Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt CDC fra en rekke leverandører, Guideline, Marc Petitjean , Hends, Reidar Aasen og et par andre bla. noe franske greier.

De desidert fineste fjærene jeg har kommer fra Reidar Aasen. Håndsortert og utrolig jamne og fine fjær i flotte farger. Men jeg personlig har en ting som jeg mener ikke er like bra som hos enkelte andre fjær. Det er den naturlige flyteevnen. Synes nok kanskje at de fluene som skal være tørre, type døgnfluer etc. kanskje ikke flyter like godt som andre. Jeg har kun brukt disse fluene litt på ettersommeren og litt i år men det er altså min erfaring. Jeg vet ikke, men innbiller meg kanskje at fargeprosessen har noe med det og gjøre, vet at varme kan drepe slike naturlige egenskaper men som sagt jeg vet ikke.

Men jeg bruker cdc til andre typer fluer enn de som skal flyte opp vannflata også. Klekkere som ligger i eller under overflata, sjøfluer og nymfelignende saker. Da synes jeg Reidar sine fjør er helt topp og en glede å binde med pga jamnheten og str. etc. Cdc er jo et fint materiale til å skape liv i fluene også.

Når det gjelder døgnfluer og skikkelig tørre fluer så går nok også jeg for Guideline sine. Dette litt pga. mengde i forhold til pris og en veldig god kvalitet med gode flyteevner.

Når det gjelder sveitsiske fjør fra vår venn Petitjean har jeg et inntrykk av at det er litt på lykke og fromme. Har noen pakker som er veldig bra, mens annet ser ut som noe plukka av ei møllspist, skabbete gammal høne som er overkjørt og helt ubrukelig.

De pakkene jeg har fått til en rimelig penge av fransk opphav og Hends forbigår jeg i stillhet.

En annen liten ting som jeg tror kanskje har noe og si er ville gakkgakker og gjess kontra oppdretts gakkgakker. Vil kanskje tro at ville fugler har mer naturlige impregneringstoffer i ræva over tid og generasjoner enn oppdrettsfugl som kanskje ikke har bruk for de samme egenskapene. Men dette er min helt personlige tru og har ingen vitenskaplig utgreiing ;)

Men jeg vil om jeg ikke finner nye fantastiske leverandører bruke Reidar Aasen sine fjær til sitt bruk og Guideline til annet bruk (det var diplomatisk det ;D)

Når det gjelder pris på fjør fra Reidar synes jeg ikke det er noe å si på det om det koster ei krone eller mer pr flue i CDC. Fjøra er håndplukka av gakkgakkene, rengjort for hånd, farga for hånd, sortert for hånd og pakka for hånd. Om du lager ei hackleflue med Whiting hackle så er vel ikke den busta noe billigere. Om du binder deg et par hundre cdc fluer så er vel ikke kostnaden større enn en burger  med tilbehør og en cola.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder er en bra ting. Noen som kan ta eller har bilder på cdc. Bilder med forklaring på hvorfor det er bra eller dårlig, ville vert til stor hjelp for mange.

Når jeg nevner pris som noe negativt i denne sammenheng, er det fordi, jeg skal ha litt, dersom/når jeg finner det jeg vil ha. Jeg har ikke en plan om å kjøpe til 40 fluer lissom...

Sammenlikne dette med genetiske nakker, er litt bortenfor min forstand.

En bronze nakke koster vel ca. 600,-? Hvor mange fluer binder man av en sånn? Min første nakke, kjøpt, på Per Evensen sin Bergquist butikk i Strømmen, tidlig 80`kan fortsatt levere en og annen flue. Tipper den nakken alene har levert sikkert 1500 fluer(spent spinnere).

Nå skal ikke dette utvikle seg til et økonomiskt spørsmål, men det nevnes, at de fineste fjørene, koster og det er jeg mer enn normalt klar over, men da vil jeg ha maks igjen. For meg, må cdc først og fremst ha mest mulig igjen av de naturlige kvalitetene selv etter en fargeprosess.

Nå har jeg blitt så nysjerrig på cdc`n til Reidar, at jeg må ha tak i noe av dette. Tross alt!

Men jeg syntes det er interessant med erfarings vekslinger, og meninger. Og håper så mange som mulig, ønsker å bidra med sine erfaringer i denne tråden.

Samtidig, hadde det altså vert ønskelig med noen gode bilder. Samtidig, fint om dette ikke utvikler seg ytterligere til en Reidar Aasen cdc mot resten diskusjon. Jeg er helt overbevist, om at det er mye bra der ute, men med forskjellige bruksområder.

Min erfaring, er at man ønsker så bra kvalitet som mulig til alt man binder med cdc. Det gjør jeg også, men er først og fremst opp tatt av egenskapene i form av flyt. Deretter kommer fasongen som avgjør bruksområdene.

Mine behov, er omtrent slik:

Vinger på duns(i hovedsak), spent spinner, comparadunn og vårfluer:

- Fjør, som er jevn, med fibre, som er kortest oppe og lengst nede, slik at man enkelt kan samle det og binde det inn, som vinger. Ideal lengden på cdc til mitt bruk til dette, er 2-4 cm.

Min favoritt: Bennechi hyper Select (ikke lenger å få tak i)

Farger: Naturelle farger i grå og brune nyanser.

Hackel, både vanlig og parachute :

- Javnheten på fjørene, er underlegen. Mer opp tatt av fargene og flyte egenskapene. Disse tilpasses og spinnes alikevel. I forhold til lengden ¨på cdc fjørene, kan disse også være av større avvik, da de kan tilpasses.

Farger: Alle aktuelle i forhold til hva som imiteres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da veldig til forsvar du gikk i da "Itte hackel". Måtte skumlese litt oppover i tråden her for å se om jeg hadde misset noe på veien.

Du spør da innledningsvis om våre erfaringer med ulike CDC produsenter og jeg svarer så godt jeg kan på noe jeg selv mener er en veldig saklig og ordentlig måte når det gjelder mine erfaringer.

I tråden spør "Lamson Guru" om hva som ikke er bra med Aasen sine fjær som er blitt dratt inn i tråden av andre. Jeg svarte her på hva jeg har av erfaringer og hva jeg bruker forskjellige fjær til.

Når det gjelder pris så var det faktisk du "Itte hackel" som dro inn det tidligere i tråden og vi har veldig forskjellig syn på hva som er dyrt for å binde noen fluer, jeg ser den. Jeg vet ikke hvor mange hundre eller tusen fluer du skal binde, om du selger eller det er til eget bruk, men i mine øyne er 1 krone pr flue ikke mye.

Når det er helt bortenfor din forstand å sammenligne med genetiske nakker så synes jeg det er ganske legitimt. En Whiting nakke har ca 900+ fjær av bronze kvalitet og koster vanlig pris 650,-  På en slik nakke er det ca 50% fjær til str.14-20,  40% til str.10-12 og resten diverse. Men disse fjærene er heller ikke sortert for hånd og pakket slik cdc fjærene er. Jeg har drevet såpass med flueproduksjon og bundet såpass mange tusen fluer at jeg har en viss peiling på dette og jeg har et sted mellom 30 og 40 nakker og saddler fra Whiting og hatt ca 40-50 Metz, så trur ikke jeg bommer på dette.

Jeg vet ikke hvordan du binder dine spentspinnere og utnytter fjærene. Men jeg klarer aldri i verden å få 1500 fluer ut av de nakkene jeg kjøpte på tidlig 80 tall. Om ikke noe har gått meg hus forbi så solgte Lennart Bergquist Fluefiske Metz nakker. Og jeg var flere år på lageret deres i Arvika og plukket ut de fineste nakkene til mitt bruk. Var også flere år hos Stream Side Service og gjorde det samme da jeg trengte mye når jeg produserte fluer for salg. Og de nakkene fikk du aldri i verden 1500 fluer ut av. Og kostnaden pr. flue med de nakkene var minst 1 kr pr stk allerede på 80 tallet. Så dukket Hoffmann opp, og var beskjedent representert her i  Norge. Hoffmann ble kjøpt opp og videreutviklet av det vi  vi kjenner som  Whiting nå i dag, og om jeg ikke tar helt feil begynte de sin produksjon i 1989.

Beklager avsporingen i din tråd "Itte Hackel" og det er min feil at jeg lenger oppe her prøvde å forklare mine erfaringer med ulike typer cdc, og at jeg så sleivete kom med mitt syn på prisnivået og enda mer  ubetenksomt sammenlignet med andre materialer. Nå gir jeg meg så bilder får andre ta seg av.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he. <<l

Jeg har hatt den nakken i tett på 30 år. Bundet fluer av den, av og på hvert eneste år. Kanskje 1500 fluer var vel ambisiøst, eller kanskje ikke. Hva vet du om min fluebinding tross alt? Kanskje man får to spente ut av et hackle?

Kanskje det blir rundt 1500, om man da ganger med to? :rolleyes:

Når det gjelder forsvars teknikker, har jeg ingen problem, med å se at dine er minst like velutviklet som mine, Kjell. Jeg ønsker ikke å gjøre dette til en diskusjon, da det ikke har vert intensjonen med tråden. Ikke er det hyggelig for andre å lese heller.

Jeg nevnte faktisk bare hvordan jeg personlig oppfattet dette med pris, og handler ikke om å gå i skyttegropa(forsvar).

Mine vurderinger av pris, er basert på min tro, i at det må da kunne gå å få tak i cdc, behandlet fint, og med fine farger til en bedre pris, enn det du nevnte. For å spinne cdc i løkke, trenger jeg faktisk ikke cdc som har gått gjennom tre - fire faser med håndarbeid. Til andre ting, tja hvorfor ikke?.....

Jeg setter pris på ditt svar Kjell, det er utfyllende og meget bra. Men føler at jeg må kunne forklare underveis, hva jeg egentlig er ute etter, slik at tråden, forhåpentligvis, kan bidra til at jeg kan få tak i det jeg ønsker meg.

Jeg har startet tråden, for å få hjelp, av alle dere her inne, til å finne cdc av god kvalitet. Jeg har fått mye god hjelp, og tips, og er takknemlig for det.

Men det er ikke å legge skjul, på at det utvikler seg fort til å bli en diskusjon, om Reidar Asen sin, kontra Guideline. Jeg er ingen "Belieber" i noen som helst retning, men jeg forstår, at man skal velge uttalelsene sin her inne med omhu. Jeg var ikke personlig klar over at denne diskusjonen om cdc var et vepsebol, og ønsker å holde denne utenom min tråd om cdc. Har noen noe mer på hjertet i forbindelse med den diskusjonen, så får de ta det med hverandre et annet sted!

Jeg er fortsatt åpen for tips i forhold til cdc. Og kom gjerne med bilder på fjør dere mener er bra og hvorfor.

Tror det kunne utviklet seg til en bra tråd igjen, med bilder og forklaringer <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan liste opp hva JEG synes er ei GOD CdC-fjær, til for eksempel vinger:

- Den skal ha en tynn hacklestamme

- kun moderat eller ingen vinkling (om de har anelse vinkling så må du alltid parre ei venstre- og høyrefjær (for å få det pent i hvert fall  :) ))

- fjærstråler langs hele stammen hvor alle ender i lik lengde i toppen (Det vil si at fra nederst til øverst, blir alle fjærstrålene kortere og kortere).

- Fjæra (inkludert fjærstråler) skal naturlig ha en smal positur, og hver fjærstråle skal selvsagt ha tettest mulig med bistråler (men det er sjelden noe problem uansett leverandør).

- At CdC-fjæra har sin naturlige impregnering/olje inntakt, spiller ingen rolle. Det er ei seiglivet myte som henger igjen fra den tiden CdC var noe nytt og uutforsket. I dag er det materialet ganske gjennomprøvd. Det er de mikroskopiske bistrålene til CdC'n som utgjør den berømmelige flyteevnen til denne type fjær - og skaper en relativt sett kjempestor bæreflate, helt i det små  <<l Ikke de naturlige oljer. Og det er fakta, samme hvilke hydrofobiske magiske egenskaper de naturlige oljene måtte ha opparbeidet seg i litteraturen på noen tiår  :)

Reidar Aasen, som varemerke, har sikkert flere serier med CdC, håper og tror jeg. For det Henning hadde fått tak i fra det merket, og som jeg tittet på, er jeg helt enig i at var omtrent totalt ubrukelig etter overnevnte kriterier. Om man er litt kritisk. Nå er jeg ærlig. Håper det er å være ærlig oppfattes som en bra ting, men det driter jeg egentlig litt i, for jeg vet hva jeg vil ha  :) Og god CdC har aldri vært lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg faktisk veldig skuffet over deg Andrè, syntes ditt syn på CdC vinger er veldig snevert og vitner om liten forståelse for den allmenne bruken. Det virker her som om du mener at dersom CdC fjæra ikke peker oppover stammen og ender i en flat rett kant, så er den ubrukelig. Dette er jo så feil som det kan få blitt slik jeg ser det. 

Greit nok at den type fjær du viser til er veldig god til å bruke som vinger på duns (parachutes), men til alt annet faller den igjennom. Spesielt hvis du forsøker å strippe den for å bruke de som vinge i comparaduns. (Benytter Aasen sin CdC og Bingentvingen, genialt!)

Aasen sine fjær er tynne i stammen og meget tette i fjæra. Så din beskrivelse av disse fjærene stemmer ikke med min oppfatning, og jeg sitter med mye av hans materiale. Jeg har utelukkende brukt Aasen sin CdC i alle mine fluer i år, fra duns/comparaduns til klekkere, og jeg har ikke funnet bedre materiale i butikkene.

Men det er godt mulig jeg egentlig bare burde holde kjeft da jeg kjenner Reidar og fisker en del med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg faktisk veldig skuffet over deg Andrè, syntes ditt syn på CdC vinger er veldig snevert og vitner om liten forståelse for den allmenne bruken. Det virker her som om du mener at dersom CdC fjæra ikke peker oppover stammen og ender i en flat rett kant, så er den ubrukelig. Dette er jo så feil som det kan få blitt slik jeg ser det. 

Greit nok at den type fjær du viser til er veldig god til å bruke som vinger på duns (parachutes), men til alt annet faller den igjennom. Spesielt hvis du forsøker å strippe den for å bruke de som vinge i comparaduns. (Benytter Aasen sin CdC og Bingentvingen, genialt!)

Aasen sine fjær er tynne i stammen og meget tette i fjæra. Så din beskrivelse av disse fjærene stemmer ikke med min oppfatning, og jeg sitter med mye av hans materiale. Jeg har utelukkende brukt Aasen sin CdC i alle mine fluer i år, fra duns/comparaduns til klekkere, og jeg har ikke funnet bedre materiale i butikkene.

Men det er godt mulig jeg egentlig bare burde holde kjeft da jeg kjenner Reidar og fisker en del med han.

Med fare for å sitere meg selv, så lister jeg her opp kriteriene mine for CdC-fjær til vinger. Slik jeg vil ha dem.

At andre typer CdC-fjær er bedre til andre bruksområder, er da en selvsagt ting, så jeg skjønner ikke hva du mener. Trodde du jeg listet opp kriterier for den eneste CdC-fjæra som er god? Les i så fall innlegget mitt en gang til.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt Henning, du sammenligner to vidt forskjellige fjær. Og den du holder opp som dårlig fjær er ikke representativ for de fjæra fra Aasen.

Jeg vil gå så langt som å hevde at du bevisst forsøker å sverte en liten privat leverandør som kun har dette som hobby. Hvorfor er det bare du som vet. Men sannsynligvis går du over lik for å skaffe deg RiverCred og ett navn i miljøet.

En ting skal du ha takk for, og det ar du som verdensmester deler av din enorme kilde av sannferdig kunnskap. Hva skulle vi gjort uten deg!  :rolleyes:

Videre snakker du om at dette kun er DIN mening, les det første innlegget ditt en gang til, samtidig er det artig å høre hvordan du sier VI i videoen. Latterlig, rett og slett.

Ett førsteinntrykk er det vanskelig å gjøre noe med Henning, og det ser ut til at mitt inntrykk av deg var "spot on".

Beklager å ødelegge en tråd som burde handlet om de forskjellige materialene og bruksområdene til CdC, men når noen så bastant går inn får å sverte andre, da blir jeg forbannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...and here we go again  :o

CdC fjær finnes av forskjellige kvaliteter, og har mange bruksområder - helt ok for meg  ;D ;D  - er ikke så kresne vi fra toten serru.

Men som sagt så syns jeg det er flott med cdc fjær av god kvalitet, men også at jeg kan finne "dårligere" fjær til helt andre bruksområder, gjerne i en og samme pose.

PS - men tøft å fjerne alle innlegg med  <<l  **informativt**

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At andre typer CdC-fjær er bedre til andre bruksområder, er da en selvsagt ting, så jeg skjønner ikke hva du mener. Trodde du jeg listet opp kriterier for den eneste CdC-fjæra som er god? Les i så fall innlegget mitt en gang til.  :)

Min feil, beklager så mye Andrè.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt og utfyllende svar Andrè.  Har du et navn på leverandør av den kvaliteten du liker å bruke til dine fluer?

Henning: Alle disse  <<l Samt at postene er redigert? Noe du vil si ??? Vet hva du mener. Hva med å legge ut noen bilder, med en forklaring på hva du missliker. Ta gjerne med et bilde som forklarer hva du liker også:-)

Med tanke, på at mange er knallgode på å legge ut bilder, ville en tråd som denne kledd noen bilder, med nærmere forklaringer. Tror det kunne blitt et fint oppslagsverk til senere.

Bilder, forklaringer på hva man liker, og til hva. Samt merket/leverandøren på produktet.

Cdc, ser ut til å engasjere mange, og det ikke uten grunn. Fjøra, har mange gode egenskaper. Men den har også mange forskjellige kvaliteter. Håper vi kan fremheve noen av disse forskjellene i form av bilder fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At andre typer CdC-fjær er bedre til andre bruksområder, er da en selvsagt ting, så jeg skjønner ikke hva du mener. Trodde du jeg listet opp kriterier for den eneste CdC-fjæra som er god? Les i så fall innlegget mitt en gang til.  :)

Min feil, beklager så mye Andrè.  :)

Helt greit, Jan Fredrik  :)

Kanskje jeg forklarte meg litt utydelig også. Bildeeksempler på det jeg mener klarer jeg ikke å oppdrive nå, for jeg sitter på ei øde øy ute i Middelhavet akkurat nå  :) Det er VARMT, men som fiskeinteresser har jeg dykka og sett på mye rar fisk i dag, samt at jeg vurderer "fiske-spa" (det er faktisk seriøst noe som heter det  ;D ) seinere i uka  :D

Sorry ot  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt kontakt med Henning, og film snutten som forklarer hva HAN mener er god cdc blir lagt ut her igjen, etter min oppfordring.

Jeg ønsker at dette skal bli en innformativ tråd om cdc, hvor man viser til personlige meninger, og gjerne underbygger dette med bilde, slik at det kan være til hjelp også for andre.

Jeg oppfordrer alle med meninger, om å komme med disse, ikke først og fremst som motargumenter, men som innformasjon i forhold til hva, hvordan og hvorfor. Det er netopp delte meninger, som kan gjøre at man plutselig får ny "innputt" og ny motivasjon til å prøve nye ting.

Andrè, du får ha en knallfin ferie, så venter jeg spent på en liten bilde forklaring fra deg litt senere <<l

Jeg har personlig så lite grunnleggende kunnskap om data, at jeg rett og slett ikke får lagt ut bilder her, men skal vitterlig gjøre noe med det. Kjenner jeg vil bidra selv også.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg skriver et eneste innlegg til i denne tråden. Jeg prøvde å forklare hva jeg mener før i dag, uten at noen skulle henges, uten at jeg ville ta noen, og kun min egen mening. Jeg driter i hva Andrè mener om CDC, jeg driter i hva JFL mener om CDC. Jeg snakker ut fra min egen mening, om mitt favoritt fluebindemateriell.

Hva JFL mener om meg som person, eller hvilke intensjoner jeg har med å kommentere i en tråd som heter CDC ( :rolleyes: ) kan han få ta på PM, mail eller telefon. Han har alle mine kontaktinfo.

Her er min mening om CDC, nok en gang.

Legger ut først noen bilder av RAA cdc, og tenker nå på vinger til klekkere, comparadun, spent spinnere, parachute etc. Dubbing, spinning etc, kan vi komme tilbake til senere.

Jeg har her valgt ut tilfeldige fjær fra 3-4 forskjellige poser.

9451775623_1335236f94_c.jpg

9451761677_c9b97738b9_c.jpg

9454543344_c71d336c28_c.jpg

9451761913_36ded68e91_c.jpg

Her er fra flere pakker på en gang.

9454542368_ddc74b9e76_c.jpg

9451761129_eeba9739ea_c.jpg

Her er bundet inn på krok (I full fart) i F-fly stil. Som et eksempel. Men tenk dere gjerne en klekker vinge, parachute etc...

9451760765_6b225fd9e4_c.jpg

9454541994_036fbb94d4_c.jpg

9451760185_0ff2ce75ab_c.jpg

Her er en CDC fjær som JEG mener er egnet til formålet, og grunnen til at jeg ble litt engasjert i denne tråden.

9451760017_b42bda45e1_c.jpg

9454541042_04829e80cd_c.jpg

9454540924_33bb2d35c6_c.jpg

9451759109_31a81e728d_c.jpg

9454540200_595465ff9c_c.jpg

9454539910_41cf97af04_c.jpg

Ja.....jeg orker ikke å forklare alt pr bilde, men håper at folk ser hva jeg mener.

Her er snutten som jeg sletta før i dag.

Er folk uenige med mine tanker, er det lov. kom gjerne med deres meninger etc, men ikke beskyld meg for all mulig drit. prøv å vær konstruktive.

http://www.youtube.com/watch?v=UQSYGMhQzEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning - jeg er den første til bindeteknisk og -praktisk og si meg 100% enig med hva du sier til vinger (jeg har riktig nok ikke sett videoen, for det får jeg ikke til fra uti Middelhavet her). Men støtter tanken til vinger, og det gjør egentlig alle, tror jeg ganske sikkert. Og her tenker både du, Jan Fredrik og jeg egentlig ganske likt egentlig. Og antagelig alle andre. Noe skinnuenighet må vi nå godta alle mann - altså uenighet som bunner litt i misforståelser, eller  :) FOR CdC er mangefasettert.

Poenget mitt med innlegget om "CdC til vinger" var bare å si noe om akkurat det: CdC til vinger.

Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...