Gå til innhold

Flueline/ LB


Anbefalte innlegg

Som sagt; Orvis sin Wonderline Powertaper har LB og er klassifisert som en halv linevekt tyngre enn standarden. Altså er #4 egentlig #4/5, slik du ønsker. Bare pass på at du får nettopp Powertaper og ikke Wonderline Trout, som har ca samme tapering, men har vanlig vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

En ting til, som jeg har glemt å nevne. I tillegg, til at jeg opplever lina "vinglete", så blir det en helvetes tvinn på den. Den tvinner seg rett og slett... :rolleyes:

Lett line = nervøs....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hei Tom.

Ikke beklag velmenende ord. Det trenger du i alle fall ikke ovenfor meg  :)

Det med DT line, har absolutt slått meg, og jeg kjenner til dette fra før. Den gangen jeg kastet og gjorde dette mye, ble også DT line testet med tanke på mye av det samme. DT linen er svært undervurdert. Men jeg finner en line med mulighet for å "skyte" line mer anvendelig til mitt fiske. Ikke for at jeg gjør dette mye, men for å kunne gjøre det om nødvendig. LB ønsker jeg av samme årsak. Jeg liker kontrollen av å ikke måtte "skyte" for å nå frem. Altså holde en(lang) del line i lufta, og legge det ned med god presisjon og kontroll. Derfor ønsker jeg en line av typen LB, for å få samlet det meste av det beste i en line. Dog, må dette gå utover noen egenskaper, men det får stå til.

Denne line jeg har brukt på Sp 490`min har nå blitt testet på flere stenger. Og oppleves slik:

SP 490: Litt i letteste laget.. Også med 10 - 12 meter line ute...

SP490+ : For lett!

SP 390 : Litt i tyngste laget, men dette er nok den stanga den passer best på.

Linen (Eikre LB #4) oppleves ikke så tung på en SP 390, som #5 line føltes på SP490. Kan lina rett og slett ha vert feilmerket? #5, opplevde jeg som helt innertreff på min SP 590! Ikke var den "vinglete" heller.

For slik jeg erfarer dette, så burde det i forhold til det jeg opplever, nærmest vert en 4,5 line tilgjengelig.

Jeg har bare så innerst inne, vanskelig for å akseptere at denne lina ikke fungerer for meg. Jeg har testet og brukt mye forskjellige liner fra tidligere av. En av mine tidligere favoritter, var Cortland Lazer line.

Men dette er ikke å få tak i lenger. :(

Nei kanskje jeg nå bare begynner å bli i særeste slaget! Får liksom ikke helt "roa" på dette.

Og som flere har nevnt, så er det kanskje ikke annen utvei, en den lengste av dem. Teste selv.

Men ærlig talt, så hadde jeg trodd at noen hadde klumplengder, samt respektive vekter på disse, slik at man ganske enkelt kunne funnet ei line, som veide litt mer enn denne jeg har prøvd. Jeg liker klumpoppbygningen på lina, men kunne tenke meg ett gram eller tre tyngre klump. Og når #5 lina i samme merke oppleves for tungt, ville jeg samtidig innbilt meg at noen som har prøvd linen jeg har nevnt, kunne kommet med konkrete linetyper, som vil være litt tyngre i forhold.

Så langt, stikker MKB seg ut som en line jeg bør prøve. Guideline experience, samt Rio gold også. Men prisen på MKB er jo fristende, da det fort er snakk om 300,- spart per line <<l

Jeg har samme linen i flere vektklasser, og den føles ikke lett i det hele tatt? Har du fått feilvare ? Dessuten må du ut med mer snøre enn 12 meter før hele kastevekten er i lufta !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Tror jeg du må sjekka ja. Denne lina er et råskinn å kaste med. Bruker 4 på 4. Er som sagt ikke for lett i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Nå har jeg fått prøvd Evolo LB i 5 på min Sweetgrass 9' 4 som er i samme kategori som din SP og den var en tanke tung med hele klumpen ut, men ikke værre enn at det går. Wulff LB i 5 er ei "lettere" line kontra Evolo LB 5, så jeg ville ha gått for den komboen evt satset på ei DT line, f.eks SA Trout eller SA Air Cel om du på død og liv må ha noe i samme klasse som står på stanga. Wulff TT i 5 bør også være et alternativ, en annen line som er meget lett. Ikke direkte ei LB line, men ikke langt unna med sin 11-12m lange klump

Har også MkB Distance Presentation og lina er en tanke lett fram til du får ut litt line, så blir den ganske så baktung. Uansett ei knall line det også <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg heller mot at Tom er inne på noe. Tror ikke jeg hadde hele klumpen ute da jeg testa dette.Minner også om at følelsen av lett line var veldig marginal.

EDIT:

Mente selvfølgelig Pål ikke Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Wulff TT er en triangeltapert sak, og har vekten i bakkant av "klumpen". Er vel ikke helt det samme som ei "long belly" line !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du prøvde Komboen Frederik, så hadde du nok klumpen ute og vel så det... Den er faktisk så lett!

Nuvel, jeg har fått mange gode konkrete tips om liner, som skal sjekkes.Det er følgend:

* Guideline Experience

* MKB LB

* Rio Gold

* Orvis Powertaper.

Vil tro jeg finner det jeg er ute etter i noe av dette.

Alternativt, kan jo faktisk være å gå andre veien, på litt lettere #5 line. Men jeg ønsker først og fremst en #4.

Takk for all hjelp. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge igjen Experience wf 4 lina mi i sjappa i morra, så kan du tre den på din egen snelle , og prøve den mens jeg er på ferie <<l.

Den sitter desverre på en tung Abelsnelle, så det er nok best at du prøver den med din egen snellevekt, og gjerne mere enn 5 min i bakgården.

Snellevekt påvirker min kasting. <<l

Robban

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vekt til slikt Tom. Ikke er jeg sikker på hva som skal veies heller. Kanskje noe for deg?

Du sitter jo med tall på alt. Hadde nesten regnet med, at du hadde tallene ett eller annet sted:-)

Tenk om noen hadde en slik oversikt, det hadde vert noe det <<l

Kanskje du vil sende meg lina,eller møte meg,og ta med lina. :)

Da kunne vi kaste sammen,drikke kaffe og skravle,og jeg kunne da veie lina samtidig. <<l

Bra Robban,snellevekt,eller rettere sagt vekt i det hele tatt påvirker kastingen.

Ikke det at vi kaster dårligere,men det er helt unødvendig å dra på på mer enn det vi må.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robban, det er et helt rått tilbud. Men jeg er på ferie selv. Er nok ikke tilbake, før neste uke en gang. Men jeg kontakter deg vedrørende dette nærmere <<l

Tom, det hadde selvfølgelig vert ordentlig trivelig, men som sagt er jeg på ferie nå. Men kanskje det kan la seg gjøre litt senere?

Uansett, så er prosessen i gang, og dette SKAL løses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Guideline experience #4 er endelig testet, og det er ikke tvil. Den linen jeg har, er for lett!

Experience lina, gikk veldig fint, og fungerte tilfredstillende både på SP og SP+

Fikk litt roen, etter å ha prøvd faktisk, for nå fikke jeg bekreftet, at det ikke bare er/var meg:-)

Jeg kommer til å prøve flere liner, før jeg bestemmer meg, men har fått troa :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ja, da ser man hovedsesongen liggende bak seg, og erfaringer henger i sesongens farevann.

Experience lina, ble tatt av igjen, etter første fisketuren.... Basert på helt personlige meninger, skal jeg gjøre rede for denne og flere erfaringer med liner i sommer.

Experience, ja. Fikk et godt inntrykk av denne på tørrtestingen, og monterte denne, med tanke om å ha funnet rett medicin.

Men, jeg fikk meg en liten en på snyteskaftet, under praktiskt fiske. Lina blir for lett i fronten, med lite line ute. En x- factor, jeg ikke, hadde sett, men burde vert i stand til og kalkulere. Med lite line ute, er det nærmest urå, og strekke en fortom. Lina blir for lett, til at jeg får noen som helst lading på stanga, noe som innebærer en høyfrekvent pisking, for og få ut line.

Da sier det seg selv, at det og strekke en laang fortom, blir nærmest umulig. I allefall, med mine kasteegenskaper.

Derimot, med klumpen ute, lader det som tusan, og det meste går på skinner. Men likevel, opplever jeg at det og få kraften fra stanga, ut i snøret er en utfordring. Lina blir hengende (som Andre kaller det : sagger). Og jeg opplever den noe tung. Lina er rett og slett ikke godt nok balansert fra front til baktaper, slik jeg opplever det.

Så ble en GL HW handlet inn i full fart, for testing og fiske. Denne liker jeg best, av det jeg har testet av liner i denne sjangeren så langt. Men,.... fortsatt, for krevende, til fiske på korte kast. Med krote kast, tenker jeg på kast opp mot 15 meter. (Husk, fortommen er 6-7 meter lang) Noe som innebærer ca. 6-10 meter line ute. Ikke optimalt, men med denne linen er det mulig. Med lengre klump ute, går denne linen tilfredsstillende, og har blitt den som sitter på, til det meste elvefisket mitt. Lina egner seg nok best, til lengre kast, fra 15 meter og oppover..

Line nummer 2 til mitt fiske, er ei med kort klump, til trange situasjoner. Valget falt på SA SBT. Her gikk jeg i tillegg opp en klasse #5. Lina, er tilfredsstillende til sitt bruk. Lettkastet i forhold til vannkast, og duger godt til overhåndskast. Lina blir veldig tung, til lange overhåndskast, men er likevel helt grei. Den er først og frems et førstevalg for min del, til fiske, der jeg benytter alle typer kast. Men til overhåndskast, blir den korte klompen, en begrensning.

Jeg begynner og innse, at det muligens ikke er Long Belly, jeg skal ha! Ikke Short Belly heller, for den sakens skyld.

I all hovedsak, kaster jeg overhåndskast, og jeg finner ikke DEN lina, som jeg ønsker meg.

Drømmelina, lader stanga umiddelbart, og gir mulighet, til og fiske kontrolert på korte hold. Samme lina, bør lett kunne øke kastelengden, samt tåle mye line i lufta( 15- 18 meter + fortom) I tillegg, ønsker jeg en line som slår over litt kvikt, med tanke på fortomslengdene. Jeg tror ikke LB liner med "triangulære" profiler er min "greie", dessverre. Jeg tror fortsatt jeg må forholde meg til lengre klumper enn std. WF liner, men ikke med den profilen, som man finner på mange av linene nå.

Jeg har sjekket liner på nettet, og funnet flere, med litt annerledes profiler. Jeg burde jo prøve disse selv, men det er for pokker 6 - 900,- kroner for ei line, og det blir fort dyrt og teste alt man vil.

Noen liner, har ikke den triangulære profilen like utpreget, og jeg kunne tenke meg litt innformasjon, fra de som kjenner til følgende liner:

 

RIO GOLD :

RIO Preception:

Cortland: Trout boss:

Barrio 125 :

MKB Total Control:

 

Håper noen kan bidra med sine erfaringer. Jeg er klar over at det ikke finnes fasitter, men personlige meninger, holder lenge som innfo for meg. Det vil bidra, til og stikke ut litt retninger i alle fall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet Eikre LB lina i klasse 4 på min SP 490. Finner faktisk lina i letteste laget, og "vinglete".

Kjennes nesten underdimensjonert ut ???

Jeg har prøvd samme lina, i #5, og opplever denne litt tung.(men i letteste laget for SP 590)

Noen, som med sikkerhet, vet om LB liner i #4, som kan være litt tyngre enn Eikre LB`n?

Ønsker tips om følgende:

* Guideline Experience #4

*Guideline Highwater #4

*Rio gold  #4

Og ellers liner av samme type. Jeg ønsker først og fremst opplevde erfaringer, av de som har prøvd.

Det er et hælvette med AMT-systemet! Hvorfor kan ikke både

stang og line-leverandører gå over til gram-vekt på klumpen

Innenfor et antall meter på lina? Mye lettere å forholde seg til....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun testet mkb lina av disse, og det er ei god line det. Men den er også best på lange kast, og med 18 m klump har du ei stabil og fin line du kan kaste virkelig langt med. Personlig foretrekker jeg distance presentation av mkb linene.

Highwater er også her i huset en favoritt. Litt overrasket over dine erfaringer med experience, jeg har brukt den et par sesonger, og synes den fungerer helt greit på korte og mellom lange kast. Men jeg foretrekker også Hw, som jeg synes er bedre på mellomdistanse og lange kast.

Jeg har såvidt prøvd barrio lina, men bare såvidt også. Godt snøre, og det er vel ganske billig også, så du får mye snøre for penga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois Brumund.

Den MKB`n er så lang ja. Da utgår denne..

Distance presentation, er testet, og den opplever jeg som en av de mest ekstreme, av "de triangulære" linene. Den jeg opplevde som mest ubrukelig, på korte kast, men med klumpen ute, en av de bedre. High Water, er nok det nærmeste jeg har kommet så langt, og jeg får denne til og fungere greit.

Experience, syntes jeg blir for tungt med alt ute, og det er mye, som er bedre om en skal kaste kort med den. Den blir for spesiell til mitt bruk.

Cortland, ser ut til og ha noen interessante liner i disse her:

* Precision Finesse Trout

* Precision Platinum

* Precision Trout Boss HTx

 

Av andre, som virker interessante, så er Rio sine noe jeg ikke har prøvd.

* Rio Gold

* Rio Preception

 

Problemet, er ikke at jeg ikke kan bruke linene jeg har. Men jeg søker etter noe som jeg liker enda bedre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...