Gå til innhold

Turbo puzzy flies


Pollen

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Aldri bruk slike fluer noengang igjen.

Det var usedvanlig lite reflektert, selv til Marbakken å være... Ja, de er vanskelig å få opp av vannet.. Noe som er en selvfæølge med tanke på "hodet".. Det betyr ikke at de er dårlige fluer av den grunn! Jeg pleier å starte med et rolig slags rullekast med laange bevegelser for å få dem opp av avnnet før jeg deretter "peiser" de avgårde med det kastet som best passer forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ny i dette tubekjøret, og må si det er utrolig gøy å binde på tuber. Har brukt disse diskene fra Pro Tube, og syntes de svømmer fint. Er de veldig forskjellige fra Frödins? Kan det ha noe å si hva slags klumper man kaster med og hvordan man kaster med turbo cones?

http://www.prosportfisher.com/index.php/flytying-materials/discs-cones-and-weights/pro-conedisc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar tid å lære seg å stole på fluene, men det er da fisket begynner. Laks er lett og fluevalget er lett...Er det fisk så får man. Er det en god elv og det er masse laks så er det helenkelt. Men som sagt det må trening og dedikasjon til.....Det er lett for Magnus Karlsen å vinne et parti sjakk, men jeg kunne ikke spilt ut noen omtrent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar tid å lære seg å stole på fluene, men det er da fisket begynner. Laks er lett og fluevalget er lett...Er det fisk så får man. Er det en god elv og det er masse laks så er det helenkelt. Men som sagt det må trening og dedikasjon til.....Det er lett for Magnus Karlsen å vinne et parti sjakk, men jeg kunne ikke spilt ut noen omtrent..

Det er som du sier, er det mye laks i elva så spiller det i mange tilfeller ingen rolle hva slags flue du setter i enden av fortommen, det er andre faktorer som er viktigere. Mener dog personlig at den hyppigste feilen folk generelt gjør, er å sette på for store fluer, men det er et annet tema..

Om jeg ikke husker feil så var utgangspunktet med turbo puzzy flies at man skulle kunne fiske fluer med mykt og langt vingemateriale som f.eks. tempelhund i forholdsvis sterk strøm uten at de kollapser fullstendig. At dette medfører at flua blir tyngre å få opp av vannet, er vel ikke usannsynlig. Om de pga dette er dårlige fluer, er jeg mer uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar tid å lære seg å stole på fluene, men det er da fisket begynner. Laks er lett og fluevalget er lett...Er det fisk så får man. Er det en god elv og det er masse laks så er det helenkelt. Men som sagt det må trening og dedikasjon til.....Det er lett for Magnus Karlsen å vinne et parti sjakk, men jeg kunne ikke spilt ut noen omtrent..

Jeg ser fortsatt ikke noe som er i nærheten av å berøre spørsmål om hvorfor såkalte Frødin fluer ikke funker, men kanskje noen andre i så fall kan svare? Angående kastingen: En liten turbodisk kan neppe være spesielt mye vanskeligere å trekke ut av vannet/ rulle opp enn et vasstrukket muddlerhode, f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kasta alvorlig mye laks, men fiska med både sånn turbocone og uten. Forskjellen er VESENTLIG! De er mye verre å få opp av vannet. Plagsomt tungvint. Rigg stanga, sett på en turbocone, kom deg ned til vann, prøv og så kan du skrive her hvordan du syns det var :) jeg bytta til ei flue uten turbocone og fikk fisk som jeg mista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kasta alvorlig mye laks, men fiska med både sånn turbocone og uten. Forskjellen er VESENTLIG! De er mye verre å få opp av vannet. Plagsomt tungvint. Rigg stanga, sett på en turbocone, kom deg ned til vann, prøv og så kan du skrive her hvordan du syns det var :) jeg bytta til ei flue uten turbocone og fikk fisk som jeg mista.

Stoler på den vurderingen med hensyn til kastingen. Det er vel nettopp hensikten med slike cones at de skal skape max motstand og turbulens i vannet? Ikke testet turbocones selv, som sagt, men skal binde opp et par til neste sesong.

Jeg fisker normalt med tohånds 14 fot 9/10 etter laks og tipper det vil være rimelig utslagsgivende i forhold til enhånds? Men skal prøve så snart det er sesong igjen...om 8-9 mnd. Fint å høre folks erfaring så slipper man å kaste seg på alskens nymoderne greier <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker masse med turbocones og trives med det . I visse mønster mener jeg det er avgjørende med conen for at flua skal fiske sånn jeg liker. Men handler om å ha trua som i alt annet!

Når det gjelderkasting er det en vanesak akkurat som med synkeliner. Klart lettere å kaste med en vanlig flue men med litt trening går det fint. Ikke noe problem med en kraftig tohånds...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...