Gå til innhold

Sommerferien 2013


Vebjørn'

Anbefalte innlegg

Det har vært en skoleferie jeg aldri vil glemme, og gjerne vil dele med dere andre.

Dagen før skolestart dro jeg og mamma til Miami i en uke. Vidre dro vi til en liten øy utenfor honduras, i en hel måned. Mamma skulle sole seg, og jeg skulle fiske. Jeg fisket i 30 HELE dager i strekk. Jeg bodde på stranda. jeg så tailende bonefish fra vinduet mitt hver morgen. Jeg padlet kayakk, og utforsket mangroveskoger, nye øyer, bortgjemte strender, kanaler ol. I 30 dager fisket jeg alene. Når vi kom hjem dro vi rett ut på hytta ved sjøen. Jeg fisket natt etter natt ute på øyene i fjorden. Jeg kjørte rundt i båt og jaktet jagende fisk på sene sommerkvelder. Så kom tiden for å fiske brunørret. Jeg pakket sekken, og tok toget til hardangervidda. Der lå jeg i telt og vandret en drøy uke. Plutserlig var sommerferien over. Jeg hadde fisket i nesten 40 fulle dager + alt av småturer. Det blir nesten 500 timer med fluestanga i hånda. Jeg vet hvor heldig jeg er som får oppleve alt dette som 17åring, og det er så mange opplevelser jeg vil dele med dere. Så mange historier å fortelle. Så mange øyeblikk jeg aldri vil glemme. Jeg husker 10 kilos permiten som fulgte etter fla mi i 10 meter over lys sandbunn. Jeg husker stor SÆR bonefish suge i seg den lille krabbeimitasjonen min. Jeg husker Gigantiske tarpon som veltet over flua. Jeg husker haier på mange hundre kilo som sirklet rundt båten. Jeg husker når den første haien gapet over flua. Jeg kan fortsatt høre snella skrike når jeg legger meg om kvelden...

Skolen har nettop startet, men sesongen er så langt fra over. Jeg skal fiske så mye mer. Bare tiden strekker til. Jeg har skolekarakter, venner og familie å ta meg av.

Jeg prøver å legge ut bilder, filmer og historier. Det er en stor del av det hele for meg. Facebook er det letteste, og om noen ønsker å følge med er det bare å sende en forspørsel om å bli med i gruppen: https://www.facebook.com/groups/501425489881264/?fref=ts

Der finnes det meste av det fluefiske jeg driver med. Vet at det er mange som allerede er med og følger, og det er utrolig morsomt.

Her er det jeg har fått satt sammen av film til nå, men det blir mere utover vinteren....

(kan spilles av i høyere kvalitet)

Litt bilder skal jeg legge ut her utover i uka også.

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Flemming og Swede!  :D

Ja, man blir helt hekta :P Havet der nede er så veldig annerledes en her, og mulighetene for oss fluefiskere er så mange fler  :D

Har er håp om å kunne få jobbet som guide (eller på en resturant/hotell for den saks skyld) der nede et halvt/helt år før jeg starter å studere. Trenger bare penger til mat, og sted å bo. Har noen kontakter der nede nå, så jeg håper det lar seg gjøre. Er noe jeg virkelig skal satse på å få til...

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<<l

Nå har jeg endelig fått styr på bildene, og pc'en. Vi starter rolig med 4 bilder.

Min første spinnershark:

[attachimg=1]

Og et nærbilde av den:

[attachimg=2]

Dette er en stor, gammel hai. Disse fiskene er svært eksplosive, og hopper hofte. Og når du hopper spinner de utrolig fort og kraftig. Derav Spinner shark.

[attachimg=3]

Det neste bilde er av min første tarpon på over 100 pounds. Denne var av det ville slaget. Og den tok et sted hvor det var helt sykt med strøm. Fisken tok et sted og en halvtime senere hadde vi fisken ved kanten av båten, 2,5 km unna. :D

[attachimg=4]

Vebjørn!

post-4210-13949896465802_thumb.jpg

post-4210-13949896466215_thumb.jpg

post-4210-13949896467224_thumb.jpg

post-4210-13949896467732_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Det kommer flere videosnutter, ja! Tenkte egentlig å sette meg ned å lage en 30 min video, men det tar jeg litt lengere ut i vinter :)

Se der ja Flemming! Stilig! I båten å greier, litt dristig :P

Denne var litt stor til å få opp i båten. Selv er jeg så pinglete at jeg aldri hadde greid å dra en drøyt 100 kilos fisk opp i båten alene :P

[attachimg=1][attachimg=2][attachimg=3][attachimg=4]

Vebjørn!

post-4210-13949896468956_thumb.jpg

post-4210-13949896469363_thumb.jpg

post-4210-13949896469774_thumb.jpg

post-4210-13949896470234_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!  :D

Jeg og moren min hadde en hytte i 14 dager. Det er 20 min å kjøre i båt til nærmeste butikk, så alt av mat og drikke må kjøpes i baren på den bittelille øya hyttene ligger på. Når vi dro betalte vi for alt av leie av hytte, kayakker, mat, drikke og absolutt alt annet vi trengte på de 14 dagene. Prisen ble 18 000. Altså 9 000 på hver, og vi fikk servert frokost og middag i baren!  :D

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...