Gå til innhold

Bruker du snørekurv ved tørrfluefiske/innlandsfiske?


Anbefalte innlegg

Har for det meste fisket i sjøen , og snørekurven er alltid med.

De siste to sesongene har det blitt mer tørrfluefiske og jeg bruker snørekurven også her.

Ser sjeldent andre som bruker snørekurv.

At den er litt klumpete ser jeg, men det venner man seg fort til :)

Personlig synes jeg fordelene er større enn "ulempene"!

Her er et par gode argumenter for...

- Man slipper å hekte seg opp i busker, kratt, gress og strå.

- Man kan stå i elv uten at vannet drar med seg løsline.

- Beskytte snøret

Er det noen gode argumenter for å ikke bruke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt det frem til nå så jomfruturen med linekurv i marka skal jeg ta i kveld. Har kjøpt den linekurven fra William Joseph som kan brettes inn og ut av beltet og dermed enkelt vippes inn og ut ved behov. Jeg har med meg to stenger om dagen når jeg fisker, en med flyt og tørt, og en med synk og streamer og spesielt med synkeline blir nok denne kjekk å ha med på fisketur. Har forbannet meg utallige ganger over line som henger fast i røtter og kratt så nå skal jeg prøve noe nytt. Har trua. <<l

http://www.flue.no/products/wj-linekurv-stripping-basket

En plastkurv derimot...nei, da røsker jeg heller i lina over noen arge gloser. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min Orvis-bøtte i skauen og i elv, senest i elv ved tørrfluefiske i Uvdalsåa. Jeg simpelthen ELSKER å slippe det maset med at snøret forsvinner nedsteøms, og ikke minst er det supert i kratt når man ikke vader.

Javisst vil det bli et problem dersom strømmen får tak i den. Derfor bruker jeg den IKKE ved ekstremvading eller der jeg vader så høyt at den ender opp med å flyte på vannet.

Jeg har også spenna lett tilgjengelig i tilfelle jeg må ta den av raskt, og har testa dette ved et fall i elva. Det gikk helt fint, bøtta utgjorde ingen fare.

Jeg ser ngen andre ulemper ved bruk i elv / mark enn rent estetiske/snobbete eller dersom man ikke får den med utenpå sekken.

Livet er for kort til tullete regler om hva som er "lov" når livet skal forenkles i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett ansträngt förhållande till linkorg. Har bara prövat den jag har. Grön hårdplast. Lite böjd i bakkant. Men tycker den alltid är ivägen. Men samtidigt vill jag väldigt gärna ha en för att hålla ordning på linan. Förslag till bättre alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for det meste fisket i sjøen , og snørekurven er alltid med.

De siste to sesongene har det blitt mer tørrfluefiske og jeg bruker snørekurven også her.

Ser sjeldent andre som bruker snørekurv.

At den er litt klumpete ser jeg, men det venner man seg fort til :)

Personlig synes jeg fordelene er større enn "ulempene"!

Her er et par gode argumenter for...

- Man slipper å hekte seg opp i busker, kratt, gress og strå.

- Man kan stå i elv uten at vannet drar med seg løsline.

- Beskytte snøret

Er det noen gode argumenter for å ikke bruke det?

Reiser aldri til sjøen eller elva uten, men på fjellet gidder jeg ikke drasse på den. Selv om jeg mange ganger har undervurdert fjellyngets egenskaper til å fucke med lina mi >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt det frem til nå så jomfruturen med linekurv i marka skal jeg ta i kveld. Har kjøpt den linekurven fra William Joseph som kan brettes inn og ut av beltet og dermed enkelt vippes inn og ut ved behov. Jeg har med meg to stenger om dagen når jeg fisker, en med flyt og tørt, og en med synk og streamer og spesielt med synkeline blir nok denne kjekk å ha med på fisketur. Har forbannet meg utallige ganger over line som henger fast i røtter og kratt så nå skal jeg prøve noe nytt. Har trua. <<l

http://www.flue.no/products/wj-linekurv-stripping-basket

En plastkurv derimot...nei, da røsker jeg heller i lina over noen arge gloser. ;D

Fy faen, denne var genial <<l <<l Blir nok en bestilling nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Pål, å nedtrykke sitt sanne jeg kan vel ikke sammenlignes med en praktisk anti-lynghelvete-på-visse-plasser dings? ;D

Å jodda :) syntes linekurv er i veien hele tia. Syntes det funker mer enn bra nok å kveile snøret å handa. Forresten burde noen lage en matte til å legge på bakken :) evt ta med kantklipper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et lignenede nett. Veldig praktisk når man skal pakke den ned!

Problemet med nettet er at den (min iallefall) mangler konene i bunn som skal sikre at lina blir liggende i kveiler.

Når man beveger seg med lina i nettet vil den fort vase seg til...

Jeg skjønner at det ikke er nødvendig med snørekurv under "indianerfiske" hvor man kun trenger korte kast og smyger seg rundt med flua i hånda. men ved fiske på større elver og vann der man trenger å kaste langt synes jeg det funker bra. Samme ved nymfe og streamerfiske!

(Nå får jeg vel tyn for å fiske med streamer også...hehe :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det har kommet litt forskjellige meninger her og det er jo naturlig. Men en faktor som er viktig å ta med er hvor man fisker. Her er det store forskjeller på oss her inne. Det meste av mitt fiske foregår i marka der det ofte er mye lyng langs kanten og da blir det jævlig ofte lugging i lina ved utkast. Har skremt altfor mange ørreter ved å hekte fast lina i lyng eller små røtter i siste trekket de siste årene. I det vannet jeg fisker mest har grunneier slakta skog rundt hele vannet, lot alt avkapp som greiner og lignende ligge igjen, og videre blei vannstanden hevet da ny demning med trapp blei satt opp. Altså svært mye lyng,greiner og drit å feste lina i. Man må ta forholdene i betraktning før man slakter bruk av utstyr som en linekurv. Og det å kalle en linekurv for snobbete blir for dumt. Det er tross alt fiske vi prater her.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For midt vedkommende blir det aldri noen linekurv. Har prøvd,  åjada, men den er stort sett bare i veien. Og argumentet med at det er praktisk ved lange kast kjøper jeg ikke. Ved lange kast i for eksempel stor elv (ja jeg har noen sessonger bak meg med slikt) bruker jeg lengre armbevegelser både med høyre og venstre arm under for eksempel dobbelttrekk, og da er den driten i veien. Derfor har jeg også forkastet chest pack. Når jeg visper rundt med rare vannkast som jeg ikke kan navnet på er den i veien. Skal jeg gjennom tett krattskog er den også i veien. Ser egentlig ingen fordeler.

Argumentet med at strømmen tar tak i løssnøre ved vading ser jeg heller ikke som noe problem. Snøret er da i vannet og strekt ut uten en eneste kveil eller antydning til krøll når en skal kaste. Et par ekstra luftkast for å dra med seg løsnøre ja, men hva er problemet.

Nei hver og en må gjøre som en vil, men for meg er det helt unyttig og ubrukelig til den type fiske. Men nå er nok jeg gammal og  sær samt godt ut på dato. ;D

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99,8% av tida jeg bruker til ferskvannnsfiske, tenker jeg _ikke_ "nå skulle jeg hatt sjø-bøtta mi her"! Bøtta for meg er kun i veien ved ferskvannsfiske. DEt handler om å tilpasse seg forholda... ;D Dessuten passer alt det ekstra snørekurv-greiene i beltet heller dårlig til det fisket jeg bedriver aller, aller mest. Djup vading, elvefiske etc

Det er kanskje ett vann jeg kunne tenkt meg kurv/basket, men det vannet er nylig oppdemma, og all kvist og vegetasjon langs den nye bredden er kappa ned og slengt fra seg på stedet. ET sant helvete med lausllne altså. SÅnn utenom det vannet og sjøen, nei takk!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanken hr. BramaBrama (Anders), her kommer det til å gå for seg til tirsdagen skjønner jeg. Det blir knyttnever og springskaller før vi blir enige om dissa bøttene. Vi får la han Gabrielsen være mekler og håpe på en fredsavtale uten for mange utslåtte tenner og blå øyer  ;D ;D

Denne var veldig intern og total avsporing, beklager så mye for off topic av værste klasse.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For midt vedkommende blir det aldri noen linekurv. Har prøvd,  åjada, men den er stort sett bare i veien. Og argumentet med at det er praktisk ved lange kast kjøper jeg ikke. Ved lange kast i for eksempel stor elv (ja jeg har noen sessonger bak meg med slikt) bruker jeg lengre armbevegelser både med høyre og venstre arm under for eksempel dobbelttrekk, og da er den driten i veien. Derfor har jeg også forkastet chest pack. Når jeg visper rundt med rare vannkast som jeg ikke kan navnet på er den i veien. Skal jeg gjennom tett krattskog er den også i veien. Ser egentlig ingen fordeler.

Argumentet med at strømmen tar tak i løssnøre ved vading ser jeg heller ikke som noe problem. Snøret er da i vannet og strekt ut uten en eneste kveil eller antydning til krøll når en skal kaste. Et par ekstra luftkast for å dra med seg løsnøre ja, men hva er problemet.

Nei hver og en må gjøre som en vil, men for meg er det helt unyttig og ubrukelig til den type fiske.

Enig. Beveger meg altfor mye under fisket, nedover skråninger, i busker og kratt og myrhull, blant sivtuster og vier. Kurven ville vært mye i veien og hindret rask bevegelighet. Ser for meg at løsline liksom skal ligge i kurven når jeg manøvrerer meg gjennom krattet til ny posisjon. Mmmm jada. Har det ikke vært banning i buskene før, så skal så det så faen meg bli det når kurv, snøre og kvast er ei herlig røre. Nei, sveiv opp og beveg deg som en indianer med spyd.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Glomma i 4 timer og speida etter vak i går med vadere og den nye WJ strippekurven min. Når kurven er innslått funker greia som ett vadebelte og jeg tenkte aldri over at den hang på kroppen. Brukte ikke selve kurven under fiske i går da plassene jeg sto på ikke krevde det. Men en ting er sikkert, denne kurven her var ihf ikke til bry på kroppen i det hele tatt når den er innslått. Og så kan jeg bare vippe ut ved behov, og det er ikke når jeg går i kratt og annet faenskap....... Sleit heller ikke psykisk med at det ikke var estetisk riktig, mulig det kommer noen seinvirkninger utover uka... not. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker William Joseph Stripping Basket med HMH KR LineShooters installert (må tilpasses litt) evt. FlexiStripper til alt innlandsfisket mitt, både i elv og vann. For min egen del ser jeg på det som en kjempefordel rent fiskemessig, men kanskje vel så viktig er det at man sparer snøret for mye unødvendig slitasje. Sistnevnte er muligens ikke så viktig hvis man er sponset og ikke betaler utstyret selv - eller får det til sterkt redusert pris - så da er det kanskje naturlig å tenke mer på hvordan man tar seg ut når man står i elva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...