Gå til innhold

En kommende enthusiastisk fotograf :-) I hvert fall enthusiastisk :-)


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Hei  :) Jeg er litt stolt på et vis, ovenfor dattera mi  :)

Om jeg kan si det. Håper dette kommer godt ut som det er ment i hvert fall.

I over ett halvt år nå har min datter Amalie på 10 år, ønsket seg dypt og inderlig et speilrefleks-kamera til bursdagen sin.

- Pappa, det må være Nikon, har hun hele tiden sagt (slik kamera som pappa har det da, naturlig for et barn, og selvsagt ikke så viktig for sluttresultatet om det er Canon eller Nikon, eller annet, men barn er barn  :)  ). Hun har glødende og enthusiastisk fotografert i mange måneder med iPad'n sin. Nå har hun lenge ønsket seg "et slik derre speilrefleks som du har, pappa."  :)

Det endte med at jeg og Hege kjøpte et Nikon D3200 til henne nå i sommer på bursdagen hennes.

Og hvilken glede for Amalie :) Og så stor fotograferingslyst det ble  <<l Skeive utsnitt og uskarpe motiver er bare fornavnet for det meste, men hva betyr det  :) Det er en fotograferingslyst som overgår det meste. Jeg gir bare noen svært avdempede råd, for ikke å ta livet av noe av fotograferingslysten hennes med formaninger. Heller oppmuntringer på alt bra hun gjør. I og med at jeg fotograferer kjempemye selv, så synes jeg dette er moro  :) Kjempemoro  :)

9579700094_8a427a60ab_o.jpg

Amalie fotograferer hunden sin, Milla. Jeg har forsøkt å lære henne at up&close ofte er tingen (må prate i store bokstaver med små barn)  :)

9576915781_81df43a447_o.jpg

Jeg prøver å lære henne de tre reglene for et godt utsnitt på et bilde: Nemlig utsnitt, utsnitt og utsnitt. Etter mine krav, er det nesten her  <<l Flott bilde av Amalie, synes jeg da  :)

9576908853_5f658d3a9b_o.jpg

Dette her kan vel ikke få noen annet navn enn: "Amalie tar bilde av pappa"  :) Her har pappa, André (meg) oppriktig nok akkurat kommet hjem fra 3 dagers fjelltur, og er dønn sliten, men jeg synes jeg måtte bli med på fotosafari i hagen vår allikevel når jeg kom hjem. Hva gjør man ikke for barnet. I går gikk jeg 9 timer i fjellet og leda ei gruppe over en fjelltopp. I dag noen færre timer, men faen så godt det skal bli å få helg nå - og hvile beina  ;D

9576906349_699a8e4481_o.jpg

Det Amalie egentlig synes var morsomst, som hun til slutt fikk tatt tett nok bilde av, var dødningsskallene pappa (meg) har på objektivet  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ha Andrè. du er fabelaktig flink til å ta med deg ungen din på dine hobbyer.  :)

Hun kommer nok til å bli en naturelsker og dyktig innen både fluefiske og fotografering. All ære til deg, flere burde ta bedre vare på ungene sine enn faktum er i dag. Jeg prøver å gå i dine fotspor!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra :)

Amalie kommer nok til å gå sin far en høy gang.

Kule bilder. Ser at fantasien er god. De små har ikke rukket å bli påvirket i noen retning og skyter i "vilt"

Kan bli mange morsomme bilder fremover André

Jan

Hei, Jan  :) Ja, det har du nok rett i. Unger tar det impulsivt, og der har vi voksne noe å strekke oss etter også  <<l

http://www.blackrapid.com/

med den "lille" d4 du har, er det nesten et must :D

jeg har r-sport

Hei, Igor  :) De har jeg ikke sett før, men de så veldig praktiske ut ja.

Det skal du ha Andrè. du er fabelaktig flink til å ta med deg ungen din på dine hobbyer.  :)

Hun kommer nok til å bli en naturelsker og dyktig innen både fluefiske og fotografering. All ære til deg, flere burde ta bedre vare på ungene sine enn faktum er i dag. Jeg prøver å gå i dine fotspor!  <<l

Takk, Jan Fredrik  :) Vi får prøve så ofte vi får det til, i hvert fall.

Jeg skulle egentlig ta en fisketur i dag, selvsagt  :) Til et vann. Så ville plutselig Amalie gjerne være med. Jeg skrudde ned et par hakk - både forventninger til fiske, og turlengde. For selvsagt skulle hun få være med. Men da blir det litt anerledes tur, enn om jeg hopper fra stein til stein i fullt fokus for meg selv og fisker. Nei, da blir det fisketur med Amalie i fokus, tenkte jeg i dag, og sjenka meg en kopp kaffe...

Så, i dag har vi øvelseskasta i hagen igjen. Forberedt oss på tur i morgen. Øvd stivt håndledd og tidlig stopp  :)

9585738228_edcc3d7c38_o.jpg

Det er noe med å ha noe eget. Eie-greia, liksom  :)

Så Amalie har fått sitt eget utstyr av meg. Cross S1, #3-stang, OptiCreek-snelle, med et OptiCreek #3-snøre på, og en Camou-fortom ytterst. Drømmekomboen selv for meg  ;D

9582950843_1425b366ea_o.jpg

Jeg prøver å gi noen små hint, men det er ikke lett å nå fram når man selv er far  :) Jeg vurderer sterkt at Amalie skal få være med meg til Rena en tur neste år, slik at hun kan få instruksjon fra en annen enn "pappa", så kanskje blir hun litt mer lydhør  :) Skal vedde på at en halvtime med Preben Anker eller Terje R. hadde vært mer effektivt enn om jeg som pappa skal prøve å "foreslå" forbedringer  ;D Vannkast, har jeg allerede bestemt meg for at Henning skal få lære henne, om han vil eller ikke  :)

9582946591_8bcfa7575f_o.jpg

Men vi har det trivelig  :) Og i kaste-pausa, så ble hun faktisk litt imponert over at pappa kunne kaste like langt sittende på bakken  :)

- Det handler om å skjønne dynamikken i bukta, sa jeg på tull  ;D

- Hun så rart på meg, som om jeg skulle være fra en annen planet.

- Riktig blikk, Amalie, svarte jeg. Slik skal man ikke behøve å forklare et fluekast  ;D Det var bare en test om du fulgte med  ;D

9585734226_5c35b102df_o.jpg

Måtte kjøre litt sirkus-triks på slutten for å holde enthusiasmen til i morgen  ;D

Creek'n er litt dypere enn Cross'n, så for å få omtrent samme bukt må førstnevnte få litt videre sektor  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt med guttungen ut i hagen ved flere anledninger, latt han lekt litt med ene fluestanga samt at jeg har kastet med han i fanget mitt. Han syntes det er moro, men er bare 4 år. Men vi skal nok få formet en fluefisker ut av ham, allerede nå vet han hvor mange haletråder en Rhodani har og hvor mange en Aurivilli har!  ;D

Syntes det er fint hvordan du her gir av deg selv hele tiden, veldig bra og noe vi andre også burde kunne gjøre mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bare at noen av oss er så superopptatt av fluefiske ;D Men moro? Ja  :) Og det smitter vel over på de rundt oss  ;D Herregud, jeg drev selv og studerte Bibioer nå i uka, ser jeg i ettertid - jakta på synsinntrykk i en time eller to, bare med å leite sammenkrøpet rundt blant einerkratta. Fant noen Bibioer, studerte dem i fluebindingsøyemed. Sært. Moro  ;D

Det verste av alt er at enthusiasme smitter  ;D

9592397220_70fe20889d_o.jpg

Hege og Amalie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lite lik mora si, jenta di! Må ellers si det er inspirerende å se at hun faktisk kan like fluekasting. Har selv allerede kjøpt stang til jenta mi, som bare er fem. Ikke at jeg har noen intensjon om å la henne prøve den ennå, for jeg klarer ikke tanken på en ekstra fint utført winston som denges i bakken over en lav sko, men når koordinasjonen blir LITT bedre så har hun noe å gripe til som er hennes. Det har jeg trua på. Det ER mer inspirerende å bruke utstyr som man eier selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...