Gå til innhold

15.000 laks?!


Anbefalte innlegg

Om vi legger til grunn at Arni er 55 år gammel og har fisket hardt siden han var 15 så har han fikset i 40 år. Om vi tar i og sier at han fisker laks 100 dager i året, dvs med sesong i juni, juli, august og litt ut i september, gir det 4000 fiskedager. Da skal han altså ha fått (15000/4000) 3,75 laks pr. dag. Skeptisk…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Stamfiske hele høsten/vinteren i tillegg da. For egen del ha jeg nok fått 2000 smolt under laksefiske i 30 år. Teller man med disse så :) Finnes vel smålakseelver hvor man kan få 20-30 om dagen noen steder også... Mannen fisker jo ufattelig mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være det dummeste jeg har lest hittil i år!  lllol

Fordi ?

Er det i det hele tatt vits å begrunne hvorfor? Henrik Mortensen har vel også fisket mye i 30-40 år, og hevder han har landa rundt 2500-3000 laks. DET er et par smuler mer troverdig enn de 15000 det er snakk om her vel? :) Han må dessuten ha en ekstraordinær hukommelse... ;D ;D En flåsete påstand spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være det dummeste jeg har lest hittil i år!  lllol

Fordi ?

Er det i det hele tatt vits å begrunne hvorfor? Henrik Mortensen har vel også fisket mye i 30-40 år, og hevder han har landa rundt 2500-3000 laks. DET er et par smuler mer troverdig enn de 15000 det er snakk om her vel? :) Han må dessuten ha en ekstraordinær hukommelse... ;D ;D En flåsete påstand spør du meg!

Tja, han skriver jo at han har vært oppi 850 laks på en sesong da. I smålakselver i trøndelag var det dagsfangster opp i over 50 laks før kvotene blei innført.

Småelver i Finnmark som kan sammlignes med elvene på Island kan fort levere 15 Laks på en dag, på tørt  :D .

Husk at typen har levd av å reise rundt med fiskestanga og fisker på litt bedre strekker enn menigmann.

Ang hukommelse, er ganske mange som fører dagbok. I tillegg fisker du på strekker som firmaet til denne mannen eier, SKAL nok all fisk dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være det dummeste jeg har lest hittil i år!  lllol

Fordi ?

Er det i det hele tatt vits å begrunne hvorfor? Henrik Mortensen har vel også fisket mye i 30-40 år, og hevder han har landa rundt 2500-3000 laks. DET er et par smuler mer troverdig enn de 15000 det er snakk om her vel? :) Han må dessuten ha en ekstraordinær hukommelse... ;D ;D En flåsete påstand spør du meg!

Tja, han skriver jo at han har vært oppi 850 laks på en sesong da. I smålakselver i trøndelag var det dagsfangster opp i over 50 laks før kvotene blei innført.

Småelver i Finnmark som kan sammlignes med elvene på Island kan fort levere 15 Laks på en dag, på tørt  :D .

Husk at typen har levd av å reise rundt med fiskestanga og fisker på litt bedre strekker enn menigmann.

Ang hukommelse, er ganske mange som fører dagbok. I tillegg fisker du på strekker som firmaet til denne mannen eier, SKAL nok all fisk dokumenteres.

Tviler ikke på at den mengden er oppnåelig på èn dags fiske, men det skjer ikke hver dag. I Orkla 2012 ble det fanget ca 3400 laks. 20% av fisken som ble gjenutsatt, ble ifølge NINA fanget på nytt. Fortsatt ikke skeptisk? He he ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være det dummeste jeg har lest hittil i år!  lllol

Fordi ?

Er det i det hele tatt vits å begrunne hvorfor? Henrik Mortensen har vel også fisket mye i 30-40 år, og hevder han har landa rundt 2500-3000 laks. DET er et par smuler mer troverdig enn de 15000 det er snakk om her vel? :) Han må dessuten ha en ekstraordinær hukommelse... ;D ;D En flåsete påstand spør du meg!

Tja, han skriver jo at han har vært oppi 850 laks på en sesong da. I smålakselver i trøndelag var det dagsfangster opp i over 50 laks før kvotene blei innført.

Småelver i Finnmark som kan sammlignes med elvene på Island kan fort levere 15 Laks på en dag, på tørt  :D .

Husk at typen har levd av å reise rundt med fiskestanga og fisker på litt bedre strekker enn menigmann.

Ang hukommelse, er ganske mange som fører dagbok. I tillegg fisker du på strekker som firmaet til denne mannen eier, SKAL nok all fisk dokumenteres.

Tviler ikke på at den mengden er oppnåelig på èn dags fiske, men det skjer ikke hver dag. I Orkla 2012 ble det fanget ca 3400 laks. 20% av fisken som ble gjenutsatt, ble ifølge NINA fanget på nytt. Fortsatt ikke skeptisk? He he ;D

Selvsagt er jeg skeptisk. Men ikke sammenlign med Orkla da(Øyensåa vassdraget landet man 8000 laks i 1995). Han har fisket drøssevis med smålaks på Island. Etter han levd av å drive fiskefirma har han fisket på de feteste strekkene i verden. Hva trur du en stang fanger på ei uke i Alaska i beste tiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Demir. Jeg tror det er snakk om en overdrivelse. Tror nok han har tatt mye laks.. svært mye også. personlig tror jeg 15 laks på en dag er et unormalt unntak uansett hvor man er i verden. Bare det å kroke og ta inn femten laks er en jobb som tar 6-7 timer. Tviler på at mange orker å gjenskape det mange dager på rad. Faktisk er det godt gjort å hjøre det bare ne dag..

Når det er sagt .. jeg skriver ikke dette for å betvile fangstene til vedkommende. Men som Demir, mener jeg logikken gjør at jeg tviler. Så det så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen
:) men uansett teknisk mulig, dessuten er det helt feil å regne sesongen som 2 måneder. I drammenselva er sesongen 5 måneder, med over en måned stamfiske og estimatfiske etterpå. Hadde jeg da flytt med til andre verdensdeler for å fiske videre !?  Uansett en imponerende fangststatistikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg er facebook venn med Arni, og flere av valdene de gutta fisker på tar jo 20-30 talls fisk enkelte dager (på to stenger, Island). Litt andre forhold enn vi er vant til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...