Gå til innhold

Havabbor. Nye tanker


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Det er tydelig at havabboren er savnet og det skjønner alle som har hatt den på kroken. En flott fisk på alle måter. Men nå er den stort sett borte og folk bruker tid, penger og tålmodighet på å få den på kroken. Teoriene om hvorfor den er borte er mange og jeg vet ikke svaret. Men er det ikke på tide at man stiller spørsmål ved forvaltningen? Er det nødvendig og fornuftig at man kan tråle og sette garn innenfor Drøbak? Er det ikke bedre at alle fisker med stang eller håndsnøre slik man har det mange andre steder i verden? Her er det definitivt folk nok til at det også genererer mere penger enn det dagens fiske gjør. Jeg har i mange år jobbet med Friluftsfjorden og bl annet snakket med Stortingspresident Dag Terje Andersen om en annen forvaltning. En av få politikere som hørte etter og skjønte hva jeg snakket om. Han har nemlig vært med på å utvikle sportsfiske etter laks i Lågen. En kilo laks tatt i garn generer drøyt 100 kr pr kilo. Ikke oppdaterte tall viste at sportsfisket laks genererte 3500 kr pr kilo. Vårt sportsfiske i sjøen genererer mye penger så hvorfor skal vi ikke stille krav? Politikerne er ute et par uker til. Still dem spørsmål og informer dem om at vi finnes. De fleste vil si at det ikke nytter. Jeg vet at dere som mener det tar feil. men det kan være et langt lærret å bleke og da hjelper det at flest mulig jobber sammen. Hvis 10 stk kommer  innom samme valgbod samme dag og snakker om samme sak virker det plutselig som at denne saken opptar "alle"..

Jeg er nok litt ansvarlig for at de fem listetoppene til Venstre rundt fjorden har gått inn for forbud mot bunntråling og en annen forvaltning. Snakk med politikere dere tror kan være interessert. Ikke sikkert de i første omgang skjønner hva dere snakker om. Ikke gi opp. Det kommer nytt valg om to år, om fire år om.................

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn mesteparten av en mail jeg fikk fra Frank, som engasjerer seg for havabbor i England og ellers i Europa. Håper den ikke blir for lang, men aktuelt om hva som skjer andre steder enn her på berget.

Hi Runar,

Nice to hear from you.

Although I hope that you will catch a lot of bass this season. "Slow"

seems to fit the general picture throughout most of Northern Europe.

It is reported that the Dutch bass fishery is already in decline, as well as the UK and French bass fisheries.

ICES The International Council for the Exploration of the Seas, The European Union's fisheries adviser seems to be increasingly concerned about the double impact of bad winters- low water temperatures affecting "O" group survival  leading to poor year classes when the fish reach the European legal limit of 36cm and "recruit" to the fishery-and increasing fishing effort.

Now the EU's Fisheries Commission seems to be stepping into the frame, much to DEFRA's relief although it seems doubtful that it is any better informed than DEFRA.

Normally fishermen oppose most/ all of the conservation proposals that are made by Commission so the probability that sea fisheries managers will come up with an effective management plan for bass in the near future looks doubtful.

Essentially, it appears that sea fisheries managers were overoptimistic. They assumed that the good spawning years of the 1990's and early 2000's when successive summers and winters were relatively mild would last indefinitely as a consequence of climate change. The period when many of the bigger bass like the 2 kilo bass you mention were born. They did not anticipate that the weather would revert to its pre 1989 pattern (a time  when good bass spawning years were rare in much of Northern Europe) as it did some 6/ 7 years ago.

They should have reacted to these climatic changes by implementing conservation measures to reduce the fishing effort at an earlier date but seem to have stood by and watched as the winters continued to  get colder, hoping perhaps that the break in the cycle of the 1990's and early 2000's would not last long.

The 6-700 gram bass you caught was probably about 5 years old .

Please let me know how many bass you catch under that weight this season and how your overall catches compare with recent years at the end of the season.

Catch & release is a useful management tool providing it works to improve the quality of the fishing. Unfortunately the commercial bass fishery has expanded greatly in the UK in recent years and commercial fishermen don't practice catch & release.  In addition research suggests that commercial fishermen now  recapture a high proportion  of the bass anglers return . It is doubtful that many conservation benefits will be  derived from angler C&R until realistic limits are applied to commercial catches ( at present commercial fishing vessels are allowed to land 5 tonnes of bass per week say 15,000 bass a week depending on size).

I hope the gloomy predictions in this email prove unfounded and that you have a cracking bass season. I would very much appreciate a brief email on your overall bass catches at the end of the season particularly any fish under the  6-700 gram weight category .

However, if these predictions prove to be right, the fishing  effort directed at the bass stock needs to be drastically reduced as soon as possible, because some of those fish may need to survive for a very long time before a warm weather cycle and the good spawning years that it brings, return.

It will be interesting to follow the current crisis and what steps fisheries managers eventually decide to implement to reduce the rate of decline.

I have also fished for bass 8 times this year to date and caught bass of 35,36,49 cm on one occasion and a 66 cm bass of about 3 kilos yesterday. The fish were returned, though I doubt any real conservation benefits will be obtained from those returns. I catch bass about every 4 trips usually when the conditions are favourable which also means that I don't catch any bass on 3 of the four occasions I go bass fishing.

Many thanks

FrankB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fortsatt liv i havabborprosjektet? Har de noe nytt å komme med. En sterk økning i det kommersielle fisket på en fisk som vokser så sakte gir negative resultater i lang tid framover.

Jeg håper flere og flere stiller spørsmål ved forvaltningen. Skal alle andre bare godta at en gjeng gamle gubber på min egen alder stort sett skal få gjøre som de vil. Ingen fare for at det vil bli for mye fisk uten hjelp fra dem. Skap engasjement og debatt.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig lite engasjerende å legge ut noe som man tror vil engasjere men som mottas med et stooort gjesp. Man kan jo si at fluefiskere ikke er så opptatt av at noen tråler langt utenfor kastehold eller at noen setter garn både lovlig og ulovlig. At noen tar sjøørret og laks i garn har jo alltid vært tilfelle så hvorfor bry seg med sånne bagateller, eller noen får et titalls havabbor i et lovlig satt garn. Lysfiske som mange steder skjer oppe i fjæresteinene må man vel få lov til. Har det ikke alltid vært sånn? Er det ikke dette som gir penger i kassa?

Friluftsfjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Starten som du viser til Nils var i begynnelsen av April og naturligvis trodde jeg at dette var en sak de ville fronte. En sak ingen andre har på agendaen. Men med unntak for Eddy fra Vestfold som har gjort noe, tror jeg få av dere har hørt noen av de andre Venstrepolitikerne rundt fjorden snakke om saken. Eddy manglet max 500 stemmer på å komme inn. Av de andre på bildet var nok Siri fra Akershus nærme og i Oslo fikk de inn Ola. Han snakket jeg og en flink kar fra Horten Venstre med for fire år siden og han hadde ferdige politikersvar før vi fikk sagt stort. Med andre ord ikke mye positivt men jeg skal møte folk fra Horten Venstre. Eddy vet at saken kan gi stemmer. I tillegg får man prøve noen andre for å se om det er mulig å få gjort noe. Jeg begynner å bli lei og jeg tror nok en del/mange avislesere begynner å bli lei av mine leserinnlegg. Hadde vi vært mange som skrev hadde det vært mye enklere.

NJFF er igang med noe, men de traver i sitt eget tempo og forhaster seg ikke. Har heller ikke fått spesiellt positive meldinger derfra,men håper jeg tar feil. Jeg tror vi er mange som fisker uten å oppleve spesiellt godt fiske. Jeg vet litt om hva fjorden er god for. Kanskje er det alt for få som gjør det og synes de har et fantastisk fiske. Noe må det være som gjør at så få engasjerer seg. Hvis noen tror det vil ta mye tid å gjøre noe tar de feil. De som gleder seg er yrkesfiskerne og gamle menn med lovlige og ulovlige garn. Skal vi fortsette å glede dem?

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synd at eddy ikke ble valgt inn, han har en masse bra idéer og tanker om oslofjorden og ikke minst er han en fin type. nå ble det riktignok plass til rebekka borsch fra hurumlandet, eddy mente det er en dame med bein i nesa og diverse intervjuer har hun også snakket om å rehabilitere oslofjorden...

ps! stå på sarepta! det er mange som beundrer den jobben du gjør, sikkert flere enn du tror <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I elvene rundt Trondheimsfjorden ble jo sjølaksfiskerne en periode kjøpt opp.

Kunne det vært en idè og prøve samme ordningen i Oslofjorden?

Men hvem skulle betale det ? Den normale sportsfiskeren er jo i mot fisketrygden .

i Trøndelag var det vel grunneiere som betalte gildet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok for meg om det blir lisens/ avgift for å fiske i sjøen dersom midlene går til å sikre bestander. Men frykter at byråkrati og kontrollfunksjon ville spist opp mesteparten. Bare et forslag og finnes sikkert andre/ bedre. Ingen selvfølge eller menneskerett at det skal være 100% fritt fiske i sjøen, dersom dette er det som må til for å forhindre at bestander overbeskattes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I indre Oslofjord burde det absolutt være mulig. Sjekk ut hvor stor fangst/omsetning det er blant yrkesfiskerne, dann et fond. Tallene ligger nok på ssb.no og/eller fiskeridir.no

I aksjonen for lakseelvene i Trondheimsfjorden, bidro næringsliv og private fiskere med midler for å kjøpe opp sjølaksfiskerne. At tilsvarende ikke skal være mulig i Oslofjorden ser i hvert fall ikke jeg noen grunn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tasmania hvor man har mange verneområder må alle betale en fisketrygdavgift på ca 200 kr og en ekstra avgift hvis man vil fiske hummer. Jeg mener 200 kr pr pers for alle over 16 år som fisker i Norge hadde vært ok hvis man enkelte steder opprettet verneområder. Det er bl annet 300 000 turister som fisker her hvert år. Da fisketrygdavgiften forsvant for alt unntatt anadromt fiske var det mange som ville ha den tilbake. Avgiften ble for en stor del pløyd tilbake til sportsfisket.

Frikjøp mener jeg bør være en statlig oppgave. Det er snakk om småpenger og det er samfunnet som eier ressursene i havet. De fleste aktive yrkesfiskerne er relativt gamle og kan fases ut uten store problemer. Noen, utenfor Drøbak,bør kunne fortsette med et begrenset garnfiske. Innenfor bør man innse at sportsfiske genererer langt mer penger enn dagens kommersielle fiske gjør. Hva er det som går i vasken om yrkesfisket forsvinner? Vi ser at de uansett restriksjoner lager en masse støy, senest da Lindesnes kommune vernet et område på 1,4 km2 hvor de knapt fisker. De protesterte av prinsipp fordi de ser at stadig flere vil hjelpe bestander som sliter. De er prinsippielt mot nye tanker. Stokk konservative.

Friluftsfjorden!

http://fishingzealand.dk/nyheder/hvad-koster-en-havorred/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Sarepta <<l

For min del tror jeg at man må innføre fiskekort i sjøen å deretter pløye pengene tilbake i kultivering og oppkjøp av yrkesfisket i mange av fjordene våre. Hvis ikke vi gjør noe vil det ikke skje en dritt er jeg redd for. Har i alle fall ikke skjedd noe hittil, kun en utplyndring av de marine ressursene.

I USA er det fiskekort i de fleste kyststatene og de som ikke har det er det obligatorisk registreringsplikt. I tillegg har man karakterisert en rekke fiskearter som "gamefish" i flere stater og da er alt yrkesfiske forbudt på disse artene. Konsekvensene av dette er en voldsom oppblomstring av bestandene og ikke minst sportsfisket,en ren vinn-vinn situasjon! Florida er en foregangsstat på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig begynner man å tenke i rette baner sett med våre øyne. Kan man i tillegg redusere sel og skarvbestanden er man et langt stykke på vei. Vi er helt enig Knut og det du skriver er like aktuellt i Oslofjorden som i Florida. Hva er galt med å generere mere penger og samtidig ta langt bedre vare på miljøet og det biologiske mangfoldet i havet? Vi er bl annet engstelig for å få inn nye arter. Hva er det beste vern mot det? En utarmet fjord?

Det er ingen andre enn vi selv som må jobbe fram forandringer.

http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestafjells/dkte99091613/16-09-2013#t=11m36s

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med dere, Knut og Knut. Ett fiskekort for fiske i saltvann er jeg klar for, så sant pengene som betales går tilbake til saltvann og ikke forsvinner i statskassen. Kjenner jeg NJFF rett faller ikke det i god jord der, men kanskje....

Flott innslag på NRK. Desverre skjønner ikke partiene i Norge, utenom Venstre, hvor mye penger det faktisk ligger i sportsfiske. Rart egentlig, siden det virker som det er det eneste viktig, penger inn i statskassen.

Det vil helt klart være til stor hjelp å få presseomtale, som i dette NRK programmet, da begynner det å monne og gå riktig vei.

Det forteller også hvor dårlig det står til med indre del Oslofjord når yrkesfiskerne har gått løs på sære arter som sypike, kutlinger av forskjellig slag for å livnære seg. De utaler det jo selv at sånt er lett å selge til våre nye landsmenn. De sære artene er selvsagt viktig for mangfoldet, men yrkesfiskerne bare jobber seg nedover i næringskjeden. De skjønner ikke at det er tomt før det er tomt for fisk i fjorden.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en svært lav sum da, og det skulle vel holde til kanskje 2 mindre båter(sjarker).

Så det registrerte yrkesfisket i Oslo kommune er forsvinnende lite.. Men det er jo flere kommuner langs Oslofjorden.

Det at det er registret 35 i manntallet, kan bety og sikkert gjør det også, at det bare bor der. Men jobber på båter andre steder langs kysten.

Men så har man det uregistrerte yrkesfiske da, er nok langt høyere summer der.

Dette fisket inkludere jo bla anadrome arter, med en ubegrenset kvote.

Det er ok med en avgift for oss sportsfiskere i sjøen, det har det jo vært før.

Men jeg tror ikke vi kommer til å merke noe til at pengene går til sportfiskefremmende saker.

Hva med å øremerke de pengene til å øke og forbedre oppsynet langs kysten.

Det vi har i dag er en vits, og til ingen nytte..

Man trenger synlighet og folk som har en litt mer enn begrenset myndighet til å gjøre noe.

Når det gjelder yrkesfiskerne så har de jo valgt yrket selv.

De har kjøpt båt, med tilhørende kvoter.

Alt dette er veldig kostbart, det er også årlige krav til oppgraderinger og sikkerhetskravene blir bare høyere og høyere. Dette er bra! Men det koster for de det angår.

Det er blitt mye mindre kvoter enn for bare noen år siden.

De har vel valget mellom å tenke nytt, eller selge tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra Fiskeridirektoratet sin statistikk, tok yrkesfiskerne i 2012 fisk med salgsverdi på 762.000.- i Oslo kommune.

Fiskarmantallet viser 35 yrkesfiskere, men alle disse fisker nok ikke i Oslofjorden.

Det var ett lavt tall som neppe stemmer med virkeligheten. Når jeg sykler forbi Aker Brygge om morgenen selges det en god del der som man bare kan spekulere i om går rett i foret. Sikkert tilsvarende andre steder rundt fjorden. Tipper det er høye mørketall.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...