Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til fluekrok!


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

hallo der ute ... HJELP!!

Jeg har en enkel streamer jeg lager. Den heter Skjevdalsmuddleren ... jaja ikke diss meg på navnet - for den heter det!

Denne har vært viktig for min fluebinding, både fiskemessig og som ei flue jeg gjerne gir bort til andre. Nå har det seg slik at fluekroken jeg har benyttet på denne gikk ut av produksjon for noen år siden. Jeg kjøpte opp noen ekstraesker, men nå er det deffinitivt slutt.

Kroken jeg har benyttet er en TMC 107SP i størrelse 8 og litt i 10.

Nå må jeg lete fram en ny hensiktsmessig krok. Nå er jeg en sær krokfaan som finner mine kriker og benytter disse når jeg er fornøyd på alle fluer. Dette gjør derimot at jeg ikke har nok kompetanse på andre kroker. Kravene jeg stiller for denne kroken er at den er relativt kort, men med et stort krokgap. Den skal være kraftig nok til å kjøre hest, men passe smidig til å svømme rett under filmen.

Noen som har gode forslag til meg der ute??? trengs det mere detaljert info???

NBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNBNB: Skulle noen ha liggende 107SP i # 8 der ute, som ikke har et fetish forhold til dem, så har jeg det. Kjøper de gjerne ... GJERNE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

921 er min favoritt til tørfluer. Jeg ville kanskje ikke brukt den til mudlere, selv om jeg bruker den til det meste som flyter.

Skal du ha standard kroklengde - Prøv en Kamasam B175. Jeg tror den er ganske lik.

Ellers ville jeg kanskje prøvd små "Pattegriskroker" til mindre ferskvannsstreamere om du ønsker større gap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp. Får kommentere svarene. 921 er en meget flott krok jeg benytter til mange fluer, blant annet foammaur og bibio (12). Daddy (10) og døgnfluer (14) - når de skal være mindre enn 100#14 men sterke.

Til denne typen fluer er kroken ikke godt nok egnet. Litt for lett i forhold til hjortehårsmengden. Krokgapet er derimot perfekt. krokingsvinkel også.

Pattegriskroker - gi meg et tips på kroktyper gjerne. Har forsøkt med endel flott utformede "sjøkroker" mitt inntrykk er at mange av disse ikke har samme stålkvalitet (min påstand) i forhold til krokgods enn ordinære kroker. Har tidligere benyttet Mustad c47s til disse fluene. Perfekt utforming, men for myk spiss (En kompis av meg fant engang vanlige bronzed kroker av samma utforming fra Mustad i utlandet - jeg har ikke funnet de)

Den Daishi (feil skrevet) kroken skal jeg undersøke. Har benyttet kroker fra dette merket. De var meget forseggjorte. Takk for den.

Jeg skal også selvfølgelig sjekke ut om 107SP fortsatt finnes. Det overasker meg når jeg ser at GL fremdeles har de. Jeg var tilknyttet firmaet når de gikk ut. Men mulighet for at de har tatt de opp igjen?? (overasker meg ikke, da kroken er fabelaktig - den finnes forøvrig i 104SP som har tynnere gods også. Meget bra til "tørre" brumlebassefluer).

Jeg håper du har rett, og skal få kjærringa til å forsøke å bestille på de andre linkene hvis ikke GL har - jeg er analog selv)

Takk alle sammen. Kom gjerne med flere kroktips. Det  er interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pattegriskroker - gi meg et tips på kroktyper gjerne. Har forsøkt med endel flott utformede "sjøkroker" mitt inntrykk er at mange av disse ikke har samme stålkvalitet (min påstand) i forhold til krokgods enn ordinære kroker. Har tidligere benyttet Mustad c47s til disse fluene. Perfekt utforming, men for myk spiss (En kompis av meg fant engang vanlige bronzed kroker av samma utforming fra Mustad i utlandet - jeg har ikke funnet de)

Dette er vel ansett som en av de beste krokene på markedet for formålet:

http://shop.go-fishing.dk/product/gamakatsu-f314-539/

Ellers er denne et ok alternativ, selv om enkelte mener den ikke er like sterk, uten at jeg kan bekredte eller avkrefte det:

http://shop.go-fishing.dk/product/ajensen-saltvandskroge-model-danish-seatrout-546/

http://www.adh-fishing.com/fly-tying-material/hooks/gamakatsu/gamakatsu-f-314.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...