heller dårlig. Derfor ønsker jeg ei line med litt høyere vekt, eller mer av vekten i front, enn det Jeg har prøvd nå. Jeg foretrekker LB liner. Klump under 13 meter er ikke aktuelt.

Siden linene av denne typen er relativt kostbare, er det litt voldsomt å kjøpe å teste alt. Derfor ønsker jeg å prøve å gjøre veien litt kortere. MKB LB er notert og skal sjekkes nærmere. Guideline Experience virket veldig god, og er definnitivt en kandidat. Har noen forslag på andre, og kan fortelle litt om erfaringen de har med lina, vil jeg sette pris på flere tilbakemeldinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får komme med noe konstruktivt jwg også da. Synes du krever mye når klumpen skal spenne opp stanga tidlig, og samtidig være langt på de 12-13 grammene. Six sense til airflo kan sikkert være aktuelt. Det leveres i klasse 4/5. Eller synes jwg personlig at experiencesnøret du nevnte er noe tungt. Var med i prodfasen åå dette, og jeg klagde på et par fram av femmeren der. Dette gjaldt bellybiten, så tipper fronten spenner normalt opp her.. Der - fikk du digitalt hjelp av meg også hehe (selv om vi har ulike parametrepå snører.

Hva Pål angår. Vi burde nok hatt oss fem kaffekjeler og en fisketur. Skal eu på VM foresten? Jeg er relativt godt kjent i området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver at du ønsker en longbellyline som spenner opp stanga med relativt lite line utenfor stangtoppen, så høres det ut som du kan tenke deg en klumpprofil med tyngden i framkant av klumpen.  Rio gold har en slik profil, jeg kjenner ikke profilen på de andre snørene som er foreslått. Det er sikkert andre som kan hjelpe deg med klumpprofilen på dem. Snører med tyngden i framkant av klumpen stanga raskt og er lettere å kaste med i vind, men jeg synes slike klumpprofiler blir mer kritiske i timingen ved vannkast enn snører med jevn profil eller tyngden i bakkant av klumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver at du ønsker en longbellyline som spenner opp stanga med relativt lite line utenfor stangtoppen, så høres det ut som du kan tenke deg en klumpprofil med tyngden i framkant av klumpen.  Rio gold har en slik profil, jeg kjenner ikke profilen på de andre snørene som er foreslått. Det er sikkert andre som kan hjelpe deg med klumpprofilen på dem. Snører med tyngden i framkant av klumpen stanga raskt og er lettere å kaste med i vind, men jeg synes slike klumpprofiler blir mer kritiske i timingen ved vannkast enn snører med jevn profil eller tyngden i bakkant av klumpen.

SA Expert Distance har en slik profil men klumpen er laaang. Hele 17 meter, men mye av snøret er baktapering.

http://buy.scientificanglers.com/lines/fly-lines/expert-distance.html

Enig i det Tom sier ang vannkast. Her bør vekta ligge i bakkant  ala Triangeltaper og PowerTaper-klumpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Får komme med noe konstruktivt jwg også da. Synes du krever mye når klumpen skal spenne opp stanga tidlig, og samtidig være langt på de 12-13 grammene. Six sense til airflo kan sikkert være aktuelt. Det leveres i klasse 4/5. Eller synes jwg personlig at experiencesnøret du nevnte er noe tungt. Var med i prodfasen åå dette, og jeg klagde på et par fram av femmeren der. Dette gjaldt bellybiten, så tipper fronten spenner normalt opp her.. Der - fikk du digitalt hjelp av meg også hehe (selv om vi har ulike parametrepå snører.

Hva Pål angår. Vi burde nok hatt oss fem kaffekjeler og en fisketur. Skal eu på VM foresten? Jeg er relativt godt kjent i området...

Vi er nok på linje Bjørnar :) Vet du er kjent. Jeg er på VM laget, men madammen har termin 8.august :) totalkrasj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Når du skriver at du ønsker en longbellyline som spenner opp stanga med relativt lite line utenfor stangtoppen, så høres det ut som du kan tenke deg en klumpprofil med tyngden i framkant av klumpen.  Rio gold har en slik profil, jeg kjenner ikke profilen på de andre snørene som er foreslått. Det er sikkert andre som kan hjelpe deg med klumpprofilen på dem. Snører med tyngden i framkant av klumpen stanga raskt og er lettere å kaste med i vind, men jeg synes slike klumpprofiler blir mer kritiske i timingen ved vannkast enn snører med jevn profil eller tyngden i bakkant av klumpen.

Profilen du beskriver passer til Evolo LB :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å bite i det sure eplet,og tilpasse deg til situasjonen.

Det er ikke snøret som kaster for deg,det er du som kaster,og jeg mener ikke

på noen som helst måte å være ovenifra og ned,eller ekkel eller uforskammet.

Jeg prøver bare å si min oppriktige mening.I det lange løp er det bare din tilnærming

til utstyret som vil føre deg nærmere målet.

Det finnes ikke et snøre i verden som lader stanga di optimalt uansett lengde,det er det du som gjør.

Sett på en DT line på stanga di og ta deg tid til å leke med alle mulige lengder med det snøret.

Jeg er mer enn fullt klar over at dette ikke er akkurat det du spør om,men hvis du gjør det,og tar deg

tid til det,så ville det forundre meg svært mye om du ikke etterhvert ville se litt anderledes på det.

Bare vel ment altså. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom.

Ikke beklag velmenende ord. Det trenger du i alle fall ikke ovenfor meg  :)

Det med DT line, har absolutt slått meg, og jeg kjenner til dette fra før. Den gangen jeg kastet og gjorde dette mye, ble også DT line testet med tanke på mye av det samme. DT linen er svært undervurdert. Men jeg finner en line med mulighet for å "skyte" line mer anvendelig til mitt fiske. Ikke for at jeg gjør dette mye, men for å kunne gjøre det om nødvendig. LB ønsker jeg av samme årsak. Jeg liker kontrollen av å ikke måtte "skyte" for å nå frem. Altså holde en(lang) del line i lufta, og legge det ned med god presisjon og kontroll. Derfor ønsker jeg en line av typen LB, for å få samlet det meste av det beste i en line. Dog, må dette gå utover noen egenskaper, men det får stå til.

Denne line jeg har brukt på Sp 490`min har nå blitt testet på flere stenger. Og oppleves slik:

SP 490: Litt i letteste laget.. Også med 10 - 12 meter line ute...

SP490+ : For lett!

SP 390 : Litt i tyngste laget, men dette er nok den stanga den passer best på.

Linen (Eikre LB #4) oppleves ikke så tung på en SP 390, som #5 line føltes på SP490. Kan lina rett og slett ha vert feilmerket? #5, opplevde jeg som helt innertreff på min SP 590! Ikke var den "vinglete" heller.

For slik jeg erfarer dette, så burde det i forhold til det jeg opplever, nærmest vert en 4,5 line tilgjengelig.

Jeg har bare så innerst inne, vanskelig for å akseptere at denne lina ikke fungerer for meg. Jeg har testet og brukt mye forskjellige liner fra tidligere av. En av mine tidligere favoritter, var Cortland Lazer line.

Men dette er ikke å få tak i lenger. :(

Nei kanskje jeg nå bare begynner å bli i særeste slaget! Får liksom ikke helt "roa" på dette.

Og som flere har nevnt, så er det kanskje ikke annen utvei, en den lengste av dem. Teste selv.

Men ærlig talt, så hadde jeg trodd at noen hadde klumplengder, samt respektive vekter på disse, slik at man ganske enkelt kunne funnet ei line, som veide litt mer enn denne jeg har prøvd. Jeg liker klumpoppbygningen på lina, men kunne tenke meg ett gram eller tre tyngre klump. Og når #5 lina i samme merke oppleves for tungt, ville jeg samtidig innbilt meg at noen som har prøvd linen jeg har nevnt, kunne kommet med konkrete linetyper, som vil være litt tyngre i forhold.

Så langt, stikker MKB seg ut som en line jeg bør prøve. Guideline experience, samt Rio gold også. Men prisen på MKB er jo fristende, da det fort er snakk om 300,- spart per line <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...