Gå til innhold

Barrio SLX testet av amatør


Paul West

Anbefalte innlegg

Aller først; Jeg er ikke en veldig god fluekaster. Jeg har bare fisket i noen få år, og har derfor en hel del barnesykdommer og kastefeil. I løpet av disse årene har jeg imidlertid vært gjennom en god del snører og stenger, og har etter hvert funnet ut hva som passer meg og hva som ikke passer meg akkurat nå. Jeg liker ikke for raske stenger, skjønt jeg klarer å kaste ut hele snører med slike hvis jeg har litt flaks. Men jeg klarer ikke å kaste ut hele snøret med et kast som egner seg til noe annet enn underholdning, så min maksimale fiskekastavstand er røffly 25m pluss fortom, og da har jeg også litt flaks. Eller er veldig konsentrert på å gjøre alt rett. Jeg har i løpet av de siste to årene øvd relativt mye på vannkast, og begynner å få til dette rimelig greit. Greit nok til at jeg FISKER mye ved hjelp av disse kastene. Delvis på grunn av nettopp dette, har jeg stort sett benyttet snører med relativt kort klump. Jeg mestrer å kaste med lang klump også, men jeg føler ikke at dette gir meg noen fordeler som overveier fordelene jeg opplever med kort klump. Jeg kan naturligvis kaste litt lenger/kontrollere lengre kast med en lang klump, men det er såpass sjeldent at jeg virkelig trenger kjempelange fiskekast og i tillegg står slik til at jeg kan utnytte den ekstra lange klumpen, at jeg heller klarer meg med de litt kortere klumpene.  

Dette er bakgrunnen til at jeg valgte å forfølge et tips her på forumet, om å prøve snøret Barrio SLX.barrio-slx-fly-line.jpg

Jeg har vært på utkikk etter et snøre som er godt til vannkast, samt greit til overhodekast, og har i den forbindelse fisket med Wulff TT, Evotec 85 og Stillwater i klasse fem, samt GL Presentation i klasse tre. Jeg har i tillegg prøvd et utall andre liner med ulike taperinger og klumplengder, men det er altså disse jeg først og fremst har fisket med. De tre femmerlinene er gode liner, men jeg har liksom ikke vært HELT fornøyd. GL Presentation i klasse tre er nydelig, men jeg skal ikke si noe mer om den. Jeg har fram til sist uke først og fremst benyttet en GL Fario 8"6' #5 og en Winston BIIt #5 til mitt fiske. Vannkast er enkelt med Evotec 85 og disse to stengene, og jeg ville ikke nøle med å anbefale dette snøret for å lære seg vannkast, men den veldig korte klumpen blir litt "klumpete" å kaste over hodet med. Det er ikke til å stikke under en stol. De to andre snørene har jeg opplevd som nydelige å kaste over hodet med, men jeg har inntil nylig ikke helt mestret å få samme dreisen på vannkastene med de litt lengre klumpene. Dette har selvfølgelig mest med teknikk å gjøre, men jeg har nå uansett tydd til Evotec 85 i de fleste situasjoner, hvis jeg ikke på forhånd har visst at jeg kom til å stå langt ute i elva og pælme ut mot ruggen på andre sia. Dette forandret seg imidlertid sist uke, da jeg plukket opp en pent brukt Loop Evotec MF #5 på posten. Snakk om kastekanon! Plutselig ble det utrolig enkelt å vannkaste med Wulff TT og Stillwater! Men før jeg rakk å konstatere dette hadde jeg bestilt meg et Barrio SLX. Det kom i dag, og jeg har allerede tilbrakt flere timer med bare kasting. Jeg har foreløpig bare testet det med Evotecstanga, så videre erfaringer med de andre femmerstengene får komme senere.

Foreløpig konklusjon: Supert snøre! Det har en klump som er akkurat passe lang, med mye av vekten langt bak, en kort belly og en lang fronttapering. Det er klassifisert en halv klasse over vanlig femmer, noe som etter min erfaring bare hjelper til med å lade stanga ved vannkast. Ved overhodekast oppleves det ikke som spesielt tungt, men det kan ha sammenheng med at jeg tross alt er vant til å kaste med stenger som er mykere enn den nye Evotecstanga. Jeg syns i hvert fall kombinasjonen var helt fabelaktig! Alle vannkastene går som en drøm; til og med det vanskelige back-hand snake roll går tålig greit. Klumpen på litt over 10 meter pluss noen meter skyteline og en fint utstrekt fortom er nesten godkjent i min bok. På vanlige speykast og snake roll klarer jeg litt over 20m line pluss fortomsstrekk. Og jeg klarer det konsekvent med dette snøret. Det er det viktigste poenget. Det er lett å gjøre ting riktig.

Andre Brun gjorde meg forleden oppmerksom på et fenomen ved overhodekast med aggressivt taperte liner; nemlig at det lett blir slik at de "sagger" nedi vannet når man står dypt utvadet. Dette stemmer med mine erfaringer med andre snører, og er kanskje grunnen til at jeg sverger til liner med litt lengre fronttapering og mer vekt bak. Dette handler selvfølgelig også om teknikk, men for min del gir snører med lang fronttapering lettere kasting rett og slett. Og dette gjelder i høyeste grad Barrio SLX. Det har såpass lang fronttapering at presentasjonen blir fin og det er lett å kaste over hodet med. Den "medium korte" klumpen lader stanga fort, sagger ikke nedi, og slår heller ikke over for tidlig hvis jeg drar på med mer snøre utenfor stangringen og lengre kast. For øvrig virker coatingen bra og glatt. Det er null minne i snøret av spolen, men det skulle kanskje bare mangle med et nytt snøre..(?)

Alt i alt et glimrende snøre, og i mine øyne et fullgodt alternativ til GL Presentation, Evotec 85/100 og Stillwater.

Og best av alt; det koster ikke mer enn 272kr ferdig hjemsendt og med en personlig hilsen fra Mike Barrio! ;D Det siste er kanskje ikke så relevant, men det sier litt om størrelsen på bedriften når han tar seg tid til å håndskrive fem linjer til en som har kjøpt ett skarve snøre :rolleyes:

Terningkast seks fra meg! <<l <<l <<l

Kan kjøpes her: http://www.flylineshop.com/barrio-slx.html

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken, men dette er bortimot den eneste utstyrsanbefalingen jeg ikke har ledd/blitt irritert over(litt spissformulert).

Bra forklart, og det ga meg lyst til å prøve <<l

edit: min fornøyelse over denne testen/anbefalingen kommer også av tittelen ,ser jeg. "Testet av amatør" er så annerledes enn "denne er best", som det bugner av til tider.

edit2: Er også amatør, så kanskje ordbruken bare er lureri for å få meg til å handle? Pokker, nå ble jeg usikker...

Jaja, får handle for å teste, mao bra utstyrstest, Paul West ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det du ;D

Hmm, må vel kanskje presisere: Har ingen relasjon til Mike Barrio annet enn at jeg har kjøpt denne ene lina av ham jeg, men jeg lovte i en tidligere tråd å skrive noe om hvordan lina var når jeg fikk den, så da ;)

Den er god! Vet ikke om jeg tror på deg, men jeg bestiller ;D ;D

Tor Arne (gutten som har alt) har dette snøret Turbo, så der er det muligheter for testing  <<l

Syntes snøret kjentes meget bra ut jeg, ihvertfall  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Det må være sånn det føles å være bransjetilknyttet! ;D Skjønner at det kan være frustrerende for bransjetilknyttede personer her inne å måtte svare på mistenkeliggjøring hver gang de anbefaler noe de har erfart er bra.  :-X

Antakelig derfor bransjetilknyttede folk bør avstå fra å reklamere for utstyr de fører/er sponset med, også  ;)

Er regler for dette på forumet her, visstnok . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, sant det. Bare jeg som er relativt ukjent med tanken på at noen kan tro jeg har noe alternativt motiv med å skrive noe på nett. Nå tror jeg ikke egentlig Turboleiv trodde jeg var tilknyttet Barrio da, men likevel! :P

Trodde det aldri, som du sier, bare har som vane å underholde meg selv når jeg åpner munnen. Kjedelig å være kjedelig.

Stemmer lars, Arne Tor har jo.. får stikke bort når skuldern er bra :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fin line til underhåndskasting og trange forhold. Problemet med mine er at dem ligger så utrolig djupt i filmen og at fronttaperinga synker så fort du setter på en cdc-mygg, og da kan man tenke seg hvor kult det er i ventesituasjoner/stillevannsfiske og med tyngre fluer på fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og med "til sitt bruk" mener du?:)

At de har kort klump (rundt 8 meter), så de er ikke beregnet for lengdekasting. Men veldig fint til korte kast/vannkast.

Barrio har gode snører med lang klump også, og jeg har ikke hatt bedre snører i denne prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vurderer å bestille #7 til min lpxe #7, men er også nysgjerrig på nye SLXi til sjøørreten.. Denne finnes i både slow og fast Intermediate. Brun er fast, grønn er slow.

Disse har monocore, og på bilder ser de nesten ut som brunt og grønn nylon... Hmmm.

Noen andre som har testet disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken, men dette er bortimot den eneste utstyrsanbefalingen jeg ikke har ledd/blitt irritert over(litt spissformulert).

Bra forklart, og det ga meg lyst til å prøve <<l

edit: min fornøyelse over denne testen/anbefalingen kommer også av tittelen ,ser jeg. "Testet av amatør" er så annerledes enn "denne er best", som det bugner av til tider.

edit2: Er også amatør, så kanskje ordbruken bare er lureri for å få meg til å handle? Pokker, nå ble jeg usikker...

Jaja, får handle for å teste, mao bra utstyrstest, Paul West ;D

Vi er vel flest amatører her inne. definisjonen på en amatør er vel en som ikke får betalt for å utøve den aktiviteten han gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...