Gå til innhold

Articulated Fish-Spine


Robban

Anbefalte innlegg

<<l

Artige Robban. Lurer fælt på hvordan de ser ut i vann. Mye jobb å binde?

Med det chenillegarnet så tar det vel 15 -20 min tenker jeg, vet ikke ;D

Jeg legger et tynt lag med superlim på krokstammen før jeg vinder chennilen rundt, blir litt mere holdbare da <<l

Er 3 ledd + krok. Ledd ved krok brukes tykk mono.

Ganske enkelt, bare å klippe ønsket form etterpå.

Kan være litt kilent å feste de chanks greiene i stikka. Kommer litt an på kjeften. De er ganske tykke åsså.

Annbefaller ikke å bruke gromstikka til disse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette er kult Robert!

I stedet for å kjøpe en slike Artikulated Fish-Spine, kan man kanskje benytte kroker hvor man klipper av krokbøyen og fester flere krokstammer etter hverandre med fireline. Jeg har selv brukt dette på børstemarkimitasjoner og det blir skikkelig kult, men det tar litt tid å binde disse da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for skryt, men ikke noe jeg har funnet opp, jeg bare binder jeg  ;D<<l

Fikk denne på den med orange i i bildet litt over, men det har nok ikke mest å si , bare jeg som ville ha fisk på denne flua, men de virker da.  <<l <<l <<l

"Gromflua" fanget dog mest fisk , men det er fordi jeg er gammeldags ;D ;D

[attachimg=1]

post-982-13949896654027_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Ettersom ledda fluer dukka opp i en inspirasjonstråd så fortjener denne tråden å vekkes igjen.

 

Kan du si noe om hvilke erfaringer du har hatt med ledda fluer Robert - utover Game Changer'en?  Evt andre som har erfaring med leddet streame?

 

Man kan vel tilføye at ledda streamere ikke er noe nytt. Men Flymen Fishing Co er så vidt jeg vet de første som virkelig har markedsført produktet i nyere tid.

https://flymenfishingcompany.com/collections/fish-skull-fly-tying-materials

 

Konseptet gir jo noen interessante fordeler:

-slitestyrke

-lav vekt på store fluer

-unik bevegelighet

 

Denne mannen skal binde slike fluer på Stonefly lørdag 5. november ryktes det:

https://www.youtube.com/watch?v=1MimNP2DXrY

 

Ellers er det (som alltid) noe fornuftig som kommer ut av denne kjeften her  <<l, når det gjelder streamerdesign : 

https://www.youtube.com/watch?v=vnimbnjX0Tg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult konsept egentllig <<l

 

Altså et sitat som er tre år gammelt. Men dagens melding: "... føler dette "articulated-streamer" er litt sånn som da vi som ungutter så "Høgård-nymfa" når vi var smågutter og trodde det var Nirvana (om dere er gamle nok til å huske den Høgård-nymfa).   :) Det var jo ikke det. Verken Nirvana eller the thing   :D  Flying Lure var heller ikke tingen, selv om den bevegde seg både godt og i diverse retninger  ".

 

Begynner du å bli gammel André  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D ?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel egentlig ikke så mye å tilføye Pål :) 
Du har jo helt rett i at dette ikke er noe nytt da. For lenge tilbake siden husker jeg at jeg experienterte med "finhaken" . For de uinnvidde så er dette en sak som brukes til pilking. 
De kommer i forskjellige str for å distansere lyskroken fra pilken. Ja vi lagde lyskrokene også selv da ;)  En meget enkel måte å få en "leddet" løsning på. 
I begynelsen så besto dette i en lang(kropp) , og en kort(hodet) . Et ledd som allerede den gang tilførte fluene extra bevegelse. 
De er lette og fortsatt interessante idag , men de har en utforming med noe "bøyer i øyet" som begrenser antal mønstre bittelitt.

Til gjedde før i tida ble det også brukt  noe så enkelt som Wadington Shanks(laksefiskere vet hva dette er). Disse egnet seg for de store fluer, men såpass tunge at det falt litt i skyggen. 
Disse nye Articulated greiene har nok sin opprinnelse i akkurat  det jeg skrev over. Det er ikke et fakta, men noe jeg trur ;)
Har fanget en og annen på "finhaken" (wollybuggerkropp,og bobbiehodet ;)    ) 

I den spede begynnelse så var 10 'r stenger også medisin for gjedde før vi skjønte bedre, da funket disse tunge Waddington sakene også. 
Men ting er alltid i bevegelse og utbedringer. 
Disse articulated sakene er noe jeg elsker. Mye pga av bindinga,  og nye utfordringer. 
Ingenting gir meg mere glede enn å få fisk på "prototyper", uansett str, det er bare gøy. 
Disse ledda som vi har snakket om i det siste har gitt meg sykt mange gode opplevelser på fisker mange kanskje ikke fisker så mye. 
På sjø-ørret har de sittet på minimalt , men hatt noen sabla flotte følgefisk. 
At jeg egentlig ikke har fått fisk på disse på sjø-ørret kommer av det faktum at de fleste steder jeg fisker så er det reker og annet småkrims som fanger til vanlig. 
Vinterfisket er kos for meg og foregår så "sjeldent" at experimentering blir satt litt tilside ,og jeg holder meg til de faste mønstre. 
De er alltid med på tur, og en dag så sitter det en på en av disse ledda sakene. Noe annet ville egentlig vært merkelig da mitt bruk av disse virkelig har appelert til predatorer. Abbor, Asp lyr og feks lettisen makrell :) Ja gjedda har også tatt disse, men jeg synes det er litt for mye arbeid i disse fluene til å la de herpes av gjedde :) :) :) :) 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en tubeflue(børstis) variant med mange ledd som ligger på vimeo Pål.  Helt syk bevegelse, (hemmeligheten er avstanden mellom ledda med duppstoppere)
Et experiment som har fanget fisk , men har ikke tid til å følge opp alle galeideene i hodet ha ha ha ha .
Det surrer mye rart oppi der ;) ;)

Endret av Robban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...