Gå til innhold

Fiskekrok i kjeften


Gytebekk

Anbefalte innlegg

Jeg var uheldig under fluefiske og mistet en ørret som "i kampens hete" klarte å rote seg et par runder rundt noen kronbladstilker ute i vannet, slik at fortommen røk og kroken ble sittende igjen i fiskekjeften. Det er jo sånt som ikke skal skje, men det skjedde dessverre.  :-\ Jeg vet det er forsket på det, og lurer på om noen har kjennskap til hvor lenge det antas at kroken blir sittende i fiskekjeften før fisken blir kvitt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok en kan regne to uker. I 1960 - årene mistet jeg en fisk i nordenden av Majavatn, og den ble tatt halvannen uke senere, og kroken var nesten like god som en ny. Årsaken til at jeg vet at det var samme fisken var spesielle kjennetegn på kroken. Men jeg har også sett at en som la fra seg to stenger med mark mens han måtte en tur på toalettet, tok en fisk som satt på begge stengene.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette finnes det nok ingen fasit på. Nicco (flue.no) tok en ørret i juni med en rusten gammel dobbeltkroka flue fra sesongen før

Sent from my HTC One S using Tapatalk 4

Enig i det, dette varierer nok etter hvor godt kroken sitter. Rett etter isgang (tidlig i juni) for et par år siden kom jeg over jeg en fryktelig tynn ørret på 50 cm + som gikk og dro på en dupp. Den hadde vært på kroken minst siden tidlig i oktober året før - dette var i et høyfjellsvann nord for polarsirkelen. Fikk fisket den opp og fjernet kroken, som for øvrig var krok 8 eller 10, satt i ganen og ikke spesielt dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...