Gå til innhold

?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja, takk for sist! Skal prøve å få tatt meg flere turer.

Jeg gjorde det litt vanskeligere enn det der, men svaret ble jo korrekt. hehe. Måtte jo friske opp i gammel ungomsskolematte.

1x2=20,28

2x3=33,80

3x4=50,70

4x5=70,98

5x6=

Når kommer løsningen på denne? Prøvde å regne litt på denne i lunchen på jobb, men fikk ikke frem korrekt svar. ( har jo sett at korrekte svaret har blitt postet, men mine forskjellige utregninger funket på 1x2 og 2x3 men ikke videre. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for sist! Skal prøve å få tatt meg flere turer.

Jeg gjorde det litt vanskeligere enn det der, men svaret ble jo korrekt. hehe. Måtte jo friske opp i gammel ungomsskolematte.

1x2=20,28

2x3=33,80

3x4=50,70

4x5=70,98

5x6=

Når kommer løsningen på denne? Prøvde å regne litt på denne i lunchen på jobb, men fikk ikke frem korrekt svar. ( har jo sett at korrekte svaret har blitt postet, men mine forskjellige utregninger funket på 1x2 og 2x3 men ikke videre. )

Ja,ta deg flere turer.Og du svarte jo egentlig på mer enn det jeg spurte om også,og i tillegg også riktig. <<l

Den oppgaven du spør om var kanskje noe spesiell,men her ble tallverdien tatt ut fra denne tabellen:

http://www.affta.com/wp-content/uploads/2012/01/fly_line_weight_specs.pdf

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så aldri noe tabell. Det er et system. Sjekk differansen mellom tallene nedover, 29,28, 33,80 osv.. Da får du 13,52, 16,9, 20,28. Differansen øker med 3,38 for hvert trinn nedover. Så da får du til slutt 70,98+20,28+3,38=94,64.

Joda,min feil jeg burde ha latt talloppgaven fortsette slik at vi kunne se at økningen ikke er lineær.

Jeg tenkte litt fort og gæli at siden vi er på fluefiskesiden har de aller fleste et forhold til AFFTA.

Ser nå i ettertid at jeg burde ha lagt inn flere tallverdier.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Huff så vanskelig. En litt enklere.

Fire karer var på fisketur. Den ene fikk ikke en dritt, den andre en fisk på kiloen blank, den tredje fikk to på 700 gram, selv om den ene nok ikke var mer enn 600, og den fjerde fikk en kjempeørret på 9 kilo. Hvem brukt dypvannsrigg?

Eneste fornuftige hittil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver en til,det er jo tross alt Fredag. :)

Det er 21 påmeldte deltagere i en fluekasterkonkurranse.

Utstyret til deltagerne er blitt sjekket og kontrollert.

Når det gjelder stengene så viser det seg at det er kun 2-delte og 3-delte stenger som blir brukt.

Ikke for at det har noen som helst betydning for selve resultatet av konkurransen,men bare for moro

skyld så viser det seg at alle stengene totalt sett består av 57 deler.

Hvor mange 2-delte og 3-delte stenger har deltagerne å velge mellom?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg drev noe med regning, men kommer fram til følgende: 21 deltagere med todelt blir 42 deler. Da er det 15 deler igjen. Ergo 15 deltagere med tre -delte stenger, og 6 deltagere med to - delt. 15 ganger tre = 45, 6 ganger 2 = 12. 45 +12 = 57.

Bør vel ha med navnet som vanlig.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange 2-delte og 3-delte stenger har deltagerne å velge mellom?

Denne setningen synes jeg er noe irrelevant. Det står ingen ting om at enkelte fiskere kan ha med seg to eller flere stenger. Du har skrevet at det er 57 deler, 21 fiskere, og jeg har da gått ut fra at hver fisker har 1 - en - stang hver.

Beklager min innsigelse,men etter mitt ringe skjønn, så skulle svaret være noenlunde riktig. Hvis du ikke har noen finurligheter på lur?

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Magne,svaret ditt er så absolutt riktig. <<l

Men man kan også lese den siste setningen dithen at hvor mange mulige kombinasjoner finnes det

totalt sett av 2-delte og 3-delte stenger med maksimalt 57 deler.

Det er det de kan velge mellom totalt sett.

At 21 deltagere kan velge mellom 21 stenger er en mulighet,men det finnes andre muligheter.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste måten å løse denne oppgaven på er å sette det opp som en ligning med 2 ukjente.

Man får da : 2x + 3y =  57 , der x er deltagere med 2 delte stenger , og y er deltagere med 3 delte stenger.

Følgelig blir x=21-y , og Y =21-x.

Ligningen blir da : 2x+3y=57 , og så kan man sette inn verdiene for x og y.

Da får man : 2(21-y)+3y=57

                  42-2y+3y=57

                              y=57-42

                              y=15 deltagere med med 3-delte stenger.

                  x=21-y

                  x=21-15

                  x=6 deltagere med 2-delte stenger.

Morsom tråd Tom! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin løsning KRAA. <<l

Vi kan også tenke så enkelt som at totalt antall deler på stanga må kunne gå opp i to og tre gangen.

Altså  2-4-6-8 og 3-6-9-12 osv....

Alle muligheter må være lavere enn 57.

Da får vi følgende muligheter:

15stk stenger som er 3-delte og 6stk stenger som er 2-delte.

9stk stenger som er 3-delte og 15stk stenger som er 2-delte.

3stk stenger som er 3-delte og 24stk stenger som er 2-delte.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...