Gå til innhold

Laks på tørrflue!


Ola Øie

Anbefalte innlegg

Lurte litt på om det er noen som har erfaring med tørrflue til laksen?

Det må jo være sinnsykt digg å se laksen komme helt opp i overflata for å ta.

Har jo opplevd at den har steget ganske mye å slått med sporden før den har tatt, men det må jo være noe helt annet å se den komme opp å ta en tørrflue! :D

Det finnes jo ulike typer bombere og slikt, men er det noen som har prøvd ut noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket en god del i sommer med bombere etter laks, mest for at det ser morsomt ut når laksen stiger etter fluen. Hellet var heller dårlig, hadde flere ganger laks etter men ingen på. Tror nok nerver spiller en rolle her :oops: Har nok litt igjen på teknikken før den sitter.

 

Men fikk noe laks på Peter Ross str 14 våtflue men laksen tok kun når fluen ble stripet, ellers var det ingen reaksjon. Så dette beviser jo at laksen hugger på irritasjon og at den ikke beiter. Har aldri sett en livs levende Peter Ross ;);) Ellers så vill den vel vært etter når fluen ikke ble stripet :?: ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd dette noen ganger i Orkla og i ferskvann etter ørret. I Orkla med både bombere cadiser og rifling hitch (ikke sikker på om jeg skrev det siste riktig ) Tror ikke det er så efektivt her som lengre nord i landet, men du verden så spenende det er når den store bulken bak flua kommer. Ser ut som det lønner seg å få bra fart på flua, så er det lite drag kaster jeg mye på tvers av elva og noen ganger oppstrøms. Men en ting har jeg funnet ut og det er at det ikke lønner seg å rykke flua over elva, kan virke som laksen bommer mye da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg er ofte i elven Varzina på Kolahalvøya for å fiske etter stor ørret. Gj.snitt størrelsen er 2.0 kg og i fjor fikk vi 7 ørreter over 70cm! Det som er gøy er at det også går laks oppover i elven og midt i august kommer laksen helt opp til der hvor vi fisker ørret.

 

En sen kveld vandret jeg opp til en spesiell høl og fisket med mus etter ørret i utløpet (nakken). Jeg vet av erfaring at det også står laks her. På et av mine siste kast kastet jeg musa over på andre siden og dro den stripende over nakken. I det musa rettet seg og og jeg skulle til å dra inn steg en laks mot musa og tok den. Heldigvis var jeg kald nok denne gangen og ventet til fisken forsvant under overfalten igjen (pleier ikke å være så kald). Der satt den. Etter 45 minutter klarte jeg å lande fisken på min 1 hånds 8-stang. Resultatet var en laks på 15,5 kg!!! Utrolig men sant.

 

Bilde er her : http://www.duewang.no/fiske/Varzina%202005/photos/thumb16.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohhh! Det må jeg si! Litt av en historie, og for en fisk!!

Er sikkert en del laksefiskere som gjerne skulle likt å fått den på kroken lenger ned i elva. Snittstørrelsen på laks ligger vel ganske langt under 15,5 kilo, så jeg må si du var svært heldig. Så du at laksen var såpass stor når den tok? Måtte jo vært en helt sinnsyk opplevelse, åsså på mus da mann!!

Kola er drømme plassen, ikke noe mer å si om det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohhh! Det må jeg si! Litt av en historie' date=' og for en fisk!!

Er sikkert en del laksefiskere som gjerne skulle likt å fått den på kroken lenger ned i elva. Snittstørrelsen på laks ligger vel ganske langt under 15,5 kilo, så jeg må si du var svært heldig. Så du at laksen var såpass stor når den tok? Måtte jo vært en helt sinnsyk opplevelse, åsså på mus da mann!!

Kola er drømme plassen, ikke noe mer å si om det :D[/quote']

 

Ja det var en helt trolig opplevelse og jeg gjennopplever denne mange ganger i disse vinterdager. Gleder meg sinnsykt til våren og sommeren. Det blir ingen Kola tur i år, men kanskje neste år. Første gang jeg har fått laks på tørt, og som du sier "åsså på mus"....

 

Vi får se..det ligger ivhertfall mange fiske bilder på hjemmesiden fra nettopp Varzina. Hvis noen har lyst til å dra sammen, kan jeg orden en tur rimelig...(rimelig sett ut ifra veil. pris da....)

 

PS! Utroli bra siden dette. Har ikke besøkt denne før nå.... men det endrer seg fra nå av laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker litt riffling hitch sør på vestlandet. Det fungerer utmerket fra fra sesongstart til sesongslutt. Klarte å lure 12 stykker på tørt i år, fytti så morro det er. Jeg er hekta! Er også igang med ett "dead drift" prosjekt til neste sesong.

 

Riffling fungerer også fint i juni, her sør. Bruker da større tuber (stoat's tail/sunray). Vakkert når blank mellomlaks dukker opp i vannskorpa.

 

Men det er vel værre i juni med disse smeltevanns elvene i trøndelag. Ja,ja skal aldri si aldri. Så nettopp H.Mortensen filmen hvor laksen tok riffling på 3-4 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi litt tips om hvordan man skal presentere flua tørt for laksen? Og hvor i elva man bør teste denne teknikken?

 

Selv om jeg er ørretfisker, må jeg vel regne meg selv som en habil laksefisker etter å ha travet Stjørdalselva opp og ned i mine ungdomsår, og guidet engelske laksefiskere her i Lakselv i noen år. Slik gjør jeg det:

 

Bombere og vårfluer som jeg bruker på laksen fisker jeg dead-drift.

 

Rifling-tubene skal som navnet sier rifles(les stripes) på overflaten. Fisker i halvrolige og ikke alt for dype "kulper", men oftest ned mot brekkanter nederst i kulpene... Ble dette forståelig? :? Fisk der fisken er. Ingen vits i å kaste seg støl på en plass det ikke er fisk :shock: laugh.png' alt=':lol:'>

 

Gøy er det i alle fall når fisken kommer opp og tar!!! Laksen har som regel villere utras/akrobatikk enn ørreten (men jeg holder fortsatt en knapp på ørreten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, blir spennende til sommeren :-)

Dead-drift, vil det si uten striping på flua? Trodde bombere skulle stripes :)

 

Fin side du hadde rovfisk, skal lese mer på de sidene...

 

Klarte å lure en pjakk i fjor (er fersk på laksefisket) med flua bitch creek. Den var rundt 2 kg og ga en real fight på femmerstanga :-) Så jeg må prøve igjen denne sesongen også... Årets nyttårsforsett er å få laks på tørt, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har prøvd en del både med Bombere og Caddis. Bombere fisker jeg dead drift mens Caddis fisker jeg stripende. Har aldri fått stor fisk, de har kun steget opp til flua, men bare det er jo en opplevelse.

Lee Wullf skriver mye om dette fisket i "The Atlantic Salmon"

Her er det mye å lære uansett metode etter laks. Knallbra bok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I år blir "project Riffling" igangsatt hos meg!! Inspirert av H.M filmen..

 

MEN det som har fått meg til å gruble, er at H.M sier at man for all del ikke må ha særlig lang fortom fordi flua drukner\man mister kontrollen. I filmen til Granbo og Tverrfjell sier de at man bør riffle med laaang fortom #-o Noen som har personlige riffle-erfaringer?

 

PS! Det er en gammel myte at laksen ikke tar til seg næring i det hele tatt i elva. Mange laks spiser lite og\eller sporadisk, noe som fører til at man ofte ikke finner noe i magesekken. Noen spiser ingenting. Men som nevnt ovenfor, er det ikke uvanlig å finne laks som er stappet med fjærmygg, smånymfer etc..

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...