Gå til innhold

Er ikke sikker på når det klekker, noen råd?


Anbefalte innlegg

Heisann :)

Har egentlig aldri opplevd noe døgnflueklekking i myrvannene rundt der jeg bor, og egentlig ikke i det hele tatt! (lite stykke unna Trondheim). Disse vannene ligger da på 400 moh og høyere (450 moh). Men kan dette ha noe å si?

Tror det var en gang da jeg observerte en bra mengde døgnfluer som "svevde" over myrene like ved, men de traff liksom aldri vannflaten. Vet ikke om dette påvirker klekking men det var iallefall veldig varmt denne dagen (ca midt på dagen).  :o

Ut ifra de årene jeg har fisket så har det aldri vært mange døgnfluer på vannet, har ikke akuratt speidet etter døgnfluer heller, men har liksom ikke sett store mengder.  :(

Blei litt rotete utformet detta men håper dere forstår. ;D

Så for å samle alt detta så spør jeg om noen har råd om når jeg eventuelt skal ta turen ut og hva som eventuelt kan påvirke klekkinger? Er det midt på dagen det skjer eller kan den like gjerne sje på kvelden da ikke solen står på for fullt. (rett og slett!)  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Har egentlig aldri opplevd noe døgnflueklekking i myrvannene rundt der jeg bor, og egentlig ikke i det hele tatt! (lite stykke unna Trondheim). Disse vannene ligger da på 400 moh og høyere (450 moh). Men kan dette ha noe å si?

Tror det var en gang da jeg observerte en bra mengde døgnfluer som "svevde" over myrene like ved, men de traff liksom aldri vannflaten. Vet ikke om dette påvirker klekking men det var iallefall veldig varmt denne dagen (ca midt på dagen).  :o

Ut ifra de årene jeg har fisket så har det aldri vært mange døgnfluer på vannet, har ikke akuratt speidet etter døgnfluer heller, men har liksom ikke sett store mengder.  :(

Blei litt rotete utformet detta men håper dere forstår. ;D

Så for å samle alt detta så spør jeg om noen har råd om når jeg eventuelt skal ta turen ut og hva som eventuelt kan påvirke klekkinger? Er det midt på dagen det skjer eller kan den like gjerne sje på kvelden da ikke solen står på for fullt. (rett og slett!)  ;D

Hei, Jørgen.

Ut i fra opplysningene du gir, så observerte du (i mitt hode  :) ) nesten helt sikkert spinnere av enten døgnisa L.vespertina eller L.marginata. Du var litt seint ute for klekkingen altså. Det er helt vanlig at spinnerne/de voksne, svermer uten å lande på vannet, om forholda ikke er optimale. To-tre uker tidligere, så hadde du antagelig opplevd klekkingen. Og da helst med en klekker, i stedet for en dun når det gjelder disse artene. Og klassikern er å håpe på liten eller moderat klekking. Se bare på en av Tørrfluelandet-filmene, der de får ei massiv klekking, og tror sterkt at alt skal ta av fiskemessig. Det er en klassisk bommert  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjønner hva du mener  :)

Startet for ca 1 og et halvt år siden med fluefiske og det er mange som har sagt at jeg må få med meg en klekking.

Satser på de riktige forholdene og at jeg er på plass når det skjer i neste sesong  ;). Tror ikke det er flere klekkinger utover denne sesongen, unntatt sverminger vis ikke jeg tar feil?  ;D

Har sett alle tørrfluelandet-filmene og det er knallgode filmer! Enorm klekking i den ene der som du sier  :)

Takk for svar Andre!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er flere klekkinger utover denne sesongen, unntatt sverminger vis ikke jeg tar feil?  ;D

Kan være veldig fine klekkinger utover høsten også.

Opplevde en veldig bra døgnflueklekking 29. september i fjor, og det var neppe den siste det året heller. Film her:

Dette er filmet godt nord for moralsirkelen, og her oppe er sesongen noen uker kortere enn f.eks. i lavlandet Østafjells. Og på Sørvestlandet er det vel bare i de kaldeste tre månedene at det ikke klekker noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvard!

åååjaaa!  ;D. Viste jeg ikke, trudde det bare ville være klekkinger av L.Marginata og Vespertina om sommeren, og da mener jeg slutten av mai og helt frem til slutten av Juli. Sorry, men er vel litt mangel på kunnskaper her i forhold til insektsliv. Pluss at jeg er på et nybegynner nivå  ;D

Er vel bare å holde utkjikk så får vi se hva som skjer

Helt herlig video foresten  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo en nydelig film Håvard.Men,det var vel neppe leptoer. ;)

Se her Jørgen;kan du lese deg litt opp på Lepto-verdenen :

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=46&Itemid=141

Spørs hvor viktig leptoene er i dine vann,sjekk i tidlige varmeperioder,ikke for lenge etter at isen er gått.Uansett varer det neppe lenge,de klekker ofte intenst,og er ofte ferdig før fisken har skjønt hva som har skjedd. ;)

I kjølige vårer kan de klekke over mye lengre tid,og kan da bli litt mer interessante for fisken.

Marginata klekker gjerne først,men overlappes gjerne av vespertinaen på slutten,som oftest er v. atskillig flere.

Marginataen klekker gjerne ved at den svømmer til land og klekker på strå og stener ol.Altså ikke særlig viktig som klekker,selv om noen visstnok skal klekke utpå(noe jeg aldri har opplevd).De kan havne på vannet under vindkast(eller fordi de er dårlige flygere) mens de svermer,og da kan de bli tatt av fisken.

Vespertinaen klekker utpå,og kan opptre i stort antall.Er interessant som nymfe,klekker,dun og spinner,altså alle stadier. <<l

Når det gjelder sånne vann som du beskriver,er nok mygg,maur,libeller og vårfluer mye mer viktig enn døgnfluer. ;) Antakelig i nevnte rekkefølge.

Og,hvem sier at du ha med deg døgnflueklekkinger........... :rolleyes:

Ingen som må det vettu,men det er lurt å være forberedt når du kommer over dem. :D

Og;de fleste døgnfluene er knyttet til rennende vann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I trøndelag varierer klekkinger på Lepto ganske mye utfra vår, vær og høyde over havet.

Ved godvær vil du finne klekkingene fra 2-4 uker etter isløsning. I sørtøndelag ved 400moh vil dette skje fra 17. mai til ut første uka av juni. Disse klekkingene kan være vanskelige å treffe vært år. Det er nemlig også slik at du må være ute om morgene og utover omtrent til slutten av arbeidsdagene for å treffe dem. Helgene blir dermed svært viktige her - spesielt når de også er væravhengige.

Mitt råd er. Skriv fiskedagbok. Observer og skriv når du ser ting. Dato klokkeslett. Vær under klekkinga og gjerne uka før. Synkroniser dette med isløsning. Etter noen sesonger opparbeider du deg en database som gjelder for dine fiskevann. Du øker sjansene mye for å treffe blink senere.

Som Håvard sier. Det klekker døgnfluer i skogsvannene i trøndelag et par mnd ennå. Brukbart vær gir brukbare klekkinger på Clöenumer krok 16-18 gråoliven jevnt utover hele høsten. De gir også morsomme spinnerfall på senkvelder i godvær. Da gjerne midt i vannene. Du kan se det vaker mere "midtfjords" enn det vanligvis gjør når det klekker. Her er det bare å kose seg ... (NB ... du vil ikke finne disse i de svarteste myrtjernene. Gjerne i vann med litt mere blandede biotoper. Grunne mudderområder i noe klarere vann liker nymphene godt.

Nå er jeg svært kjent i midtnorge. Så bare ta kontakt hvis jeg kan bidra med lokale ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo en nydelig film Håvard.Men,det var vel neppe leptoer. ;)

Se her Jørgen;kan du lese deg litt opp på Lepto-verdenen :

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=46&Itemid=141

Spørs hvor viktig leptoene er i dine vann,sjekk i tidlige varmeperioder,ikke for lenge etter at isen er gått.Uansett varer det neppe lenge,de klekker ofte intenst,og er ofte ferdig før fisken har skjønt hva som har skjedd. ;)

I kjølige vårer kan de klekke over mye lengre tid,og kan da bli litt mer interessante for fisken.

Marginata klekker gjerne først,men overlappes gjerne av vespertinaen på slutten,som oftest er v. atskillig flere.

Marginataen klekker gjerne ved at den svømmer til land og klekker på strå og stener ol.Altså ikke særlig viktig som klekker,selv om noen visstnok skal klekke utpå(noe jeg aldri har opplevd).De kan havne på vannet under vindkast(eller fordi de er dårlige flygere) mens de svermer,og da kan de bli tatt av fisken.

Vespertinaen klekker utpå,og kan opptre i stort antall.Er interessant som nymfe,klekker,dun og spinner,altså alle stadier. <<l

Når det gjelder sånne vann som du beskriver,er nok mygg,maur,libeller og vårfluer mye mer viktig enn døgnfluer. ;) Antakelig i nevnte rekkefølge.

Og,hvem sier at du ha med deg døgnflueklekkinger........... :rolleyes:

Ingen som må det vettu,men det er lurt å være forberedt når du kommer over dem. :D

Og;de fleste døgnfluene er knyttet til rennende vann. :)

Hei Rodswinger! :)

Tusen takk for tips!  <<l. Veldig interessant det du skriver her - supert!

Skal si deg at du har rett i det du sier, stemmer fint overens med det som har skjedd meg på slike vann. Har aldri fått fisk på en døgnflue imitasjon, fordi dette ikke er hovedtungen av insekter der oppe kan du si. ;)

Har både mygg, maur og vårfluer i boksen, så de er klare til å "rykke ut" vis det skjer  ;) Har ikke bundet Libelle ennå, men det blir vel helt sikkert etter hvert  <<l.

Sier ikke at jeg ha med meg døgnflueklekkinger men det er liksom noe ekstra med det å ha opplevd en døgnflueklekking (tror jeg)  ;);D

I trøndelag varierer klekkinger på Lepto ganske mye utfra vår, vær og høyde over havet.

Ved godvær vil du finne klekkingene fra 2-4 uker etter isløsning. I sørtøndelag ved 400moh vil dette skje fra 17. mai til ut første uka av juni. Disse klekkingene kan være vanskelige å treffe vært år. Det er nemlig også slik at du må være ute om morgene og utover omtrent til slutten av arbeidsdagene for å treffe dem. Helgene blir dermed svært viktige her - spesielt når de også er væravhengige.

Mitt råd er. Skriv fiskedagbok. Observer og skriv når du ser ting. Dato klokkeslett. Vær under klekkinga og gjerne uka før. Synkroniser dette med isløsning. Etter noen sesonger opparbeider du deg en database som gjelder for dine fiskevann. Du øker sjansene mye for å treffe blink senere.

Som Håvard sier. Det klekker døgnfluer i skogsvannene i trøndelag et par mnd ennå. Brukbart vær gir brukbare klekkinger på Clöenumer krok 16-18 gråoliven jevnt utover hele høsten. De gir også morsomme spinnerfall på senkvelder i godvær. Da gjerne midt i vannene. Du kan se det vaker mere "midtfjords" enn det vanligvis gjør når det klekker. Her er det bare å kose seg ... (NB ... du vil ikke finne disse i de svarteste myrtjernene. Gjerne i vann med litt mere blandede biotoper. Grunne mudderområder i noe klarere vann liker nymphene godt.

Nå er jeg svært kjent i midtnorge. Så bare ta kontakt hvis jeg kan bidra med lokale ting.

Hei Bjørnar!

Takk for gode råd!  ;)

Synes det tipset om fiskedagbok virket helt supert og ikke minst smart. Skal si deg at jeg skal begynne å skrive fiskedagbok! <<l

Skal selfølgelig ta kontakt vis det er noe  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo en nydelig film Håvard.Men,det var vel neppe leptoer. ;)

Se her Jørgen;kan du lese deg litt opp på Lepto-verdenen :

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=46&Itemid=141

Spørs hvor viktig leptoene er i dine vann,sjekk i tidlige varmeperioder,ikke for lenge etter at isen er gått.Uansett varer det neppe lenge,de klekker ofte intenst,og er ofte ferdig før fisken har skjønt hva som har skjedd. ;)

I kjølige vårer kan de klekke over mye lengre tid,og kan da bli litt mer interessante for fisken.

Marginata klekker gjerne først,men overlappes gjerne av vespertinaen på slutten,som oftest er v. atskillig flere.

Marginataen klekker gjerne ved at den svømmer til land og klekker på strå og stener ol.Altså ikke særlig viktig som klekker,selv om noen visstnok skal klekke utpå(noe jeg aldri har opplevd).De kan havne på vannet under vindkast(eller fordi de er dårlige flygere) mens de svermer,og da kan de bli tatt av fisken.

Vespertinaen klekker utpå,og kan opptre i stort antall.Er interessant som nymfe,klekker,dun og spinner,altså alle stadier. <<l

Når det gjelder sånne vann som du beskriver,er nok mygg,maur,libeller og vårfluer mye mer viktig enn døgnfluer. ;) Antakelig i nevnte rekkefølge.

Og,hvem sier at du ha med deg døgnflueklekkinger........... :rolleyes:

Ingen som må det vettu,men det er lurt å være forberedt når du kommer over dem. :D

Og;de fleste døgnfluene er knyttet til rennende vann. :)

Helt klart ikke Leptoer, nei;)

Og en veldig god beskrivelse av Leptofisket slik det er kjent fra f.eks. Nordmarka.

I fjellene nordpå, der jeg fisker mest, er det litt annerledes. Vespertina finnes det nesten ikke, derimot er det masse marginata, og den friklekker gjerne midt utpå vannene, også over temmelig dypt vann. Det kan være temmelig store klekkinger fra midten av av juni til midten av juli, og tidsrommet varierer med høyde over havet og selvsagt årets isgang.

Så dette varierer sikkert litt fra biotop til biotop, og det er jo nettopp det som gjør det så spennede;)

Ellers er det som Bjørnar sier også mye Cloeon-døgnfluer og noe Siphlonorus utover høsten. Hadde en veldig fin klekking av Cloeon Simile (tror jeg det var) i et fint fjellvann i begynnelsen av september i fjor, med bra med vaking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo en nydelig film Håvard.Men,det var vel neppe leptoer. ;)

Se her Jørgen;kan du lese deg litt opp på Lepto-verdenen :

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=46&Itemid=141

Spørs hvor viktig leptoene er i dine vann,sjekk i tidlige varmeperioder,ikke for lenge etter at isen er gått.Uansett varer det neppe lenge,de klekker ofte intenst,og er ofte ferdig før fisken har skjønt hva som har skjedd. ;)

I kjølige vårer kan de klekke over mye lengre tid,og kan da bli litt mer interessante for fisken.

Marginata klekker gjerne først,men overlappes gjerne av vespertinaen på slutten,som oftest er v. atskillig flere.

Marginataen klekker gjerne ved at den svømmer til land og klekker på strå og stener ol.Altså ikke særlig viktig som klekker,selv om noen visstnok skal klekke utpå(noe jeg aldri har opplevd).De kan havne på vannet under vindkast(eller fordi de er dårlige flygere) mens de svermer,og da kan de bli tatt av fisken.

Vespertinaen klekker utpå,og kan opptre i stort antall.Er interessant som nymfe,klekker,dun og spinner,altså alle stadier. <<l

Når det gjelder sånne vann som du beskriver,er nok mygg,maur,libeller og vårfluer mye mer viktig enn døgnfluer. ;) Antakelig i nevnte rekkefølge.

Og,hvem sier at du ha med deg døgnflueklekkinger........... :rolleyes:

Ingen som må det vettu,men det er lurt å være forberedt når du kommer over dem. :D

Og;de fleste døgnfluene er knyttet til rennende vann. :)

Helt klart ikke Leptoer, nei;)

Og en veldig god beskrivelse av Leptofisket slik det er kjent fra f.eks. Nordmarka.

I fjellene nordpå, der jeg fisker mest, er det litt annerledes. Vespertina finnes det nesten ikke, derimot er det masse marginata, og den friklekker gjerne midt utpå vannene, også over temmelig dypt vann. Det kan være temmelig store klekkinger fra midten av av juni til midten av juli, og tidsrommet varierer med høyde over havet og selvsagt årets isgang.

Så dette varierer sikkert litt fra biotop til biotop, og det er jo nettopp det som gjør det så spennede;)

Ellers er det som Bjørnar sier også mye Cloeon-døgnfluer og noe Siphlonorus utover høsten. Hadde en veldig fin klekking av Cloeon Simile (tror jeg det var) i et fint fjellvann i begynnelsen av september i fjor, med bra med vaking.

Interessant Håvard, absolutt !  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Fluefiskesiden på sitt beste med slike tråder og erfaringsutvekslinger  <<l Synes jeg. Det er slik i hvert fall jeg vil ha ffs  <<l Jeg er litt for dårlig til å bidra selv i slike tråder tror jeg, men Willy, Håvard og andre - det er slike tråder som gjør det moro og interessant å være her inne, slik dere skriver her nå  :) Her er det mange som har mye å bidra med. Denne tråden er god  <<l  Slik det skal være aller helst, synes jeg. Der vi løfter hverandre, og tipser hverandre. For mange her, som dere, sitter med veldig mye erfaring. Således er det moro å lese innleggene her nå  <<l Om alle hadde pratet sånn sammen som fluefiskere, så er jeg sikker på at alle hadde både lært noe, og blitt enda mer inspirert. I hvert fall blir jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke lenge siden jeg oppdaget denne siden, å det er jeg så jæ**a glad for  :)

Har fått svar på absolutt alt jeg har spurt om og litt til!  ;D

Det er tonnevis med flinke fluefiskere her som sitter på så mye, både erfaringer og kunnskaper. Og det er dette vi nybegynnere som meg er ute etter.  ;D

Helt perfekt side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo en nydelig film Håvard.Men,det var vel neppe leptoer. ;)

Se her Jørgen;kan du lese deg litt opp på Lepto-verdenen :

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=46&Itemid=141

Spørs hvor viktig leptoene er i dine vann,sjekk i tidlige varmeperioder,ikke for lenge etter at isen er gått.Uansett varer det neppe lenge,de klekker ofte intenst,og er ofte ferdig før fisken har skjønt hva som har skjedd. ;)

I kjølige vårer kan de klekke over mye lengre tid,og kan da bli litt mer interessante for fisken.

Marginata klekker gjerne først,men overlappes gjerne av vespertinaen på slutten,som oftest er v. atskillig flere.

Marginataen klekker gjerne ved at den svømmer til land og klekker på strå og stener ol.Altså ikke særlig viktig som klekker,selv om noen visstnok skal klekke utpå(noe jeg aldri har opplevd).De kan havne på vannet under vindkast(eller fordi de er dårlige flygere) mens de svermer,og da kan de bli tatt av fisken.

Vespertinaen klekker utpå,og kan opptre i stort antall.Er interessant som nymfe,klekker,dun og spinner,altså alle stadier. <<l

Når det gjelder sånne vann som du beskriver,er nok mygg,maur,libeller og vårfluer mye mer viktig enn døgnfluer. ;) Antakelig i nevnte rekkefølge.

Og,hvem sier at du ha med deg døgnflueklekkinger........... :rolleyes:

Ingen som må det vettu,men det er lurt å være forberedt når du kommer over dem. :D

Og;de fleste døgnfluene er knyttet til rennende vann. :)

Helt klart ikke Leptoer, nei;)

Og en veldig god beskrivelse av Leptofisket slik det er kjent fra f.eks. Nordmarka.

I fjellene nordpå, der jeg fisker mest, er det litt annerledes. Vespertina finnes det nesten ikke, derimot er det masse marginata, og den friklekker gjerne midt utpå vannene, også over temmelig dypt vann. Det kan være temmelig store klekkinger fra midten av av juni til midten av juli, og tidsrommet varierer med høyde over havet og selvsagt årets isgang.

Så dette varierer sikkert litt fra biotop til biotop, og det er jo nettopp det som gjør det så spennede;)

Ellers er det som Bjørnar sier også mye Cloeon-døgnfluer og noe Siphlonorus utover høsten. Hadde en veldig fin klekking av Cloeon Simile (tror jeg det var) i et fint fjellvann i begynnelsen av september i fjor, med bra med vaking.

Der ser du. ;)

At marginataen kan klekke utpå som du beskriver her har jeg som sagt aldri opplevd,og trodde for det meste at det dreide seg om enkelteksemplarer,altså unntakene.(Nå har jo ikke jeg vært nordpå så tidlig på året da,og selv om jeg har opplevd klekkinger av ganske store,mørke døgnfluer på Vidda(Finnmark),gjorde jeg ingen forsøk på artsbestemmelse(kan jo være siphlo-,baetis-arter og you name it).

Så,takk for de opplysningene,selv om jeg selv nok ikke får bruk for det.Og;har jeg marginata i boksen,så er det jo samma hvor og når. <<l;D

Ja, og det som er så utrolig fint, er at man aaaaaaldri blir utlært...  :D Uff, nå fikk jeg plutselig følelsen av at detta ville, nært alt-oppslukende fluefiskegreiene vil henge med meg for resten av livet  :-\  ;)

Bra med leptoer i Østmarka. Har opplevd teppeklekkinger......fisken gikk imellom og plukket mygg !  ;D

Dette er Fluefiskesiden på sitt beste med slike tråder og erfaringsutvekslinger  <<l Synes jeg. Det er slik i hvert fall jeg vil ha ffs  <<l Jeg er litt for dårlig til å bidra selv i slike tråder tror jeg, men Willy, Håvard og andre - det er slike tråder som gjør det moro og interessant å være her inne, slik dere skriver her nå  :) Her er det mange som har mye å bidra med. Denne tråden er god  <<l  Slik det skal være aller helst, synes jeg. Der vi løfter hverandre, og tipser hverandre. For mange her, som dere, sitter med veldig mye erfaring. Således er det moro å lese innleggene her nå  <<l Om alle hadde pratet sånn sammen som fluefiskere, så er jeg sikker på at alle hadde både lært noe, og blitt enda mer inspirert. I hvert fall blir jeg det.

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Husk at man på de fleste fisketurer ikke opplever store klekkinger. Det er bonus når det skjer. Det betyr ikke at det ikke klekker, for klekkinger skjer kontinuerlig gjennom hele sesongen, fra isen går til isen kommer, men beskjedne klekkinger kan være vanskelig å registrere - ikke minst fordi vakaktiviteten blir lav. På slike dager, som det jo er flest av, kan det lønne seg å sette seg ned å kikke litt.  Dersom du ser et vak hvor det plasker litt kan det tyde på at det finnes insekter på vannet som er i stand til å stikke av, dvs har vinger. Dette kan ofte være eksempelvis døgnflue eller vårflue.  Selv om du ikke ser noen insekter, kan det likevel være fornuftig å prøve noe av dette når fisken plasker. På trege dager med få vak vil det ofte være blindfiske som er aktuelt, men det kan være spennende nok! På søndag var jeg ved et lite skogstjern. Veldig stille, men jeg hørte et vak, uten at jeg så hvor det var. Jeg satt og kikket litt, det kom ikke noen flere vak, men jeg oppdaget en liten døgnflue som fløy inn over myrkanten. Vet ikke hva det var, jeg er ingen ekspert, men det fikk meg til å sette på en liten svart cdc døgnflue. Det var blikkstille på vannet, så jeg la den pent ut noen meter fra myrkanten - og ventet.  Etter et par minutter smalt det. Jeg vekker like mye hver gang! Veldig moro! Fin ørret på halvkiloen.  De fleste fisketurene er jo slik, og mange av de beste fiskeopplevelsene kommer på slike dager.  Store klekkinger med flotte vak innenfor kastelengde er unntaket, og ikke regelen, men du verden så moro når det skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...