Gå til innhold

Turbo puzzy flies


Pollen

Anbefalte innlegg

De jeg kjenner som tar laks(mange-og laaaangt over gjennomsnittelig) bruker enkle oftest små fluer. Felles for de er evnen til å lese elva, kastingen er meget bra(og pen samtidig effektiv og gjennomtenkt), kan mye om natur, er kreativ og litt kompetativ hehe, ja det er stort sett bare ferskinger som biter på frødins tullefluer. Laksen biter ikke på de.  Det er nok materiale i en stk frødin flue til å lage 30 fluer som gir fisk. Frødin er helt tragisk som inspirasjon dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som tar laks(mange-og laaaangt over gjennomsnittelig) bruker enkle oftest små fluer. Felles for de er evnen til å lese elva, kastingen er meget bra(og pen samtidig effektiv og gjennomtenkt), kan mye om natur, er kreativ og litt kompetativ hehe, ja det er stort sett bare ferskinger som biter på frødins tullefluer. Laksen biter ikke på de.  Det er nok materiale i en stk frødin flue til å lage 30 fluer som gir fisk. Frødin er helt tragisk som inspirasjon dessverre.

Å ha generelt ha god kunnskap om hvordan man skal fiske laks, handler selvsagt om langt mer enn bare fluas størrelse og utforming. Det betyr fortsatt ikke at en fulldressa flue med t-cone fisker dårlig. Det viktigete er at fiskeren tar forholdene rundt seg i betraktning og velger deretter.

Om man må bruke mye materialer på en frødin flue, er jo en smakssak. Selv syns jeg fluer som dette er morsomme å binde og gir fin variasjon i når man sitter ved stikka. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best gleden i vite At jeg lager fluer som fungerer. Fisker laks omtrent hver dag og det viser seg at hvordan man fisker de enkle fluene er det som er best. I sommer var riffling hitch best på de store og favoritten utenom de små lure rh tubene var store sunrays som jeg stripa. Den er slank og dA er size noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FF hybrid 6mm og pro cone disc M bruker jeg mest FF sine discer bruker jeg også. Korsholm har også tilbud på noen som er veldig fine.

Takk for svar Marius! Skal sjekke ut noen av de små variantene ved bindestikka (og etter hvert i elva).

For all del Marbakken: helt enig i at helt enkle fluer ofte er mer enn tilstrekkelig i elva. Det er som regel en superenkel flue som sitter i enden av fortommen min også. Spesielt på sommerføre med klar elv og relativt lav vannstand. Jeg skal definitivt prøve ut riffle hitch med små enkle tuber i kommende sesong: det står oppført i lista nå! Trikset med Sunray Shadow på tvers av elva og strippet inn har jeg forsøkt noen ganger, men ikke som første tilnærming. Men skal absolutt gi det flere sjanser, takk for påminnelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riffling er uten tvil det mest effektive i mange situaSjoner og fremdeles er det like vilt når laksen tar. Mange dager er det den teknikken som gir fisk. Stripende sunray er meget bra og jeg tok 6 laks på noen få timer her en dag. Fiskes raskt og 90 grader. Gjerne int og dobbel stanglengde fortom. 26 fot. Når lina blir tatt av hovedstrømmen fyker flua på tvers for så å drukne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tohånds er bra til riffling og på bred elv er det lettere å legge flua dit man ønsker. Fortommen liker å ha lang pga kastingen og fordi kaster blir lenger jo lengre fortom man klarer å strekke. Når jeg holder flua i hånda omtrent ved snella og sveivee inn så liker jeg at fluelina er litt lavere enn midten på stanga.mye finere kastimg pga ankerfestet. Mange vet ikke dette og 9 av 10 bruker altfor kort og tynn fortomm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hadde vært interessant å vite hva slags fluer dere bruker som ikke fisker med Frødin type fluer,  og får mye fisk.

Startet min fluebindekarriere med å binde etter Erling Olsen og Arild Gutje Fredriksens beskrivelser. I det siste må jeg innrømme at jeg binder og fisker mye med fluer som med litt velvilje kan kalles Frødin fluer. Både Puzzy stil og cone head typen.

Det er vel det som gjør fluefiske spennende at det alltid er noe å lære.

Mvh

Svein G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...