Gå til innhold

Hovedsponsor VM i fluefiske


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Mergus Merganeser

Hei Larserikm

Beklager, men jeg er bare ikke enig med deg at en aktør i denne næringen skal sponse dette..

Bakgrunnen for dette er arrangøren burde visst hvilke reaksjoner dette ville gi når det IKKE kommer frem hva dette evt skal føre til videre... De fleste fluefiskere og de som er opptatt av vilkår for laks og sjøørret har lenge vært kritisk til oppdrett i dagens form. "Milevis" med vitenskapelig dokumentasjon underbygger mitt og andres syn på næringen.. En gjeng med lite selverkjennende kapitalister som får vilkår båret frem på sølvfat av sine egne. Risksrevisjonen, vitenskapelige miljø og interesseorganisasjoner har LENGE sagt at dagens driftsform MÅ ENDRES. LIKEVEL FORTSETTER NÆRINGEN SÅ OG SI UFORANDRET og flere og flere elver stenges eller blir underlagt enda strengere reguleringer!

Jeg har sett en del rundt på div forum og dette blir ikke bare diskutert på dette forumet. På andre forum fremkommer nesten utelukket harme og flere stiller spørsmål ift deltagernes evt reaksjoner på dette hvis de hadde hørt om dette før de satte beina på norsk jord!?!?

Da ender jeg opp med denne konklusjonen:

Arrangøren burde IKKE inngått sponsoravtale med næringen uten at statuttene videre fremgikk klart slik at Jeg/Du/Oss kunne sett en videre strategi etter at WCFF var over. Jeg kan heller ikke se at dette har blitt fremvist i klare ordelag tross av at arrangøren har fått tid til å svare. Det gir signal til oss om at dette faktisk ikke er klargjort av arrangøren i samarbeid med NOVA sea

Kan noen svare KLART OG TYDELIG på hva et slik "videre samarbeid" skal innebære...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg er veldig betenkt over alle betenkelighetene...gleder meg til å lese hva den enkelte av dere skal stemme ved valget, hvilket politisk standpunkt dere tar når dere skal tenke på miljøet, deres og våres andres beste i overskuelig fremtid. Veldig gøyalt at dette kan dras langt ut på viddene.

La det være helt klart; Ingen på det norske landslag, ingen i NKFF liker oppdrettsnæringen.

At en organisator som er avhengig av sponsormidler- på lik linje med andre arrangement- takker ja til tilbud fra norsk næring, kan jeg forstå ut i fra likviditetsøyemed.

Statoil sponser "morgendagens helter"- de er hovedaktør i vårt lands utvinning av oljeressurser-soper inn penger slik at vi alle har en del fiffige goder- samtidig kan de stå for "naturødeleggelser" som natur/miljøpartier i særdeleshet noen ganger tar avstand fra. Men skal jeg da takke nei til tilbud om barnehageplass, takke nei til langvarig sykehusopphold etc fordi jeg er "imot deler av Statoils utvinningsplaner i såkalte sårbare områder" (nå har ikke jeg voldsomt standpunkt i slik sak, i motsetning til oppdrettsnæringssaken)???

VM er en dimensjon for de som er med, og for å være helt ærlig,

vi er jo ikke bekymret over at noen synest det er like rart å drive sport med sin fluefiskehobby akkurat som det er helt vanlig å drive organisert lek med fotball, tennis, sykling, sjakk, dart...ja så mange hobbyer som vi alle har og liker å gjøre på ulikt nivå :)

Fluefiskestress?? Spille tre-fire fotballcuper på et år...? ikke stress det om man liker å spille fotball i gata meg gutta, gøy å tevle med andre noen ganger også, og ikke bare stå å sutre fordi noen gjør litt mer ut av det enn å sitte på støpekanten i gata å sutte på xl1 flasken når de andre er reist bort for å hygge seg med god cup fotball.

Konkurrere gjør vi med ludo også, for guds sklyld spill ludo alene neste gang...det er gøy det :) :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig betenkt over alle betenkelighetene...

Mulig det er litt tidlig på morran men jeg henger ikke helt med i svingene her. Misforstår deg sikkert Stig, men er du virkelig betenkt over at noen har betenkeligheter med den økonomiske koblingen oppdrettsnæring og fluefiske VM i et truet vassdrag? Er da din oppfordring at slike ting bør vi ikke bry oss med?

Jeg har absolutt ingen problemer med å forstå at en arrangør har behov for sponsormidler - det du kaller likviditetsøyemed. Men det er ett eller annet med "fingerspitzengefühl" eller mangel på sådan, når man velger sengepartner på denne måten tenker jeg.

Hvis du er "betenkt over alle betenkelighetene", så er jeg mer optimistisk og noterer meg at folk har tydelige moralske kompass. Men igjen, mulig jeg misforstår deg her på morran  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kanskje sammenlikne det mer som om en klasebombeprodusent skulle sponset en arrangement for krigsinvalide, eller om en sigarettprodusent sponset et seminar for landsforeningen for lunge-og hjertesyke.

Mulig jeg spisser dette litt, men NOVA Sea fremstår som et særdeles dårlig valg av sponsor for et fluefiske-vm. De er ikke en gang med i ASC, i motsetning til 70% av verdens lakseoppdrettsselskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre å prøve og få til et samarbeid enn å sitte på internett og surmule. Hvis enkelte av dere hadde fått bestemt hadde vi fortsatt sitti rundt grua og gnidd to pinner mot hverandra.

Trist å se at noen av dere ikke er interressert i å la oppdrettere prøve å rydde opp etter seg. Da er man bare generell motstander av alt.

Også synes jeg det er utrulig smålig å starte en sånn diskusjon midt under vm..ha litt respekt for det folk har fått i stand.

Virker som folk synes det er viktigst å sitte hjemme å fremme seg selv og sin egen agenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at valg av hovedponsor ikke var heldig. Enda verre blir det hvis denne sponsoren kan bruke dette for egen vinning etterpå. Dette burde ikke skjedd.

Men ... jeg synes det blir feil å trykke fingeren hardt på de noeske deltagerne og konkurransefiskemiljøet generelt.. Min tolkning var at det var her Vivelid var "betent" på betenkelighetene mest (mulig jeg også tar feil). At vi som ikke konkurerer sitter på vår høye hest og mener at deltagerne bør lage protestaksjoner og ikke delta mener jeg er feil og særdeles urettferdig for disse. De er med og fisker eller ikke. Eventuelle boikotter bør gjennomføres enten av selve forbundet, eller av hver enkelt deltager hvis de mener det er riktig. Hva vi andre mener må være vår sak.

Et nettfora har en tendenes til å utvikle seg til en "mobb" med mange tilhengere i slike vibrerende saker. Tenk dere om før dere lar dette gå ut over deltagerne i VM mener jeg.

Dette har ikke noe med selve diskusjonen å gjøre. At Mergus ønsker svar på ting, er faktisk en reell måte å finne ut bak samarbeidet med sponsoren. Nå må jeg også si at jeg kjenner John Anders som en fornuftig kar, og anbefaler han å ta en telefon til Pål i forbundet eller Erik, Thor eller Kalle som deltagere og få litt førstehåndsinnformasjon for å vinkle dette riktig.

Til info. jeg er ikke og har aldri vært konkurransefisker. Mitt synspunkt på konkurransefiske har uansett ingen betydning i denne sammenhengen. Jeg mener at oppdrettsnæringen ikke bør eksponeres som sponsor for et slikt arrangement - da med forbehold om at jeg ikke vet deres framtidige rolle som kultiverer i området. Jeg mener derimot at de enkelte norske utøverne i VM må få ha standpunkt på dette på lik linje med oss andre, og at de ikke skal bære vekta på skuldrene av bebreidelse fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Takk for det, Bjørnar!  :)  Alle har rett til å mene det de vil. Men nå begynner det å tære på å få kjeft for noe jeg ikke visste noe om. Jeg var opptatt av å finne riktige fluer, taktikk og teknikk og endte opp med en helvetes masse ubehag fordi enkelte ikke likte at jeg gjorde det jeg gjorde - fisket i VM. Men jeg måtte nesten dra på smilebåndet når svenskene spurte meg om jeg visste om dette (med harme i stemmen) mens de skrøt til kokken for god mat - laks. Den kom ikke fra Vefsn for å si det slik. Jeg spiste for øvrig ikke laksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Er det virkelig noen som TROR at oppdrettsnæringa er ærlig intressert i å beskytte vassdrag og villfisk?

Hør nå her; Dette er kapitalister som har fått ture frem som de vil her i Norge i alle år. Selvfølgelig er denne sponsen av mesterskapet et PR-jippo, og intet annet. Skulle de faktisk spytte inn noen tusenlapper i jobben med å redde det de allerede har ødelagt fremover, så er det fortsatt bare et ... PR-jippo.

Koblngen til disse i dette mesterskapet er så feil at det er vanskelig å sette ord på det.

Artig å lese at det ble servert oppdrettslaks under arr. også.

Forøvrig synd å se at deltagere synes det var ekkelt at folk maste på dem om dette.

Men de pakket ikke sammen stanga og gikk derfra da de fikk vite om dette? Så da støtter de oppdrettsnæringa, da? ;D ;D ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synd å se at deltagere synes det var ekkelt at folk maste på dem om dette.

Men de pakket ikke sammen stanga og gikk derfra da de fikk vite om dette? Så da støtter de oppdrettsnæringa, da? ;D ;D ;D

 

Skal ikke mase mere her. Vil bare registrere at det er ulike synspunkter. Noe man alltid må respektere. Men jeg tar også da som en selvfølge at dere som tilegner så stort ansvar på deltagende konkurransefiskere, boikotter og proklamerer til vertene alt av julebord, konfirmasjoner, bryllupper der det serveres røykelaks.. Men det er vel dumt å poengtere .. det handler jo om integritet. Jeg tar også som en selvfølge at dere under stortingsvalget stemmer på politisk parti som er imot oppdrettsnæringen. Isåfall skal jeg love dere at stemmen ikke handler på tinget!

NB: Kjærringa kjøper forøvrig røykelaks til jul og påske. Jeg spiser det faktisk også sammen med eggerøre og grovt brød - i mangel av egen fisk. Jeg er imot oppdrettsnæringen. Men mangler stake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig betenkt over alle betenkelighetene...

Mulig det er litt tidlig på morran men jeg henger ikke helt med i svingene her. Misforstår deg sikkert Stig, men er du virkelig betenkt over at noen har betenkeligheter med den økonomiske koblingen oppdrettsnæring og fluefiske VM i et truet vassdrag? Er da din oppfordring at slike ting bør vi ikke bry oss med?

Jeg har absolutt ingen problemer med å forstå at en arrangør har behov for sponsormidler - det du kaller likviditetsøyemed. Men det er ett eller annet med "fingerspitzengefühl" eller mangel på sådan, når man velger sengepartner på denne måten tenker jeg.

Hvis du er "betenkt over alle betenkelighetene", så er jeg mer optimistisk og noterer meg at folk har tydelige moralske kompass. Men igjen, mulig jeg misforstår deg her på morran  <<l

Ja, da var det tidlig på morran og du misforstod7eller jeg uttrykte meg upresist:-)

vi kan være engasjerte i oppdrettsnæringens ødeleggelser, men ikke blande det bort i fiskekonkurranser arrangert av NKFF. Hva organisator av VM i fluefiske gjør, er strengt tatt utenfor noen i NKFF sin rekkevidde..var bare det:-)

Å legge ned stangen å gå derifra?? Aldri i verden....stemme kan jeg gjøre til valget:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Jeg føler at jeg la hodet på hoggstabben med mine innspill og ikke minst med tråden "Åpent brev til NKFF".

I utgangspunket synes jeg andres frivillighet for en så god sak som vilkår for villaks og sjøørret er hellig! Da blir det svært betenkelig å tillate signaturen en næring som er i ferd med å ødelegg grunnlaget for at vi skal utøve nettopp vår hobby - fluefiske! Pr. DD er ca 130 elver totalfredet, og de fleste andre har strenge reguleringer. Enten ved Bag Limit eller ved forkortet sesong.

Jeg leste en artikkel her for en tid siden om etablering av en ny oppdrettslokalitet i Lofoten. Intervjuobjektet som er leder i Salmon Camera sa det så treffende at vi er opptatt av at land i Afrika greier å ta vare på sine Neshorn  eller India greier å ta vare på sine Tigre. Men når det kommer til våre egne villaksstammer blir økonomi alltid satt foran vern? Forvaltningen er med andre ord dobbeltmoralistisk og har et kortsiktig økonomisk perspektiv når vedtekter blir satt... Vi stryker næringen medhårs og berømmer verdiskapning men glemmer å røske til litt skikkelig når det gjelder å ta ansvar for egen drifts påvirkning på omgivelsene! Hvis vi skal ta igjen all røskingen hadde fiskeriministerposten vært bekledd av en skinhead fra Bindalen som er en mester i å fortie problemene og samtidig bære betingelser på sølvfat frem til sine egne.

Jeg er selv oppvokst i en bygd hvor laksefiske var kultur og på leppene til de fleste av de 180 innbyggerne 3-4 måneder av året. Enten de fisket med mark, sluk, flue eller for den sags skyld laksenot var det rekreasjon for mange. Selv fikk jeg min første laks som 9-åring. Det var på sluk. 2 år senere fikk jeg min første fluestang og første fluefangede laks samme året! Den opplevelsen er satt med brennjern direkte på hjernebarken. Den ene kilometeren hjem gikk så fort at laksen fortsatt gispet etter vann da den ble lagt på lid de parade på kjøkkenbenken. Denne sommeren er dette altså 30 år siden... I løpet av disse 30 årene har jeg fisket mye laks. Fra jeg var 16 - 24 år jobbet jeg som guide for laksefiskere i sommerferiene. Jeg skal ikke vedde på det, men jeg tror faktisk jeg har sett mer laks enn brorparten her på forumet!? På den ene kilometer stubben av en elv passerte vi 2,5 tonn i de beste sesongene. Mye smålaks, bra med mellomlaks og en og annen stor slenger. De senere årene er utviklingen blitt slik at jeg tviler på at mine barn vi oppleve det samme.. Det gjør meg forbannet!! Rett og slett!! Denne næringen berøver min, mine barn og etter hvert mine barnebarns mulighet for samme rekreasjon!

Og at da en næring skal kaste glans over seg selv ved å gi noen skarve kroner til et arrangement som størrelsesmessing kan sammenlignes med VM i kjærringbæring, melkespannkasting mv er en HÅN!

Næringen har faktisk blitt oppfordret til dialog før! De er GODT INFORMERT ift status for villaksen i Norge, men hva har de gitt tilbake når det gjelder bevaring av villaks...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke noen er uenig med deg i det hele tatt, bare slik at du tar det med deg også.

Vi står ikke på motsatt side i denne debatten i det hele tatt, ikke noen i NKFF heller.

Men når du nevner "arrangement på str med melkespannkasting og kjerringbæring", så skal vi vel ikke uroe oss for mye over eksponeringen sponsoren har fått da....forhåpentlig :)

Jeg visste ikke dette før jeg leste om det på disse trådene...ingen andre jeg har snakket med refererer til det heller...de fleste sier; "Stig..hvorfor var du ikke med..vi så etter deg" :) :)

Og husker ikke "Vesfna" egang...men VM i Fluefiske har de merket seg, herlig, akkurat det vi konkurransefiskere ønsker :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Men når du nevner "arrangement på str med melkespannkasting og kjerringbæring", så skal vi vel ikke uroe oss for mye over eksponeringen sponsoren har fått da....forhåpentlig :)

Stig

Sant nok  ;D Var vel mer tastetrykkfrekvensen som løp løpsk her grunnet frustrasjon og forargelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at et VM arrangement koster, og at arrangøren ønsker å unngå tap. Når oppdrettsnæringen gis lov å profilere seg på «fiendens» hjemmebane så tror jeg det gir poeng til oppdrettsnæringen. Det forvirrer alle som ikke har inngående kunnskap til problematikken, og gir et signal om at problemene kanskje ikke er så store likevel.  Det er ikke sårbar natur tjent med og heller ikke vi som ønsker å høste av det naturen kan gi.

Samtidig så er eneste løsningen på problematikken dialog. Både med næringen selv og med ansvarlige myndigheter.  

Men, dette ble feil for meg , veldig feil. Fortsetter vi slik så ødelegger vi for oss selv.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du nevner "arrangement på str med melkespannkasting og kjerringbæring", så skal vi vel ikke uroe oss for mye over eksponeringen sponsoren har fått da....forhåpentlig :)

Stig

Sant nok  ;D Var vel mer tastetrykkfrekvensen som løp løpsk her grunnet frustrasjon og forargelse..

Har samme tendens selv her noen ganger...bare å erkjenne at det pumper blod gjennom årene våre..:-)  og bra er det <<l

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig betenkt over alle betenkelighetene...

Mulig det er litt tidlig på morran men jeg henger ikke helt med i svingene her. Misforstår deg sikkert Stig, men er du virkelig betenkt over at noen har betenkeligheter med den økonomiske koblingen oppdrettsnæring og fluefiske VM i et truet vassdrag? Er da din oppfordring at slike ting bør vi ikke bry oss med?

Jeg har absolutt ingen problemer med å forstå at en arrangør har behov for sponsormidler - det du kaller likviditetsøyemed. Men det er ett eller annet med "fingerspitzengefühl" eller mangel på sådan, når man velger sengepartner på denne måten tenker jeg.

Hvis du er "betenkt over alle betenkelighetene", så er jeg mer optimistisk og noterer meg at folk har tydelige moralske kompass. Men igjen, mulig jeg misforstår deg her på morran  <<l

Ja, da var det tidlig på morran og du misforstod7eller jeg uttrykte meg upresist:-)

vi kan være engasjerte i oppdrettsnæringens ødeleggelser, men ikke blande det bort i fiskekonkurranser arrangert av NKFF. Hva organisator av VM i fluefiske gjør, er strengt tatt utenfor noen i NKFF sin rekkevidde..var bare det:-)

Å legge ned stangen å gå derifra?? Aldri i verden....stemme kan jeg gjøre til valget:-)

Da er vi helt på linje Stig! Det var de som organiserte jeg tenkte på, ikke deltagerne (som etter det jeg har forstått ikke var kjent med avtalen og ikke hadde noen ting med dette å gjøre).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg snakket med representant fra NOVA sea akkurat nå, og han kunne bekrefte at sponsormidlene hverken gikk til NKFF eller VJFF, men visstnok den lokale handelsstanden. Fikk ikke ut mer info.  

?

Uten å vite for mye om den slags avtaler, men er summen og avtalen offentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg visste ikke noe om denne sponsingen før midt i andre dag av mesterskapet, altså over halvveis i mesterskapet. Landslaget ble ikke sponset av Nova Sea, men selve arrangemanget ble tydeligvis. Som sagt så visste ikke jeg noe om dette, og slik jeg så det, så ble de andre på laget ganske overrasket over det selv.

Jeg støtter ikke oppdrett og jeg syns det er dumt at folk ikke ville se høydepunktene og ha underskriftskampanje pga en sponsor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...