Gå til innhold

Hovedsponsor VM i fluefiske


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Rett og slett fordi det er nok andre ting man også burde ha boykotta da. Som feks, dette gisle never om fredet ommråde. Hva med eksos? Oljeborring etc? Mye av dette som dreper og ødelegger. Ingen som er med her uten om meg konkurerer. Lett for dere å si , ja bare å boykotte. Er lett for meg å si andre ting jeg kunne ha boykotta men velger å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mergus Merganeser

Det er merkelig at enkelte av hensyn til sin egen integritet ikke forstår nå nok er nok...

Dette er da såre enkelt! NKFF bør av hensyn til andres respekt for hva de driver med vise, i en eller annen form, at linken mellom denne næringen og dette arrangementet er uheldig!!

Nå kjenner jeg at irritasjonen går over i oppgitthet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som sier at det norske laget ikke har noe med sponsoratet å gjøre og ikke kan gjøre noe med den avtalen. Nei, Ikke rent administrativt eller signeringsmessig. Det stemmer, men det finnes fortsatt MYE man kan gjøre for å vise et standpunkt. Er man imot noe da har man både retten og skyldigheten å fortelle det. Det er hva demokrati handler om. Jeg ønsker å dra en parallel til VM i Russland som pågår akkurat nå. Russland har de siste månedene slått igjennom et par hårreisende antihomse-lover og regler. Regjeringsmakten har gått ut og sagt at "den som viser homsesympatier under VM risikerer å bli dømt til fengsel for det". Et bold statement for en regjering. Den svenske højdhopperen Emma Green la ut dette bildet på instagram med følgende tekst og tagger ”Naglar målade i regnbågens tecken. #pride #chanelcolor #moscow2013 nu är alla förberedelser gjorda”. Et totalt statement MOT alt hva den russiske regjeringen står for.

9513854941_31ec120b34.jpg

Det norske fluefiskelaget kunne laget en pinn og hengt på vesten for eks. En stille men nok så viktig handling. Jeg lover at fluefiskemiljøet hadde vært stolte av dere. Om det nå betyr noe. Nå sitter det isteden noen fluefiskere der ute med veldig dårlig smak i munnen. I steden for å prøve seg på å argumentere om det ene og det andre som bare blir tullball i lengden. På forumet vet vi jo at noen av dere tar stilling mot oppdretten. Da blir det bare idioti å prøve å forsvare et slikt sponsorskap og prøve seg på pisspreik om "at det er noen annen som ... ditt og datt"!

Helt enig i det du sier her. Har aldri vist noe som helst støtte til oppdredt el lignende. Sier bare at landslaget ikke har noe med det, verken søkt el bedt om det. Den pinn saken du snakker om er en mulighet ja. Men INGEN av oss er for oppdredt bare så det er sagt. Men til syvende og sist er nok oppdreten noe vi må leve med eller endre rejering. Stemme andre partier etc. Men det er en drøy avsporing til poletikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

I diskusjonen rundt oppdrett er det få som sier noe særlig om at det ikke skal finnes oppdrett. Det handler om økologisvineriformen som den er i dag. At man til tross for forskerapporter om for og merder ikke gjør noen tiltak for å forbedre for hverken miljø og villaks. Så ja, vi må nok leve med oppdretten, MEN, vi trenger ikke å godta at regjeringen lager beslutninger basert på sine egne private økonomiske kalkyler og driter i alt annet. Det er det som for eksempel en landslagsprotest ville fått enormt bra publisitet rundt. Men den går rett over hodet på de fleste deltakere virker det som. Skandale!

Tyste historiske protester

9517177018_44cbee480e.jpg

Det klassiske bildet av de to afro-amerikanske friidrettutøverne Tommie Smith og John Carlos stille protest mot brudd mot de menneskelige rettighetene som under mange årtidenden foregikk i USA.

9514389127_37c3a5984d.jpg

Den svenske bryteren Ara Abrahamian legger ned sin bronsemedalje i protest mot dommerbesluttninger og regler (som senere ble endret) og forlater OL etter den stille protesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som sier at det norske laget ikke har noe med sponsoratet å gjøre og ikke kan gjøre noe med den avtalen. Nei, Ikke rent administrativt eller signeringsmessig. Det stemmer, men det finnes fortsatt MYE man kan gjøre for å vise et standpunkt. Er man imot noe da har man både retten og skyldigheten å fortelle det. Det er hva demokrati handler om. Jeg ønsker å dra en parallel til VM i Russland som pågår akkurat nå. Russland har de siste månedene slått igjennom et par hårreisende antihomse-lover og regler. Regjeringsmakten har gått ut og sagt at "den som viser homsesympatier under VM risikerer å bli dømt til fengsel for det". Et bold statement for en regjering. Den svenske højdhopperen Emma Green la ut dette bildet på instagram med følgende tekst og tagger ”Naglar målade i regnbågens tecken. #pride #chanelcolor #moscow2013 nu är alla förberedelser gjorda”. Et totalt statement MOT alt hva den russiske regjeringen står for.

9513854941_31ec120b34.jpg

Det norske fluefiskelaget kunne laget en pinn og hengt på vesten for eks. En stille men nok så viktig handling. Jeg lover at fluefiskemiljøet hadde vært stolte av dere. Om det nå betyr noe. Nå sitter det isteden noen fluefiskere der ute med veldig dårlig smak i munnen. I steden for å prøve seg på å argumentere om det ene og det andre som bare blir tullball i lengden. På forumet vet vi jo at noen av dere tar stilling mot oppdretten. Da blir det bare idioti å prøve å forsvare et slikt sponsorskap og prøve seg på pisspreik om "at det er noen annen som ... ditt og datt"!

Helt enig i det du sier her. Har aldri vist noe som helst støtte til oppdredt el lignende. Sier bare at landslaget ikke har noe med det, verken søkt el bedt om det. Den pinn saken du snakker om er en mulighet ja. Men INGEN av oss er for oppdredt bare så det er sagt. Men til syvende og sist er nok oppdreten noe vi må leve med eller endre rejering. Stemme andre partier etc. Men det er en drøy avsporing til poletikk.

Ja sånn kan det kanskje tenkes. Men i og med at det er penger, interesser og makt som er inne i bildet så kan man vel ikke være så naiv å tenke seg at alt dette foregår i et politikk-løst tomrom? Jeg skjønner derfor ikke helt hvorfor du mener at det er en avsporing til politikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat skummet igjennom denne tråden, og det er vel ingen av dere som ikke vet min mening om oppdrett, bare så det er sagt. Men jeg må si meg mest enig med Gisle sitt innlegg. Dessuten så har vel ingen av NKKF medlemmer noe interesse i en boykott av et VM som til de grader promotorer Norges nordlige landsdel. Og jeg er ikke så sikker på at de andre lands deltakere ville reagert positivt på en eventuell boykott. Australia for eks. driver jo med oppdrett selv, det er flere anlegg i delstaten Tasmania. Så jeg tror at de norske deltagerne gjør rett i å forholde seg passive i dette tilfellet. At det derimot i ettertid kan diskuteres over en lav sko, se det er en annen sak. Uansett, det er ingen som får gjort noe med dette under VM. Og jeg får vel regne meg til de åtti prosentene som er nevnt  i diskusjonen, jeg har ikke fuktet snøret enda i år. Men har jo tre - fire innlegg på forumet i 2013.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tenkt på evt hvorfor nova sea skulle sponse Vefsna med massevis av penger? De bokstaveligtalt HATER hverandre. Vefsna er et av vassdragene i norge som er mest plaget med gyro. All dritten Nova har gitt dem? Hvorfor plutselig skal de da sponse? Hmmmmm.

Jo. Nova sea har ødelagt såpass mye, så for første gang i historien skal faktisk et oppdrets firma hjelpe elva på bena igjenn etter hva de selv har foråsaket. Tro det eller ei. Et sammarbeid er oppe og går.

Tilbake til dere andre her inne. Der har dere svaret til hvorfor landslaget IKKE boykotter VM.

Sponsingen går til en god sak og ikke noe smisk etc, det er rett og slett en stor hjelp bare. !

PS: Fortsatt er jeg i mot oppdredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld skrev jeg på FB siden min https://www.facebook.com/t.z.flyfishing -

Currently happening - WFFC 2013 in Norway .... many are sceptical about such events. I was sort of but am even more now after having read this article - NO organisation promoting fishing, let alone flyfishing should corporate with companies producing farmed salmon.

This is just sad.

----

og fikk kommentar fra Jim Nerdal, som da representerer selve arrangementet. Jeg skal ikke kommentere dette før han kommer med en fordypende forklaring. Interessant oppfatning i alle fall.

Jeg elsker områden og fisker der siden flere år. Derr blitt jeg rett og slett forelsket i Norge og bestemt å flytte. Det er utrolig trist å se hvor mye tull og tøys det drives med i sammenheng med dette arrangementet (se Gisles innslag angående verneområde). Internasjonalt sett blir det dårlig bilde av Norge og det hjelper regionen overhodet ikke, synes jeg.

Thomas Züllich

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way - denne sponsavtalen blitt ikke publisert før igår. Det kan tros at en god del av deltagere hadde takket nei til arrangementet hvis de hadde fått med seg dette.

Industiren sponse sport fordi det er god markedsføring ... ikke mer, ikke mindre. De som har tima dette i NovaSea le seg i hjel, tro. NovaSea far massehvis av fine naturbilder for å markedsføre industriproduktene deres. Fint det - hvem tror på reklame ;-) - men de som er sportler i VMen blitt ikke informert på forkant. Dette er rett og slett dårlig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Er det noen som har tenkt på evt hvorfor nova sea skulle sponse Vefsna med massevis av penger? De bokstaveligtalt HATER hverandre. Vefsna er et av vassdragene i norge som er mest plaget med gyro. All dritten Nova har gitt dem? Hvorfor plutselig skal de da sponse? Hmmmmm.

Jo. Nova sea har ødelagt såpass mye, så for første gang i historien skal faktisk et oppdrets firma hjelpe elva på bena igjenn etter hva de selv har foråsaket. Tro det eller ei. Et sammarbeid er oppe og går.

Tilbake til dere andre her inne. Der har dere svaret til hvorfor landslaget IKKE boykotter VM.

Sponsingen går til en god sak og ikke noe smisk etc, det er rett og slett en stor hjelp bare. !

PS: Fortsatt er jeg i mot oppdredt.

Hvor mye penger er det snakk om Eirik?

Er det Nova Sea sin uttale at de "ødelagt så mye" at de nå plutselig bestemt seg for å legge inn penger for å få elva på beina igjen? Eller hvor kommer de utsagnene ifra?

Du kanskje kan gi oss litt mere info om planen for å få elva på beina igjen? Kan virke som at du plutselig har mye mer info som du gjerne får dele med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem jeg har hørt det fra spiller ingen rolle akkurat nå. Hvor mye penger det er snakk om aner jeg ikke. Det ekke vesentlig heller. Men jeg har snakka med en del folk som er der oppe.! Mer info kommer garantert senere. =)

Interessant! Jeg synes derimot det er veldig vesentlig hvor mye penger Nova Sea skal bidra med - det bør virkelig være en god del, gjerne det dobbelte av sponsoratet! Eirik, hvis du har kontakter i Nova og/eller VM-arrangøren, kan du kanskje sende dem en mail med kopi av mitt innlegg i "Oppfordring til lakseboikottere"?

Hvis Nova virkelig vil gjøre noe bra for Vefsna, flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Enig. Klart summen er viktig. Har de spyttet inn 100 000 så vet vel en hver sjel at det er sum man ikke återstiller en ødelagt elv med. Og kilden er like interessant. Er det en uavhengig kilde eller kommer den fra representanter fra Nova for eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor skal Nova Sea sponse dette arrangementet og bruke penger på Vefsna ? Det er garantert ikke for at de har dårlig samvittighet for de ødeleggelsene de har fororsaket. Det eneste de vil er å fortsette sin drift og helst vokse og bli enda større.

Og da passer det jo veldig bra å få omtale og bli knyttet til et Vm i fluefiske. Og det er klart at de er ute etter goodwill fra lokale myndigheter og brukere. Dette er vel den enkleste form for markedsføring som finnes, og det er tydelig at noen lar seg lure umiddelbart.

"Vi spytter inn noen kroner her og spiller angrende synder, så kan vi fore ennå mer, produsere ennå mer og tjene ennå mer"

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om det endrer seg for første gang ? Hva om faktisk det er et ordentlig samarbeid her ? noe som isåfall er ekstremt poestivt og spennende. Ikke vær så negative nå, la oss heller se.

Ang kontakter jeg har, ja jeg har både kontakter på landslaget og arrangøren. Kan heller ta mer om dette når vm er ferdig. Altså over helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke at dette er postet noe annet sted på FFS enda.

Jim Nerdal i WFFC skriver følgende i et brev til HOOKED;

I Vefsna regionen er vi i etter to år med rotenonbehandling gang med reetablering av lakse- og sjø ørret stammene i våre elver, samt av ørret og røyestammene i tre store innsjøer. Dette er trolig en av de største behandlings- og reetableringsaksjoner i verden noen sinne.

I arbeidet med å reetablere lakse- og sjø ørret stammene er  problemene med lakselus og rømt oppdrettsfisk en av de største utfordringer vi står overfor. Disse utfordringene kan kun løses gjennom dialog og samarbeid med oppdrettsnæringen. Det har liten hensikt å ensidig kritisere denne for vår region så viktige næring. Vi må få etablert en situasjon der vi kan spille på lag for å løse begge de foran nevnte utfordringer.

I realiteten har vi jo en felles interesse i å finne løsninger som sikrer en bærekraftig utvikling av oppdrettsnæringen. Lakselus er et stort og kostbart problem for næringen, likeså med rømming fra anleggene.

Nova Sea er et viktig Helgelandsbasert  selskap som det er naturlig for oss å etablere kontakt med nå vi skal komme i gang med en dialog med for å påvirke til en utvikling som kan tjene begge parter.

Vi er også avhengig av å få best mulig kunnskap gjennom forsknings- og utviklingsarbeid – ikke minst i forhold til å få en optimal løsning på bl.a. luseproblematikken. Her har vi som arbeider med å sikre de ville laksestammene og oppdrettsnæringen en felles interesse.

Oppdrett av laks og sjø ørret er en næring som er kommet for å bli, og som har svært stor betydning for næringsutvikling og opprettholdelse av bosetningen på Helgelandskysten. Denne virkeligheten må vi forholde oss til, og så gjennom dialog og samarbeid få denne næringen til å spille på lag med oss i arbeidet med å sikre de ville lakse- og sjø ørretstammene.

Derfor har vi valgt å gå inn i et samarbeid med Nova Sea med håp om at dette samarbeidet ikke bare skal bli et samarbeid kun knyttet til årets VM, men også åpne for  fremtidig dialog og samarbeid mellom Nova Sea og vårt reetableringsprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje ikke blande meg inn i denne debatten, men må si jeg rett og slett ble satt ut da jeg leste om sponsoravtalen.

Hva om Marlboro eller PRINCE hadde sponset et treningsopphold for LHL (Landsforeningen for hjerte- og lungesyke)? Kanskje med en lovnad om å bygge et rehabiliteringssenter for vår foreldre-generasjons stadig økende problemer med KOLS, som følge av langvarig aktiv og passiv røyking? "Marlboro rehabiliteringssenter" hadde i produsentens øyne helt sikkert tatt seg særdeles godt ut. Særlig overfor de 90%-ene av befolkningen som før i tiden var uvitende om tobakkens negative helseeffekter.

Oppdrettsnæringen står der tobakkindustrien var for 30-40 år siden. Fornektende, villedende, feilinformerende.

De nekter for at lakselus og sykdommer har noen bestandsregulerende effekt på villaks, sjøørret og sjørøye. Til tross for at dokumentert forskning fra internasjonalt anerkjente universiteter og forskningsinstitutter, viser at oppdrettsnæringen har en bestandsregulerende effekt. Særlig på sjøørret. En del fiskere på forumet bør merke seg dette.

De nekter for at oppdrettsnæringen medfører eutrofiering. Til tross for at sukkertarebeltet i Hardangerfjorden har flyttet seg 40 km ut fra fjorden. Til tross for at oppdrettsnæringen står for rundt 90% av utslipp av fosfor og nitrogen i Hardangerfjorden, og også er den suverent største bidragsyter av næringssalter langs norskekysten fra Lindesnes til Nordkapp.

De nekter for at oppdrettsnæringen medfører økt lusepåslag på utvandrende smolt, som igjen fører til høyere dødelighet og langt lavere gytebestand i mange av våre elver.

Hva med rømt oppdrettslaks og dens innvirkning på våre villakbestander?

I går kom FHL (Fiskeri- og Havbruksnæringens landsforening) sin miljørapport.

Tittelen lød "Norsk Sjømat en Miljøvinner". 

Hva som gjør en oppdrettsnæringen til en miljøvinner, fremstår som en gåte for meg. I Hardangerfjorden, som har Norges tetteste konsentrasjon av oppdrettsanlegg rett utenfor stuedøra er 10 av 12 lakseelver stengt for fiske. Hardangerforskriften hadde som formål å begrense stående mengde oppdrettsfisk til 50.000 tonn. Etter en bestilt undersøkelse av FHL, som viste at (i verste fall) 1200 fremtidige arbeidsplasser ville gå tapt på Vestlandet, skrinla Lisbeth Berg-Hansen hele prosjektet med et pennestrøk. Det ble gitt midler til genbank for villaksen, men hva skal den der? Er ikke oppdrettsnæringen bærekraftig?

Riksrevisjonens knusende rapport om havbruksnæringen i 2012, poengterte i følge Lisbeth Berg-Hansen akkurat de områdene hun jobbet mest med. Som en følge av store problemer med lakselus (resistens) i oppdrettsnæringen i 2010, frøs Lisbeth antall konsesjoner. Det hjalp ikke mye, da produksjonen av oppdrettslaks har økt med over 400.000 tonn årlig,  frem til i dag.

Nå står det 1000 ganger så mange oppdrettslaks som villaks i oppdrettsmerder langs vår kyst, overveiende i terskelfjorder. 400 millioner laks. Grensen av myndighetene er satt til 0,5 lus per fisk. Det gir 200 millioner lus, som under optimale forhold produserer opptil 50 avkom i døgnet. Hvor mye lus og medfølgende sykdommer tåler villaksbestanden vår? 

Det er ikke bare nitrogen og fosfor som kommer ut som spillfor og feces, men en lang rekke medikamenter, tungmetaller, metaller og andre kjemikalier.

Noen som husker kadmium-krabbe saken fra Gjerdinga? Krabber som ble fanget i umiddelbar nærhet til oppdrettsmerden til Sinkaberg-Hansen, viste kadmium nivå på 7,8 mg/kg. Det er 16 ganger høyere enn fastsatt av EU. Et barn på 35 kg kan ikke spise mer enn 1.6 gram daglig av denne krabben, før tolerabel kadmiumeksponering er overskredet. Småsei som ble fanget i nærheten av anlegget, hadde kadmiumverdier tett opptil grensen. Jeg lurer på kadmiumverdier i storsei, og alle barna som i god tro har blitt fostret opp på krabbe og fisk fra Gjerdinga.

Foreldrene må jo ha det forferdelig!

I disse dager er det også snakk om endosulfan i oppdrettsforet. Dette er et svært giftig middel, som er forbudt brukt i EU (Stockholmkonvensjonen), men som fremdeles brukes i Sør-Amerika som et plantevernmiddel. Forskere fra NIFES har funnet ut at laksen tåler langt høyere verdier av endosulfan i foret, enn om det svever partikulært i vannmassene. Grensen for endosulfan i oppdrettsforet er ti-doblet, etter et 3 år langt rotterace fra norske myndigheter. Dette ble heftig debattert i EU, og den franske matministeren gikk sterkt imot vedtaket.

Hva med kobber? Et langt på vei svært giftig metall for mange av havets dyr, men i særdeleshet fisken. FHL oppgir i sin siste miljørapport kadmiumutslippene fra 2006, som er litt over 600 tonn. De kommenterer dette med at kobber spiller en viktig rolle i alle akvatiske dyr sin biokjemi. Selvfølgelig "glemmer" de å nevne at kobberutslippene har økt til over 1000 tonn i 2012. Det er et tonn per lokalitet.

Når det gjelder Nova Sea sin opptatthet av villaksen, sjøørreten og det marine liv, stiller jeg meg svært skeptisk. 70% av norske oppdrettsselskaper har visstnok underlagt seg WWF sin miljøsertifisering for bærekraftig havbruk, ASC. Etter min mening noe hærk, da WWF som en av to miljøvernorganisasjoner er de eneste som ikke krever at  fiskeoppdrett skal foregå i lukkede merder (betingelsen for årlige 900.000.- i støtte fra Marine Harvest).

Uansett er Nova Sea en av de 30% som gir f*** i de enorme negative miljømessige konsevensene oppdrettsnæringen medfører. Sponsoravtalen er intet annet enn et scoop for å få bedre aksept hos majoriteten, for på sikt å kunne produsere enda mer oppdrettslaks.

At en arrangør av et fluefiske-vm biter på kroken, er intet mindre enn en skandale.

Derfor er nesten 300 som har signert, og boikotter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Kanskje verd å lese NOVA sea sin miljøstatement på deres hjemmeside:

http://www.novasea.no/miljoe/

Eller verdisyn:

http://www.novasea.no/miljoe/verdisyn/

Og kanskje reflektere over status for villaks i Nordland fylke:

http://fylker.miljostatus.no/Nordland/Tema-A-A/Friluftsliv/Fiske/Laks-sjoorret-og-sjoroye/Fangstutvikling/

Av denne rapporten fremgår det bl.a:

-Avliving av laks er kun tillatt i 30 av 90 lakseførende vassdrag

-Siden 2005 har bestand av SØ gått markert ned

-Tross tiltak med intensjon om bestandsøkende effekt har bestandene blitt kraftig redusert

Til orientering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.

MEN.

Hva om det faktisk er slik, som arrangøren skriver:

"I arbeidet med å reetablere lakse- og sjø ørret stammene er  problemene med lakselus og rømt oppdrettsfisk en av de største utfordringer vi står overfor. Disse utfordringene kan kun løses gjennom dialog og samarbeid med oppdrettsnæringen. Det har liten hensikt å ensidig kritisere denne for vår region så viktige næring. Vi må få etablert en situasjon der vi kan spille på lag for å løse begge de foran nevnte utfordringer.

I realiteten har vi jo en felles interesse i å finne løsninger som sikrer en bærekraftig utvikling av oppdrettsnæringen. Lakselus er et stort og kostbart problem for næringen, likeså med rømming fra anleggene."

Hva hvis dette faktisk ER det første reelle steget fra EN aktør i bransjen?

Jeg velger å være forsiktig optimist og håper Nova Sea her gjør noe riktig. Kanskje vi ikke lengre kan skjære alle oppdrettselskap over en kam?  Da fortjener både Vefsna, arrangørene av VM og Nova Sea en et klapp på skulderen - ikke ensidig kritikk.

Jeg sender en mail til Nova Sea og hører om de har interesse av å kommentere dette. Så får vi se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.

MEN.

Hva om det faktisk er slik, som arrangøren skriver:

"I arbeidet med å reetablere lakse- og sjø ørret stammene er  problemene med lakselus og rømt oppdrettsfisk en av de største utfordringer vi står overfor. Disse utfordringene kan kun løses gjennom dialog og samarbeid med oppdrettsnæringen. Det har liten hensikt å ensidig kritisere denne for vår region så viktige næring. Vi må få etablert en situasjon der vi kan spille på lag for å løse begge de foran nevnte utfordringer.

I realiteten har vi jo en felles interesse i å finne løsninger som sikrer en bærekraftig utvikling av oppdrettsnæringen. Lakselus er et stort og kostbart problem for næringen, likeså med rømming fra anleggene."

Hva hvis dette faktisk ER det første reelle steget fra EN aktør i bransjen?

Jeg velger å være forsiktig optimist og håper Nova Sea her gjør noe riktig. Kanskje vi ikke lengre kan skjære alle oppdrettselskap over en kam?  Da fortjener både Vefsna, arrangørene av VM og Nova Sea en et klapp på skulderen - ikke ensidig kritikk.

Jeg sender en mail til Nova Sea og hører om de har interesse av å kommentere dette. Så får vi se :)

Veldig bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...