Gå til innhold

Hvilken FLUE er din favoritt STREAMER til ørretfiske?


Kim W

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke lagt ut noe bilde med tlf,en. Filene blir store.

jeg skiller mellom når jeg fisker med streamer for å imitere noe eller når jeg prøver å trigge på en fisk.

Jeg er ikke enig i at de bør være duse og lite på dem som skremmer.

Tenk på micky finn. Den har mange tusen ørret på samvittigheten den.

Spesielt tidlig og sent på året funker det bra med litt farger. Gjerne i varmt vann og.

jeg tror uansett at gangen og farten og ikke minst dybden på flua er det viktigste i stille vann.

Joa, Frode  :) Som du selv delvis sier - til tider er sterke farger tingen, men til tider er duse farger tingen (det er jo ikke noe nytt). Men at duse farger og sterke farger fungerer til ulike tider på døgn eller år eller vanntemperatur, og mange flere parametre som vi ikke styrer over, ja, det er er nok så sant som bare det  :) Du sier det så godt selv i siste avsnitt.

Gangen, farten og dybden er stort sett også det som mest teller om det er alt fra buzzer til streamer (og jeg vil tilføye størrelse, som veldig viktig også jeg da, sorry  :) På buzzere. Døgnfluenymfer. Eller vårfluepupper. OG streamere. Men utover det, så spiller det også noen rolle om det er en shiny flash buzzer, eller en dus buzzer av strippa påfuglherl. Bare spør mentor, Rune  :) Og jeg har opplevd det minst hundre ganger selv med streamer og buzzer: Dust og shiny spiller ofte en stor rolle. Alle som har fiska mye synes det. Men til ulike tider, om det skal være shiny eller dust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei wafflus.

Jeg bruker Sf blend en del, dog ikke så mye til ørret i ferskvann.

Det er som du skriver et noe stivt materiale. Det skal jo være liksom en syntetisk erstatning for Bucktail. Tony tipsa meg åsså om varmt vann, blir litt mykere.

Men til gjedde og sjø-ørret bruker jeg det mye.

Stivt materiale ok , men hvis vi ser på en orginal  feks Lefty's Deciver så er det faktisk ikke så mye bevegelse i selve materiale her heller når man studerer det litt extra nøye under inntrekk, her brukes hackle og bucktail.

Noe av min erfaring her, er at slike fluer fungerer bra fordi de er litt stive, de beholder faktisk formen slik vi lager de i stikka vår, og de får en noe urytmisk gange i vannet alt ettersom inntrekkhastighet.

Tenk sluk, funker som fy, hvorfor ?

En flue må ikke pulsere i de lekreste mykeste materialene som finnes. Streamere fisker meget godt som stive fluer med god fiskelignende profil. Desuten er en slik flue meget holdbar, og fanger fisk etter fisk etter fisk.

Her er en stiv sak som fungerer i Sf Blend. Lite liv, men fine farger og profil.

Her kan man variere i mengde materiale slik man selv ønsker, og form på flua, lett å frisere slik man vill.

[attachimg=1]

Av andre materialer så fungerer disse bra etter min smak.

Lite Brite fra spirit river er bra , men synes det tåler lite. (Mykest)

Ice wing fibre fra Hareline er bittelitt stivere og finnes i de samme farger.

angel hair og SSS angel hair er stivest, men finnes i mange suprelekre farger.

Alle disse kan jo kombineres, og de passer til ulike bindeteknikker, form og funksjon.

Er jo et nytt et på markedet åsså fra Hareline som kommer i (ark) og er vel noe av det samme som Ice wing fiber,

bare mere tilrettelagt for akkurat dette bruket.

Ice Dub Minnow Back Shimmer Fringe:

[attachimg=2]

post-982-13949896488574_thumb.jpg

post-982-13949896489214_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i at gang, fart og dybde er viktig, og i tillegg vinkelen den treffer fisken med. Om dette har med fart å gjøre eller overraskelsesmoment vet jeg ikke. Gjort noen artige erfaringer der fisk har snudd under flua, for så å ta den kontant når den ble fisket fra en annen posisjon....

Ellers enig med Froderuffen i at farger virkelig kan ha noe for seg, spesielt på høsten <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers enig med Froderuffen i at farger virkelig kan ha noe for seg, spesielt på høsten <<l

Jeg tror spesielt visse farger på byttefisk etter ørret kan ha noe for seg på våren, og høsten, men av ulike grunner; som du sier Andreas så er oransje barret (altså oransje i en litt dus form) godt på våren. Så spør vi hvorfor. Kanskje fordi hannene av ørekyta (som gyter på våren) faktisk får en sterk oransje buk under gytetida, så ørret som jakter ørekyte jakter målretta på dem. Eller i hvert fall ser dem som et lett tagelig bytte. PÅ høsten, ei anna historie osv.

Akkurat disse tingene synes jeg er skikkelig moro å prøve å finne noe empirisk holdbart matreriale i: Stremer/farger/størrelser/framtoning. Det er skikkelig moro, og vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke lagt ut noe bilde med tlf,en. Filene blir store.

jeg skiller mellom når jeg fisker med streamer for å imitere noe eller når jeg prøver å trigge på en fisk.

Jeg er ikke enig i at de bør være duse og lite på dem som skremmer.

Tenk på micky finn. Den har mange tusen ørret på samvittigheten den.

Spesielt tidlig og sent på året funker det bra med litt farger. Gjerne i varmt vann og.

jeg tror uansett at gangen og farten og ikke minst dybden på flua er det viktigste i stille vann.

Joa, Frode  :) Som du selv delvis sier - til tider er sterke farger tingen, men til tider er duse farger tingen (det er jo ikke noe nytt). Men at duse farger og sterke farger fungerer til ulike tider på døgn eller år eller vanntemperatur, og mange flere parametre som vi ikke styrer over, ja, det er er nok så sant som bare det  :) Du sier det så godt selv i siste avsnitt.

Gangen, farten og dybden er stort sett også det som mest teller om det er alt fra buzzer til streamer (og jeg vil tilføye størrelse, som veldig viktig også jeg da, sorry  :) På buzzere. Døgnfluenymfer. Eller vårfluepupper. OG streamere. Men utover det, så spiller det også noen rolle om det er en shiny flash buzzer, eller en dus buzzer av strippa påfuglherl. Bare spør mentor, Rune  :) Og jeg har opplevd det minst hundre ganger selv med streamer og buzzer: Dust og shiny spiller ofte en stor rolle. Alle som har fiska mye synes det. Men til ulike tider, om det skal være shiny eller dust.

Jeg skriver om min erfaring. Ikke hva folk vet og hva enkelte sier. Jeg trenger ikke spørre andre hva jeg har erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<<l Ja, mange fine giftige streamere her nå, karer. Mange duse, spraglete og fine også, som det bare oser storørret av  :)

Et lite sidespor:

En av de kuleste streamer-situasjonene jeg har vært borti, er da jeg var på Veidivatn på Island sent på høsten. Det er vel engang sånn at mang en småfisk stryker med på høsten/flyter halvdau inn mot pålands-siden i et vann.

Og det var alltid der vi fisket. Der vinden stod på land. Ikke enklest å kaste der. Men mest effektivt å fiske der. (Jepp, i Norge også, for de som ikke allerede er klar over det, som noen av ringrevene her  ;) ) Her tok vi mang en patruljerende ørret, som cruiset langs marbakken på pålands-siden. For hva skjer med halvskadd, halvdau eller annen småfisk som har mista livsgnisten? Jo, de driver med bølgene. Mot land. Der bølgene slår mot. Pålands-siden  <<l

På slutten av klippet her fisker vi en del pålands  <<l

Klipp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1237779_579733025401117_2083454317_n.jpg

Har god erfaring med denne Muddleren med kanin i ræva og Ice dub i kroppen. Liker stort krokgap, så Gamakatsu F 314 nr 6 blir ofte brukt. Friserer  hode mindre når kanin blir brukt for jeg vil at flua skal ligge noe under vannfilmen og ikke skyve fullt så mye vann  :), beklager dårlig bilde, men tatt med mob.

Nydelig flue Anders <<l

Dette funker på vår blanke venn åsså som ikke har tenner, men hopper høyt og har egentlig lyst til å være med i klubben med de store gutta.

Desverre så får stakkaren(fisken) ingen cred og han forblir glemt :-\.

Måtte skrive noe i koder får å skryte av en duktig fluebinder, sorry Anders ;D

Åååååååååå Niiiice :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[attachimg=1]

Når jeg fisker med streamer, noe jeg sjelden gjør  :o :o - eller jepp - det blir mange turer i løpet av sommeren på stillevann med bellyen, og da er det streamerfiske som gjelder.

Ofte så starter jeg med en minizonker ala stokkebekk / robban - men gir ikke dette uttelling setter jeg på en slik som dette. Enkel å binde og effektiv som fyyysan....

Jeg har ingen 3 kilos jeg kan skilte med - men en på 2,1 og 3 abborer over 1,5 på flua...hehe

Bindebeskrivelse på sida mi her: http://www.fiskeside.com/andre-bindemonstre/streamere/zonker-variant/

Vil vel tro at denne imiterer det meste fra småfisk til igler - altså mat

post-2788-13949896527959_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[attachimg=1]

Når jeg fisker med streamer, noe jeg sjelden gjør  :o :o - eller jepp - det blir mange turer i løpet av sommeren på stillevann med bellyen, og da er det streamerfiske som gjelder.

Ofte så starter jeg med en minizonker ala stokkebekk / robban - men gir ikke dette uttelling setter jeg på en slik som dette. Enkel å binde og effektiv som fyyysan....

Jeg har ingen 3 kilos jeg kan skilte med - men en på 2,1 og 3 abborer over 1,5 på flua...hehe

Bindebeskrivelse på sida mi her: http://www.fiskeside.com/andre-bindemonstre/streamere/zonker-variant/

Vil vel tro at denne imiterer det meste fra småfisk til igler - altså mat

Hei Roy Ole.

Det der er knallflua <<l.

Jeg kjenner deg , men kjenner deg ikke ;D. Alt dilldallet med minizonkere og detaljer, cheecks osv , så har jeg  bare vage tanker om fiskbarhet.

Det er ikke derfor jeg ikke binder de sånn lenger.

Dette blir vanskelig å forklare , men tar det opp i ditt innlegg fordi jeg vet du vet :D, og du er ingen sinna fyr ;D

Når neste sesong kommer så har jeg lyst til å få fisk på noe jeg har skapt i stikka i løpet av vinteren.

Jeg hater å kopiere noe jeg allerede har fra før, da er det greit å binde noen nye med detaljer.

Er vel mest der det ligger for meg  ;) ;) ;)

Noen ganger skader det ikke heller.  ;) ;) ;)

Som sagt en meget digg flue.

En av mine favoritter i sjøen med lengre krok, (matuka zonker)  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Mange fine fluer og informasjon i denne tråden!

Noen som har noe nytt å tilføye? Nye fluer/erfaringer?

Driver selv å binder opp mini-zonkere om dagen (ble inspirert av Robbmeiter, Bruno og Kimmi), synes de ser bra ut i vann, og er morsomme å binde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket lite med streamer. Ikke av prinsipp, men fordi jeg aldri har opplevd noe spessielt godt fiske med det. Men husker første gangen jeg prøvd streamer. Mulig den ikke regnes som en streamer, men jeg tolker den slik. Det var en ufortynget montana nymfe. Jeg hadde virkelig ikke trua, men jeg tok et kast langs myrtorva. To drag i snøret, så sa det pang. Et meget hissig angrep av en 700 grams ørret.

De neste dagene jeg ganske bra med denne i myrvann, men når jeg kom tilbake etter ei uke var det ingen fisk som ville ha denne streameren. Og da var det plutselig ganske mange øyenstikkere og libeller i lufta. Neppe tilfeldig!

Lærdommen var at streamerfiske var mye mer gøy enn hva jeg hadde forestilt meg. Men siden det har jeg ikke fått noe fisk på streamer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sitt bruk, det er klart! Da skulle du kanskje hatt en av libellnymfene ala Waffern el. Robban i flueboksen.

For min del, så blir det nok ikke streamer i myrpyttene, men heller som substitutt langs elva. Pleier å være tidlig ute når det er sesongåpning i nærmeste elva, og da er det særs lite vak dessverre... Dvs at dagene går mest på å kikke etter vak, ikke svinge stanga, så nå vil jeg ha noe på lur de dagene det ikke vaker en dritt, sånn at det er mulig å holde varme i kroppen og vann i håven.

Er så kjedelig å vente fra april til juni/juli på at det skal skje noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt streamer er nok wolly bugger i ulike utgaver. Disse er lette å binde, beveger seg flott i vannet og fisker bra. Men det er jo som med Red Tag; det er jo litt kjedelig og (i allefall over vann) ikke naturtro!

Derfor prøvde jeg meg på noen mini-Zonkere etter oppskrift fra Stokkebekk (artikkelen som ligger under "Streamere til ørret" her på siden). Vanlige zonkere i enklere utgaver har fungert bra for meg i sjøen. Jeg har ikke prøvd disse minizonkerne enda, men ble trigga av at de skal gå fint å kaste med 4'er eller 5'er stanga som jeg normalt traver rundt med i skauen for tørrfluefiske. Jeg frykter at zonker-stripsene som er av hare fanger mye vann og blir tunge. Stokkebekk anbefaler ekorn, men har ikke fått tak i dette. Skal eksprimentere mer med kunstmaterialer fremover. Noen som har erfaring med hvilke zonkerstrips som fanger lite vann?

I mangel av passende kroker er disse surret på TMC 100 #12, og de er ca 2,5 cm lange. Her er et lite utvalg (mobilbilde):

 

post-4201-0-19284300-1395220682_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke det problemet med mine mini-zonkere. I stor elv bruker jeg en #5 stang med 12ft 4x fortom, og har ikke noe problem å kaste ut da, kommer nok endel an på snøret og selvfølgelig. Jeg klipper stripsene endel hvis jeg synes de blir for tykke, så de er ganske lettdressa. Kanskje det er en idé å tynne de ut litt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og erfaringer Victor! Jeg har ikke fått testa disse enda, så kanskje det ikke blir noe problem i det hele tatt. Tanken var at de skal funke med lett utstyr dersom det ikke skjer noe på overflata. Også i markavann med en myk klasse 4 stang. Men det kommer nok mye ann på fortom og ikke minst hvilket snøre som sitter på også. Merker at jeg gleder meg til isfrie vann og sol som varmer nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sitt bruk, det er klart! Da skulle du kanskje hatt en av libellnymfene ala Waffern el. Robban i flueboksen.

Det blir definitivt en del eksemplarer av Runes Libelle vol 3 i boksen i år. Og det skal absolutt prøves på samme tiden i samme vann. Kan bli meget gøy, men da er det jo definitivt ikke en streamer lenger. Har noen micey finn og wolly bugger liggende som jeg får prøve tidlig på våren da, mulig jeg blir frelst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittstreamer er Wolly Bugger sort, med et lite rødt felt på bakkroppen.

Men: jeg opplever et problem. Halebitt! Er det flere enn meg som opplever at ørreten "jafser" på halen uten å kroke?

Eventuelle løsninger?

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og erfaringer Victor! Jeg har ikke fått testa disse enda, så kanskje det ikke blir noe problem i det hele tatt. Tanken var at de skal funke med lett utstyr dersom det ikke skjer noe på overflata. Også i markavann med en myk klasse 4 stang. Men det kommer nok mye ann på fortom og ikke minst hvilket snøre som sitter på også. Merker at jeg gleder meg til isfrie vann og sol som varmer nå :-)

En streamer på en myk klasse 4 vil nok aldri bli digg å kaste med så sant ikke streameren er veldig liten. Jeg pleier og ha med meg to stenger inn i skauen, en tørrfluestang, og en streamertang med synk3 line. Streamerstanga er en femmer som er god å kaste små zonkere i krok 10-8 med.

Skulle det bli for vinglete er ofte en kortere og/eller tjukkere fortom tingen.

Når jeg binder zonkeren slik jeg liker den pleier jeg  å tynne ut tykkelsen på stripsen. Klipper den ofte på langs hvis pelsen blir for tjukk. Børster alltid icedubben godt ut så fibrene kommer skikkelig ut og frem. Når flua er ferdig børster jeg alt hardt oppover så icedubben stekker seg oppover med zonkerfibrene. Deretter fukter jeg fingrene og gnir icedubben inn i zonkerstripsen, akkurat som du ruller en "bobb" med fingrene. ;D

Dra og ruller bakover så fibrene blander seg skikkelig godt. Jeg synes hele flua får et sånn fint skjær av blankt fiskepreg over seg når jeg gjør det sånn her.

En annen ting, her har jeg lagt en tynn stripe superlim på icedubb-ryggen før jeg la over og bandt ned stripsen. På den måten limer stripsen seg fast til kroppen og tåler da litt røffere gnikking uten at noe skulle løsne. :)

På denne under har jeg brukt ett sånt ferdighode som tres på i etterkant når flua er ferdig. En dråpe lim på knuta ved krokøyet låser fast hodet. Øynene følger ikke med så her må det kjøpes noe ønskelig ved siden av. Disse hodene gjør at du slipper uv-limet og det er jo digg egentlig. Pakka med luksushoder er kjøpt på Gero. :)

Et bilde eller to sier mer enn tusen ord sies det.

Opp med fibre og børste ut icedub for harde livet.

13089990685_e3d1f15b14_z.jpg

Fukte flua og gnikke gnikke. Flua ligner en liten kjyte og jeg har tatt mange ørreter i kulpene på denne her. Husk en remse bly i brøstet på'n så du får flua ned i kulpen. :)

13089989395_d29bdc6e8c_z.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig i det Waffern. En stang for tørrfluefiske og en for lett streamerfiske er jo mer ideelt i marka. Men jeg skal alikevel gjøre et par forsøk med bare lett utstyr og zonkere på 2,5 cm som backup til tørrflua.

Strøken mini-zonker! Kul effekt med det ferdige hodet! Og takk for tips ang å gni dubbingen opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en nydelig tøff streamer, Waffern  <<l Det oser ørekyte av den der ja  <<l

Ikke noe tvil om at streamerfiske er moro og inspirerer de fleste av oss!  

Bugs eller streamer? Tja, hvis vi skal være realitetsorienterte, så er en streamer/småfiskimitasjon eller ei nymfe hardere valuta store deler av sesongen for stor ørret, men under tunge klekkinger og vak, så bruker vi selvsagt tørre insektsimitasjoner. Det gjelder å tilpasse seg. Det er imitasjonsfiske i ytterste og beste konsekvens. Og å kaste streamer under ei tung døgnflueklekking, er noe tilnærmet en falitterklæring. Men å ikke kaste streamer etter en småfisk-jagende storørret, blir også helt feil imitasjonsmessig. Så ja til mer streamer-stuff her  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...