Gå til innhold

Hvilken FLUE er din favoritt STREAMER til ørretfiske?


Kim W

Anbefalte innlegg

Jeg bruker oftest oliven Wolly Bugger, men innimellom henger det en "Dynamitt" laget med revehår i enden av fortommen.

Men den flua jeg har fått størst fisk på , er ei flue med lyseblå kropp og sølvrev naturell ving, krok 6 streamer. . enkel og grei, men den har gitt meg en brun-ørret på 4,2kg.

Den siste du nevner her er min desiderte favorittstreamer. Rett og slett fordi jeg har mistet tellinga på kilosfisker jeg har fått på den. Fisker like bra i skauen som på fjellet. Skylder deg en stor takk, Bjørn.

Det var hyggelig å høre.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muddler for min del. Ispedd litt Dynamitt ala Krogvold..

Er akkurat nå på et sted hvor streamerfiske om kvelden ser ut til å bli løsningen...

Det som virker begrensede er at det er så kallt om kvelden at du nesten mister følelsen i hendene...trodde jeg skulle få kose meg med klekkinger av små døgnfluer i pent varm høstvær...så jeg dro av gårde uten "fiskevantene"..

No brain, no headache.. :rolleyes:

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker oftest oliven Wolly Bugger, men innimellom henger det en "Dynamitt" laget med revehår i enden av fortommen.

Men den flua jeg har fått størst fisk på , er ei flue med lyseblå kropp og sølvrev naturell ving, krok 6 streamer. . enkel og grei, men den har gitt meg en brun-ørret på 4,2kg.

Den siste du nevner her er min desiderte favorittstreamer. Rett og slett fordi jeg har mistet tellinga på kilosfisker jeg har fått på den. Fisker like bra i skauen som på fjellet. Skylder deg en stor takk, Bjørn.

Ingen av av dere som kunne lagt ut et bilde av den som blir omtalt til slutt her?  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker oftest oliven Wolly Bugger, men innimellom henger det en "Dynamitt" laget med revehår i enden av fortommen.

Men den flua jeg har fått størst fisk på , er ei flue med lyseblå kropp og sølvrev naturell ving, krok 6 streamer. . enkel og grei, men den har gitt meg en brun-ørret på 4,2kg.

Den siste du nevner her er min desiderte favorittstreamer. Rett og slett fordi jeg har mistet tellinga på kilosfisker jeg har fått på den. Fisker like bra i skauen som på fjellet. Skylder deg en stor takk, Bjørn.

Ingen av av dere som kunne lagt ut et bilde av den som blir omtalt til slutt her?  :)

Skal prøve. Må bare lage den først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker oftest oliven Wolly Bugger, men innimellom henger det en "Dynamitt" laget med revehår i enden av fortommen.

Men den flua jeg har fått størst fisk på , er ei flue med lyseblå kropp og sølvrev naturell ving, krok 6 streamer. . enkel og grei, men den har gitt meg en brun-ørret på 4,2kg.

Den siste du nevner her er min desiderte favorittstreamer. Rett og slett fordi jeg har mistet tellinga på kilosfisker jeg har fått på den. Fisker like bra i skauen som på fjellet. Skylder deg en stor takk, Bjørn.

Ingen av av dere som kunne lagt ut et bilde av den som blir omtalt til slutt her?  :)

Skal prøve. Må bare lage den først. :)

Her er'n. Dårlig bilde, men....

post-2680-13949896480169_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den. Ikke verdens beste bilde, men hadde bare et kompaktkamera for hånden.

Dette er en av de første fluene jeg laget. Jeg hadde fått en gammel sølvrev hale av min farmor, og med litt lyseblått garn ble den fast i flueboksen. Senere fikk jeg tak i noe lyseblått heklegarn, med litt metaliske tråder i, og slik er den fremdeles etter snart 40 år. Fanger fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par av mine favoritter til ørret.

Mini ,midi og vanlig zonker.

Det fine med mini'n er at det er kjapt å sette på en litt utpå kveldinga når ingenting skjer på overflata.

De er såpass små at de lett lar seg fiske med feks 4'r stanga.

Krokøyet er også såpass lite at det holder med å nappa av spissen på tørrflue fortommen og knyte rett på den ferdigtaperte som som regel er 4x i spissen <<l.

Blir liksom ikke noe extra rigging og styr med fortommer.

Disse er ikke så vanskelig å lage og det er fort gjort å dresse de opp med litt jungelcock cheeks osv. Gjør bindinga mere morro også, men sikkert totalt unødvendig ;)

Det blir så flott atte ;D

Derfra og opp (midi), er de rigget på dedikert streamerstang med synkeliner fra synk 3 til synk 5.

Fisker svært sjelden med flyteline når jeg er i ordenlig streamermodus (stillevann).

I elv er ofte motsatt.

[attachimg=1]

En annen rakker jeg har fått mye fisk på er denne saken. Den er ca 8cm + lang og har fanget meget bra.

Den er også relativt holdbar. Denne fiskes nesten utelukkende med synkeline.

Oppskrift ligger i fluedatabasen .

[attachimg=2]

Med flyt i elv så går det i nevnte fluer som Wolly bugger, muddlere og zonkere.

Muddlere med zonkerstrips er en favoritt <<l

Edit:

Fin tråd Kim. Her skal det kopieres mye mønstre fremover  <<l

post-982-13949896481905_thumb.jpg

post-982-13949896482645_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, nå raser tråden deilig av gårde. Takk til alle som bidrar! :-*

Robban tipsa meg om krokvalg og midizonkere og dem har jeg fått mye fisk på i år. Takk til deg for den, Robban! <<l

8727412771_2b8817476c_z.jpg

8450124237_5a3dfc5968_z.jpg

Her er ett par andre varianter jeg har lurt ørret på i år. :)

Birds nest og en coneheadsak.

9051525897_01735a5606_z.jpg

8923216469_7778ca6a79_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger streamer selv jeg og holder dem stort sett nede i en "klasse 5" størrelse. I år har jeg tatt sikkert dobbelt så mange fisk på streamer som jeg har tatt på tørt. Årets første kilosfisk blei tatt i våres på en ginger barred midizonker, off course. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...