Gå til innhold

Kausalitet og korrelasjon i fluefiske - kom med morsomme eksempler


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Hei  :) Helt unyttig altså, men litt moro også, synes jeg (mens man venter på neste fisketur)  :)

Så kom med eksempler på noe moro, spesielt når det gjelder korrelasjon  <<l

Bare kort forklart:

Kausalitet er årsak --> virkning

En korrelasjon er i denne sammenhengen å feilslutte at en årsak har et utfall som enten er uavhenging, eller har sin årsak i noe helt annet som påvirker både årsaken og virkningen, for eksempel A er årsak til B, men det kan også være C som påvirker både A og B, eller også helt tilfeldig da  :) (Det er slik blant annet alle myter oppstår).

Et par eksempler på korrelasjon, bare for å komme i gang med tanken:

- Jeg fiska streamer med å dra flua kontinuerlig inn, så klødde jeg meg i nakken, og etter at jeg begynte å dra inn flua igjen, så beit ørreten. = Konklusjonen: Å klø seg i nakken, betyr at ørreten biter oftere  <<l

Dette er korrelasjon, fordi å klø seg i nakken ikke hadde noen årsakssammenhen, men derimot å sette inn en stopp, slik at streameren stoppa opp og sank litt før den speeda opp igjen, er kausalitet  :)

- Person A og B fiska under samme vespertinaklekking. Person A skifta til klekker, person B ba "Fader Vår" (Eller " Min Fader" som det vel heter nå). Begge fikk ørret.

Person A opplevde kausalitet, mens person B trolig korrelasjon (nå er det selvsagt en viss liten mulighet for at å be, gir bedre bett, men den gudommelige biten utelater vi her, for å forenkle litt.) Person A fordi klekker ofte er mer effektivt under vespertina (årsak --> virkning) og person B opplevde korrelasjon fordi det muligens objektivt sett var tilfeldigheter, eller subjektivt sett var "Fader Vår" som gjorde utslaget.

Så som sagt, kom med eksempler på noe moro med korrelasjoner  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekompisen min er helt sikker på at han bringer ulykke, fordi jeg alltid får fisk like etter at han har gitt opp og dratt hjem. Han forventer mms med bilde av fisk mens han kjører hjem. Har også testet hypotesen ved at han later som om han drar. Det slo til. Fisk på første kast! :D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekompisen min er helt sikker på at han bringer ulykke, fordi jeg alltid får fisk like etter at han har gitt opp og dratt hjem. Han forventer mms med bilde av fisk mens han kjører hjem. Har også testet hypotesen ved at han later som om han drar. Det slo til. Fisk på første kast! :D

Det er jo et dritkult eksempel - og mye bedre eksempel på korrelasjon enn jeg hadde  <<l;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli sint herr Brun ;D ;D ;D ;D

Når jeg så teksten på denne tråden tenkte jeg,, what the fuck ;D ;D

2 stk ord jeg aldri har hørt før faktisk.(  :o )

Fint at du kom med en forklaring da jeg før jeg trykket, tenkte ( 2m krus) og , "you had me at hello"  ;D

Jeg trur jeg skjønner det nå ;D men dette var litt for vanskelig for meg ;D ;D ;D ;D

Skal lese det et par ganger til så kanskje jeg har en historie ;D

Ikke bli sint, bare jeg som oppdaget at jeg er litt enkel ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli sint, bare jeg som oppdaget at jeg er litt enkel ;D ;D ;D

Robban - Er helt sikker på at du er mer komplisert enn meg (tro meg), så jeg bare prøver å holde tunga rett i munnen når jeg fabulerer og tenker jeg også  ;D Så får vi heller bli slakta, men man lærer av det også  <<l

<<l;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det slik hvis faderen kommer på besøk når jeg er på tur. Før han kommer kan jeg ha utidig og vanskelig fiske med sporadiske vak. Jeg sliter og banner. Så kommer faderen. Man drikker kaffe og prater om løst og fast. Så drar han. Idet han forlater synsfeltet bak ei ås eller lignende så tar fisken - og den er som regel veldig stor. Bakdelen, er at jeg aldri får til å kroke!

Så hvis faderen kommer vil jeg få fisk kun når han forlater åstedet. Det vil være en stor fisk som jeg ikke klarer å kroke...og det er jo gøy  :-\

Beste hilsener,

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av video- og fotoutstyr. Legg det igjen på hytta, i bilen eller teltet, og storfisken sitter. Da ender du opp med et litt dugget mobilbilde, men mye bedre enn perfekte bilder av mann uten fisk.  ;)

Tiltredes!

Å rigge opp fullt videoutstyr med mikrofoner og det hele er en nesten 100% sikker måte å ganne skitvær på.

Du kan ta gift på at det begynner å blåse kuling fra nordvest i det øyeblikket kameraet begynner å rulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjo hoooo - måtte ned i den o`store norske ordboka jeg mente jeg hadde her en plass :)

Henger meg på dette med filmstæsj - det hører egentlig fanden og hans disipler til  ;D ;D

Hvis man har bestemt seg for å filme litt for å få kule ting på tape, kan du banne på at det ikke skjer noe - dette har hendt mer enn X antall ganger.

Blir shiten liggende igjen i hytta, bilen eller hjemme er det  <<l <<l

....men likevel trosser man dette gang på gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nordlending er jeg jo særdeles opptatt av haill, og det skal være ferskt. Dette må jo være basert på noe av dette, eh? Anyway, jeg kan avkrefte at det funker. Og bekrefte.  ;D

Eirik

You see, there is only one constant, one universal, it is the only real truth: causality. Action. Reaction. Cause and effect

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haill funker. Ikke alltid så lenge om gangen, så da må man fyre på med noen håndjagere for å holde det ved like. Det er min erfaring, og jeg understreker at jeg bare uttaler meg på bakgrunn av den. Hva andre driver med før fisketur legger jeg med aldri opp i, bortsett fra at jeg naturligvis må spørre om de har fått haill da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så en ukestur med deg langt utpå hardangervidda betyr at du trenger litt .... alenetid fra tid til annen for å freshe opp haillet? Så når kompisene hører "Tar meg en tur over hauen her, guttær. Plukke bær.", så er det rimelig å anta at det rett og slett skjer noe som kraftig forbedrer fisket ditt....

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så en ukestur med deg langt utpå hardangervidda betyr at du trenger litt .... alenetid fra tid til annen for å freshe opp haillet? Så når kompisene hører "Tar meg en tur over hauen her, guttær. Plukke bær.", så er det rimelig å anta at det rett og slett skjer noe som kraftig forbedrer fisket ditt....

Eirik

Nettopp, eller så løper jeg til en turisthytte og leter etter rødhårede kvinnfolk, men det bør jeg kanskje ikke skrive på et et offentlig forum, så hold det for dere sjæl.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at hver gang fluestanga er med på tur så skjer det fint lite i elva, og jeg får ikke fisk på annenhvert kast engang !

Når fluestanga ikke er med derimot så klekker det bestandig høyt og lavt og fisken vaker vettet av seg, men da får jeg heller ikke så mye fisk  :-\

Mye rart . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det siste man vil møte i krattet er en runkende fluefisker  :rolleyes:

Ikke snakk optimistisk om at vinden vil roe seg, for da vil det garantert blåse opp. Det samma gjelder hvis man bare tenker tanken og forsiktig nærmer seg utstyret med hånda - så ikke tenk på eller snakk om vinden hvis du har håp om at det skal løye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det siste man vil møte i krattet er en runkende fluefisker  :rolleyes:

Fisker du i Rena så kan du ramle over ting i krattet som er mye verre. Fysj, vil ikke snakke om det engang.  ;D

Nei, vi stopper der! ;D Har heldigvis ikke kommet borti noe lignende enda, men man skal passe seg litt for det tunnelsynet man får når storfisken vaker, for oppi der er det jammen meg mye kratt å gjemme seg i... "ops, neeimen, heisann, sett no vak?"

Det samma gjelder hvis man bare tenker tanken og forsiktig nærmer seg utstyret med hånda

Slik griseprat vil jeg ha meg frabedt på forumet her !  >:(  ;D

Akkurat den der så jeg sjøl også, men posta alikavæl. Helt vilt. Men du skal ha kreditt for å være observant  ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ignorert knute på fortommen.

Hver ENESTE gang jeg har sett at det er en liten kasteknute på fortomspissen, men jeg tar likevel et kast til før jeg fjerner den, så ryker jeg fisk på akkurat det kastet.

Jeg har prøvd å fremprovosere dette ved å lage en knute på den tykke, sterke delen av fortommen, men det virker selvsagt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, her er positiv kasualitet:

Trua.

Uten unntak, alle de virkelig memorable fiskene jeg har fått, mine perser på ørret i elv, sjø og vann har alle tatt akkurat når jeg trodde det.

"Nå tar den. På dette kastet med denne flua."

Tre-fire sekunder før. Man bare forventer det. Det er en følelse som er umulig å skape men som man aldri glemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det siste man vil møte i krattet er en runkende fluefisker  :rolleyes:

Tenk hvis Hemsil var langt fra sivilisasjonen og alle var praktiserende haill-oppfriskere som JB. Da måtte man ikke bare sette ut fisk, men sette ut kratt og busker slik at det var nok av dette også...

Ellers er det ganske vanlig at fisken tar flua mi akkurat i det øyeblikket jeg mister konsentrasjonen, og følger med på hva øyenstikkerne eller småfuggeln eller noe finner på i stedet. Noe som gir særdeles sene tilslag og svært lite fisk i håven...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...