Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fjæra er tette og fine, de kommer i flere størrelser også. Her er en liten closeup fra medium størrelse.

RAA Close UP

raa-closeup.jpg

Aldri bundet reker så bruken der vet jeg lite om.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Finner man brukanes cdc kun på ender eller sitter gåsa på noen kurante fjær og? Gåsejakta har jo så smått startet og det har blitt 2 kanada- og 3 grågjess så langt. Noen som bruker gjess til noe mer enn middag?

EDIT: Etter litt kaffe og frokost tok jeg fatt på søkemotoren, og nå har jeg vært ute og plukket litt. Synes det var lite fjær til så store fugler å være. Mulig det er for tidlig på året? Skjønner jo at det er dyre greier om det ikke er mere å finne på ei kanadagås enn jeg fant i dag.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Unknown User

Er det noen her inne som har erfaring med Polish Quill sin CDC? Jeg har testet en pose så jeg skal ikke uttale meg for mye, men jeg kan nok si at det er de beste fjærne jeg har brukt. Skal innrømme at jeg er ganske snever i mitt bruksområde for CDC, som noen både Knut og Olav her over beskriver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg må også nesten få skryte litt av Cdc'en fra Polish quills.

Fikk en stor pose med usortert cdc fra villand. Små til medium fjær helt perfekt til vinger på døgnfluer, mygg, maur og slikt. Jeg synes jeg oftest finner for lite av fjær som egner seg til slikt bruk i poser med større fjær.

Posene med mer sorterte fjær er også meget bra til sitt bruk. Dise holder veldig jevn størrelse på 5-6 cm og er supre til vårfluer og døgnfluer og til spinning. MAjoriteten er kanskje ikke så fyldige som endel av fjære som er avbildet lenger oppe i tråden, men er etter min mening helt prima til litt mindre fluer.

At quillen deres er sexy greier er kanskje ikke nødvendig å si....

 

Moonfisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Er dette plassen å spørre? Jeg prøver..

Har bundet noen døgnfluer med cdc-vinge®. Fannt i ste ut at jeg kunne bruke papirklemma mi til å ta tak i fibrene, klippe de av stammen, sette de i en dubbingloop, og lage hackel av det. Ser fint og flott ut, men vet ikke helt hvorfor jeg skal gjøre det, hvilket bruksområde det har.. Kan noen assistere meg, kanskje vise meg hvordan jeg kan bruke dette på en vettig måte?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette plassen å spørre? Jeg prøver..

Har bundet noen døgnfluer med cdc-vinge®. Fannt i ste ut at jeg kunne bruke papirklemma mi til å ta tak i fibrene, klippe de av stammen, sette de i en dubbingloop, og lage hackel av det. Ser fint og flott ut, men vet ikke helt hvorfor jeg skal gjøre det, hvilket bruksområde det har.. Kan noen assistere meg, kanskje vise meg hvordan jeg kan bruke dette på en vettig måte? :)

 

Mange bruksområder-  som vanlig horisontalt hackel på en fallskjermflue, vinge/hackel på paraloop fluer, vertikalt hackel til klekkere (se bla. myggtråden), forkropp på vårfluer, surre små vårfluer av det (begynne bakerst og surre deg fremover mens du trekker fibrene bakover for hver tørn),  Det finnes mange bilder av det - både i døgnflue, vårflue og myggtråden - bare du leter litt. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal gjøre det nettopp fordi det ser fint og flott ut, og bruksområdene er mange. Nesten alt kan ha cdc hackel på denne måten. Her: https://www.youtube.com/watch?v=yMsAKboxyTA, ser du en helt super døgnflue laget på denne måten om jeg har skjønt deg rett. Sånt cdc hackel blir dritbra på alle slags imitasjoner. Igjen, søk på cdc på youtube så finner du nok mye å se på.

 

M

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!:) ser jo det at cdc rett og slett er vakkert!:) får leke meg litt med dette. Prøvde først å bare dubbe en gråsvart kropp, og lage vertikalt hackel på den, der jeg trekkte fibreme bakover etterhvert som jeg surret. Ble en nydelig flue, men usikker på hva det kan forestille haha!:) brukte grå cdc btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ting som er sikkert så er det at cdc er vakkert. Dessuten flyter det bra, har bevegelse, spinner ikke i lufta og gir et nydelig avtrykk på vannoverflaten. Ikke minst er det moro å jobbe med og har veldig mange bruksområder. Her er en annen snutt du bør se: https://www.youtube.com/watch?v=Jc_y68z3mcg.

Og om du ikke kjenner til Dave McPhail, så er det mange knallbra videoer med han på nett. Irriterende god faktisk.

 

Personlig synes jeg naturfarget brun/lys brun cdc har bredest bruksområde og jeg bruker det til sikkert 80% av cdc fluene mine. Og det er ikke fordi det er manko på andre farger hos meg, men det er en farge som liksom jenker seg til omgivelsene og som er buggy som bare det.

 

M

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange muligheter med cdc i løkke. Traditionelt hackel er en ting. Men det kan også legges som parachute.

Når det er gjort åpner det videre muligheter.

Du kan se noe av hva jeg bedriver tiden med her : http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/23526-bp-dun-steg-for-steg/

 

Med cdc i løkke, er det nærmest bare fantasien, som kan stoppe en, eller vise nye veier... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er det jumbo som blir brukt til caddis ? 

Finner lite info på butikk sider om cirka lengd på cdc'n. 

Prøvde og skøyte cdc i magic tool'n men vart litt spinkel lengde på vingen

 

Det meste er ofte langt nok i fiberkvalitet til ørretfluer, om kvaliteten på selve fjæra er god nok. Men om alle fibrene strekker seg like langt ut til spissen, kvaliteten på fjærstrålene osv avgjør også om det er ei god fjær. Og ulike fjær til sitt bruk (y) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...