Gå til innhold

Enhånds magi


Pollen

Anbefalte innlegg

Ahhh,

min gode venn Lee Cummings. Lee er også en av de aller beste kasteinstruktører jeg har møtt...

Bare å bli med på Sæxilooptræff til våren så får dere sjansen til å vise han hvor skapet skal stå :P

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Grunde. At LC er en jævel til å kaste tviler jeg ikke på, men jeg får ikke gåsehud av folk som står på en brygge med hånda på ryggen og kaster med en fluestang.........fine kast i en fiskesituasjon derimot, det liker jeg. Er ganske dårlig til å kaste selv, så jeg skal ikke vise noen hvor skapet står eller burde stått  ;D

Prinsessen som ingen kunne målbinde gidder jeg ikke svare :rolleyes:8):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tom S.: Oi! ??? Ikke bare feil, men fullstendig feil til og med? Nei jeg mente ikke å narre deg til å le jeg. Hvorfor flua ikke flyter in the first place? Fordi den er litt for våt kanskje...?

Det var helt plausibelt at han bare kaster for å få ut passelig lengde før utlegget. Hvis det er første flytet over fisken er det selvfølgelig derfor. Men det første jeg tenkte på var nå engang tørking av halvdrukna flue...etter en del flyt med mending og inntrekk.. Er DET uvanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir aldri god til å kaste i en fiskesituasjon.

Du må trene på akkurat det å kaste hvis du vil bli god til å kaste,og det gjør du når

du konsenterer deg om å kaste og det alene.

Tom.

Sorry Tom, men det er det dummeste jeg har lest i dag...  :) Det er akkurat DA man blir flink til å kaste - i fiskesituasjoner...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir aldri god til å kaste i en fiskesituasjon.

Du må trene på akkurat det å kaste hvis du vil bli god til å kaste,og det gjør du når

du konsenterer deg om å kaste og det alene.

Tom.

Sorry Tom, men det er det dummeste jeg har lest i dag...  :) Det er akkurat DA man blir flink til å kaste - i fiskesituasjoner...

Aldri feil med tørrtrening, men det kan ALDRI måle seg med å trene i en virkelig fiskesituasjon <<l <<l

Èn ting er å beherske/mestre vannkast fra ei kastebrygge, eller på land for den del..... det er noe helt anna å stå med vann til livet, delvis sidelent innunder no busker.... kort dobbelttrekk og høye armer <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er trene i ett vann der det IKKE vaker. Ett vak og hælvete er løs med en gang. Min erfaring tilsier at det er lurt å tørrtrene (plen) litt på kastinga hvis man kan, men det må tilpasses og finjusteres når du skal bruke det i en fiskesituasjon. Plenkast alene holder ikke mål, ihf ikke hvis man skal utføre ett kast som trenger ett ankerfeste. Men hyppig plentrening gir linekontroll, ingen tvil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja og ja, Geir, Tor Arne og Kim <<l Få inn basis-greiene på en plen eller ei brygge med god plass i alle retninger, og når det er gjort, så er det bare å kaste seg ut i reelle situasjoner blandt busker, kratt og knotete vading. Praktisk fiske.

Litt OT nå ser jeg. Jeg syns "Lee" kaster delikat med et bredt spekter. Men det mye plass, og han står jo høyt  ;D  ;) OBS: Tviler ikke på at han hadde klart seg meget fint utvada med trær tett på ryggen  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er trene i ett vann der det IKKE vaker. Ett vak og hælvete er løs med en gang. Min erfaring tilsier at det er lurt å tørrtrene (plen) litt på kastinga hvis man kan, men det må tilpasses og finjusteres når du skal bruke det i en fiskesituasjon. Plenkast alene holder ikke mål, ihf ikke hvis man skal utføre ett kast som trenger ett ankerfeste. Men hyppig plentrening gir linekontroll, ingen tvil

<<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor og når man skal trene på å kaste kommer vel også litt ann på hvor mye man har kastet ifra før?? Å si til en fersking at det er best å trene på reelle fiskesituasjoner, for så å dytte han inn i ett kratt ver Rena vil vel kun gjøre at han tar opp slukfiske igjen....

Jeg har hatt god nytte av å trene vannkast på steder med god baksleng. Slik at man slipper å nappe ut fluer av buskene hver eneste gang man driter seg ut. Det gjør man jo ofte i starten. Og etterhvert bevegd meg mer og mer inn i trangere steder. Hadde jeg startet i de trangeste stedene hadde jeg nok gitt opp vannkast med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble jo en komedie av en tråd.

He,he,vi skal jo ha det hyggelig her,selv om jeg ikke selv ville kalt det en komedie. ;D

Oppsummert: Fyren kan kaste.

Hvis pokker kan han det,og det temmelig bra også. <<l

Tørrtrening er ikke bortkastet.

Ikke i det hele tatt.De som tror det er ikke opptatt av å forbedre sin egen

kasteteknikk.

Beste trening får man i elva på jakt etter fisk.

Nei,det er ikke det beste stedet å trene og å forbedre kasteteknikk.

Når man skal fiske burde man helle konsentere seg om akkurat det,og selve

kastingen burde gå av seg selv.

Alle kan vade ut til livet og trene på tenkte situasjoner uten å fiske.

Da kan man konsenterer seg om akkurat det å forbedre stang og snørekontroll i gitte situasjoner.

Jeg kan ikke tenke meg noe mer frustrerende enn det at jeg ser en fisk vake,og at jeg ikke klarer å legge ut

snøre,fortom og flue der jeg vil,fordi jeg aldri har prøvd å trene på en slik situasjon.

Faen heller, fluekasting er sinnsykt moro.

Ja,ikke sant. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og,hvis dere hiver dere på det og øver enda mer,kan dere utøve magi som Stein Erik Skjerve gjør det her.

Jeg for min del ser ikke snøret i det hele tatt her.Og ikke er det vel heller magi? ;D

Tom.

Det var godt sagt,Tom.

Du ser ikke snøret......... :rolleyes:

Jaja,da er det vel magi da,for oss som ser det"usynelige" snøret. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg ser sånn nogenlunde hvor det lander,men ikke hvordan,og hva så?

Dette er ikke magi.

Hva er grunnen til alle blindslengene,og hvor ligger magien i dette klippet i det hele tatt?

Tom.

Tom, hvis du ikke ser grunnen til blindslengene i klippet som Rodswinger la ut....så har du kasta for mye, og fisket for lite ;-)

Vurderte og forklare deg det, men du er en teoretiker, så du skjønner det nok!!

Kai :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare tull Kai. ;D

Hvis du mener at du trenger en fem seks blndslenger før du setter lina før

utkastet så skjønner jeg det virkelig ikke.

Det har ikke noe med teori å gjøre i det hele tatt.

Hvorfor skal han behøve å kaste frem og tilbake fem seks ganger?

Dette er ikke ment som kritikk av kasteren,men det du sier nå Kai henger ikke på greip.

Ikke bli sur nå da. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare tull Kai. ;D

Hvis du mener at du trenger en fem seks blndslenger før du setter lina før

utkastet så skjønner jeg det virkelig ikke.

Det har ikke noe med teori å gjøre i det hele tatt.

Hvorfor skal han behøve å kaste frem og tilbake fem seks ganger?

Dette er ikke ment som kritikk av kasteren,men det du sier nå Kai henger ikke på greip.

Ikke bli sur nå da. :)

Tom.

Ok Tom. Hvordan ville DU kastet på denne fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent på fluekast både på plen, i vann og i hall siden jeg var guttunge og har lært inn mye grunnteknikk med tørrtrening. Men å få til alle de rare krusedullene jeg noen ganger må få til ute i elva for å kaste rundt ei velta gran, lure flua innunder ei tung bjørk eller ligge langflat og prøve å mende flua borti strømkanten der storørreten står, det lærer jeg på fisketur.

Når jeg er på fisketur er det aldri noen fasitsvar på forhånd som jeg kan ha trent igjennom til fulle på forhånd.

Derfor er fiskesituasjonen den beste læring for min del og jeg lærer noe hver gang jeg er ute og vifter med stanga. Noen ganger når jeg ikke ut, jeg skremmer fisk og andre ganger får jeg fisk men fellesnevneren er at jeg lærer meg selv noe nytt hver eneste gang jeg er ute å fisker.

For meg måtte det være veldig kjedelig å være så utlært på fluekast at jeg alltid kjente min begrensning og og alltid valgte sikre gjennomtrente fiskesituasjoner.

Nå har jeg røra meg inn i en tråd av ei vase jeg absolutt ikke skulle vært inne i, og jeg skal rote meg like fort ut igjen.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...